Akitől megtagadták az ellátást, a felügyelethez fordulhat. Számos rendelőben, kórházban és patikában kerültek kellemetlen helyzetbe a betegek az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (OEP) meghibásodott jogviszony-ellenőrzést végző programja miatt.
A hiba miatt ugyanis az egyébként jogviszonnyal rendelkezők közül többen tévesen kaptak piros lámpát az egészségügyi szolgáltatónál, azaz olyan tájékoztatást, ami szerint jogviszonyuk rendezetlen. A meghibásodás százezreket érinthet, de kizárólag azok a betegek kaphattak hibás tájékoztatást jogviszonyukról, akik a hétfői vagy a tegnapi napon jártak orvosnál, illetve ki akarták váltani gyógyszereiket . A biztosító sajtóosztályától megtudtuk, akadt olyan egészségügyi szolgáltató, amely - egyébként jogszabálysértő módon - megtagadta az ellátást attól a betegtől, akinél a piros lámpa gyulladt fel. Ebben az esetben a beteg a jogszerűtlen eljárás miatt az Egészségbiztosítási Felügyelethez fordulhat. Az OEP-jogviszony nyilvántartási rendszere egyébként több mint tíz éve működik. A rendszer működtetésének költsége több tényezőből tevődik össze, amelyet az OEP költségvetése tartalmaz, ám arra nem kaptunk választ a sajtó osztálytól, hogy ez pontosan milyen összeget takar. Az egészségügyi szolgáltatók egy része 2007. áprilisa óta végez jogviszony-ellenőrzést. 2008. január 1-jétől kezdődően már valamennyi, az OEP-pel finanszírozási szerződésben álló egészségügyi szolgáltató köteles online módon ellenőrizni a betegek jogviszonyát. A hiba elhárítása külön kiadást nem jelent az egészségbiztosító számára, mivel az informatikai szolgáltató szerződéses kötelezettsége az informatikai probléma kijavítása. Mától a jogviszony-ellenőrzési rendszer várhatóan ismét megfelelően működik.