Magyar Gyógyszerészi Kamara – értékvédő érdekvédelem
H-1068 Budapest
Dózsa György út 86/b
Tel.: (+36-1) 351-9483
(+36-1) 413-1924
Fax: (+36-1) 351-9485
E-mail: hivatal@mgyk.hu
Keresés akadálymentes verzió
KezdőlapA KamarárólKözszolgálatSzakmai fórumPályázati lehetőségekKamarai tagsági információkIrattár
Belépés
Felhasználónév:
Jelszó:
 Elfelejtett jelszó
 Regisztráció
GYIK
2016. 11. 23.
Tudnivalók az étrend-kiegészítőkel kapcsolatos megállapodásról
2015. 02. 26.
Semmelweis Egyetem Gyógyszerésztudományi Kar közleménye a továbbképzési időszak lezárásának rendjéről
2014. 09. 22.
Személyi jogosok pontszám igazolása – mgyk.hu
2014. 06. 10.
Ki állítja ki a gyakorlati pont igazolást? - MGYK Országos Hivatala
2017. 06. 20.
Az AEEK működési nyilvántartással kapcsolatos tájékoztató anyagai
Gyógyszerészi Hírlap
Hírlevelek
Sajtófigyelő
2017. 09. 20.
Segédeszközök és e-recept: parázs viták - weborvos.hu
2017. 09. 19.
Jön az e-vény... -sonline.hu
2017. 09. 18.
Komoly változások előtt a gyógyászatisegédeszköz-piac - medicalonlinehu
2017. 09. 18.
Nem lett sikertörténet a patikán kívüli gyógyszerforgalmazás -hirado.hu
Szolgáltatások
2017. 03. 10.
Együttműködési szerződést kötött az MGYK és a Global Payments Europe
2012. 07. 18.
Tájékoztató a Kamara és az MKB Biztosítók közötti megállapodásról
2015. 10. 20.
Az OTP Bank ajánlata MGYK tagok részére
2015. 10. 16.
Tájékoztató a Volvo és az MGYK közti megállapodásról
2014. 07. 17.
Tájékoztató a MOL és a Kamara között kötött megállapodásról

 Bannerek

Bannerek 

Bannerek 

Bannerek 

Bannerek

Növényigyógyszer.hu

MOL-MGYK tájékoztató!

Biztosítási ajánlatkérés!

 

 Vodafone

Bannerek

Gyógyszerész Gondozási Bizottság

Reform helyett salátát kapnak - Népszava
2010. december 21.
Nyomtatható változat

Rábólintott a parlament az egészségügyi törvények módosításáról szóló javaslatra tegnap. A 13 törvényt megváltoztató jogszabálycsomag számos ponton avatkozik be a jelenlegi betegellátó rendszerbe, névleg változtat a kórházi struktúrán, de megteremti a lehetőségét az ellátórendszer reformjának is. Ám igazán lényegi változást a patikanyitást és -működtetést szigorító passzusok hoznak. Az Orbán-kormány ugyanis a csomag elfogadásával gyakorlatilag felszámolja a szabad gyógyszertár-alapítás lehetőségét, és magántulajdonuk eladására kötelezi a nem gyógyszerész patikatulajdonosokat.

Elfogadta az Országgyűlés az egészségügyi salátatörvényt, amellyel 13 vonatkozó jogszabályt módosítottak.

A parlament kérte az államfőt a jogszabálycsomag sürgős kihirdetésére. A változásokkal még a betegeket érintő kérdésekben is inkább a szakmának kedvezett a kormányzat.

A többi között megszűnik a súlyponti kórház fogalma, és változik a kapacitáselosztás szabályozása is. Ezentúl nem évente, hanem háromévente fogják felülvizsgálni a kapacitások eloszlását. A jövőben lehetőség lesz arra is, hogy az intézmények egymás között szerződést kössenek kapacitásátadásról anélkül, hogy az egész szolgáltatást "lepasszolnák", de arra is lesz mód, hogy egy kórházon belül csoportosítsanak át finanszírozott ellátást.

Egy évvel meghosszabbítják az egészségügyi szolgáltatók jelenlegi finanszírozási szerződéseit, így az első félévi struktúraátalakításhoz a 2011. január 1-jén fennálló forráselosztást tekintik majd kiindulási pontnak. Egyelőre azonban nem ismertek a részletek arról, hogy a második fél évben mi történik majd, várhatóan ugyanis egy ötszintű területi-betegellátási rendszerhez kell majd hozzáigazítani a működési engedélyeket és minimumfeltételeket.

Újabb tehertől szabadulnak meg a kórházak azzal, hogy megszüntetik az elszámolási nyilatkozat adásának kötelezettségét. Ez azt jelenti, hogy a betegek ezentúl nem kapnak papírt arról, hogy ellátásuk során milyen kezeléseket, gyógyszereket számlázott ki az egészségbiztosítónak a kórház. Ellenzéki kritikák szerint a törvénycsomag arra is lehetőséget ad a kórházaknak, hogy megköveteljék, a jövőben a beteg vigye be magával a szükséges a gyógyszereket.

A módosítások értelmében egy esetleges katasztrófahelyzetben az ÁNTSZ regionális intézete helyett a fővárosi és megyei kormányhivatalok egészségügyi szakigazgatási szerve lesz felelős a katasztrófa-egészségügyi ellátásért. Az emberi felhasználásra kerülő gyógyszerekről szóló törvény módosításával pedig a Mefedron nevű szer felkerült a veszélyes anyagok listájára, így ezentúl kábítószernek minősül. Emellett a Semmelweis-napot az egészségügyi dolgozók számára munkaszüneti nappá nyilvánítják, valamint ? nanszírozási ösztönzőkkel kecsegtetik a háziorvosokat és a patikusokat, akik "jó viselkedésért" cserébe pluszbevételre számíthatnak.

Talán az egyetlen "emberközpontú" módosítás, hogy a gyermekgondozási segély mellett munkát végzők táppénzének megállapításával egyszerűbbé válik a jogosultság elbírálása és összegének megállapítása. A módosítás értelmében a pénzbeli ellátásokat visszamenőlegesen lehet igényelni.

 

A csomag legfontosabb rendelkezései

 

* Megszűnik a súlyponti kórház fogalma * A kormányzat újraoszthatja a kórházi kapacitásokat * Megszüntetik az elszámolási nyilatkozat kötelezettségét * Felszámolják a patikaliberalizációt

 

Felszámolták a szabad patikanyitást

Minden bizonnyal a legbotrányosabb rendelkezései a csomagnak a patikanyitást és -működtetést szabályozó passzusok. Nem oldotta fel ugyanis teljesen a kormány a nem gyógyszerész patikusokkal kialakult feszültséget a zárószavazás előtti módosító indítványával sem. A salátatörvény ugyanis teljességgel "visszacsinálja" a patikaliberalizációt. Ezentúl ismét csak gyógyszerészek lehetnek a patikák többségi tulajdonosai, új patikát januártól szakmán kívüli befektetőként nem lehet nyitni, a már jelenleg is működő gyógyszertáraknak pedig 2017-ig kell gyógyszerészi többségi tulajdonba kerülniük. A kormány a gyógyszerészi tulajdon érvényesítése érdekében tehát kötelezi a nem szakmabeli patikusokat magántulajdonuk eladására.

Az utolsó pillanatban beadott módosítóval 3 év haladékot kapnak a nem gyógyszerész tulajdonosok, de ezt is rafináltan adta meg a kormányzat. A 2011. január 1-jén már működő közforgalmú gyógyszertáraknak 2017. január 1-jéig kell megfelelniük a törvénynek, de a közfinanszírozásban részesülő közforgalmú gyógyszertárat működtető gazdasági társaságban 2014. január 1-jéig meg kell haladnia a 25 százalékot a gyógyszerészi tulajdonrésznek. Ha a tulajdonosi szerkezetben - az előbbiek alapján kényszerűen - bármiféle változás következik be, akkor újabb tulajdoni hányadot kell átruházni egy vagy több gyógyszerészre.

"Az ötvenes évek államosítása" - ezzel a jelzővel illették a törvényt korábban azok a patikalánc-tulajdonosok, akiket jogos magántulajdonuk határidőn belüli értékesítésére kötelez a jogszabály. Mintegy 500 patika része a hálózatnak, de jelenleg ennél jóval több gyógyszertárban van csak névleges tulajdona vagy munkaviszonya gyógyszerésznek. Aligha áll rendelkezésükre az a több tízmilliárd forint, amely a szakmán kívüli befektetők kivásárlásához lenne szükséges.

 

Kapcsolódó oldalak:
Változásra vár a gyógyszerellátás a szociális szférában - pharmaonline.hu
145 milliós támogatás patikáknak - weborvos.hu
Újra összeült a Pénztárgép Munkabizottság - Nemzetgazdasági Minisztérium
Újabb egészségügyi törvénycsomag kerül a kormány elé - Budapest, 2013. október 17., csütörtök - MTI
Szócska: Végig kell vinni a tulajdoni programot - hirado.hu
« Vissza
Betegsarok
2016. 03. 12.
Betegjogi képviselők elérhetőségei
2016. 05. 25.
Megszűnik a „diabetikus”, „cukorbetegek is fogyaszthatják” és a narancssárga kör jelölés ogyei.gov-hu
2016. 03. 11.
A tavaszi fáradtság okai – és amit ellenük tehetünk – tetplatform.hu
2015. 11. 17.
Egészséges életkezdet - Vitaminpótlás várandósság előtt, alatt és szoptatás idején I.
2015. 10. 26.
"Egészségszűrés termékbemutatóval" - prof. dr. Kata Mihály írása
Eseménynaptár

2017 szeptember
hkszcspszv
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
IME-META  konferencia  testületi esemény  továbbképzés  szabadidős esemény 
Hirdetőtábla
Állás
Helyettesítés
Egyéb
Közös dolgaink
2017. 04. 10.
Beszámolók az MGYK IX. Vándorgyűléséről
2017. 03. 15.
A 2015-ös év gazdálkodási és pénzügyi szempontból
2016. 11. 20.
Beszámolók a VI. Gyógyszerész Köztestületi Napokról
2016. 04. 07.
Beszámolók az MGYK VIII. Vándorgyűléséről
2016. 03. 02.
Az MGYT és a Kamara közös javaslata a Képzési és Kimeneti Követelmények módosítására
Gyógyszertár-működtetés
2017. 03. 09.
Pályázati lehetőségek gyógyszertárak számára
2016. 03. 03.
A gyógyszertári finanszírozási előleg alakulása 2010-től 2016. januárig
2016. 03. 03.
A gyógyszertári vállalkozások 2014. évi mérlegbeszámolóinak és pénzügyi helyzetének alakulása
2015. 05. 30.
Közfinanszírozott gyógyszer- és GYSE-forgalmi elemzés - 2015. I. negyedév
2015. 05. 21.
Az iparűzési adó számításáról - MGYK
Hasznos linkek
Jogszabálykereső
Kamarai tájékoztatók
2016. 01. 07.
Minőségügyi kézikönyv gyógyszertáraknak – II. kiadás
2014. 06. 26.
1/2014 (VI. 19.) MGYK ELNÖKSÉGI AJÁNLÁS GYÓGYSZERTÁRI UTAZÁSI TANÁCSADÁSHOZ - MGYK
2013. 10. 01.
Elnökségi Tájékoztató (2/2013.) - MEGFONTOLÁSOK ÉS AJÁNLÁSOK A GYÓGYSZERTÁRAK MARKETING TEVÉKENYSÉGÉHEZ - MGYK
2013. 04. 26.
Tájékoztató az alapszintű gyógyszerészi gondozás keretében végzett gyógyszerbiztonsági ellenőrzésről szóló szakmai irányelvről - MGYK
2013. 02. 21.
Elnökségi Tájékoztató (1/2013.) a GYÓGYSZERTÁRI SZOLGÁLTATÁSI DÍJRÓL - MGYK
Táltosblog
2016. 03. 12.
A generikus program anomáliái
2015. 11. 26.
MGYK választások a Táltosképző résztvevőinek szemszögéből
2015. 11. 04.
Változó önmeghatározásunk változó világunkban
2015. 09. 29.
Étrend-kiegészítők: áldás, vagy átok ?
2015. 09. 10.
A gyógyszertárak gazdasági megerősödésének lehetőségei
A honlapon található információk célja az egészségügyi ismeretek bővítése, de ez nem helyettesíti az orvos, gyógyszerész, vagy más szakember felkeresését.
© 2008 Magyar Gyógyszerészi Kamara - Minden jog fenntartva - Impresszum, jogi nyilatkozat  -  Regisztráció a védett tartalmak eléréséhez! Hírlevélre történő le- és feliratkozás!  -  Webmaster - Utolsó módosítás: 2017. 09. 20 szerda