A MGYK elnöksége 2017. december 13-án tartotta soron következő ülését a Kamara székházában, Budapesten. Az üléstdr. Hankó Zoltán elnök vezette, az elnökségi tagok végig határozatképes számban voltak jelen.
A napirend elfogadása után dr. Hankó Zoltán az előző ülés óta eltelt időszak eseményeiről adott tájékoztatást. A sort az IME által szervezett szolgáltatás-menedzsment konferenciával kezdte, ahol a kamarai elnök egy kerekasztal-megbeszélés résztvevője volt. Ezt követően dr. Horváth-Sziklai Attila számolt be a Baker & McKenzie uniós adatbiztonsági szabályozással kapcsolatban szervezett megbeszéléséről. A kamarai elnök Dr. Ónodi-Szűcs Zoltán államtitkárral és dr. Ladányi Márta helyettes államtitkár asszonnyal folytatott egyeztetésén szó volt az ügyeleti szabályozásról és a Budapesti Műszaki Egyetem által kezdeményezett „qualified person” képzésről.
A MÉKISZ konferencián dr. Horváth-Sziklai Attila képviselte az MGYK-t. Az orvos- és gyógyszerészhallgatóknak a HUPSA által szervezett konferenciáján az adherenciával kapcsolatos kerekasztal megbeszélésén a Kamara képviseletében dr. Hankó vett rész, aki ennek kapcsán kiemelte a hallgatók kiemelkedő érdeklődését. Dr. Hankó, dr. Sohajda Attila és dr. Brezanóczy Ferenc konzultáció-vezetőként voltak jelen kötelező szinten tartó továbbképzésen. A továbbiakban a MAGYOSZ és az MGYT képviselőivel tartott átfogó egyeztetés-sorozat került szóba a már említett „qualified person” témakörében. Ennek lényege, hogy a BME a gyógyszeripari QP képzésre önálló szakot akar létrehozni, amelyről a Semmelweis Egyetemmel szerződést kötött. Ugyanakkor a QP képzés – a Kamara és az MGYT szerint nehéz helyzetbe sodorja az ipari szakgyógyszerész-képzést, tekintettel arra, hogy hasonló tematikával egy évvel rövidebb idő alatt szerezhet oklevelet, mint a szakgyógyszerész-képzésben. A kérdéshez többen is hozzászóltak, kiemelve a gyógyszerészi kompetenciák csökkenésének veszélyeit, az ipari szakgyógyszerész-képzés ellehetetlenülését. „Saját magunk sírásói vagyunk” – hangzott el amellett, hogy további egyeztetéseket tartanak szükségesnek.
Balog Zoltán emberi erőforrások miniszter parlamenti meghallgatásán dr. Hankó Zoltán vett részt. Mint mondta, gyógyszerellátási kérdések – az előző évektől eltérően – a meghallgatáson nem voltak napirenden, amit úgy értékelt, hogy ezen a területen jelenleg nincsenek politikailag érzékeny témák. A Pannónia Biztosító munkatársaival történő megbeszélés is szóba került, erről az elnök korábban, a GYKTN keretében már tájékoztatott.
A szociális otthonok gyógyszerellátásával kapcsolatos megállapodás november 24-én került aláírásra – ezzel a továbbiakban külön napirendi pontként foglalkoztak. Szó esett az MGYK Közgazdasági Munkabizottságának tevékenységéről is; az elnök január 10-ig várja a feladataik elvégzéséről szóló beszámolót. A kamarai elnök szólt az elmúlt hónapban is folyó sztrájktárgyalásokról, valamint arról, hogy Balog Zoltán miniszter és dr. Ónodi-Szűcs Zoltán államtitkár ezek részvevőivel egyeztetést tartott, amelyen a Kamara színeiben dr. Hankó Zoltán vett részt. A Magyar Szakmai Kamarák Szövetsége – ahol az elnököt idén az MGYK adta dr. Hankó Zoltán személyében – közgyűlési döntéssel újabb egy évre dr. Hankó Zoltánt választotta meg elnöknek..
A Semmelweis Egyetemen a gyógyszerészhallgatók záróvizsga előtti tematikájának fejlesztésével kapcsolatos novemberi egyeztetések eredményeképpen 2018 tavaszától az eddigi két szemináriumi nap helyett néggyel rendelkezik a Kamara. A részletes tematika kidolgozása megkezdődött. A Nézőpont Intézet szokásos decemberi konferenciájára dr. Hankó is meghívást kapott, ahol a gyógyszeriparral és gyógyszerellátással kapcsolatos kerekasztal beszélgetésben vett részt. Az intézet a MAGYOSZ megbízásából felmérést készített a gyógyszeripar helyzetéréről, amely eredményeképpen megállapításra került, hogy az iparág nemzetgazdasági szempontból kiemelkedő jelentőségű. Itt szóba került az egyedi dobozazonosítók kérdése is. „Ez egy elhibázott döntés” – fogalmazott dr. Hankó a kerekasztalon, ami keményebb álláspont a többi részvevő véleményénél. A Kamara ezt az álláspontját hosszú idő óta következetesen képviseli és ezen véleményt a kamarai elnök jelezte az illetékes egészségpolitikai vezetőknek is.
Az elnök és az igazgató a NEAK ellenőrzési vezetőivel konkrét ügyek menedzselése mellett egyeztetett a december 16. utáni időszak gyógyszertári elszámolásainak technikájáról, kérve, hogy a szokottnál is szorosabb konzultációs kapcsolat legyen a NEAK és a Kamara között az esetleges problémák kezeléséről.
Ezt követően a pontos dátumhoz nem köthető témák kerültek szóba. A sort az őszi salátatörvénnyel kezdte az elnök, amelyet a héten fogadott el a parlament. Itt a fiókgyógyszertárak létesítési eljárásának változására és a vis major helyzetek kezelésére vonatkozó változásokra hívta fel a figyelmet. A Patika Hitelprogram módosított hiteltermékének kihirdetésére előre láthatólag december 20-án sor kerülhet. Az elnök tájékoztatott a miskolci Fehér Holló Gyógyszertárban bekövetkezett gyógyszercseréről és az azóta történtekről. Mint mondta, volt lehetősége az adott gyógyszertár vezetőjével és a gyógyszercserében érintett kolléganővel is egyeztetnie, majd a Borsod megyei szervezet elnökségének közleményére is felhívta a figyelmet, amely a Kamara honlapján is elérhető.
Az elnök tájékoztatott, hogy konkrét ügyben, bejelentésre, tulajdonosi összetétellel kapcsolatos vizsgálatot kezdeményezett. Az OGYÉI tájékoztatója szerint a hatóság módosítja az étrend-kiegészítők notifikációs eljárásrendjét. Ennek eredményeként a notifikációs eljárás során bekövetkezett lemaradást december vége előtt behozzák. Így – remélhetőleg – ez az akadály is elhárul a biztonságos étrend-kiegészítő program indulása elől.
Az elnök végezetül az EESZT-vel és ezen belül az e-recepttel kapcsolatos eseményekről, egyeztetésekről adott részletes tájékoztatást. Mint mondta, november 1. és december 15. között egy átmeneti időszakot sikerült a jogalkotókkal elfogadtatni, hogy a gyógyszertárak csatlakozására és a műszaki és szoftverproblémák megoldására elegendő idő legyen. Az ezt követő egyeztetésen a rendszergazdák valamennyien vállalták, hogy november 30-ig minden gyógyszertár csatlakoztatását befejezik, december 15-ig pedig a gördülékeny működéshez szükséges szoftverfejlesztéseket is elvégzik. A november 9-i elnökségi ülés után 10-én, 15-én, 22-én, 30-án, december 1-jén, 6-án és 12-én volt a fejlesztőkkel és a rendszergazdákkal külön vagy együtt szervezett megbeszélés, ahol a csatlakoztatás állásáról, az ezzel kapcsolatos teendőkről, a működési tapasztalatokról, a szükséges szoftvermódosításokról, a patikai visszajelzésekről és ezek kezeléséről egyeztettek. Az ÁEEK és a Kamara a gyógyszerészek felé történő kommunikációt folyamatosan egyeztette, a Kamara minden lehetséges információt a honlapon és rendkívüli hírlevelekben naprakészen a gyógyszerészek rendelkezésére bocsátott. Az ÁEEK, a rendszergazdák és a Kamara a csatlakozás elősegítése érdekében a még érintett gyógyszertárakkal többször kezdeményeztek e-mail és telefonos kapcsolatfelvételt. „Forró drót” is meghirdetésre került, hogy a megoldandó problémákat a gyógyszerészek közvetlenül is jelezhessék; a Kamarához a két elnökségi ülés között 120-nál is több konkrét, egyedi jelzés futott be a gyógyszerészektől. Ennek ellenére december 8-áig 35 gyógyszertár csatlakoztatása még váratott magára és 155 olyan gyógyszertár volt, amelyik egyáltalán nem forgalmazott adatot az EESZT-ben (inaktív volt). Ezeket külön is megkeresték az adatforgalmazás érdekében, mert csak így deríthetők fel az esetleges műszaki vagy szoftverproblémák. Az AEEK adatai szerint a 48. héten 1,3 millió e-vényt írtak az orvosok (ez az összes felírt vény több mint 30%-a) és 2,8 millió e-vényt és papírvényt expediáltak a gyógyszertárak a „Tér”-ben.
Az elnök tájékoztatott, hogy Pintér Sándor belügyminiszter (mint a kormányzati informatikáért felelős minisztérium vezetője) naprakész tájékoztatást kért az EESZT állásáról, a kérésnek a Kamara eleget tesz. Felmerült, hogy a közgyógy-igazolványok patikai rögzítése az EESZT-ben felesleges (ez igaz), de a kötelezettség eltörléséhez jogszabály-módosításra lesz szükség. A kézi gyógyszertárak elszámolása nem változik az első negyedév végéig; erről az ÁEEK és a Kamara közös tájékoztatót készít a gyógyszerészeknek és az érintett orvosoknak. Az elnök arról is tájékoztatott, hogy a december 15-i éles indulást megelőzően járt a NEAK-ban is, ahol az első dekádok elszámolás-befogadásai kapcsán fokozott együttműködést kért; a jogi és szakmai szabályoknak megfelelő expediálás tb elszámolását a NEAK garantálja függetlenül attól, hogy e-recept vagy papírvény expediálására kerül sor. Ahhoz, hogy a gyógyszerészek biztosak lehessenek abban, hogy az e-recept az expediálás után a „Tér”-ben kiadottként megjelölésre került, szükségük van arra, hogy ennek tényéről visszaigazolást kapjanak. A Kamara azt kérte az ÁEEK-től és a rendszergazdáktól, hogy az ezzel kapcsolatos fejlesztés a december közepi indulásra, de legkésőbb az ezt követő első dekád végére fejeződjön be.
Az e-recepttel kapcsolatos tájékoztató kitért az orvosokkal történő kommunikációra is, ez ütemezetten ahhoz kapcsolódóan kezdődik, amikor a gyógyszertárak teljes körűen képesek már az e-vények fogadására. Az első tájékoztatót az orvoskamara közreműködésével már közzétették.
Az elnök kérte, hogy mindenki jelezze az EESZT-vel kapcsolatos nehézségeket, gondokat, mert ezek ismerete az előfeltétele a problémák megoldásának. Végezetül hangsúlyozta, hogy a Kamara ezen túl is mindent megtesz a gyógyszerészek érdekeinek képviseletéért és a tájékoztatásukét.
A továbbiak dr. Zalai Károly számolt be a Gyógyszerészi Hírlap szerkesztésének aktuális állásáról, majd dr. Horváth-Sziklai Attila tájékoztatott az OGYÉI-től megküldött, a gyógyszertárak létesítésével és működtetésével kapcsolatos határozatokról.
Ez után következtek a döntéshozatalt igénylő napirendi pontok. Elsőként a szociális otthonok gyógyszerellátásával kapcsolatos megállapodás került szóba, amelyet Benedek István a Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság gyógyszerügyekért (is) felelős főigazgató-helyettese és dr. Hankó Zoltán az MGYK elnöke látott el kézjegyével. Ennél a napirendi pontnál jelen volt a Főigazgatóság képviseletében Benedek István is, naki méltatta a megállapodást, majd az ezzel kapcsolatos további feladatokra is kitértek. A Főigazgatóság és a Kamara közös tájékoztatót készít az intézmények vezetőinek és a területileg illetékes kamarai szervezetek elnökeinek a teendőkről.
A következőkben Gyógyszerészi Köztestületi Napok értékelésére, valamint a feladatokra került sor. A rendezvény egyes felelőseinek írásban benyújtott, illetve szóban történő beszámolóinak meghallgatása után a küldöttközgyűlés által elfogadott jövőkép megvitatása következett. Az elnökség felkérte az érintett munkabizottságokat és a kórházi-klinikai szervezetet, hogy a következő elnökségi ülést megelőzően saját területükre vonatkozóan nyújtsanak be javaslatot a konkrét teendőre. A továbbiakban tiszteletdíjakról döntöttek, majd a 2018. első félévi rendezvények időpontjairól. E szerint a vándorgyűlésre március 23-24-én, a patikanapra pedig június 6-án kerül sor. Döntöttek a 2018. évi elnökségi ülések ülésrendjéről is. Végezetül dr. Kovács Zalán számolt be a GDPR irányelvhez kapcsolódó feladatokról.
mgyk.gyh