Kapcsolat
H-1068 Budapest, Dózsa György út 86/b.
Tel.: (+36-1) 351-9483, (+36-1) 413-1924,
Fax: (+36-1) 351-9485
E-mail: hivatal@mgyk.hu Hivatali kapu: MGYK
KRID azonosító: 338169369(fu)
Web: www.mgyk.hu
Nyomtatható változat
2013. július 06.
Miről maradt le, aki nem volt ott az etikai audit mini szimpóziumon? - mgyk.hu

Miről maradt le, aki nem volt ott az etikai audit mini szimpóziumon? - mgyk.hu
Budapest, Hotel Benczúr -  a miniszimpózium hallgatósága

2013. július 4.-én került sor Budapesten a Benczúr Hotelben a Magyar Gyógyszerészi Kamara szervezésében, a kidolgozás alatt álló etikai audit rendszerrel kapcsolatos megbeszélésre. A megjelentek – mintegy harminc fő – azért jöttek el, mert  szerettek volna többet megtudni a készülő etikai audit rendszer részleteiről, majdani működéséről, másfelől részt kívántak venni a rendszer kidolgozásában.

Miről maradt le, aki nem volt ott az etikai audit mini szimpóziumon? - mgyk.hu    Miről maradt le, aki nem volt ott az etikai audit mini szimpóziumon? - mgyk.hu    Miről maradt le, aki nem volt ott az etikai audit mini szimpóziumon? - mgyk.hu 
 Dr. Pintér László    Dr. Nemere Gyula    Dr. Ádám György


  1. 1. A miniszimpóziumon az alábbi vitaindító előadások hangzottak el:

Dr. Pintér László etikai bizottsági elnök, a miniszimpózium moderátora bevezető gondolatai,

Dr. Nemere Gyula ügyvéd előadása, amely az etikai eljárások jogi hátterét tekintette át,

Dr. Ádám György az országos elnökség titkára (és minőségbiztosítási szakember) előadása a minőségbiztosítás „evolúciójáról”, a minőségbiztosítás létjogosultságáról, buktatóiról, az okozott kellemetlenségekről, bosszúságokról.

Dr. Pintér László, az etikai auditot kidolgozó bizottság elnökeként bemutatta a leendő etikai audit rendszert. Ennek során kitért arra, hogy

  • Miért dolgozzuk ki?
  • Ki fog auditálni?
  • Milyen szempontokat vizsgál a majdani testület?
  • Meddig lehet érvényes a tanúsítvány?
  • Mitől lesz más/több az etikai auditot vállaló patika?
  • Honnan fogjuk fel/megismerni, akár mi gyógyszerészek, akár a betegek, hogy a patika auditált?
  • Milyen többletköltséggel és többletmunkával járhat az auditálás?
  • Miért érheti meg mégis?

 

  1. 2.      Kérdések, hozzászólások, javaslatok - párbeszéd az előadók és a hallgatóság között

Mindegyik előadás után volt lehetőség kérdésekre, hozzászólásokra. A résztvevők éltek is a lehetőséggel, az elvekről és a részletekről is komoly, jókedvű és felelős beszélgetés alakult ki.
 

  1. 3.      Amit én tanultam délután

A gyógyszertári minőségbiztosításnak 3 szintje van/lesz.

Első szint: A gyógyszertárban végzett munka minőségbiztosításának legalapvetőbb szintje, amelyet a szakmai szabályok írnak elő számunkra, s amelyeknek a betartását az ÁNTSZ mindig is ellenőrizte (külső minőségbiztosítás),

Második szint: A gyógyszertárak saját, belső minőségellenőrzési, minőségbiztosítási rendszere, melynek működtetése minden patikában kötelező (már 1997, az egészségügyi törvény hatályba lépése óta), s amelynek a működtetéséhez az MGYK elnökségének szakmai munkabizottsága a közelmúltban dolgozott ki és tett hozzáférhetővé egy minőségbiztosítási kézikönyvet (amely mindenki számára hasznos segítség lehet és a kamara honlapjáról ingyenesen letölthető),

Harmadik szint: Az önkéntesség szintje, amely szándékaink szerint a gyógyszertári betegellátás legmagasabb minőségi szintje. Ide tartozhatnak azok a gyógyszertárak, amelyek vezetői és dolgozói az átlagosnál többet, jobbat szeretnének nyújtani a betegeik számára, akik büszkék mindarra, amiben ők a többi patika előtt járnak, és ennek független tanúsítását kérik a majdani auditáló testülettől.

 

Kinek lesz erre igénye? Kinek hiányzik a még több papírmunka? Ki fogja majd önként vállalni azt a többletmunkát, azt a többlet energia befektetést, ami ennek a rendszernek a bevezetéséhez és működtetéséhez kell? - Éppen ezek a kérdések kavarogtak a fejemben, amikor az egyik hozzászóló kifejtette: Az ő felfogása szerint a Kamara – mint szakmai önkormányzat – hasonlíthat egy települési önkormányzathoz. Vannak a települések önkormányzatainak kötelezően ellátandó feladatai, mint például a közfeladatok ellátása, parlagfű-mentesítés, vagy amilyen az iskolák, oktatási intézmények működtetése volt korábban. Ezeket a feladatokat minden önkormányzatnak „kutyakötelessége” ellátni és szolgáltatásként nyújtani az őket megválasztó lakosok részére. Vannak azonban olyan önkormányzatok és olyan képviselő testületek is, amelyek kötelességüknek érzik, hogy a minimálisnál többet, a kötelező feladatokon túlmutató szolgáltatásokat is nyújtsanak, biztosítsanak a polgáraik számára (színvonalas ünnepségeket, kulturális események megszervezését, uszodaüzemeltetést, a település fejlesztését stb.). 

 

Elszégyelltem magam, mert nem gondoltam a nálam igényesebb gyógyszerész kollégákra, s arra, hogy a kamarának erkölcsi kötelessége azon gyógyszerészeknek a munkáját is segíteni, akik többet akarnak a szakmai minimum követelményeknek való megfelelésen túl. Mert hivatásként élik meg a munkájukat. Nos, én ezt tanultam a rendezvényen. (Megint nem jöttem hiába!)

Gutay Tibor

 

Utóirat: A patikák önkéntes etikai audit rendszerének kidolgozása tovább folytatódik. Ez a mostani összejövetel egy újabb alkalom volt, amikor is az érdeklődők bepillantást nyerhettek az eddigi munkába, és hozzászólásaikkal, észrevételeikkel, javaslataikkal segíthették a bizottság munkáját. Várjuk továbbra is a téma iránt érdeklődő kollégák javaslatait, építő jellegű kritikai észrevételeit.

2018-2024 © MAGYAR GYÓGYSZERÉSZI KAMARA
hírlevél