Kapcsolat
H-1068 Budapest, Dózsa György út 86/b.
Tel.: (+36-1) 351-9483, (+36-1) 413-1924,
Fax: (+36-1) 351-9485
E-mail: hivatal@mgyk.hu Hivatali kapu: MGYK
KRID azonosító: 338169369(fu)
Web: www.mgyk.hu
Nyomtatható változat
2014. szeptember 15.
Önkormányzatok és gyógyszertárak - Engert Jakabné hozzászólása - mgyk.hu

A kecskeméti önkormányzat egészségügyi-szociális-ifjúsági bizottság társelnökének hozzászólása a szeptember 9-i fórumon. 

Amint arról beszámoltunk, szeptember 9-én Kecskeméten kezdődött meg az önkormányzatok és gyógyszerészek közötti fórumsorozat. A fórumon megjelent és beszédet mondott dr. Zombor Gábor államtitkár is.

Az alábbiakban Engert Jakabné önkormányzati képviselő, a kecskeméti önkormányzat egészségügyi-szociális-ifjúsági bizottság társelnökének hozzászólását tesszük közzé.

 

Tisztelt Államtitkár Úr!
Elnök Asszony! Elnök Úr!
Alpolgármester Asszony! Kedves Megjelentek!

Köszönet illeti a mai konferencia szervezőit, mert egy olyan területen indítják el az együttműködés lehetőségét és hívják fel a figyelmet a témában érintetteknek, amely az elmúlt évek során nem tudott igazán kibontakozni. Az egészségügyi-szociális-ifjúsági bizottság társelnökeként a 4 év alatt két esetet kivéve nem emlékszem, hogy a gyógyszerészekkel kapcsolatos véleményezés, döntés a bizottság elé került volna, és a közélet területén sem kerestük akár karitatív, társadalmi szerepvállalás kapcsán egymást illetve, hogy valamilyen népegészségügyi program keretében lett volna együttműködés. Természetesen ez nem jelenti azt, hogy a helyi gyógyszertárak, gyógyszerészek nem nyújtottak támogatást az arra rászorulóknak, vagy esetleg nem vettek részt egészségmegőrző, egészségnevelő programokban, csak az információ és kommunikáció hiánya miatt ez nem vált közismertté.

Az egészségszervezés, egészségmegőrzés vonatkozásában az elmúlt 4 évben Önkormányzatunk egyrészt a HPV-oltás kapcsán került közvetlen kapcsolatba a szakmával, a szerződő partnereink azonban itt is gyógyszerforgalmazásra jogosult – közbeszerzéssel kiválasztott – nagykereskedelmi szervezetek voltak és nem gyógyszertárak, azonban a helyi gyógyszertáraktól a szociális intézményeink szerzik be a kötelező gyógyszerezést biztosító gyógyszert. Önkormányzatunk és a gyógyszertárak között végezetül olyan vagyonjogi kapcsolat létezik, hogy több esetben gyógyszertár ajánlotta fel a rendelőt orvosi körzeti rendelő céljára. Erre jó példa a saját választási körzetemben, az elmúlt napokban átadott új felnőtt háziorvosi rendelő, amelyet egy gyógyszertár berendezve ajánlott fel az önkormányzatnak, és ezáltal javult az ellátás abban a városrészben.

Az előzőekben említett példák alapján az önkormányzatok a gyógyszerellátással kapcsolatos jogszabályi lehetőségeiket kellő körültekintéssel, az önkormányzatok és a gyógyszerellátás szempontjait egyaránt szem előtt tartva tudják érvényesíteni. A gyógyszertári ügyelet kérdése is megoldott, egy éve egy gyógyszertár önként vállalta az állandó ügyeletet a korábban alkalmazott rotációs formával szemben. A városban minden olyan témában, amelyben érintett egy gyógyszertár (pl. körzetkialakítás, körzetközpont módosítása) meghívót kap a vezető gyógyszerész. A kamara és az önkormányzat között azonban nincsen formalizált hivatalos kapcsolat, a jövő feladata ennek intézményes és helyi kereteinek a kidolgozása, az esetleges megoldatlan problémák feltárása.

A jelenlegi város vezetése eddig is nyitott volt minden építő, az önkormányzat munkáját segítő, támogató kezdeményezésre, amely az itt élők egészségügyi, szociális szolgáltatásainak ellátását segíti, támogatja a helyi népegészségügyi programokat, és szélesíti a társadalmi szerepvállalás lehetőségeit.

A közélet számos területéről hozhatunk példát, amely bizonyítéka a sikeres és hatékony együttműködésnek a város vezetése és a különböző civil szervezetek, vállalatok, intézmények és más kamarák között. Ma már nagyon sok olyan esemény, program valósul meg városunkban, amely az összefogás és az együttműködés eredménye. Ezek részben szolgáltatás átvállalásaként jelennek meg a civil szervezetek tevékenységében, és a város biztosítja a működés költségeit, illetve egy-egy program a VTP (Városi Támogatási Program) támogatásával tud megvalósulni. Csak néhány példát kiragadva: az Ölelő Kéz és Hospice alapítvány által szervezett szűrési programokat, az iskolákban a Családpasztorációs Központ munkatársai által vitt családi életre nevelés programot, a szociális szolgáltatások terén a Máltai Szeretetszolgálat szerepét, a Család, Esélyteremtési és Önkéntes Ház családokat segítő és támogató tevékenységét, és a szenvedélybetegeket segítő szolgálatát és gondozását végző RÉV szolgálatot. Kiemelendő az az orvoscsoport is, amelyik az iskolákban elsősegélyt és újraélesztési oktatást tartanak, vagy az újabban népszerű Gyógyító bocsok (óvodások körében) orvosait. A társadalmi szerepvállalás is egyre nagyobb és sokszínűbb az itt működő vállalatok, cégek részéről, bölcsődék, játszóterek újulnak meg támogatásukkal.

Úgy gondolom, hogy az előző példák mind azt jelzik, hogy az Önkormányzat nyitott arra, hogy az Önkormányzat és testületei, a Gyógyszerész Kamara és a helyi gyógyszertárak közötti együttműködés is sikeres lehessen. Ennek a fontosságát senki sem vitatja, hiszen én több helyi gyógyszerésszel beszélgettem és az együttműködésre, párbeszédre való készség mindenkiben megvan.

Végezetül engedjék meg, hogy néhány javaslattal is éljek:

  1. Szakmai területen, jogszabályi keretek között az érintett területek képviselői az együttműködés keretét határozzák meg.

  2. Az egészségügyi, szociális és ifjúsági bizottságban meghívottként a helyi Kamara képviselője vegyen részt az egészségügyi és szociális ellátással kapcsolatos ügyekben. Állandó meghívottként az Ifjúsági kerekasztalnak és Szociális kerekasztalnak is legyenek a tagjai.

  3. A helyi népegészségügyi programok megvalósítását segítsék.Akár önálló programjuk is lehetne: felvilágosító kampányban, elsősorban az ifjúság körében. Pl. a 2011-ben készült  ifjúságkutatási felmérésből szeretném kiemelni a drogfogyasztási szokásokra adott válaszok eredményét: a legveszélyeztetettebb korosztály a 15-16 éves, a megkérdezettek 12%-a fogyasztott már valamilyen formában drogot, 71%-a szórakozóhelyen, és a rangsorban első helyen a hallucinogének, a második helyen a szorongásoldó gyógyszerek, nyugtatók állnak, harmadik helyen a stimulánsok. Ez biztosan az a terület, ahol szoros együttműködés lehet a gyógyszerészekkel, az önkormányzattal, oktatási intézményekkel együtt.

  4. A társadalmi felelősségvállalás területén a lehetőségek tárháza végtelen, itt nekik kell megtalálni a lehetőségeik alapján, hogy milyen formában kapcsolódnak be, akár önkéntes segítőként, karitatív tevékenységet végezve, vagy egy-egy városi, civil összefogáshoz kapcsolódva.

Hiszek az összefogásban, az együttműködésben, ezt már számos területen bizonyította a Város vezetése, a helyi civil szervezetek és a vállalkozások támogatásának a közös akarata, és ebben a közös munkában, felelősségvállalásban a gyógyszerészeknek és a Gyógyszerészi Kamarának is meg van a helyük és szerepük. „A világnak elsősorban összefogásra van szüksége, amely először az ember szívében fogan meg, majd ennek tükreként a világban is; ez nem más, mint részeink és szerepeink egyesítése.” (Nilakanta Sri Ram: Az összefogásról)

Köszönöm, hogy meghallgattak.

 

Kecskemét, 2014. szeptember 9.

 

Önkormányzatok és gyógyszertárak - Engert Jakabné hozzászólása - mgyk.hu

Engert Jakabné
a kecskeméti önkormányzat
egészségügyi-szociális-ifjúsági bizottság társelnöke


Korábbi cikk:

Önkormányzatok és gyógyszertárak - mgyk.hu - tudosítás az eseményről, (megj. 2014. 09. 10-én)


2018-2024 © MAGYAR GYÓGYSZERÉSZI KAMARA
hírlevél