A beteg ember fokozottan érzékeny és sérülékeny. Gyakran érzi úgy - joggal vagy ok nélkül -, hogy az őt ellátó egészségügyi személyzet nem megfelelő hangon szól hozzá, nem kap elég törődést, figyelmet, nem informálják kellőképpen egészségi állapotáról: vagyis sérülnek betegjogai. Csaknem másfél évtizeddel ezelőtt éppen az ilyen, betegeket érintő és helyben is könnyen orvosolható panaszok kivizsgálására és elintézésére hozták létre a betegjogi képviselet intézményét. Az ott dolgozó felkészült, elkötelezett betegjogi képviselők segítenek a betegek eligazodásában, vitás ügyeik rendezésében - egy szóval megkönnyítik a kommunikációt a beteg és az egészségügyi intézmény között.
(A jogvédők telefonon elérhetők; a Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivatal Jogvédő Főosztálya által működtetett zöld szám a betegek rendelkezésére áll betegjogi kérdésekkel kapcsolatban: 06 80 620-055.)