Magyar Gyógyszerészi Kamara – értékvédő érdekvédelem
H-1068 Budapest
Dózsa György út 86/b
Tel.: (+36-1) 351-9483
(+36-1) 413-1924
Fax: (+36-1) 351-9485
E-mail: hivatal@mgyk.hu
Keresés akadálymentes verzió
KezdőlapA KamarárólKözszolgálatSzakmai fórumPályázati lehetőségekKamarai tagsági információkIrattár
Belépés
Felhasználónév:
Jelszó:
 Elfelejtett jelszó
 Regisztráció
GYIK
2016. 11. 23.
Tudnivalók az étrend-kiegészítőkel kapcsolatos megállapodásról
2015. 02. 26.
Semmelweis Egyetem Gyógyszerésztudományi Kar közleménye a továbbképzési időszak lezárásának rendjéről
2014. 09. 22.
Személyi jogosok pontszám igazolása – mgyk.hu
2014. 06. 10.
Ki állítja ki a gyakorlati pont igazolást? - MGYK Országos Hivatala
2017. 06. 20.
Az AEEK működési nyilvántartással kapcsolatos tájékoztató anyagai
Gyógyszerészi Hírlap
Hírlevelek
Sajtófigyelő
2017. 09. 26.
Milyen az a patika, ahová egy diák is szívesen belép? - kamaszpanasz.hu
2017. 09. 26.
Soha nem foglaltak még le ennyi hamis gyógyszert - index.hu
2017. 09. 26.
A friss diplomás gyógyszerészek jellemzően egy hónap alatt találnak munkát – semmelweis.hu
2017. 09. 21.
Homeopátia: hasznos vagy ártalmas? Új állásfoglalás európai tudósoktól – mta.hu
Szolgáltatások
2017. 03. 10.
Együttműködési szerződést kötött az MGYK és a Global Payments Europe
2012. 07. 18.
Tájékoztató a Kamara és az MKB Biztosítók közötti megállapodásról
2015. 10. 20.
Az OTP Bank ajánlata MGYK tagok részére
2015. 10. 16.
Tájékoztató a Volvo és az MGYK közti megállapodásról
2014. 07. 17.
Tájékoztató a MOL és a Kamara között kötött megállapodásról

 Bannerek

Bannerek 

Bannerek 

Bannerek 

Bannerek

Növényigyógyszer.hu

MOL-MGYK tájékoztató!

Biztosítási ajánlatkérés!

 

 Vodafone

Bannerek

Gyógyszerész Gondozási Bizottság

Horváth Zsolt, a Fidesz egészségpolitikusa a gyógyszerellátás helytetéről és a moratórium okairól - MTV1
2010. július 12.
Nyomtatható változat

MTV1 - Ma reggel

2010.07.08.,06:43

Műsorvezető: Süveges Gergő

Mv.: Horváth Zsolt a vendégünk, a Fidesz egészségpolitikusa, jó reggelt kívánok.

Horváth Zsolt: Jó reggelt kívánok.

Mv.: Miért csak fél évre hirdetik ezt a patikaalapítási stopot?

Horváth Zsolt: Azért, mert a törvényt kell alapjaiban átalakítani, ehhez az idő kevés és az egyeztetéseket is le kell folytatni a szakmai szervezetekkel, Gyógyszerészi Kamarával és betegszervezetekkel..

Mv.: Aha, most pusztán arról van szó, hogy ennek a jelenleg érvényben lévő rendeletnek vagy törvénynek a hatályát félévre felfüggesztik és születik egy új törvény.

Horváth Zsolt: Így van. Tehát nem is az egész törvényt függesztjük föl, hanem annak bizonyos részeit alakítjuk át. Egész konkrétan megtiltjuk egyelőre újabb patikák létesítését azon településeken, ahol már van patika.

Mv.: Mi lesz a filozófiája az új törvénynek vagy azoknak a módosított rendelkezéseknek, amelyek majd életbe lépne, ezek szerint január 1-jétől?

Horváth Zsolt: Hát az egész törvényt át kell alakítani. Alapvetően ez még egyeztetés tárgya, de a főszabály az, hogy visszatérünk ahhoz a rendszerhez, amit az Antall-kormány valósított meg és Európára ez egyébként jellemző, hogy a patikákat alapvetően gyógyszerész végzettségű emberek többségi tulajdonú vállalkozásokban működtetik, s ezek többnyire családi egzisztenciavállalkozásként működnek.

Mv.: Ez ma nem így van? Tehát nem gyógyszerész működteti a patikák jó részét, ezek szerint?

Horváth Zsolt: Kell gyógyszerésznek a közreműködése, de már nem kell, hogy ő legyen annak a cégnek a tulajdonosa..

Mv.: Vagy nem kell többségi tulajdonosnak lenni..

Horváth Zsolt: Nem kell többségi tulajdonosnak lenni, bizonyos százalékú tulajdon elég. Kinyitották ezt a kaput és levették azt a korlátot, hogy 5000 főnként lehet egy gyógyszertárat alapítani. Ennek egyszerű oka van egyébként. Ha több gyógyszertár van, akkor nem tudnak gazdaságosan működni és előbb-utóbb eltűnnek patikák. Ez történt most is.

Mv.: Az, hogy ha kevesebb patika van egy városban, településen, sűrűbben vannak a, vagy kevésbé sűrűn vannak a patikák, az miért szolgálja a betegek érdekét?

Horváth Zsolt: Alapvetően gazdaságossági kérdésről van szó. Általában egyébként a patikák nincsenek messze. Tehát nem az szokott a probléma lenni, hogy napközben a beteg nem jut hozzá a gyógyszeréhez, ha van a településen patika. Két probléma szokott lenni. Az egyik, hogy ügyeletben a patikák nagyon keveset vannak nyitva. A másik probléma az, hogy kisebb településeken egyszerűen nem tartanak fönt gyógyszertárat, mert nem képes működni, nincs akkora bevétele.

Mv.: Ezt értem, de hát most a szavaiból azt veszem ki, hogy éppen az a baj, hogy túl sok gyógyszertár alakult az elmúlt időszakban.

Horváth Zsolt: Nem. Az a probléma, hogy ezek a gyógyszertárak mind a nagy városokba költöztek, és a kistelepülési gyógyszertárak így tönkremennek..

Mv.: De akkor miért patikastopot vagy alapítási stopot kell hirdetni, miért nem lehet ösztönözni a vidéki gyógyszertárak megnyitását?

Horváth Zsolt: Ezt is lehet csinálni és csináljuk is. Erre volt korábban, sőt hát jogszabályi szinten most is megvan az a kiegészítő támogatás, amit a kisgyógyszertárak kapnak egy bizonyos forgalom alatt, csak ezt sajnos az utóbbi nyolc évben teljesen elapasztották, jelképessé vált. A törvény erről is rendelkezik. Újra vissza fogjuk hozni ezt a területet. De mondok önnek egy példát. Az ügyeleti rendszert, ha megnézzük. Az volt a hivatkozás 2006 karácsonyán, amikor a szocialista-szabaddemokrata többség elfogadta ezt a patikaliberalizációt, hogy több ügyeletet fognak majd tartani a gyógyszertárak. Míg 2006-ban 1 millió órát ügyelte éves szinten, most csak 600 ezret idén. Hát nem hogy több lett volna az ügyelet, hanem még kevesebb. És hát végül is eljutottunk oda, hogy az esetek 60%-ában, ha egy beteg recepttel belép a patikába, nem találkozik gyógyszerésszel.

Mv.: Egészen másképpen működik ez a terület, mint úgy általában a piac? Tehát az ember józan paraszti ésszel azt gondolná, hogyha több patika van, akkor ezek versenyezni fognak egymással, hogy jobb szolgáltatást nyújtsanak. Nem azért, hogy jobban becsapják a vevőt,nyilván hát a szakértelem ott kell legyen minden patikában, de abban, hogy jobb szolgáltatást nyújtsanak. Többet legyenek nyitva, udvariasabb legyen a kiszolgálás, informatívabb legyen. Tehát miért rossz az nekünk, hogyha kevesebb van?

Horváth Zsolt: Nem így működik. Ez az a klasszikus példa, ahol a piac szabályozó szerepe nem elég. És nem jó, nem hoz eredményes működést. Például ma, hogyha bemegy egy beteg a patikába, minden negyedik ember nem kapja meg a gyógyszerét azonnal, hanem másnap vissza kell mennie..

Mv.: Ilyen is van..

Horváth Zsolt: Nem. Mondom, 25%-a az eseteknek. Tehát nem arról beszélünk, hogy ilyen is van, hanem minden negyedik ember, aki bemegy a gyógyszeréért, egy nap múlva vissza kell mennie, mert nem tart a patika készleten. Többek között azért, mert a kiélezett, kihegyezett verseny miatt az neki további pénzébe kerül..

Mv.: Igen, ez világos..

Horváth Zsolt: ..hogyha előre kifizeti.

Mv.: Hát főleg itt a, vagy hát az hiszem, hogy a H1N1 oltással kapcsolatban ezt sokan megtapasztalták ezt a helyeztet.

Horváth Zsolt: Ott súlyosabb hibák is voltak..

Mv.: Mi a helyzet, ugye most patikastop van fél évig, lesz egy új törvény fél év múlva, janiár 1-jétől. Mi a helyzet azokkal a gyógyszerárakkal, amelyek időközben létrejöttek - a jelenleg hatályos törvény alapján - nem többségi tulajdonos a gyógyszerész, de van gyógyszerész, de legálisan működik a patika? Ezek megszűnnek, új szabályozás vonatkozik rájuk, vagy azok esetében mehet minden tovább, ahogy eddig?

Horváth Zsolt: Pontosan az ilyen kérdések miatt van az, hogy most csak patikaalapítási stopot rendeltünk el. És ez lesz az, amit tárgyalásos úton, törvényi lehetőségeket figyelembe kell a jövő irányába mutatni, a jövő szabályozása irányába.

Mv.: A szakma, a Gyógyszerészi Kamara mit mond ez ügyben? Ezt már tudják?

Horváth Zsolt: Az ő véleményük egyértelmű. Ők az etikus gyógyszerészetre szeretnének visszatérni, ami azt a modellt jelenti, amivel az Antall-kormány elindította a patik..

Mv.: De akkor ez azt jelenti, hogy a nem többségi tulajdonban, nem gyógyszerészi többségi tulajdonban lévők megszűnnek.

Horváth Zsolt: Nem feltétlenül jelenti ezt, hiszen azért vannak szerzett jogok is, tehát valószínűleg csak az előre mutató, jövőre néző. Ezt kell végignézni, hogy megoldható-e. A szándék egyértelmű. Azt szeretnénk, hogyha minden gyógyszertár visszatérne arra a működésre, ami korábban volt.

Mv.: És hogyan fogják ösztönözni - ez az utolsó kérdés -, hogy ne csak a városokban, hanem falvakban is az új, a régi-új rendelkezéseknek megfelelően nyíljanak gyógyszertárak?

Horváth Zsolt: Két módon lehet. Egyrészt a kezdeti tőkénél lehet egy segítséget nyújtani azoknak a településeknek, ahol nincsen gyógyszertár. A másik megoldás pedig az, hogy tartósan, az alacsony forgalom mellett egy kiegészítő támogatást nyújtani, hogy életben tudjanak maradni.

Mv.: Képviselő úr, köszönöm, hogy a vendégünk volt.

Horváth Zsolt: Én köszönöm.

« Vissza
Betegsarok
2016. 03. 12.
Betegjogi képviselők elérhetőségei
2016. 05. 25.
Megszűnik a „diabetikus”, „cukorbetegek is fogyaszthatják” és a narancssárga kör jelölés ogyei.gov-hu
2016. 03. 11.
A tavaszi fáradtság okai – és amit ellenük tehetünk – tetplatform.hu
2015. 11. 17.
Egészséges életkezdet - Vitaminpótlás várandósság előtt, alatt és szoptatás idején I.
2015. 10. 26.
"Egészségszűrés termékbemutatóval" - prof. dr. Kata Mihály írása
Eseménynaptár

2017 szeptember
hkszcspszv
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
konferencia  testületi esemény  továbbképzés  szabadidős esemény 
Hirdetőtábla
Állás
Helyettesítés
Egyéb
Közös dolgaink
2017. 04. 10.
Beszámolók az MGYK IX. Vándorgyűléséről
2017. 03. 15.
A 2015-ös év gazdálkodási és pénzügyi szempontból
2016. 11. 20.
Beszámolók a VI. Gyógyszerész Köztestületi Napokról
2016. 04. 07.
Beszámolók az MGYK VIII. Vándorgyűléséről
2016. 03. 02.
Az MGYT és a Kamara közös javaslata a Képzési és Kimeneti Követelmények módosítására
Gyógyszertár-működtetés
2017. 03. 09.
Pályázati lehetőségek gyógyszertárak számára
2016. 03. 03.
A gyógyszertári finanszírozási előleg alakulása 2010-től 2016. januárig
2016. 03. 03.
A gyógyszertári vállalkozások 2014. évi mérlegbeszámolóinak és pénzügyi helyzetének alakulása
2015. 05. 30.
Közfinanszírozott gyógyszer- és GYSE-forgalmi elemzés - 2015. I. negyedév
2015. 05. 21.
Az iparűzési adó számításáról - MGYK
Hasznos linkek
Jogszabálykereső
Kamarai tájékoztatók
2016. 01. 07.
Minőségügyi kézikönyv gyógyszertáraknak – II. kiadás
2014. 06. 26.
1/2014 (VI. 19.) MGYK ELNÖKSÉGI AJÁNLÁS GYÓGYSZERTÁRI UTAZÁSI TANÁCSADÁSHOZ - MGYK
2013. 10. 01.
Elnökségi Tájékoztató (2/2013.) - MEGFONTOLÁSOK ÉS AJÁNLÁSOK A GYÓGYSZERTÁRAK MARKETING TEVÉKENYSÉGÉHEZ - MGYK
2013. 04. 26.
Tájékoztató az alapszintű gyógyszerészi gondozás keretében végzett gyógyszerbiztonsági ellenőrzésről szóló szakmai irányelvről - MGYK
2013. 02. 21.
Elnökségi Tájékoztató (1/2013.) a GYÓGYSZERTÁRI SZOLGÁLTATÁSI DÍJRÓL - MGYK
Táltosblog
2016. 03. 12.
A generikus program anomáliái
2015. 11. 26.
MGYK választások a Táltosképző résztvevőinek szemszögéből
2015. 11. 04.
Változó önmeghatározásunk változó világunkban
2015. 09. 29.
Étrend-kiegészítők: áldás, vagy átok ?
2015. 09. 10.
A gyógyszertárak gazdasági megerősödésének lehetőségei
A honlapon található információk célja az egészségügyi ismeretek bővítése, de ez nem helyettesíti az orvos, gyógyszerész, vagy más szakember felkeresését.
© 2008 Magyar Gyógyszerészi Kamara - Minden jog fenntartva - Impresszum, jogi nyilatkozat  -  Regisztráció a védett tartalmak eléréséhez! Hírlevélre történő le- és feliratkozás!  -  Webmaster - Utolsó módosítás: 2017. 09. 26 kedd