Magyar Gyógyszerészi Kamara – értékvédő érdekvédelem H-1068 Budapest
Dózsa György út 86/b
Tel.: (+36-1) 351-9483
(+36-1) 413-1924
Fax: (+36-1) 351-9485
E-mail: hivatal@mgyk.hu
Keresés
KezdőlapA KamarárólKözszolgálatSzakmai fórumPályázati lehetőségekKamarai tagsági információkIrattár
Belépés
Felhasználónév:
Jelszó:
 Elfelejtett jelszó
 Regisztráció
GYIK
2016. 11. 23.
Tudnivalók az étrend-kiegészítőkel kapcsolatos megállapodásról
2015. 02. 26.
Semmelweis Egyetem Gyógyszerésztudományi Kar közleménye a továbbképzési időszak lezárásának rendjéről
2014. 09. 22.
Személyi jogosok pontszám igazolása – mgyk.hu
2014. 06. 10.
Ki állítja ki a gyakorlati pont igazolást? - MGYK Országos Hivatala
2017. 06. 20.
Az AEEK működési nyilvántartással kapcsolatos tájékoztató anyagai
Gyógyszerészi Hírlap
Hírlevelek
Sajtófigyelő
2017. 08. 16.
A baj nem jár egyedül – magyar kutatók új térképe a betegségek kapcsolatairól - mta.hu
2017. 08. 16.
Kínai Viagrákat kapcsolt le a Nébih – index.hu
2017. 08. 16.
Népszavazással a homeopátia ellen - mno.hu
2017. 08. 15.
Szemetet is tesznek a gyógyszerdobozokba - delmagyar.hu
Szolgáltatások
2017. 03. 10.
Együttműködési szerződést kötött az MGYK és a Global Payments Europe
2012. 07. 18.
Tájékoztató a Kamara és az MKB Biztosítók közötti megállapodásról
2015. 10. 20.
Az OTP Bank ajánlata MGYK tagok részére
2015. 10. 16.
Tájékoztató a Volvo és az MGYK közti megállapodásról
2014. 07. 17.
Tájékoztató a MOL és a Kamara között kötött megállapodásról

 Bannerek

Bannerek 

Bannerek 

Bannerek 

Bannerek

Növényigyógyszer.hu

MOL-MGYK tájékoztató!

Biztosítási ajánlatkérés!

 

 Vodafone

Bannerek

Gyógyszerész Gondozási Bizottság

Kérdezze meg gyógyszerészét! - Nekünk az egészség az ügy - Beszélgetés dr. Szócska Miklós államtitkárral
2015. május 13.
Nyomtatható változat

A Patika Magazin hasábjain 2013 tavaszán a Magyar Gyógyszerészi Kamara elnöksége sorozatot indított, ugyanis az idő tájt olyan jogszabályi változások léptek hatályba, amelyek célja a gyógyszerek kedvező hatásainak minél jobb kiaknázása és a gyógyszerek alkalmazásával együtt járó kockázatok csökkentése volt. A sorozat egyebek mellett célul tűzte ki, hogy részleteiben is bemutassa, mit várhatnak el Önök, betegeink a gyógyszerészektől. Elkötelezettek vagyunk ugyanis abban, hogy a gyógyszerészek minél hasznosabb tagjai legyenek az egészségügyi ellátásnak és lehetőségeikhez mérten segítsék a biztonságos gyógyszeralkalmazást. Honlapunkon most újraolvashatják cikkeinket.

 

Nemcsak az egészségügyi ellátórendszerrel foglalkozik, hanem az egészséges életmód és a megelőzés fejlesztése az egyik legfőbb célja az egészségügy irányítójának. Az ebben elért eredményekről és a további feladatokról kérdeztük dr. Szócska Miklós államtitkárt.

Tisztelt Államtitkár Úr! Aki ismeri önt tudja, hogy elkötelezett híve a népegészségügyi cselekvésnek, rendszeresen sportol és odafigyel az étkezésre is. Hogyan értékeli, sikerült-e az életmóddal kapcsolatos kérdésekben országos szinten is előbbre lépni?

Talán emlékszünk még arra, hogy néhány évvel ezelőtt nem tudtunk úgy hazamenni valamilyen vendéglőből, hogy ne éreztük volna magunkon a dohányfüstöt. A nemdohányzók védelme és a dohányzás visszaszorítása érdekében tett intézkedéseinknek köszönhetően mára már 200 ezren hagyták abba a dohányzást. Ha ők most mind megfognák egymás kezét, akkor Budapesttől Bécsig érne a sor.

Az egészségre káros termékekre kivetett népegészségügyi termékadónak, melyet a köznyelvben csak chipsadónak nevezünk, nem az volt az elsődleges célja, hogy bevételt teremtsen az egészségügynek, hanem hogy ezzel is felhívjuk a figyelmet arra, hogy mely termékek fogyasztására kell figyelni. Egy 2012-es felmérés szerint az ezeket vásárlók 25–35%-a már akkor is kevesebbet fogyasztott ezekből, mint egy évvel korábban. A magukat „rossz” egészségi állapotúnak tartó emberek pedig a sós rágcsálnivalók és az előrecsomagolt édességek fogyasztását kétszer nagyobb mértékben csökkentették, mint a magukat „jó” egészségi állapotúnak tartók. Ide kívánkozik még, hogy a Magyar Infarktus Regiszter adatai szerint a szívinfarktus okozta halálozás folyamatosan csökken, melyben a jobb ellátási színvonal mellett az egészségesebb életmódnak is komoly szerepe van. Mindezeken túl most év elején lép életbe az a szabályozás, amely az egészségre káros transzzsír mértékét az élelmiszerekben 2%-ban maximálja. Mivel a transzzsírsavakkal összefüggésbe hozható szív- és érrendszeri betegségek évente 6000 honfitársunk életét követelik, az új szabályozással a jövőben ezrek életét menthetjük meg. Számtalan területen indultak el a népegészségügyi kampányok és a szűrések is, az országban pedig 58 helyen Egészségfejlesztési Irodák létrehozását kezdtük meg.

Hosszasan lehetne még sorolni a népegészségügyi és megelőzési célú egyéb változtatásokat, de már csak a védőoltásokat említem. Köztudott, hogy a magyar védőoltási rendszer eredményeit világszerte elismerik, azonban a fejlesztésük egy pillanatra sem állhat le. A járványügyi biztonság érdekében az idei évtől kötelező lesz a két év alatti gyermekeknek a pneumococcus elleni védőoltás, amely többek között az ezen baktérium által okozott tüdőgyulladás és középfülgyulladás ellen nyújt nagyon hatékony védelmet a fertőzés veszélyének leginkább kitett csecsemőknek és kisgyermekeknek. És idén ősztől lehetővé tesszük a hatodik osztályos lányok körében a méhnyakrák megelőzésére alkalmas védőoltás alkalmazását is. Mindkét oltás térítésmentesen áll rendelkezésre. Ha egy mondatban kellene összefoglalni a tevékenységünk filozófiáját: nekünk az egészség az ügy.

– Új pályára állították az ellátórendszert. Mit érezhetnek ebből ma a betegek?

– Folyamatosan fejlesztjük a mentőszolgálatot. Ezen belül megkezdtük a mentőszolgálat gépkocsiparkjának cseréjét, így egyre többször találkozhatunk az új, sárga mentőautókkal. A háziorvosi praxisok finanszírozását két lépésben is javítottuk. A legnagyobb figyelmet a sajtóban talán a kórházak állami gondoskodásba vétele követte. Ez nemcsak gazdálkodási szempontból volt szükségszerű, hanem ez lehet az alapja az egységes Nemzeti Egészségügyi Szolgálatnak is. Ez azért fontos, hogy aki az ország bármelyik részén megbetegszik, hasonlóan hatékony és ugyanolyan jó minőségű ellátásban részesülhessen. Ez az átszervezés egyben fenntartható ellátórendszert is fog eredményezni. Örömteli hír, hogy ma már közel száz helyen folynak uniós forrásból finanszírozott kórházfejlesztések, melyekkel az egységes és szervezett betegellátás feltételeit teremtjük meg.

– Sokszor lehet fenyegető híreket hallani arról, hogy nem lesznek itthon orvosok, ápolók. Milyen megoldást lehet erre adni?

– Először is azt kell tisztán látnunk, hogy ez nem egy speciális magyar probléma, hanem Európa számos országa küzd az orvosok és egészségügyi szakemberek otthon tartásáért. Mivel nálunk nagyon magas, sőt világszínvonalú az orvosképzés, ezért a szakembereinket külföldön is keresik. A problémát egy életpályamodell megvalósításával lehet hosszú távon kezelnünk. Ennek az első lépéseit már sikerült megtennünk. Az orvosegyetemekről kikerülő fiatal szakorvosjelöltek részére elindítottunk egy ösztöndíjprogramot, amely pénzügyi segítséget nyújt az itthon maradásukhoz. Sőt az ebben részt vevők azt is vállalják, hogy nem fogadnak el paraszolvenciát! Ebben a programban már ezernél több fiatal orvos vesz részt. Az orvosok és az egészségügyi szakdolgozók részére kétszer is sikerült érezhető béremelést biztosítanunk. Mindezek eredményeként sikerült megfordítanunk az elvándorlási tendenciát. Az előző évekhez képest csökkent a külföldi munkavállaláshoz igazolást kérők száma. 

– Számtalanszor fogalmazott úgy, hogy célja a patikák népegészségügyi találkozóhellyé alakítása. Miért van erre szükség?

 

– A gyógyszertár nem bolt, bár a 2010 előtti gyógyszertári liberalizáció ezt az irányt tűzte ki elérendő célként. Évente 60 millió gyógyszerész-beteg találkozás van a patikákban, ami a népegészségügyi célok megvalósításában és az egészséges életmód terjesztésében nagy lehetőséget jelent. Ugyanakkor a gyógyszerellátásban a legfontosabb feladat a betegek biztonságos és garantált minőségű gyógyszerellátása. Ugyancsak fontos a gyógyszertárak szakmai szolgáltatásainak a fejlesztése és a vidéki gyógyszerellátás megerősítése. Ezeket a célokat több intézkedéssel segítettük. Azt tartjuk jónak, ha a gyógyszertár működtetését a gyógyszerész személyes szakmai és gazdálkodási felelőssége határozza meg.

 

Szemben a korábbi gyakorlattal, melyben a gyógyszerek támogatási kulcsainak csökkentése miatt jelentősen és folyamatosan nőtt a közfinanszírozott gyógyszerek kiváltásakor fizetendő térítési díj, mi elsődlegesnek tartottuk a betegek pénzügyi védelmét. Így az elmúlt két évben több mint 10 milliárd forinttal csökkentettük a támogatott gyógyszerekért betegek által fizetett térítési díjat. Ez a gyakorlat, különösen a különböző krónikus betegségekben alkalmazott gyógyszerek esetében, akár több ezer forinttal is csökkentheti a betegek havi gyógyszerkiadásait.

– Mit tart az elkövetkezendő idő legfontosabb feladatainak?

– Az elmúlt évek tudatos építkezésével kialakítottuk egy hatékonyabban, eredményesebben működő egészségügyi ellátórendszer kereteit. Itt az ideje, hogy ezt belakjuk. Intenzív szervezői munkára és a jó gyakorlatok általános elterjesztése az előttünk álló legfontosabb feladat.

– Köszönöm a beszélgetést.

 (MGYK)

« Vissza
Betegsarok
2016. 03. 12.
Betegjogi képviselők elérhetőségei
2016. 05. 25.
Megszűnik a „diabetikus”, „cukorbetegek is fogyaszthatják” és a narancssárga kör jelölés ogyei.gov-hu
2016. 03. 11.
A tavaszi fáradtság okai – és amit ellenük tehetünk – tetplatform.hu
2015. 11. 17.
Egészséges életkezdet - Vitaminpótlás várandósság előtt, alatt és szoptatás idején I.
2015. 10. 26.
"Egészségszűrés termékbemutatóval" - prof. dr. Kata Mihály írása
Eseménynaptár

2017 augusztus
hkszcspszv
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
IME-META  konferencia  testületi esemény  továbbképzés  szabadidős esemény 
Hirdetőtábla
Állás
Helyettesítés
Egyéb
Közös dolgaink
2017. 04. 10.
Beszámolók az MGYK IX. Vándorgyűléséről
2017. 03. 15.
A 2015-ös év gazdálkodási és pénzügyi szempontból
2016. 11. 20.
Beszámolók a VI. Gyógyszerész Köztestületi Napokról
2016. 04. 07.
Beszámolók az MGYK VIII. Vándorgyűléséről
2016. 03. 02.
Az MGYT és a Kamara közös javaslata a Képzési és Kimeneti Követelmények módosítására
Gyógyszertár-működtetés
2017. 03. 09.
Pályázati lehetőségek gyógyszertárak számára
2016. 03. 03.
A gyógyszertári finanszírozási előleg alakulása 2010-től 2016. januárig
2016. 03. 03.
A gyógyszertári vállalkozások 2014. évi mérlegbeszámolóinak és pénzügyi helyzetének alakulása
2015. 05. 30.
Közfinanszírozott gyógyszer- és GYSE-forgalmi elemzés - 2015. I. negyedév
2015. 05. 21.
Az iparűzési adó számításáról - MGYK
Hasznos linkek
Jogszabálykereső
Kamarai tájékoztatók
2016. 01. 07.
Minőségügyi kézikönyv gyógyszertáraknak – II. kiadás
2014. 06. 26.
1/2014 (VI. 19.) MGYK ELNÖKSÉGI AJÁNLÁS GYÓGYSZERTÁRI UTAZÁSI TANÁCSADÁSHOZ - MGYK
2013. 10. 01.
Elnökségi Tájékoztató (2/2013.) - MEGFONTOLÁSOK ÉS AJÁNLÁSOK A GYÓGYSZERTÁRAK MARKETING TEVÉKENYSÉGÉHEZ - MGYK
2013. 04. 26.
Tájékoztató az alapszintű gyógyszerészi gondozás keretében végzett gyógyszerbiztonsági ellenőrzésről szóló szakmai irányelvről - MGYK
2013. 02. 21.
Elnökségi Tájékoztató (1/2013.) a GYÓGYSZERTÁRI SZOLGÁLTATÁSI DÍJRÓL - MGYK
Táltosblog
2016. 03. 12.
A generikus program anomáliái
2015. 11. 26.
MGYK választások a Táltosképző résztvevőinek szemszögéből
2015. 11. 04.
Változó önmeghatározásunk változó világunkban
2015. 09. 29.
Étrend-kiegészítők: áldás, vagy átok ?
2015. 09. 10.
A gyógyszertárak gazdasági megerősödésének lehetőségei
A honlapon található információk célja az egészségügyi ismeretek bővítése, de ez nem helyettesíti az orvos, gyógyszerész, vagy más szakember felkeresését.
© 2008 Magyar Gyógyszerészi Kamara - Minden jog fenntartva - Impresszum, jogi nyilatkozat  -  Regisztráció a védett tartalmak eléréséhez! Hírlevélre történő le- és feliratkozás!  -  Webmaster - Utolsó módosítás: 2017. 08. 21 hétfő