2011-re megújulhat a közgyógyellátás háttérrendszere. Ez az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (OEP) több mint egymilliárd forintos beruházásának köszönhető.
A fejlesztés uniós forrásból valósul meg, célja a jelenlegi bonyolult és lassú igénylési folyamat elektronizálása és központosítása.
Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) tavaly megvizsgálta a közgyógyellátás rendszerét, s úgy találta, hogy az átláthatatlan, bonyolult és túlbürokratizált. A felmérés megállapította: a közgyógyellátás négy évvel ezelőtti átalakításának célja csak részben teljesült. Pozitívum, hogy megszűnt a mértéktelen túlköltés, korábban ugyanis nem volt határa a közgyógyellátási kiadásoknak, az igénylésen azonban nem könnyített a kormány. Az ÁSZ akkor azt javasolta, hogy a kabinet gondolja újra az igénylési folyamatot, a jelenlegi rendszer ugyanis nem hatékony: a javaslattévő háziorvos, az egészségügyi támogatást odaítélő egészségpénztár és az igényt fogadó önkormányzat sokszor nem tud egymásról. Ráadásul a sokszereplős adminisztráció működési költsége tízszerese a korábbinak.
A több mint egymilliárd forintos fejlesztés részeként egy központi informatikai rendszert építenek ki az OEP-nél. A tervek szerint ezt eléri az önkormányzat, a háziorvos és az illetékes regionális pénztár is. Így az ügyintézéshez szükséges valamennyi irat egy helyre kerülhet, valamint a társszervek is folyamatos kapcsolatban lehetnek egymással.
Jelenleg is tart a közgyógyellátás rendszerének teljes felülvizsgálata. Az Egészségügyi Minisztérium már tavaly egyeztetést kezdett a közgyógyellátás ügyében felelős szociális tárcával. A közgyógyellátás keretében ugyanis számos olyan készítményért fizet az állam a beteg helyett – évente csaknem 20 milliárd forintot –, amire amúgy nem jár állami ártámogatás. De további probléma az is, hogy a méltányossági alapon járó közgyógyellátás esetében az önkormányzatok külön-külön határozhatják meg a jövedelemhatárokat, így viszont előfordulhat, hogy nem csupán a leginkább rászorulók kerülnek be a rendszerbe.