A pénztárgépek műszaki követelményeirÅ‘l, a nyugtakibocsátásra szolgáló pénztárgépek forgalmazásáról, használatáról és szervizelésérÅ‘l, valamint a pénztárgéppel rögzÃtett adatok adóhatóság felé történÅ‘ szolgáltatásáról szóló 48/2013. (XI. 15.) NGM rendelet (a továbbiakban: Pénztárgéprendelet) 71. § (1) bekezdése értelmében a 2013. március 20-át megelÅ‘zÅ‘en engedélyezett, de az e rendeletben foglalt elÅ‘Ãrásoknak meg nem felelÅ‘, elektronikus naplóval rendelkezÅ‘ pénztárgépek 2013. december 31-éig üzemeltethetÅ‘k.
Mivel nincs olyan jogszabályi rendelkezés, amely megtiltaná az adóalany számára, hogy gazdasági tevékenységét online pénztárgép nélkül folytassa, Ãgy a hagyományos, elektronikus naplóval rendelkezÅ‘ pénztárgép 2013. december 31-ét követÅ‘ használata kizárólag a Pénztárgéprendelet 71. § (1) bekezdésében foglaltak megsértését jelenti, amely az alábbi szankciók alkalmazását vonhatja maga után.
Az adózás rendjérÅ‘l szóló 2003. évi XCII. törvény 172. § (20g) bekezdés b) pontja értelmében az állami adóhatóság a pénztárgép, taxaméter forgalmazásával, üzemeltetésével, szervizelésével kapcsolatos, jogszabályban meghatározott kötelezettségek egyéb módon történÅ‘ megszegése esetén a magánszemély kötelezettet (forgalmazót, üzemeltetÅ‘t, szervizt, műszerészt) 500 ezer forintig, nem magánszemély kötelezettet 1 millió forintig terjedÅ‘ mulasztási bÃrsággal sújthatja. A 174. § (1) bekezdés 2014. január 1-jétÅ‘l hatályos d) pontja alapján az adóhatóság mulasztási bÃrság kiszabása mellett az adóköteles tevékenység célját szolgáló helyiséget 12 nyitvatartási napra lezárhatja, ha az adózó a pénztárgép üzemeltetésével kapcsolatos, jogszabályban meghatározott kötelezettségét megszegte.
A hivatkozott jogszabályi kötelezettség megsértésének adóhatóság által történÅ‘ észlelése esetén az adóhatóság minden esetben mérlegeli, hogy az adóalany minden tÅ‘le elvárhatót megtett-e a kötelezettsége határidÅ‘ben történÅ‘ teljesÃtése érdekében. Ez minden adóalany tekintetében más- és más magatartást követel meg, amelynek megÃtélése során az adóhatóság fokozott körültekintéssel jár el.
Az adóalanytól elvárható magatartás általánosságban az alábbiak szerint határozható meg:
az üzembe helyezési kód igénylése,
a beszerezni kÃvánt online pénztárgép gyártójának/forgalmazójának kiválasztása, kapcsolatfelvétel,
forgalmazási engedély megléte esetén megrendelés leadása/szerződés megkötése,
egyedi igényekhez igazÃtott rendszer kifejlesztése esetén az erre vonatkozó megrendelés és a gyártói/forgalmazói visszajelzések az engedélyezési folyamatról, a tervezett ütemezésrÅ‘l,
más, a fentiekkel egyenértékűnek tekinthetÅ‘, dokumentált magatartás, amely a kötelezettség határidÅ‘ben történÅ‘ teljesÃtésére irányuló kifejezett és komoly szándékot alátámasztja.
A fentiek mellett az elektronikus naplóval rendelkező pénztárgépet használó, pénztárgéphasználatra kötelezett adóalany az online pénztárgép üzembe helyezéséig köteles havonta, a tárgyhónapot követő hónap 10. napjáig adatot szolgáltatniaz elektronikus naplók, valamint az elektronikus naplók adattartalma tekintetében a PTGNAPLO adatlap benyújtásával.
Az adóhatóság az ügy valamennyi körülményének értékelése alapján dönt a szankció alkalmazásáról, annak mértékérÅ‘l, illetve – amennyiben az adóalany minden tÅ‘le elvárhatót megtett a kötelezettsége határidÅ‘ben történÅ‘ teljesÃtése érdekében – annak mellÅ‘zésérÅ‘l.
Forrás: nav.gov.hu (Link a cikkhez!)