A pharmanet.hu interjút készÃtett Hankó Zoltánnal, az MGYK alelnökével az elmúlt év tapasztalatairól és a kitűzött célokról.
A gyógyszerészek kitartottak a Magyar Gyógyszerészi Kamara (MGYK) mellett, annak ellenére, hogy embert próbáló viszonyok között egyre kevesebb gyógyszerésznek van lehetÅ‘sége arra, hogy közösségi munkát végezzen és tagsági dÃjával támogassa a kamara munkáját. Az idén is Dr. Hankó Zoltánnal, az MGYK alelnökével beszélgettünk az elmúlt év tapasztalatairól és jövÅ‘beni céljairól.
- Ön szerint elégedett-e és kibÃrta a tagság a 2009-as évben a nyomáspróbát?
- Nem hiszem, hogy a kamarai tagok, illetve a kamara mint testület, vagy bármely vezetÅ‘je elégedett lehetne az elmúlt évvel. Nincs miért elégedettnek lennünk, hiszen alapvetÅ‘ problémáinkat nem sikerült megoldanunk, s azok az eredmények, amelyeket elértünk, nem elégségesek ahhoz, hogy konszolidációt vizionáljunk. Azonban - a mazochistákat leszámÃtva - mások sem lehetnek elégedettek az elmúlt évvel. Különösen igaz ez az egészségügyben tevékenykedÅ‘kre. Működési feltételeink és eredményeink alakulása nem (csak) tÅ‘lünk függ, s ahogy ez decemberben az egészségügyi salátatörvény megszavazásakor ismét kiderült, a szükséges és reális változásokhoz olykor a közpolitikai érdekek, a hatékony meggyÅ‘zés, a kompromisszumkészség, sÅ‘t a döntéshozó belsÅ‘ meggyÅ‘zÅ‘dése is kevés lehet. A mai Magyarországon nincs egy fix pont sem, amelyhez az elvárásainkat viszonyÃthatnánk, s úgyszólván már egy állami és politikai intézmény sincs, amelynek a működésében megbÃzhatnánk. Hiszen nem láthatók át azok az érdekviszonyok, amelyekben az egyes döntések megszületnek, vagy éppen elmaradnak. A közélet minden szintjén hiányzik a számon kérhetÅ‘ felelÅ‘sség. Jelenlegi állapotunk és tevékenységünk jellemzésére és értékelésére ezért az elégedettség-elégedetlenség ellentétpárt nem tartom igazán alkalmasnak. Ilyenkor a lelkiismeret szava a döntÅ‘, amely - megfelelÅ‘en karban tartva - alkalmas lehet arra, hogy az ember legalább a saját maga és szervezete teljesÃtményét mérlegre tegye, s el tudja dönteni, hogy megtett-e minden tÅ‘le telhetÅ‘t és elvárhatót vállalt feladatai és állapotbeli kötelességei teljesÃtése során.
A kamarai tagság évek óta hatalmas presszió alatt áll. Egzisztenciális túlélése a tét, miközben a tisztességéért és a szakmai önállóságáért is úgy kell küzdenie, hogy a gyógyszerellátásban a farkastörvények váltak uralkodóvá. Ugyanakkor a betegeit is szeretné ellátni, hiszen annak idején ez a cél vezette a gyógyszerészi pályára. Ezek között az embert próbáló viszonyok között egyre kevesebb gyógyszerésznek van lehetÅ‘sége arra, hogy közösségi munkát végezzen, vagy tagsági dÃjával támogassa a kamara munkáját. Folyamatos tehát a morzsolódás, ennek ellenére jóval több tagja van most a kamarának, mint ahányra a 2006-os összeomlást követÅ‘en személy szerint számÃtottam. SÅ‘t egyre több olyan jelzést kapok, amely arról szól, hogy a kötelezÅ‘ tagság megszűntetése után a kamarától eltávolodott kollégáink rendezni szeretnék tagsági viszonyukat. Tagjaink hűsége nemcsak a kamarai gondolat továbbélésének vagy a kamarai vezetéssel szembeni bizalomnak köszönhetÅ‘, hanem a közösségért vállalt felelÅ‘sség megnyilvánulásaként értékelem, amiért elismerés illeti valamennyi régi és új kamarai tagunkat. Az Å‘ hitük és elkötelezettségük nélkül esélyünk sem lehetne arra, hogy kiálljuk a nyomáspróbát.
- Melyek voltak azok a lépések a Kamara részérÅ‘l, amelyek erÅ‘sÃtették a szakmai egyesületet és melyek azok lépések, amelyeket még nem tettek meg, de 2010-ben szükségesnek tartják meglépni a gyógyszerészek érdekeinek védelmében?
- A múlt év elején az egyik elnökségi ülésen részletesen végigbeszéltük a 2009-es év terveit és célkitűzéseit, s a végén elfogadtunk egy programot, melyet az év során igyekeztünk lelkiismeretesen végrehajtani. Ezek a célkitűzések illeszkedtek a kamara 2007-ben elkezdett programjához, melyben a gyógyszerészek/gyógyszertárak gazdasági, tulajdonosi pozÃciójának stabilizálása, a gyógyszerészi kompetenciák rendezése és a kamara köztestületi működésének az erÅ‘sÃtése volt a három legfÅ‘bb programelem. Az elÅ‘bb emlÃtett egyeztetésen állapodtunk meg a fÅ‘bb szakmai, szakmapolitikai és szervezeti teendÅ‘krÅ‘l is. Ennek részeként voltunk pl. az elsÅ‘ félévben valamennyi megyében, ahol a kollégáinkkal fórumokon találkoztunk. Meghatároztuk a fÅ‘bb kommunikációs célokat és azokat a politikai, jogalkotási munkában képviselendÅ‘ szempontokat is, amelyeket aztán a különbözÅ‘ egyeztetéseken képviseltünk.
A tavalyi év értékelése még hátravan és az elnökség véleményét nem szeretném megelÅ‘legezni. Azonban azt tartanám célszerűnek, ha a kamara a jelenlegi helyzethez igazodva, a korábbi célokat is megtartva, módosÃtaná a stratégiai célkitűzéseit. ErrÅ‘l beszéltem az MGYT kongresszusán tartott elÅ‘adásomban is, tavaly novemberben. A gazdasági világválság remélhetÅ‘en a történelem szemétdombjára taszÃtja a neoliberalizmust. Változnia kell az állam szerepvállalásának a közszolgáltatások szervezésében és fel kell számolni azt a nagyon súlyos morális és bizalmi válságot is, ami a politikai-társadalmi életbÅ‘l mára a gyógyszerészetbe is begyűrűzött. Az egészségügyi közszolgáltatások nyújtása során ismét a betegérdeknek kellene középpontba kerülnie. Ezek a változások magában hordozzák a változtatás lehetÅ‘ségét a gyógyszerészetben is, amire fel kell készülnünk. A jó szelet is csak az képes a vitorláiba fogni, aki tudja, hogy hová szeretne eljutni. A 2010-es év ráadásul annyival bonyolultabb az elÅ‘zÅ‘nél, hogy az idei tervek készÃtésekor egy hosszabb távú programot is célszerű végig gondolni, hiszen a parlamenti választásokat követÅ‘en az új kormányprogram is több évre készül. A jelenlegi ütemezés szerint a február 19-21. között Debrecenben megrendezésre kerülÅ‘ kamarai vándorgyűlésen szeretnénk véglegesÃteni az új helyzethez igazodó célkitűzéseket. Várunk tehát mindenkit, aki úgy gondolja, hogy érdemben hozzá tud tenni valamit ehhez a közös gondolkodáshoz.
- A gyógyszer-gazdaságossági törvény szerint eredetileg 2010. január 1-tÅ‘l szabaddá vált volna a patikalétesÃtés, tehát a kormánynak és az Országgyűlésnek egyaránt megszűnt volna minden joga arra, hogy bármilyen szabályozó elemet alkalmazzon. A Magyar Gyógyszerészi Kamara kiemelt céljának tartotta, hogy ez a rendelkezés kikerüljön a törvénybÅ‘l. A Kamara szerette volna elérni a patikalétesÃtés szabályainak szigorÃtását is, hogy csak valódi többletszolgáltatások teljesÃtésével lehessen új gyógyszertárat nyitni. Hogyan értékeli az egészségügyi kormányzattal folytatott tárgyalásokat ezekben a kérdésekben?
- Emlékszem, hogy már elfogadták, de még nem hirdették ki a gyógyszer-gazdaságossági törvényt, 2006 Å‘szén, amikor már elkezdtük a lobbizást a 2010-es határidÅ‘ törvénybÅ‘l való törléséért. Akkor az egyik kormánypárti képviselÅ‘ úgy válaszolt a felvetésemre, hogy sok idÅ‘ van még addig. Miután a 2008-as törvénymódosÃtás során is elvérzett ez a kezdeményezésünk, a kormánypárt parlamenti frakciójának társadalompolitikai kérdésekért felelÅ‘s frakcióvezetÅ‘-helyettese, a parlament jelenlegi elnöke adott "személyes garanciát" arra, hogy idÅ‘ben kikerül a törvénybÅ‘l ez a passzus, hiszen Å‘k is látják, hogy sokkal több kárt okozna, mint amennyi haszonnal járhat. A szaktárcával folytatott egyeztetéseken, tavaly nyár végén azonban már csak egy olyan kompromisszumról lehetett egyezségre jutni, hogy a rendelkezés törlése helyett 2013-ig kerüljön halasztásra a teljeskörű liberalizáció. Ez a változat került a parlament elé, amit a kamara részérÅ‘l támogattunk, mert aki idÅ‘t nyer, életet nyer. Aztán az egészségügyi salátatörvény tárgyalása során a módosÃtó indÃtványokról való szavazások lezárását követÅ‘en, a zárószavazás elÅ‘tt a koherencia-zavarok kiszűrésére szolgáló módosÃtás lehetÅ‘ségével visszaélve került a parlament elé egy olyan változat, ami a 2013-as határidÅ‘ helyett a "jogos piaci várakozásokra" hivatkozva, csupán 2011. január 1-ig tolja ki a patikalétesÃtés szabályozásának megszüntetését. Néhány hónapunk lesz tehát csak arra, hogy meggyÅ‘zzük az új kormányt: a jelenlegi szabályozás rossz, ezért változtatni kell rajta. Erre most reális esélyt látok.
A patikalétesÃtés szigorÃtásáról folytatott tárgyalásokon is méltatlan, megalázó helyzetbe kerültünk. A patikalétesÃtés szigorÃtása már régóta napirenden van. Emlékszem, hogy 2008 Å‘szén, az akkori törvénymódosÃtáshoz kapcsolódóan egy gyógyszerészi nagygyűlésen, a miniszter és a parlamenti pártok képviselÅ‘inek jelenlétében, valamennyi gyógyszerészi szervezet egységesen felsorakozott a szigorÃtás mellett. Majd az uniós bÃróság döntésének ismeretében, tavaly júniusban, az öt szervezet úgyszintén közösen kért létesÃtési moratóriumot. Aztán nyár végén a szaktárca képviselÅ‘i közölték, hogy moratóriumról szó sem lehet, mert ehhez a politikai partner támogatását nem tudják megszerezni, és Å‘k maguk sem értenek egyet vele. A többletszolgáltatások elÅ‘Ãrásáról azonban tárgyalhatunk. Született is egy kompromisszumos megállapodás, ami beépült a salátatörvény tervezetébe. A kormány és a kormánypárti képviselÅ‘k mindvégig kiálltak mellette, a parlamentben és a nagynyilvánosság elÅ‘tt is. Oly mértékben kötelezte el magát valamennyi, egészségügyért felelÅ‘s pozÃcióban lévÅ‘ politikus és kormányzati vezetÅ‘, hogy úgy éreztem, ebbÅ‘l a saját személyes hitelük lerombolása nélkül már nem lehet kitáncolni. Ez mégis megtörtént, és ezt csak karakter-öngyilkosságként tudom értelmezni. A politikai partnerük ugyanis - ki tudja hányadszor - ismét megzsarolta Å‘ket, holott már nincsenek is bent a koalÃcióban, és a kormányzás felelÅ‘ssége sem az övék. Pedig a szakminiszter szerint a liberálisok korábban Ãrásban kötelezték el magukat a változtatás támogatása mellett. És megtörtént a fordulat, mert két nagyhatalmú gyógyszerpiaci szereplÅ‘ vezetÅ‘je is úgy gondolta, hogy kevés az a veszteség, amit a cége elszenvedett az elmúlt hónapokban, és neki az a jó, ha továbbra is megmarad a káosz. A történtek kronológiáját néhány héttel ezelÅ‘tt a kamara honlapján közzétettem, ott mindenki elolvashatja. Ezek után szánalmasnak tartom, hogy a salátatörvénnyel egy idÅ‘ben fogadott el a parlament egy olyan törvényt, ami a kormányzati munka átláthatóságát kÃvánja javÃtani, ráadásul a képviselÅ‘k büszkék arra, hogy megint alkothattak egy korrupcióellenes törvényt.
A bizalomromboló, közpolitikai érdekeket figyelmen kÃvül hagyó jogszabály-alkotás példájának tartom az év utolsó elÅ‘tti napján megjelent miniszteri rendelkezést is a gyógyszer-automatákról. Néhány hónapja az egészségügyi miniszter még azt nyilatkozta, hogy a kamara álláspontját akceptálni fogja ebben a kérdésben, hiszen nem akar a szakma álláspontjával ellentétes szabályozást bevezetni, mégis bekerült a rendeletbe a gyógyszer-automaták patikai működtetése. SzÃvbÅ‘l sajnálom Å‘t, hogy a szándéka és meggyÅ‘zÅ‘dése ellenére ilyen döntésekhez kellett adnia a nevét, hiszen korábban nem egyszer nyilvánÃtotta ki a gyógyszerészettel kapcsolatos támogató álláspontját. Ahogy azt korábban Ãgértük, ebben az ügyben az alkotmánybÃrósághoz fordulunk.
Mindezek ellenére a tavalyi évben is sikerült a jogalkotásban is elÅ‘re lépni. Ilyennek tartom a felemás végeredmény ellenére a 2010-es határidÅ‘ módosÃtását, mert a legrosszabbat sikerült elkerülnünk. Január eleje óta jogszabály mondja ki, hogy a közfinanszÃrozott gyógyszerek térÃtési dÃjából engedmény nem adható. Mivel a gyógyszer-gazdaságossági törvénynek van egy olyan passzusa is, ami a kormány hivatalos álláspontja szerint megtiltja a gyógyszerek patikai értékesÃtéséhez kapcsolódóan ajándékok és bónuszok adását, most már csak rajtunk, gyógyszerészeken és a hatóságokon múlik, hogy ebben a kérdésben érvényt tudunk-e szerezni a jogszabályi elÅ‘Ãrásoknak. Sikerült szigorÃtani a felelÅ‘s vezetÅ‘vel kapcsolatos szabályozást is, ami talán hozzájárul ahhoz, hogy a gyógyszertárak szakmai vezetése acélosabb legyen. Évek óta szerettük volna elérni, hogy a gyáraknak szűnjön meg a joga a fogyasztói ár meghatározására a nem támogatott gyógyszereknél, ez is sikerült. Visszakerült a rendszerbe a kisforgalmú gyógyszertárak kamatmentes támogatáselÅ‘lege, s ezt még akkor is elÅ‘relépésnek tekinthetjük, ha tudjuk, hogy ez önmagában nem elégséges az általános helyzet javÃtására. ElÅ‘re léptünk az on-line elszámolás bevezetését célzó munkában és az extra vonalkód szabályozása is lassan a helyére kerül. Az év utolsó elÅ‘tti napján jelent meg a 41/2007. (IX. 19.) sz. EüM rendelet módosÃtása, amelyben az automatával kapcsolatos szerencsétlen szabályozáson túl, sok régen várt intézkedésre is sor került. Kimondatott, hogy gyógyszertár csak gyógyszerész jelenlétében működhet. Jogszabály tiltja a gyógyszerek szabadpolcos értékesÃtését. Sok épÃtészeti és patika-felszerelési elÅ‘Ãrás változott, többnyire racionálisan. Az eredmények között emlÃtem a gyógyszerészi gondozás részletes szabályozásának a megjelenését is, aminek az elÅ‘készÃtése során szintén kellett kötnünk kompromisszumokat, azonban mindazt vállalhatónak tartom, ami leÃrásra került. Az új szabályozás hozzájárulhat a gondozás tömegesÃtéséhez és mélyÃtéséhez. Rajtunk múlik, hogy ezzel a lehetÅ‘séggel hogyan élünk.
- Sokat hallani arról, hogy több száz gyógyszertár ment tönkre, de a kamara kommunikációjában ez sok év óta visszatérő elem. Mi az igazság?
- Ön néhány héttel ezelÅ‘tt ebben a témában készÃtett egy nagyszerű interjút a kamara közgazdasági szakértÅ‘jével, és azt a PharmaNet szÃves engedelmével a kamara honlapja át is vette. Annak az interjúnak minden szavát érdemes lehet újra felidézni. Tény, hogy 2007-tÅ‘l évrÅ‘l-évre emelkedik az éves adóbevallásában veszteséget kimutató gyógyszertári vállalkozások száma. Hivatalos adatok szerint 2008-ban ez a szám megközelÃtette a 600-at, ami azt jelenti, hogy legalább ennyi gyógyszertár veszteségesen működött 2008-ban. A kimutatott veszteség összértéke elérte a 6 milliárd forintot. Ezek az adatok összecsengenek azokkal, amelyeket tavaly és tavalyelÅ‘tt hangoztattunk, és semmi okunk nincs feltételezni, hogy ez a tendencia 2009-ben megváltozott volna. Az elÅ‘bb emlÃtett interjúban a közgazdasági szakértÅ‘nk arra is választ adott, hogy ezeknek a gyógyszertáraknak a többsége miért nem zárt be, illetve az elszenvedett veszteségek kezelésének milyen módját választották a patikák. Nagy a baj, és ennek a felismeréséhez minden felelÅ‘s politikai és szakmai vezetÅ‘ rendelkezik a szükséges információkkal. A kamara politikai vezetÅ‘kkel és vezetÅ‘ gyógyszerpiaci cégek képviselÅ‘ivel is egyeztetéseket kezdeményezett az összehangolt válságmenedzsment megkezdéséért. Úgy tűnik azonban, hogy egyelÅ‘re nem akarja senki sem tudomásul venni, hogy a gyógyszerpiacon ma már érvényesül a közlegelÅ‘k tragédiája, ahol a rövidtávú egyéni hasznok hajszolása az összes veszteség aránytalan növekedésével jár. Nem tehetünk mást, újra és újra szólunk és kezdeményezzük az egyeztetéseket. Sajnos nem vagyunk döntési pozÃcióban.
- 2010 végére milyen eredménnyel lenne elégedett?
- ElÅ‘bb már szóba kerültek a 2010-ben várható változások. Reálisan lehet számÃtani arra, hogy a parlamenti választásokat követÅ‘en felálló új kormány foglalkozni fog a gyógyszerpiaccal, és nemcsak azért, mert az elmúlt években bizonyos irányok mellett a politikusai elkötelezték magukat, hanem a gyógyszerkassza komoly költségvetési tényezÅ‘, továbbá a gyógyszerellátás szervezésében és felügyeletében az államnak is felelÅ‘ssége van. Úgyszintén számÃtani lehet arra, hogy a jelenlegi kamarai szabályozást is áttekinti az új kormány. Felvettük a kapcsolatot a jelenlegi parlamenti ellenzék vezetÅ‘ivel és szeretnénk, ha ebben a munkában kifejthetnénk az álláspontunkat, s minél több beépülhetne belÅ‘le a leendÅ‘ kormányprogramba.
Aki csak egy kicsit is reálisan látja az ország jelenlegi helyzetét, nem számÃthat arra, hogy az egészségügy vagy a gyógyszerügy a jelenleginél több pénzzel gazdálkodhatna. A legfontosabb egészség- illetve gyógyszerpolitikai célokra azonban az új kormánynak több figyelmet kell fordÃtania. S ami talán még ezeknél is fontosabb, nagyon hamar helyre kell állÃtani a politikai intézményrendszerbe vetett bizalmat, mert olyan körülmények között, amelyekre elÅ‘bb is utaltam, és ahol a politika nem ura a saját szavának és döntéseinek, hosszú távon nem lehet a közösségi intézményeket fenntartani.
Szeretném, ha olyan léptékű változásokat tudnánk elérni, amelyek érdemben segÃtik az ágazat konszolidációját, a gyógyszerészi kompetenciák megerÅ‘sÃtését és a kamara köztestületiségének a helyreállÃtását, hogy mindannyian azzal tudjunk foglalkozni, ami a gyógyszerészet társadalmi küldetése: a gyógyszer- és betegbiztonság erÅ‘sÃtésével, valamint a patikai szolgáltatások javÃtásával.
- Köszönöm az interjút.
Tóth Ilona