Magyar Gygyszerszi Kamara
rtkteremt rdekvdelem
akadlymentes verzi
Vissza az alaprtelmezett verzihoz H-1068 Budapest
Dzsa Gyrgy t 86/b
Tel.: (+36-1) 351-9483
(+36-1) 413-1924
Fax: (+36-1) 351-9485
E-mail: hivatal@mgyk.hu
Keress RSS
KezdőlapA KamarárólTovábbképzésekSzakmai fórumPályázati lehetőségekKamarai tagsági információkIrattár
Belps
Felhasznlnv:
Jelsz:
Elfelejtett jelsz
Regisztrci
OK
GYIK
2018. 08. 30.
Tájékoztató az e-ügyintézésről
»
2016. 11. 23.
Tudnivalók az étrend-kiegészítőkel kapcsolatos megállapodásról
»
2014. 09. 22.
Személyi jogosok pontszám igazolása – mgyk.hu
»
2014. 06. 10.
Ki állítja ki a gyakorlati pont igazolást? - MGYK Országos Hivatala
»
2017. 06. 20.
Az AEEK működési nyilvántartással kapcsolatos tájékoztató anyagai
»
Tovbb »
Gygyszerszi Hrlap
Hrlevelek
Sajtófigyelő
2024. 11. 20.
Európa legjobbjai közé került a debreceni Gyógyszerésztudományi Kar kutatója - dehir.hu
»
2024. 11. 20.
Pintér Sándor: változtatni kell a betegekhez való hozzáálláson - infostart.hu
»
2024. 11. 18.
Spermiumszerűen úszó gyógyszerszállító mikrorobotok - otszonline.hu
»
2024. 11. 18.
Gyógyszerek kontra homeopátiás készítmények, dúl a vita - heol.hu
»
Tovbb »
Szolgáltatások
2024. 09. 05.
Kedvezményes számlavezetési és bankkártya-elfogadási ajánlatok az MBH Banknál
»
2024. 05. 06.
A Duna Autó Zrt. kedvezménye kamarai tagoknak
»
2024. 05. 06.
A Duna Motors Disztribúció Kft. kedvezménye MG szeméygépjármű vásárlásához
»
2024. 05. 06.
A Hunguest Zrt. kedvezménye kamarai tagoknak
»
2021. 11. 09.
Együttműködési megállapodás az MGYK és a KOMPLEX Kamarai Pénzügyi Tanácsadó Kft. között
»
Tovbb »

E-Papír
Bannerek


 Bannerek

Bannerek 

Bannerek 

Bannerek 

Bannerek

 

MOL-MGYK tájékoztató!

Bannerek

 

 Vodafone

Bannerek

 

 

Gyógyszerész Gondozási Bizottság

Megállítani a liberalizáció okozta káros folyamatot
2010. mrcius 23.

Az összegző dokumentum többek közt felelős minisztériumot, működő hatóságokat, egyértelmű szabályozást, a patikaláncok korlátozását, a patikaliberalizáció leállítását, a gyógyszerészi hivatás kompetenciaterületeinek rendezését és a köztestületi jogosítványok helyreállítását követeli. A 12 pontot az MGYK februári, debreceni vándorgyűlésén fogalmazta meg egy korszak lezárása és egy új korszak nyitányaként.

- Elnök úr, mi motiválta ennek a dokumentumnak a létrehozását?

- Egyfajta emlékeztetőnek szánjuk, és felhívjuk ismételten a figyelmet arra, hogy meg kell állítani azt a káros folyamatot, melyet a gyógyszer-gazdaságossági törvény 2007. óta indított el. Ennek a feladatkörnek a része, hogy a gyógyszertár-létesítés jelenlegi menetén változtatni kell, a tulajdonlás kérdéseit újra rendezni szükséges és a gyógyszerész szakember feladatvégzése közben gyakorolt jogait helyre kell állítani.

- A szakmai követelmények betarthatósága is ide tartozik?

- Igen, előfordul, hogy a gyógyszerész nem tud eleget tenni a szakmai követelményeknek, mert a munkáltatója (a gyógyszertár működtetője) olyasmire utasítja, amit legjobb szakmai tudása szerint nem tenne, vagy nem tehetne meg. Ilyen eset például a vényköteles gyógyszerek vény nélkül történő expediálására vonatkozó utasítás az expediáló felé. Ezt gyakran nem megfelelő kompetenciával rendelkező asszisztens végzi az officinában. Ahhoz, hogy a szükséges rendet megteremtsük - mert abból következik a biztonság és a minőség -, helyre kell tenni a kompetenciákat és azok mellé a jogokat biztosítani, melyek ma nincsenek meg.

- Ön hol látja legjobban sérülni ezeket a jogokat?

- A személyi jog intézményét ez a törvény és szabályozás gyakorlatilag kiüresítette. A személyi jog korábban gyógyszertári működtetést tett lehetővé, és koncessziós jellegű állami feljogosítás volt arra nézve, hogy egy adott területen ezt a közfeladatot valaki ellássa. A jelenlegi szabályozás a személyi jogból jogosítványt csinált: gyógyszertárat csak személyi joggal rendelkező vezethet, így az mintegy "tárgyi feltételévé" vált a gyógyszertár működtetésének. Előfordulhat ezek szerint, hogy valaki távol dolgozik egy gyógyszertártól (pld. egy cégnél gyógyszer-ismertetőként) és egyébként 300 kilométerre személyi jogosa egy patikának. Tehát a személyes közreműködés feltétele, a kötelességek és a jogok sérülnek, kijátszhatók. Emellett kompetencia-zavarok merülhetnek fel a gyógyszerész és az asszisztens között is. A beteg számára nehezen azonosítható, mi várható el tőlük.

- Milyen megoldások szolgálhatnak erre?

- A Kamara álláspontja szerint a közvetlen betegellátásban való közreműködés a gyógyszerész feladata (ennek része a gyógyszerkiadás és a beteggel való folyamatos kapcsolattartás) Ezt a gyógyszerészi kompetenciát támasztja alá a gyógyszerészi gondozás programja. Ennek a beteg számára is világossá kell válnia. Ehhez kapcsolódóan felmerül a kérdés a patikákban dolgozó gyógyszerészek számát illetően. A debreceni vándorgyűlésen végeztünk egy számítást, melynek eredménye az volt, hogy nálunk az európai normáknak megfelelő számú gyógyszerész van a patikákban. Angliában például egy vénnyel kapcsolatos szakmai tevékenységre (ami ugye a vény elemzése, a gyógyszer kiválasztása és expediálása, a beteg tájékoztatása) átlagosan három percet számolnak. Jogkövető munkavégzés alapján Magyarországon is van annyi gyógyszerész a rendszerben, amennyi ezt teljesíteni tudná. De jelenleg olyan mértékű adminisztratív és gazdálkodási feladat hárul rájuk, hogy kárát látja hivatásuk lényege, a beteggel való kapcsolattartás és ellátás.

- Hogyan lehetne ezen javítani?

- Például ésszerűsíteni kellene az adminisztrációt. Például olyan stabil gazdálkodási környezetet kellene teremteni, mely egy kisebb kompetenciával rendelkező számára delegálhatóvá teszi ezt a munkát. A beszerzést, a rendelést a gyógyszerész jelenleg is delegálhatja az asszisztensnek, de kárát láthatja a patika. Összegezve: az lenne a kívánatos, ha a hálózatban jelen levő gyógyszerészek testi, szellemi és lelki szempontból is folyamatosan alkalmasak lennének a betegellátásra. De ilyen leterheltség mellett ez akadályokba ütközik.

- Elnök úr, végül arra lennék kíváncsi, hogy az összegző dokumentumban foglalt lépések vagy lépéskényszerek között milyen sorrendet tudna felállítani?

- Az elvi sorrendet meghatározza, hogy az elemző munka során a szempontrendszereinket négy témakörbe csoportosítottuk. Az első az állam szerepe a gyógyszerellátásban. Azt foglalja magában, hogy az állami szabályozásnak, a hatékony hatósági ellenőrzésnek és felügyeletnek milyen nagy a jelentősége, továbbá, hogy az hol sérült leginkább az elmúlt három évben, miként állítható helyre. A felelős állam illetve minisztérium után kiáltó 1. pontnak az a lényege, hogy az állam ne mondjon le saját korábbi jogköreiről, szabályozza ezt a területet. A gyógyszerellátás a közegészségügy része, melyet a nemzeti érdekek alapján kell megszervezni. Egyébként ezzel utaltunk az Európai Közösség bíróságának egyik döntésére is, mely erről szól. Az államnak megvan a joga a szabályozásra, a liberalizálásnak nincsenek külső kényszerei. A 4-től 7-ig terjedő pontok gyakorlatilag a gyógyszertárak helyzetével foglalkoznak. Rögzítik a gazdasági állapotot, a működésüket szabályozó, jogi környezetet, és az ezzel kapcsolatos más kérdéseket. A 8-9-10. pont az említett szakmai kompetencia, képzés, továbbképzés témaköre. Végül a 11. és 12. pont a köztestület, az érdekvédelem tárgyában készült. Hiszen a három év romboló folyamatának egyik alapeleme az volt, hogy az egészségügy területén működő köztestületeket ellehetetlenítették, feladataikat és a jogköreiket megvonták. Az önkéntes tagsággal olyan helyzet jött létre, amelyben a kamarák alapfeladataikat nem tudják ellátni. Ez az alapfeladat az lenne, hogy a Kamara szervezze, összefogja azt a rendszert, amely többek közt egy-egy egészségügyi szakmában lévők felkészültségének biztosítását, a szakmához való lojalitását és az etikai kódex betartását jelenti. Ehhez élet-és működőképes szervezet valamint ismét kötelező tagság szükséges, mert a társadalom érdeke így tudna teljesülni, ami a köztestületiség lényege. Akkor van értelme a kamarai munkának, ha azt a jogi szabályozás a közhatalom részévé teszi.

- Köszönöm szépen a beszélgetést.

Tóth Ilona

« Vissza
Betegsarok
2022. 09. 26.
Az étrend-kiegészítőkkel kapcsolatos együttműködéshez csatlakozó gyógyszertárak listája
»
2020. 02. 18.
Betegjogi képviselők elérhetőségei
»
2020. 01. 19.
Segítség gyógyszerésznek, betegnek
»
2016. 05. 25.
Megszűnik a „diabetikus”, „cukorbetegek is fogyaszthatják” és a narancssárga kör jelölés – ogyei.gov-hu
»
2016. 03. 11.
A tavaszi fáradtság okai – és amit ellenük tehetünk – tetplatform.hu
»
Tovbb »
Eseménynaptár
«
2024 november»
hkszcspszv
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
konferencia  testületi esemény  továbbképzés  vándorgyűlés  szabadidős esemény 
Hirdetőtábla
Állás
Helyettesítés
Egyéb
Tovbb »
Közös dolgaink
2024. 04. 24.
Az MGYK XIII. Vándorgyűléséről
»
2023. 03. 29.
Az MGYK XII. Vándorgyűléséről
»
2019. 05. 24.
Belső Minőségügyi Kézikönyv III. kiadás
»
Tovbb »
Gyógyszertár-működtetés
2017. 03. 09.
Pályázati lehetőségek gyógyszertárak számára
»
2016. 03. 03.
A gyógyszertári finanszírozási előleg alakulása 2010-től 2016. januárig
»
2016. 03. 03.
A gyógyszertári vállalkozások 2014. évi mérlegbeszámolóinak és pénzügyi helyzetének alakulása
»
Tovbb »
Hasznos linkek
Jogszablykeres
Kamarai tájékoztatók
2020. 03. 31.
Kórházi Minőségirányítási Standardok
»
2016. 01. 07.
Minőségügyi kézikönyv gyógyszertáraknak – II. kiadás
»
2014. 06. 26.
1/2014 (VI. 19.) MGYK ELNÖKSÉGI AJÁNLÁS GYÓGYSZERTÁRI UTAZÁSI TANÁCSADÁSHOZ - MGYK
»
Tovbb »
Tovbb »
Archvum
A honlapon tallhat informcik clja az egszsggyi ismeretek bvtse, de ez nem helyettesti az orvos, gygyszersz, vagy ms szakember felkeresst.
© 20082017 Magyar Gygyszerszi Kamara - Minden jog fenntartva - Regisztráció a védett tartalmak eléréséhez! Hírlevélre történő le- és feliratkozás!
Utols mdosts: 2024. 11. 21 cstrtk