1. A NEK örömmel és megnyugvással veszi tudomásul a 2008. évi I. törvény visszavonásáról szóló döntést, mert ezzel egy történelmi veszély hárul el a magyar társadalom feje fölül, és ezzel siker koronázza a NEK több éves, kitartó munkáját. Ugyanakkor felhívjuk azonban a figyelmet arra, hogy a törvény megsemmisítése önmagában nem teremti meg a megfelelő alapot a társadalmi egészségbiztosítás kialakításához. Ehhez a több biztosítós modellhez kapcsolódó valamennyi jogszabály módosítása, illetve visszavonása is elengedhetetlen.
2. A NEK felhívja a figyelmet, egyes gyakori, téves kifejezések, nevezetesen a biztosító, egészségbiztosító, biztosítás elvű, használatára a társadalmi egészségbiztosítás, a társadalombiztosítási elv helyett. Kérjük e hibás szóhasználat mellőzését. (Egyesek ezt nyelvi rövidítésnek, egyszerűsítésnek tartják, ezzel magyarázzák. Mások viszont a közgondolkodás és a szakterület tudatos manipulációját látják mögötte, melynek célja, a biztosítók, mint pénzügyi tevékenységet végző intézmények és a társadalombiztosítás, mint önálló jogi intézmény, társadalmi alapintézmény azonosnak bemutatása, nevezése. E feltételezést az is alátámasztja, hogy a társadalmi egészségbiztosítást, mint 1891 óta önálló jogintézményt, 1891/XIV. törvény az ipari, és gyári alkalmazottak betegség esetében való segélyezéséről, Baross Gábor kereskedelmi miniszter által benyújtott törvény az álreformerek folyamatosan meg akarják szüntetni, és az eddigi tapasztalatok szerint egyszerű gazdasági társasággá, Rt.-vé akarják alakítani, nyilván az egyszerű, gyors privatizáció érdekében.)
3. A NEK visszautasítja az Egészségügyi Minisztérium honlapján mai napig olvasható, a szabaddemokrata egészségügyi kormányzás eredményeivel büszkélkedő Az egészségügyi reform két éve című dokumentum megállapításait, amelyek részben korábbi időben (még MSZP-s miniszterek idején) történt döntések és feladatok végrehajtásának eredményei, másrészt a közléssel ellentétben nem eredmények, hanem súlyos károk. E dokumentum is alátámasztja azt, hogy mielőbb meg kell vonni az elmúlt két év változtatásainak mérlegét. Az inkriminált dokumentumot a tárca vezetősége haladéktalanul távolíttassa el, ellenkező esetben a vele való egyetértés képzetét kelti.
4. A NEK a társadalmi egészségbiztosítás újjáépítése, létrehozása érdekében a következő döntéseket, feladatokat, munkát tartja szükségesnek:
4.1 A társadalmi egészségbiztosítás intézményére, fejlesztésére vonatkozó Országgyűlési Határozat előkészítése, egyeztetése, elfogadtatása.
4.2 Az egészségügyi reformnak nevezett változtatások azonnali mérlegkészítő vizsgálata. A vizsgálat célja a káros folyamatok azonnali megállítása, korrekciója.
4.3 Az egészségügyi ellátásban és a közegészségügyi rendszerben, mint kultúrában történt súlyos rombolás megállítása, korrekciója. Számtalan az egészségügyi ellátást és a közegészségügyi rendszert, mint kultúrát fenntartó, működtető, pótolhatatlan értéket képviselő szellemi alkotóműhelyt, közösséget szétromboltak, az embereket elkergették. Azonnali feladat e döntések áttekintése, korrekciója.
(E kultúrákat létrehozó, működtető közösségek sok évtizedes, gyakran évszázados szerves fejlődés eredményeként alakultak ki, pótolhatatlan értékeket képviselnek. A megszűntetésük miatti népegészségi, társadalmi, gazdasági károk feltehetően már elemzésekkel kimutathatóak.)
4.4 A társadalmi egészségbiztosítás ellátásairól szóló a Fidesz, KDNP által a Parlamentbe már többször benyújtott törvény bevezetésének előkészítése:
a/ az egészségpolitika kialakításának módszertanára, eljárási rendjére vonatkozó összefoglaló elkészítése,
b/ a társadalmi egészségbiztosítás tervezési rendszerének fejlesztése, modellezése.
4.5 A társadalmi egészségbiztosítás ellátásairól szóló az alkotó közösség által készített a Nemzeti Egészségügyi Kerekasztal, az egészségszakmai kamarák, a szakszervezetek, a betegszervezetek és más civil szervezetek által támogatott, a FIDESZ és a KDNP részéről az Országgyűléshez többször benyújtott törvényjavaslat tárgysorozatba vétele, napirendre tűzése, megtárgyalása, elfogadása.
4.6 Az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (és a MEP-ek) azonnali megerősítése.
a/ A humánoldal megerősítése:
- a lehető legrövidebb időn belül megfelelő felkészültségű és számú szakemberre van szükség az intézményrendszerben,
- a szakfeladatokat ellátó és az ügyviteli munkát végző munkatársaknak egyaránt biztonságos, vonzó munkakörülményeket kell teremteni.
b/ A társadalmi egészségbiztosítás szabályozási környezetét rendszerszerűvé kell fejleszteni a feladat, a hatáskör, a felelősségi viszonyok, a végrehajtási feltételek összhangjának megteremtésével, folyamatos fenntartásával.
c/ A társadalmi egészségbiztosítás működtetéséhez ki kell alakítani a megfelelő ellenőrzési rendszert. Az erősítendő hatósági tevékenysége mellett a hatékony ellenőrzés érdekében szükség van az ÁNTSZ ellenőrzési funkcióinak (jogosultságok, kapacitások, egyéb feltételek) megerősítésére, visszaállítására is. Egyben a biztosítási piac megnyitása érdekében létrehozott Egészségbiztosítási Felügyeletet azonnal meg kell szüntetni, a többirányú intézményesített felügyeleti rendszert újra kell gondolni.
d/ A társadalmi egészségbiztosítás intézményének megfelelő szintre helyezése az államigazgatási hierarchiában, törvényi szintű szabályozással és egyéb szükséges intézkedésekkel.
e/ Az OEP működési költségének szükséges szintre emelése.
f/ A 2009. évi költségvetés szakszerű, reális tervezése.
4.7 A társadalmi egészségbiztosítás társadalmi irányításának megvalósítása.
4.8 Létre kell hozni az Országgyűlésben a Társadalombiztosítási Állandó Bizottságot.
4.9 Az egészségügyi ellátás fejlesztése érdekében szükséges a Nemzeti Egészségügyi Fejlesztési Alap létrehozása.