Magyar Gyógyszerészi Kamara
értékteremtő érdekvédelem
akadálymentes verzió
Vissza az alapértelmezett verzióhoz H-1068 Budapest
Dózsa György út 86/b
Tel.: (+36-1) 351-9483
(+36-1) 413-1924
Fax: (+36-1) 351-9485
E-mail: hivatal@mgyk.hu
Keresés RSS
KezdőlapA KamarĂĄrĂłlTovĂĄbbkĂŠpzĂŠsekSzakmai fĂłrumPĂĄlyĂĄzati lehetősĂŠgekKamarai tagsĂĄgi informĂĄciĂłkIrattĂĄr
Belépés
Felhasználónév:
Jelszó:
Elfelejtett jelszó
Regisztráció
OK
GYIK
2018. 08. 30.
Tájékoztató az e-ügyintézésről
»
2016. 11. 23.
Tudnivalók az étrend-kiegészítőkel kapcsolatos megállapodásról
»
2014. 09. 22.
Személyi jogosok pontszám igazolása – mgyk.hu
»
2014. 06. 10.
Ki ĂĄllĂ­tja ki a gyakorlati pont igazolĂĄst? - MGYK OrszĂĄgos Hivatala
»
2017. 06. 20.
Az AEEK mĹąkĂśdĂŠsi nyilvĂĄntartĂĄssal kapcsolatos tĂĄjĂŠkoztatĂł anyagai
»
Tovább »
Gyógyszerészi Hírlap
Hírlevelek
Sajtófigyelő
2025. 05. 01.
Az EU bíróság a növényi eredetű étrend-kiegészítők reklámjáról - medicalonline.hu
»
2025. 04. 30.
Zöld utat adott a parlament: hozzáférhetők lesznek az EESZT adatai - portfolio.hu
»
2025. 04. 29.
A gyĂłgyszerĂŠszet szĂ­ve a gyĂłgyszertĂĄrban dobog - Patika magazin
»
2025. 04. 28.
KĂŠt Ăşj magyar gyĂłgyszer jelenhet meg az eurĂłpai patikĂĄkban - infostart.hu
»
Tovább »
SzolgĂĄltatĂĄsok
2024. 09. 05.
KedvezmĂŠnyes szĂĄmlavezetĂŠsi ĂŠs bankkĂĄrtya-elfogadĂĄsi ajĂĄnlatok az MBH BanknĂĄl
»
2024. 05. 06.
A Duna AutĂł Zrt. kedvezmĂŠnye kamarai tagoknak
»
2024. 05. 06.
A Duna Motors DisztribĂşciĂł Kft. kedvezmĂŠnye MG szemĂŠygĂŠpjĂĄrmĹą vĂĄsĂĄrlĂĄsĂĄhoz
»
2024. 05. 06.
A Hunguest Zrt. kedvezmĂŠnye kamarai tagoknak
»
2021. 11. 09.
EgyĂźttmĹąkĂśdĂŠsi megĂĄllapodĂĄs az MGYK ĂŠs a KOMPLEX Kamarai PĂŠnzĂźgyi TanĂĄcsadĂł Kft. kĂśzĂśtt
»
Tovább »

E-PapĂ­r
Bannerek


 Bannerek

Bannerek 

Bannerek 

Bannerek 

Bannerek

 

MOL-MGYK tĂĄjĂŠkoztatĂł!

Bannerek

 

 Vodafone

Bannerek

 

 

GyĂłgyszerĂŠsz GondozĂĄsi BizottsĂĄg

HuszonĂśt ĂŠv tanulsĂĄgai VII. - A kamara ĂŠs a kommunikĂĄciĂł
2015. augusztus 15.

HuszonĂśt ĂŠv tanulsĂĄgai VII.

A Kamara alapításának 25. és köztestületté válásának 20. évfordulója alkalmat teremtett arra, hogy visszatekintsünk az alapítást megelőző törekvésekre, felidézzük az alapítás körülményeit és az elmúlt negyedszázad történéseit. A 25 éves távlat már nemcsak a visszaemlékezésekre, hanem „oknyomozó” elemzésekre is lehetőséget ad, bár sokszor hiányzik még a „történelmi távlat” a mélyebb összefüggések feltárásához. A kettős évforduló néhány olyan kérdésre is ráirányította a figyelmet, amelyek a kamara létével, szabályozásával és működésével kapcsolatban az elmúlt negyedszázadban nem egyszer vitát generáltak. Sorozatunkban ezek közül villantunk fel néhányat, a tapasztalatok összegzésének és a továbbgondolás igényével.

 A kamara Ês a kommunikåció

 A kamara, illetve a kamarai tagok és a gyógyszerellátást körülvevő környezet kamarával kapcsolatos kommunikációja állandó és kimeríthetetlen témája a kamarai egyeztetéseknek, és talán az egyik legsokoldalúbban vitatott területe a munkánknak. Mivel e sorozat keretei nem alkalmasak a kérdéskör teljes körű áttekintésére, most csupán négy aspektus villantható fel azzal, hogy a kamarai kommunikáció céljainak, módszereinek, célcsoportjainak, eszközeinek és hatékonyságának részletes elemzése nem spórolható meg.

Az elmúlt negyedszázad egyik tapasztalata, hogy az az „értelmezési keret”, amelyben a kamara megfogalmazza aktuális üzeneteit a tagság és a környezet számára, nem választható el a kamara céljaitól. Így volt ez 1990 és 1998 között, majd az azt követő nyolc évben, és igaz ez a liberalizáció óta eltelt évekre is. A magunk által választott, vagy a kívülről ránk erőltetett értelmezési keretek ugyanakkor döntő jelentőségűek az aktuális problémák megoldása szempontjából is.

Az első nyolc év fő üzenete az volt, hogy privatizálni kell a gyógyszertárakat és a gyógyszerészek kezébe kell adni, mert ők értenek hozzá a legjobban. Ez az üzenet eredményes utat járt be, s ebben az akkori kamarai vezetők mellett szerepük volt azoknak a gyógyszerészeknek is, akik az önállósodásuk után ténylegesen jobb szolgáltatást nyújtottak a betegeiknek. Később a gyógyszerészetre sikerült ráerőltetni a „liberalizációs” értelmezési keretet, s erre a kamara a „status quo őrzése bármi áron”-nal válaszolt. Az évekig tartó „állóháború” eredménye borítékolható volt, mert szinte minden probléma első megoldási alternatíváját a liberalizációs értelmezési keret adta. A szakma által tudatosan választott értelmezési keret jó példája lehet a „gyógyszerbiztonság, ellátásbiztonság, szolgáltatásminőség, költséghatékonyság” elvárás-rendszere, melynek a liberalizáció utáni középpontba állítása a kamara tevékenységében és kommunikációjában is eredményesnek bizonyult. Ez annyira igaz, hogy 2010-re a gyógyszerellátás modellkorrekciójának egyik rendező elveként az egészségpolitika is ezeket a hívószavakat fogadta el. (A kisebb-nagyobb szakmai és szakmapolitikai területekre vonatkozó „értelmezési keretek” kialakítási szabályainak, egymáshoz való viszonyának, szakmai és társadalmi elfogadtatásának, valamint eredményességi kritériumainak részletes tárgyalása szétfeszítené ennek az írásnak a kereteit.)

A kamara másik kommunikációs feladata a kamara és a gyógyszerészet imázsának alakítása. A kamarának egyszerre kell a szakértő és az érdekvédő funkciónak megfelelni (ahol a szakmai és a gazdasági érdeket együtt kell bemutatni és képviselni), a gyógyszerészet lényegéhez pedig hozzá tartozik a betegorientáltság, a precizitás és a normakövetés is. Nem feledhető a gyógyszerészet szolgálat-jellege sem. Mindezeket – a konkrét ügyekben is – úgy kellett és kell ma is megjeleníteni, hogy az elmúlt évtizedek szabályozási cikk-cakkjai és a változó gyakorlat miatt ezek létjogosultságát sokan és sokszor vitatták. Az imázs-alakítás eredményessége nehezen mérhető és kamarán kívüli tényezőktől is függ.

A változékony jogi és gyakorlati környezet miatt a kommunikáció különösen nagy kihívása a társadalmi, a politikai és a szakmán belüli hitelesség. A köztestület nem engedheti meg, hogy az aktuális folyamatokat ne valós tények alapján mutassa be. Ez a követelmény egyaránt vonatkozik a külső és a belső kommunikációra. A kamarai eseményekről és a gyógyszerészettel kapcsolatos történésekről mindig tárgyszerűen, túlzások nélkül kell hírt adni. Ugyanez érvényes a szakmai és gazdasági folyamatok bemutatására és prognózisainkra is, bár ismertek ezzel ellentétes történések nemcsak más szervezetek, hanem a kamara korábbi kommunikációjában is. Jó pár évvel ezelőtt az egyik szakpolitikus (aki azóta patológusként dolgozik) úgy fogalmazott: „állandóan a kispatikákkal érvelnek, de mindig a nagyokért tesznek”. A „rugalmas” adathasználattal vagy a bombasztikus kijelentésekkel ideig-óráig befolyásolhatók a döntések, sőt a nagyotmondás nagy publicitást is kap, azonban hosszú távon hiteles szakmapolitika valótlanságokból építkező vagy manipulatív kommunikációra nem támaszkodhat. A korrekt kommunikáció ereje egyben a hátrányát is jelenti: különösen az olyan „apokaliptikus” víziókkal szemben nehéz átütő erejű választ adni, mint hogy „újabb 700 gyógyszertár lehetetlenült el”, „a létszámrendelet miatt több száz gyógyszertár lesz kénytelen bezárni”, „államosítani fogják a gyógyszertárakat”, „félmillió ember ellátatlan”. Ilyenkor a tagságnak adatokra épülő elemzésekben, a sajtó munkatársainak pedig szervezett háttérbeszélgetéseken igyekszünk bemutatni a kamara által képviselt álláspontot. Ez a „kognitív” kommunikáció ugyan korrekt, de az ilyenkor szokásos emocionális „zaj”-ban rövidtávon kevésbé hatásos. Sokak szerint hiba, hogy a személyeskedő vádaskodásokra nem reagálunk. Ez utóbbi gyakorlatunk részletes indoklása szintén meghaladná az írás kereteit.

Végül: a gyógyszerészekre értelmiségiként tekintünk, akik szeretnénk, ha a véleményüket önként választott hivatásuk értékrendjére és hiteles információkra alapozva, nem pedig panaszkultúra mentén, életérzésekre hagyatkozva alakítanák ki. Az informálódáshoz szeretnénk információt nyújtani a havonta megjelenő Gyógyszerészi Hírlappal, a hetenkénti elektronikus hírlevéllel és a kamarai honlap szolgáltatásaival. Bár az attitüdök csak lassan változnak, hiszünk abban, hogy a következetes kommunikáció és a gyógyszerészek egyre megélhetőbb önállósága olyan kommunikációs erőteret hozhat létre, amely megfelelhet hivatásrendünk céljainak, képes lehet a kommunikációs „zaj” kiszűrésére és a közösséghez tartozás megélésére.

Dr. HankĂł ZoltĂĄn

A sorozat korĂĄbbi rĂŠszei ide kattintva olvashatĂłk.

 


« Vissza
Betegsarok
2022. 09. 26.
Az étrend-kiegészítőkkel kapcsolatos együttműködéshez csatlakozó gyógyszertárak listája
»
2020. 02. 18.
Betegjogi képviselők elérhetőségei
»
2020. 01. 19.
SegĂ­tsĂŠg gyĂłgyszerĂŠsznek, betegnek
»
2016. 05. 25.
MegszĹąnik a „diabetikus”, „cukorbetegek is fogyaszthatjĂĄk” ĂŠs a narancssĂĄrga kĂśr jelĂślĂŠs – ogyei.gov-hu
»
2016. 03. 11.
A tavaszi fĂĄradtsĂĄg okai – ĂŠs amit ellenĂźk tehetĂźnk – tetplatform.hu
»
Tovább »
EsemĂŠnynaptĂĄr
«
2025 május»
hkszcspszv
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
konferencia  testĂźleti esemĂŠny  tovĂĄbbkĂŠpzĂŠs  vĂĄndorgyĹąlĂŠs  szabadidős esemĂŠny 
Hirdetőtábla
Állås
HelyettesĂ­tĂŠs
EgyĂŠb
Tovább »
KĂśzĂśs dolgaink
2025. 04. 02.
Az MGYK XIV. Vándorgyűléséről
»
2024. 04. 24.
Az MGYK XIII. Vándorgyűléséről
»
2023. 03. 29.
Az MGYK XII. Vándorgyűléséről
»
Tovább »
GyĂłgyszertĂĄr-mĹąkĂśdtetĂŠs
2017. 03. 09.
Pályázati lehetőségek gyógyszertárak számára
»
2016. 03. 03.
A gyógyszertári finanszírozási előleg alakulása 2010-től 2016. januárig
»
2016. 03. 03.
A gyĂłgyszertĂĄri vĂĄllalkozĂĄsok 2014. ĂŠvi mĂŠrlegbeszĂĄmolĂłinak ĂŠs pĂŠnzĂźgyi helyzetĂŠnek alakulĂĄsa
»
Tovább »
Hasznos linkek
Jogszabálykereső
Kamarai tĂĄjĂŠkoztatĂłk
2020. 03. 31.
Kórházi Minőségirányítási Standardok
»
2016. 01. 07.
Minőségügyi kézikönyv gyógyszertáraknak – II. kiadás
»
2014. 06. 26.
1/2014 (VI. 19.) MGYK ELNÖKSÉGI AJÁNLÁS GYÓGYSZERTÁRI UTAZÁSI TANÁCSADÁSHOZ - MGYK
»
Tovább »
Tovább »
Archívum
A honlapon található információk célja az egészségügyi ismeretek bővítése, de ez nem helyettesíti az orvos, gyógyszerész, vagy más szakember felkeresését.
© 2008–2017 Magyar Gyógyszerészi Kamara - Minden jog fenntartva - RegisztrĂĄciĂł a vĂŠdett tartalmak elĂŠrĂŠsĂŠhez! HĂ­rlevĂŠlre tĂśrtĂŠnő le- ĂŠs feliratkozĂĄs!
Utolsó módosítás: 2025. 05. 03 szombat