InterjĂş TantĂł MiklĂłssal, a Borsod-megyei GyĂłgyszerĂŠszkamara elnĂśkĂŠvel
A 2010-es kĂśltsĂŠgvetĂŠsbĹl hiĂĄnyzik az a vissza nem tĂŠrĂtendĹ tĂĄmogatĂĄs, melyet az ĂĄllam eddig nyĂşjtott mintegy 600-700 kispatikĂĄnak MagyarorszĂĄgon. Ez komoly mĹąkĂśdĂŠsi problĂŠmĂĄkat vet fel, elsĹsorban a vidĂŠki gyĂłgyszertĂĄrak vonatkozĂĄsĂĄban. TĂśbbek kĂśzt errĹl a kĂŠrdĂŠskĂśrrĹl beszĂŠlgetĂźnk TantĂł MiklĂłs Borsod megyei kamarai elnĂśkkel.
- Ez a forrĂĄsmegvonĂĄs, az Ăn ĂŠs mĂĄsok korĂĄbbi nyilatkozatai szerint is, patikabezĂĄrĂĄsokhoz vezethet. TĂĄjĂŠkoztatna bĹvebben arrĂłl, mit jelent ez kĂśzelebbrĹl az ĂŠrintett gyĂłgyszertĂĄrak szĂĄmĂĄra?
- MĂĄr most is forrĂĄs-szegĂŠnnyĂŠ vĂĄltak a patikĂĄk, a banki hitellehetĹsĂŠgek jelentĹsen korlĂĄtozĂłdtak, nehezebb hitelhez jutni. A mĂĄsik oldalrĂłl vizsgĂĄlva a dolgot pedig az a fĹ problĂŠma, hogy a patikai ĂĄrrĂŠs csĂśkkent. Folyamatosan zsugorodik Ăśssze a korĂĄbban magasabb ĂĄrrĂŠstĂśmeg, ami ĂĄltal patikĂĄk forgĂł kĂŠszpĂŠnzĂĄllomĂĄnya nagyon beszĹąkĂźl. Az ĂĄllami tĂĄmogatĂĄs megszĂźntetĂŠse ilyen kĂśrĂźlmĂŠnyek kĂśzĂśtt jelentĹs ĂŠrvĂĄgĂĄst jelent elsĹsorban a kispatikĂĄk szĂĄmĂĄra, hiszen nem tudnak mĂĄshonnan forrĂĄst szerezni. Az emlĂtett okok miatt az ĂĄrrĂŠsĂŠbĹl sem tudjĂĄk a korĂĄbbi tĂĄmogatĂĄst kigazdĂĄlkodni, egyĂŠrtelmĹą tehĂĄt, hogy a megvonĂĄs a mĹąkĂśdĂŠsĂźket negatĂvan befolyĂĄsolja, ami hosszabb tĂĄvon a bezĂĄrĂĄshoz fog vezetni.
- A gyakorlatban hogyan mehet vĂŠgbe ez a folyamat?
- ElĹszĂśr a patika nem fog tudni megfelelĹen kĂŠszletezni, vĂĄsĂĄrolni a lecsĂśkkent forrĂĄsbĂłl. A nagykereskedĂŠsek felĂŠ egyre inkĂĄbb csĂşszni fog a szĂĄmlafizetĂŠsekkel - mindez komoly jelzĂŠs arra nĂŠzve, hogy forrĂĄshiĂĄnyos a gyĂłgyszertĂĄr. A nagykereskedĹ egy ideig tolerĂĄl, de ha egyre nagyobb a kintlĂŠvĹsĂŠgi ĂĄllomĂĄnya - bĂĄr termĂŠszetesen nem cĂŠlja, hogy felszĂĄmoltassa a patikĂĄt -, megteszi a szĂźksĂŠges lĂŠpĂŠseket. Vagy csĂśkkenti az ellĂĄtĂĄsĂĄt, vagy mĂĄr nem szolgĂĄlja ki a patikĂĄt, ĂŠs ez elĹbb-utĂłbb bezĂĄrĂĄshoz vezet.
- Borsod megye, az Ăn szĹąkebb rĂŠgiĂłja, milyen gondokkal kĂźzd?
- Borsod megye, a nagy munkanĂŠlkĂźlisĂŠg mellett, a legszegĂŠnyebb megyĂŠk egyike - itt sok kispatika van, mely a mĹąkĂśdĂŠse hatĂĄrĂĄhoz ĂŠrkezett. Onnan mĂĄr csak egy lĂŠpĂŠs vezet a bezĂĄrĂĄshoz, amikor a megindult spirĂĄlbĂłl a patika mĂĄr nem fog tudni kijutni. EzĂĄltal termĂŠszetesen a lakossĂĄg ellĂĄtĂĄsa is veszĂŠlybe kerĂźl - noha a gyĂłgyszerĂŠszek mindent megtesznek a fenntartĂĄs ĂŠrdekĂŠben, de van egy hatĂĄr. Tudok olyan gyĂłgyszertĂĄrrĂłl, ahol bĂŠrt mĂĄr nem vesz ki a patikus, a minimĂĄlis szemĂŠlyzeti lĂŠtszĂĄmot tartja fenn. Vagy mĂŠg azt sem, mert sok helyĂźtt egy-gyĂłgyszerĂŠszes patikĂĄk mĹąkĂśdnek, ahol a szakember 10-12 ĂłrĂĄt dolgozik naponta. Az ilyen rendszer, ha folytatĂłdik a forrĂĄshiĂĄnyos ĂĄllapot, nem mĹąkĂśdĹkĂŠpes - csak "tĹązoltĂĄsra" alkalmas.
- Ăn milyen megoldĂĄst tartana reĂĄlisnak?
- Ăn mindenkĂŠppen a patikĂĄk forgalmazĂĄsi kĂśrĂŠbe tartozĂł gyĂłgyszerek, kĂŠszĂtmĂŠnyek ĂĄrrĂŠstĂśmegĂŠnek nĂśvelĂŠsĂŠben, a helyzet rendezĂŠsĂŠben lĂĄtnĂĄm a megoldĂĄst. Elmondtuk az elmĂşlt ĂŠvekben is a csĂśkkentett ĂĄrrĂŠs vizsgĂĄlatakor, hogy abbĂłl a patikĂĄk mĂĄr nem tudnak megĂŠlni. De hogy lĂŠnyeges vĂĄltoztatĂĄs, helyretĂŠtel tĂśrtĂŠnt volna, arra nem emlĂŠkszem - pedig nyolc ĂŠve vagyok a Kamara elnĂśke. RĂŠszleges, nem dĂśntĹ javulĂĄs ment csak vĂŠgbe a magisztrĂĄlis kĂŠszĂtmĂŠnyek dĂjĂĄban. TermĂŠszetesen a patikĂĄk forgalmĂĄt nem ez adja, hanem 85%-ban a specialitĂĄsok, 5-7% az egyĂŠb termĂŠkek - a magisztrĂĄlis kĂŠszĂtmĂŠnyek csak 2-3%ot tesznek ki. Ăgy tehĂĄt ez csak lĂĄtszatra javĂtott a helyzeten, nem oldotta meg a problĂŠmĂĄt. HangsĂşlyozom, az ĂĄrrĂŠsen kellene javĂtani.
- Az ĂĄrrĂŠssel kapcsolatban, Ăşgy tudom, van mĂŠg egy mĂĄsik fontos problĂŠma is?
- Igen, az a tĂŠny, hogy a gyĂłgyszer-kereskedelemben degresszĂv ĂĄrrĂŠs mĹąkĂśdik. Sokan azt hiszik, hogy a gyĂłgyszereken 50-70-100%-os ĂĄrrĂŠs van - ez persze nem igaz. Gyakorlatilag ma egy patikai ĂĄtlag-ĂĄrrĂŠs 10-13% kĂśzĂśtt mozog, fĂźggĹen a patika szortimentjĂŠtĹl. A degresszĂv ĂĄrrĂŠs pedig azt vonja maga utĂĄn, hogy minĂŠl magasabb egy gyĂłgyszer ĂĄra, annĂĄl kisebb a hozzĂĄ kapcsolĂłdĂł patikai ĂĄrrĂŠs-tartalom. Emellett, egy bizonyos ĂśsszegĹą ĂŠrtĂŠkhatĂĄr felett mĂĄr fix ĂĄrrĂŠsrĹl (850 Ft-rĂłl) beszĂŠlhetĂźnk. A korszerĹą terĂĄpia a gyĂłgyszerek ĂĄrĂĄt feljebb viszi, Ăgy drĂĄgulĂĄs vĂĄrhatĂł, ami nemcsak a betegnek, de a patikĂĄnak sem jĂł, mert a degresszivitĂĄs miatt a nyeresĂŠge a kisebb kulcsba csĂşszik ĂĄt. A drĂĄgulĂĄs tehĂĄt nem a patika nyeresĂŠgekĂŠnt fog lecsapĂłdni - ezt szemlĂŠletkĂŠnt tudatosĂtani kellene szĂŠlesebb kĂśrben. Ăvek Ăłta ĂĄrnĂśvekedĂŠst ĂŠrzĂŠkelĂźnk - pĂŠldĂĄul egy onkolĂłgiai gyĂłgyszer akĂĄr 1 milliĂł Ft ĂŠrtĂŠkĹą is lehet, amelyen csak az emlĂtett 850 Ft ĂĄrrĂŠs van. A gyĂłgyszertĂĄrnak ezt elĹre meg kell finanszĂroznia a nagykereskedĹnek, mert az OEP-tĹl csak 2-3 hĂŠt, esetleg 1 hĂłnap mĂşlva kapja meg az Ăśsszeget. Ha beszĹąkĂźl a forrĂĄsa, termĂŠszetesen nem tud elĹlegezni, emiatt megfelelĹ kĂŠszletet sem tartani. Az a helyzet ĂĄllhat elĹ, hogy a betegnek patikĂĄrĂłl patikĂĄra kell jĂĄrnia, mĂg az adott gyĂłgyszerhez jut. Mindez a minĹsĂŠgi ellĂĄtĂĄs rovĂĄsĂĄra megy.
- VĂŠlemĂŠnye szerint mennyiben tudna segĂteni a forrĂĄselvonĂĄs problĂŠmĂĄjĂĄn az Ăşn. szolidaritĂĄsi adĂł, melyet a nagy forgalmĂş patikĂĄk fizetnek, ĂŠs belĹle rĂŠszesĂźlhetnek a kisebbek?
- Ăgy vĂŠlem, egy vĂĄllalkozĂĄs nem azĂŠrt mĹąkĂśdik, hogy egy mĂĄsik, tĹle fĂźggetlen vĂĄllalkozĂĄst eltartson. A szolidaritĂĄsi adĂł lĂŠnyegĂŠben ezt jelenti a patikĂĄk esetĂŠben is, nem ĂŠrtek egyet a nĂŠhĂĄny ĂŠvvel ezelĹtt tĂśrtĂŠnt bevezetĂŠsĂŠvel. A problĂŠmĂĄt mĂŠg abban is lĂĄtom, hogy a liberalizĂĄciĂłs tĂśrvĂŠny alkalmazĂĄsa Ăłta lĂŠnyegesen (kb. 500-al) tĂśbb patika van az orszĂĄgban, mint amennyit a fogyasztĂłi tĂĄrsadalom el tud tartani. Ăgy tehĂĄt a nagyobb forgalmĂş patikĂĄk ĂĄrbevĂŠtele is csĂśkken, ami miatt egyre nehezebb hatĂĄrt hĂşzni, hol, mikor beszĂŠlhetĂźnk nagyobb patikĂĄrĂłl. Mind kevesebben fognak ebbe a kategĂłriĂĄba tartozni. Nem lehet tehĂĄt tĂĄmaszkodni a szolidaritĂĄsi tĂśrvĂŠnyre, a biztonsĂĄgos gyĂłgyszerellĂĄtĂĄs mĂŠg rĂŠszben sem alapulhat rajta.
- ĂtfogĂłan mi a vĂŠlemĂŠnye a patika-liberalizĂĄciĂłs tĂśrvĂŠnyrĹl?
- MĂĄs irĂĄnyĂş nyitĂĄs tĂśrtĂŠnt, mint amilyen a tĂśrvĂŠnytĹl elvĂĄrhatĂł lett volna. 2007-ig az Ăşn. etikus patikai modell mĹąkĂśdĂśtt, ĂŠs a vĂĄltozĂĄs utĂĄn merkantil modell lett belĹle. Ami azt jelenti, hogy nem ott nyĂltak gyĂłgyszertĂĄrak, ahol kellett volna - azaz, ahol az ellĂĄtĂĄsi ĂŠrdek ezt indokolta volna. Az is igaz, hogy a 10 ĂŠvvel ezelĹtti ĂĄllapotot nem lehet fenntartani, mereven ragaszkodni ahhoz az elvhez, hogy 5000 lakosra jusson egy gyĂłgyszertĂĄr. De az etikus modellt meg lehetett volna Ĺrizni tĂśbb rugalmassĂĄggal. Jogos igĂŠnyek merĂźltek fel, azonban a piaci ĂŠrdekek kerekedtek felĂźl. Miskolcon pĂŠldĂĄul a fĹutcĂĄn jelenleg hĂŠt gyĂłgyszertĂĄr mĹąkĂśdik - az ellĂĄtĂĄsi szĂźksĂŠglet ezt nem indokolja. Azt viszont fontosnak tartom, hogy szakmai szintĹą, egĂŠszsĂŠgĂźgyi szolgĂĄltatĂł jellegĹą verseny legyen a patikĂĄk kĂśzĂśtt. A gazdasĂĄgi-pĂŠnzĂźgyi liberalizĂĄciĂł nem ebbe a kategĂłriĂĄba tartozik.
- KĂśszĂśnĂśm a beszĂŠlgetĂŠst.
TĂłth Ilona