A Patika Egészségpénztár Hűséges Vagyok törzsvásárlói programjának versenyelőnye, hogy a kártyaelfogadó gyógyszertárat előre finanszírozza, ugyanakkor a multipayes POS terminálja teljes körű – bankkártya, egészségpénztári, cafeteria és SZÉP-kártya – elfogadást biztosít. Minderről pénztár igazgatójával, Dr. Lukács Mariannával és dr. Szabó Sándorral, az MGYK tiszteletbeli elnökével beszélgettünk.
A Patika Egészségpénztár Hűséges vagyok törzsvásárlói programja nem egy egyszerű felmutatásra működő pontgyűjtő program, hanem egy igazi újratölthető fizető kártya, ami az általuk a gyógyszertárakba telepített POS terminálon működik. Dr. Lukács Mariannától megtudtuk, a kártyát 5 és100 ezer forint között tetszőleges összegekkel lehet feltölteni, ki mit kíván. Fontos tudnivaló, hogy csak abban a patikában költhető el, ahol vásárolták.
– Miért jó ez a betegeknek? – kérdeztük az igazgatóasszonyt, aki elmondta, egyrészt a gyógyszerészi gondozás szempontjából előnyös, hiszen a kártyának köszönhetően rendre ugyanabba a patikába tér vissza a beteg, így egyfajta „házi patikusa” lesz, aki sok mindent tud egészségi állapotáról. Említeni kell továbbá, hogy az idős szülők megsegítésére is optimális ez a törzsvásárlói program. „Ebben különbözött a pénztárunk a többitől, hogy már az indulásnál egy társkártyát is ki lehetett váltani. Ez arra volt jó, hogy ha egy fiatal nem költötte el a kártyán lévő összeget, mert nem volt beteg, azt odaadhatta a szüleinek, nagyszüleinek. Ez egyedülálló volt. Ugyanakkor ezzel a kártyával mindent meg lehet a patikában vásárolni, annak ellenére, hogy az elmúlt években sokféle törvényi szigorítás történt az egészségpénztáraknál” – fogalmazott.
Azonban nemcsak törzsvásárlói hűségről beszélhetünk, hanem az Egészségpénztár is hűséges a gyógyszerészekhez – mondta dr. Lukács Marianna. Hogy megtudjuk, mit is ért pontosan ez alatt, 15 évet vissza kell ugornunk az időben. Az immáron másfél évtizedes pénztár indulásával kapcsolatban az igazgatóasszonytól megtudtuk, gyógyszerészek alapították, akik nap mint nap szembesültek azzal, hogy többen anyagiak hiányában nem tudják kiváltani gyógyszereiket. Egyebek mellett ez adta az ötletet arra, hogy egyrészt a betegek megsegítése érdekében létrehozzanak egy egészségpénztárt. Ugyanakkor a gyógyszertárak megsegítése is céljaik között szerepelt. Így természetes volt, hogy megkereste a kamara elnökét, és kérte a gyógyszertárak támogatását.
– Mindig, ha valami jót lehet tenni a gyógyszerészetért, én próbálom a hangomat hallatni –vette át a szót dr. Szabó Sándor. – A Magyar Gyógyszerészi Kamara az alapítók között volt. 1999-ben Hávelné dr. Szatmáry Katalin volt azt elnök, aki engem bízott meg azzal, hogy képviseljem a MGYK-t a szervezetben. Azóta persze történtek változások, de a kamara végig jelen volt az Egészségpénztárban, és sokat lobbizott a cél elérése érdekében. Szerettük volna a gyógyszertárak forgalmát növelni, ami azóta sikerült is. A mai napig tagja vagyok a szervezetnek, illetve az igazgatótanácsnak. „Az indulásnál még a POS terminálokat is meg kellett ismertetni a gyógyszerészekkel. Akkor úgy tudtunk segíteni a gyógyszerészeknek, hogy a forgalom egy százalékát visszaadtuk nekik. Más pénztárakkal ellentétben – mindenki pénzt kér a kártyaelfogadásért – mi nem, sőt, még mi finanszírozzuk „– emlékezett vissza a kezdetekre kamara tiszteletbeli elnöke.
A pénztár 160 gyógyszerész részvételével indult, ma pedig a jelenlegi 2340 gyógyszertár közül 2000 van szerződéses kapcsolatban vele, tehát majdnem teljes a lefedettség. „Gyógyszerészek alapították a pénztárat, akik az évek során mindig ott voltak mögöttünk, folyamatosan támogattak minket, ezt háláljuk most azzal, hogy olcsóbban kínáljuk szolgáltatásainkat és folyamatosan fejlesztünk. Mi is hűségesek vagyunk a gyógyszerészekhez” – árulta el az igazgatóasszony.
De miről is van szó pontosan? Mint dr. Lukács ismertetéséből kiderült, az említett kártyára feltöltött pénz a kártyaelfogadót, magyarul a gyógyszertárat gazdagítja, ugyanis az 5-100 ezer forint ott fog maradni a gyógyszertárban, a gyógyszerész gazdálkodhat vele. Tehát ez egy előre finanszírozott kártya! Csak a patikapénztár éves szinten 4-5 milliárd forintos szolgáltatást finanszíroz, aminek a 80 százaléka a gyógyszertárakban landol. Ismert továbbá, hogy a kormányzati szigorítások miatt egy százalék tranzakciós illeték terheli a kártyás fizetéseket. Azonban azokon a terminálokon, amelyeket a pénztár telepít, továbbra se kell megfizetni ezt az egy százalék terhet. Ezzel segítik a gyógyszerészeket, az alapítói körüket, a kamarai tagokat.
Dr. Szabó Sándor kiegészítette mindezt azzal, hogy a pénztár már korábban is komoly segítséget nyújtott a gyógyszerészeknek. A gyógyszerészi gondozással kapcsolatban 50 millió forinttal segítették a patikusokat: a partner patikák pályázhattak a gyógyszerészi gondozási bizottság által összeállított készülékek, például vércukorszint mérő megvásárlására. Több mint 200 patikában található az ebből a pénzből vásárolt eszközpark, ami a saját tulajdonuk.
A POS terminálokkal kapcsolatban megtudtuk, az összes ma futó bankkártyát le lehet húzni rajta – ugyanúgy fog működni, mint az összes többi bank által telepített terminál. Az összes egészségpénztári kártya is fut rajta, tehát nemcsak a patikapénztári. Minden patikába jut belőle és korlátlanul bővíthető a számuk. Fontos tudnivaló, hogy minimális beruházással (5-10 ezer forint) jár a patika számára. Havidíjat kell utánuk fizetni, viszont a bankkártyás jutalékokban sokkal kedvezőbb feltételeket tudnak nyújtani, mint amik a gyógyszerészeknél jelenleg van. A korszerű, egy érintéssel működő (paypass) kártya pedig megkönnyíti és felgyorsítja a fizetést. Az igazgatóasszony abba is beavatott minket, hogy ezek a ma kapható legmodernebb kártyák, és nem a raktárban porosodtak eddig, amiktől most meg akarnak szabadulni. Összefoglalásként elmondta, céljuk az volt, hogy minden lehetséges forint a gyógyszertárban maradjon - ennek a szellemében vágtak bele a termináltelepítésbe.
B. Zs.