2010. januĂĄr 29-vel lĂŠp hatĂĄlyba a kĂśzforgalmĂş fiĂłk- ĂŠs kĂŠzigyĂłgyszertĂĄrak, tovĂĄbb intĂŠzeti gyĂłgyszertĂĄrak mĹąkĂśdĂŠsi, szolgĂĄlati ĂŠs nyilvĂĄntartĂĄsi rendjĂŠrĹl szĂłlĂł 41/2007. (IX.19) EĂźM rendelet.
Az eredeti ĂźtemezĂŠs szerint a kĂśzforgalmĂş, fiĂłk- ĂŠs kĂŠzigyĂłgyszertĂĄrak, tovĂĄbb intĂŠzeti gyĂłgyszertĂĄrak mĹąkĂśdĂŠsi, szolgĂĄlati ĂŠs nyilvĂĄntartĂĄsi rendjĂŠrĹl szĂłlĂł 41/2007. (IX. 19.) EĂź. M. rend. mĂłdosĂtĂĄsĂĄra mĂĄr egy ĂŠvvel ezelĹtt, 2008 vĂŠgĂŠig sort kellett volna kerĂteni, hiszen olyan hatĂĄridĹhĂśz kĂśtĂśtt ĂŠpĂtĂŠszeti kĂśtelezettsĂŠgek kerĂźltek eredetileg megfogalmazĂĄsra a rendeletben, melyek mĂłdosĂtĂĄsĂĄnak szĂźksĂŠgessĂŠgĂŠrĹl a szaktĂĄrca, a tiszti fĹgyĂłgyszerĂŠszi hĂĄlĂłzat ĂŠs a kamara tĂĄrgyalĂĄsokon rĂŠszt vevĹ kĂŠpviselĹi is egyetĂŠrtĂŠsre jutottak, ĂŠs a korrekciĂł hiĂĄnya az ĂŠrintett gyĂłgyszertĂĄraknak, valamint a feltĂŠtelek betartĂĄsĂĄt ellenĹrzĹ tiszti gyĂłgyszerĂŠszeknek is ĂŠrtelmetlenĂźl megnehezĂtette a tevĂŠkenysĂŠgĂŠt. RĂĄadĂĄsul az egy ĂŠvvel ezelĹttre tervezett mĂłdosĂtĂĄs hatĂĄlyba lĂŠpĂŠsĂŠnek remĂŠnyĂŠben adta ki az ĂNTSZ a gyĂłgyszerĂŠszi gondozĂĄsi tevĂŠkenysĂŠg vĂŠgzĂŠsĂŠt a modellkĂsĂŠrletek lezĂĄrĂĄsĂĄt kĂśvetĹen is lehetĹvĂŠ tevĹ ideiglenes hatĂĄrozatokat is. A rĂŠgen vĂĄrt mĂłdosĂtĂĄsokat is tartalmazĂł miniszteri rendeletet vĂŠgĂźl 2009. december vĂŠgĂŠn Ărta alĂĄ SzĂŠkely TamĂĄs egĂŠszsĂŠgĂźgyi miniszter ĂŠs a Magyar KĂśzlĂśny 2009. ĂŠvi 196-os szĂĄmĂĄban 56/2009. (XII. 30.) EĂźM szĂĄmon jelent meg.
A rendelet kĂśzforgalmĂş gyĂłgyszertĂĄrakat ĂŠrintĹ legfontosabb rendelkezĂŠseit az alĂĄbbiakban ismertetjĂźk, majd nĂŠhĂĄny ponthoz kapcsolĂłdĂłan a tĂĄrgyalĂĄsok sorĂĄn kĂŠpviselt kamarai ĂĄllĂĄspontot, illetve a mĂłdosĂtĂĄsrĂłl kialakĂtott kamarai vĂŠlemĂŠnyt is kĂśzreadjuk.
Az 56/2009. (XII. 30.) EĂźM sz. rendelet ĂŠrtelmĂŠben a megjelenĂŠstĹl a hatĂĄlyba lĂŠpĂŠsig szĂĄmĂtott 30 napos hatĂĄridĹ leteltĂŠvel 2010. januĂĄr 29-vel lĂŠp hatĂĄlyba a kĂśzforgalmĂş fiĂłk- ĂŠs kĂŠzigyĂłgyszertĂĄrak, tovĂĄbb intĂŠzeti gyĂłgyszertĂĄrak mĹąkĂśdĂŠsi, szolgĂĄlati ĂŠs nyilvĂĄntartĂĄsi rendjĂŠrĹl szĂłlĂł 41/2007. (IX.19) EĂźM rendelet (tovĂĄbbiakban: R).
A kĂśzforgalmĂş gyĂłgyszertĂĄrakat ĂŠrintĹ legfĹbb vĂĄltozĂĄsok:
- az officina, a laboratĂłrium ĂŠs a tanĂĄcsadĂł definĂciĂłja pontosĂtĂĄsra kerĂźl. A vĂŠnyezĹ mint ĂśnĂĄllĂł funkcionĂĄlis helyisĂŠg a rendeletben mĂĄr nem szerepel, ezzel ĂśsszefĂźggĂŠsben a szaktevĂŠkenysĂŠg ellĂĄtĂĄsĂĄhoz szĂźksĂŠges alapterĂźlet-minimum is csĂśkken. [R. 1. § ĂŠs 5. § (2)]
- KĂśtelezĹ a megfelelĹ munka- illetve vĂŠdĹruha (kĂśpeny) viselĂŠse a gyĂłgyszertĂĄri szakdolgozĂłk rĂŠszĂŠre. A munka- vagy vĂŠdĹruhĂĄt a gyĂłgyszertĂĄr mĹąkĂśdtetĹjĂŠnek kell biztosĂtania, viselĂŠsĂŠt a gyĂłgyszertĂĄr szakmai vezetĹjĂŠnek kell ellenĹriznie. [R. 3. § (3)]
- A rendelet a 2007-et megelĹzĹ szabĂĄlyozĂĄshoz hasonlĂłan ismĂŠt lehetĹvĂŠ teszi a lĂŠgzsilip vagy lĂŠgfĂźggĂśny hasznĂĄlatĂĄt, a szĂŠlfogĂł alternatĂvĂĄjakĂŠnt. [R. 4. § (1)]
- A jelenleginĂŠl rĂŠszletesebb tĂĄjĂŠkoztatĂĄst kell adni a gyĂłgyszertĂĄr szolgĂĄlati idejĂŠn tĂşl elĂŠrhetĹ legkĂśzelebbi gyĂłgyszertĂĄrrĂłl, amelyben a gyĂłgyszertĂĄr nevĂŠt, cĂmĂŠt, telefonszĂĄmĂĄt, valamint Ăźgyeleti/kĂŠszenlĂŠti idejĂŠnek kezdĹ ĂŠs vĂŠgpontjĂĄt is fel kell tĂźntetni. [R. 4. § (4)]
- Az officinĂĄban ki kell fĂźggeszteni a felĂźgyeleti szervek elĂŠrhetĹsĂŠgĂŠt, valamint lĂĄthatĂłan ĂŠs kĂśnnyen hozzĂĄfĂŠrhetĹen a panaszkĂśnyvet ĂŠs tollat. [R. 6. § (2) ĂŠs (9)]
- A rendelet megtiltja bĂĄrmely gyĂłgyszer szabadpolcos forgalmazĂĄsĂĄt, valamint a gyĂłgyszertĂĄrakban vĂŠgzett termĂŠkbemutatĂłkat. FelvilĂĄgosĂtĂł, tanĂĄcsadĂł tevĂŠkenysĂŠget kizĂĄrĂłlag a gyĂłgyszertĂĄr alkalmazĂĄsĂĄban ĂĄllĂł szakszemĂŠlyzet folytathat. [R. 6. § (7-8)]
- A gyĂłgyszertĂĄraknak az internetes kapcsolaton tĂşl e-mail elĂŠrhetĹsĂŠget is biztosĂtani kell. A jelenleg mĹąkĂśdĂŠsi engedĂŠllyel rendelkezĹ gyĂłgyszertĂĄraknak e-mail cĂmĂźket 2010. februĂĄr 13-ig kell nyilatkozatban kĂśzĂślniĂźk az illetĂŠkes regionĂĄlis ĂNTSZ-szel. A honlapot mĹąkĂśdtetĹ gyĂłgyszertĂĄraknak az ĂĄltaluk mĹąkĂśdtetett honlap cĂmĂŠt is kĂśzĂślniĂźk kell az illetĂŠkes regionĂĄlis ĂNTSZ-szel. [R. 11. § (2) j) ĂŠs 17. § (4-5)]
- A fiĂłkgyĂłgyszertĂĄrnak ezentĂşl nem kĂśtelezĹ a kĂźlĂśn gazdasĂĄgi bejĂĄrat, valamint nem kell ÂkĂĄbĂtĂłszer-kazettĂĄval rendelkeznie. A bejĂĄratnĂĄl elhelyezett tĂĄjĂŠkoztatĂłn viszont az anyagyĂłgyszertĂĄr nevĂŠn ĂŠs cĂmĂŠn kĂvĂźl annak szolgĂĄlati rendjĂŠt is kĂśtelezĹ feltĂźntetni. [R. 12. § (2)]
- EgyszerĹąsĂśdik a gyĂłgyszertĂĄrak szolgĂĄlati rendjĂŠnek megĂĄllapĂtĂĄsĂĄra, valamint mĂłdosĂtĂĄsĂĄra vonatkozĂł eljĂĄrĂĄs. Az eljĂĄrĂĄsban az ĂNTSZ-nek nem kell az ĂśnkormĂĄnyzat ĂŠs az MGYK vĂŠlemĂŠnyĂŠt kikĂŠrnie. [R. 14. § (2)]
- A gyĂłgyszertĂĄr Ăźgyeleti/kĂŠszenlĂŠti ideje fĹszabĂĄlykĂŠnt a mĹąkĂśdĂŠsi engedĂŠlyben megĂĄllapĂtott nyitva tartĂĄsi idĹ vĂŠgĂŠn kezdĹdik. EttĹl eltĂŠrĹ idĹpontot az ĂNTSZ a telepĂźlĂŠsen mĹąkĂśdĹ mĂĄs gyĂłgyszertĂĄrak nyitva tartĂĄsi idejĂŠre figyelemmel megĂĄllapĂthat. [R. 15. § (6)]
- Ăj, kĂśtelezĹen vezetendĹ nyilvĂĄntartĂĄskĂŠnt jelenik meg a hĹmĂŠrsĂŠklet ellenĹrzĂŠsi naplĂł, vĂĄltozik a sterilezĂŠsi naplĂł ĂŠs a belsĹ minĹsĂŠgellenĹrzĂŠsi naplĂł adattartalma, tovĂĄbbĂĄ megszĹąnik a mĂŠregkĂśnyv, mint kĂśtelezĹ dokumentum. [R. 18. § (1), (8), (10), (13)]
- A rendelet megerĹsĂti az egĂŠszsĂŠgĂźgyi tĂśrvĂŠnyben mĂĄr elĹĂrt betegjogi rendelkezĂŠst, miszerint a gyĂłgyszertĂĄrban dolgozĂł szakszemĂŠlyzet nevĂŠt, szakkĂŠpzĂŠsĂŠt ĂŠs beosztĂĄsĂĄt a beteg szĂĄmĂĄra megismerhetĹvĂŠ kell tenni. [R. 21/A §]
- A rendelet rĂŠszletesen leĂrja a gyĂłgyszerĂŠszi gondozĂĄsi tevĂŠkenysĂŠget ĂŠs szabĂĄlyozza a vĂŠgzĂŠsĂŠt, engedĂŠlyezĂŠsĂŠt, a szakmai protokollok kidolgozĂĄsĂĄnak eljĂĄrĂĄsrendjĂŠt. ElkĂźlĂśnĂti a szakmai szĂłhasznĂĄlatban alap- ĂŠs emelt szintĹąnek nevezett gondozĂĄsi tevĂŠkenysĂŠgeket; ez utĂłbbi vĂŠgzĂŠse 2010. jĂşlius 1.-tĹl csak megfelelĹ tovĂĄbbkĂŠpzĂŠs teljesĂtĂŠse utĂĄn lehetsĂŠges. [R. 36/A §]
- MĂłdosult a felszerelĂŠsi ĂŠs eszkĂśzlista is. A rendelet a tovĂĄbbiakban nem rĂśgzĂti a mĂŠrleg fajtĂĄjĂĄt (csupĂĄn a mĂŠrĂŠstartomĂĄnyt ĂŠs a leolvasĂĄsi pontossĂĄgot), ismĂŠt kĂśtelezĹ eszkĂśz a kĂşprĂşdosztĂł tĂĄbla, viszont a pilulakĂŠszĂtĹ gĂŠp a tovĂĄbbiakban nem kĂśtelezĹ. Az aszeptikus gyĂłgyszerkĂŠszĂtĂŠs eszkĂśzei kiegĂŠszĂźlnek az Âegyszer hasznĂĄlatos gumikesztyĹąvelÂ.
- MegszĹąnik a telepĂźlĂŠsen egyedĂźl mĹąkĂśdĹ gyĂłgyszertĂĄraknak az a joga, hogy a nyitva tartĂĄsi idĹben heti max. 3 ĂłrĂĄs idĹtartamban a gyĂłgyszerĂŠsz elĹzetes bejelentĂŠssel eltĂĄvozhasson ĂŠs ez idĹ alatt a szakszemĂŠlyzet korlĂĄtozott betegellĂĄtĂĄst folytathasson.
- A rendelet mĂłdosĂtja a 44/2004. (IV.28.) ESZCSM sz. rendeletet. E szerint gyĂłgyszer-automatĂĄbĂłl gyĂłgyszertĂĄrak gyĂłgyszertĂĄron kĂvĂźl is forgalmazhatĂł gyĂłgyszereket ĂŠrtĂŠkesĂthetnek. [44/2004 (IV.28.) ESZCSM rendelet 21/A § Ăşj (4) bekezdĂŠse]
- Az intĂŠzeti gyĂłgyszertĂĄrakat ĂŠrintĹ speciĂĄlis szabĂĄlyok is tĂśbb ponton vĂĄltoznak.
A mĂłdosĂtĂĄs tĂśbb ponton olyan jelentĹs vĂĄltozĂĄsokat generĂĄl, melyek a szakmai/ellĂĄtĂĄsi szempontok mellett politikai ĂŠs szakmapolitikai ĂŠrtĂŠkelĂŠst is igĂŠnyelnek.
1. MegszĂźletett a gyĂłgyszerĂŠszi gondozĂĄs rĂŠgen vĂĄrt rĂŠszletes szabĂĄlyozĂĄsa. Az ezzel kapcsolatos tĂĄrgyalĂĄsokon a GyĂłgyszerĂŠszi GondozĂĄs Szakmai BizottsĂĄga a kamara kĂŠrĂŠsĂŠre folyamatosan rĂŠszt vehetett, a szabĂĄlyozĂĄsi koncepciĂł ĂŠs szĂśvegezĂŠs kialakĂtĂĄsĂĄban a kamara ĂŠs a BizottsĂĄg mindvĂŠgig kĂśzĂśs, egyeztetett ĂĄllĂĄspontot kĂŠpviselt. A szaktĂĄrca elvĂĄrĂĄsĂĄnak megfelelĹen az orvosszakmai szervezetekkel (pl. MOK, MOTESZ, AlapellĂĄtĂĄsi IntĂŠzet, AlapellĂĄtĂĄsi SzakfelĂźgyeleti KĂśzpont) tĂśbb egyeztetĂŠst folytattunk, a szabĂĄlyozĂĄsi koncepciĂł ĂŠs a normaszĂśveg az egyeztetĂŠseken kialakult ĂĄllĂĄspont figyelembe vĂŠtelĂŠvel kerĂźlt vĂŠglegesĂtĂŠsre. A tĂĄrgyalĂĄsok sorĂĄn kiemelt szempontkĂŠnt kezeltĂźk, hogy
- a gyĂłgyszerĂŠszi gondozĂĄs gyĂłgyszertĂĄrhoz kĂśtĂśtt, az adott gyĂłgyszertĂĄrban munkavĂŠgzĂŠsre irĂĄnyulĂł jogviszonyban ĂĄllĂł gyĂłgyszerĂŠsz ĂĄltal vĂŠgezhetĹ tevĂŠkenysĂŠgkĂŠnt kerĂźljĂśn definiĂĄlĂĄsra,
- a gondozĂĄs bejelentĂŠs-kĂśteles tevĂŠkenysĂŠg legyen, a gyĂłgyszertĂĄr mĹąkĂśdtetĹje ĂŠs szemĂŠlyi jogos gyĂłgyszerĂŠsze egyarĂĄnt vĂĄllaljon garanciĂĄt (felelĹssĂŠget) a gyĂłgyszertĂĄrban vĂŠgzett gyĂłgyszerĂŠszi gondozĂĄs szemĂŠlyi ĂŠs tĂĄrgyi feltĂŠteleinek folyamatos meglĂŠtĂŠĂŠrt,
- a gondozĂĄsi tevĂŠkenysĂŠg szakmai tartalma a jogi keretek nyĂşjtotta lehetĹsĂŠgeken belĂźl a lehetĹ legprecĂzebben kerĂźljĂśn meghatĂĄrozĂĄsra,
- a gondozĂĄs szakmai protokollok alapjĂĄn, minĹsĂŠgbiztosĂtott feltĂŠtelek kĂśzĂśtt legyen vĂŠgezhetĹ,
- a protokollok kialakĂtĂĄsĂĄban az MGYK, az MGYT ĂŠs a MOSZ ĂĄltal lĂŠtrehozott GyĂłgyszerĂŠszi GondozĂĄs Szakmai BizottsĂĄg nevesĂtett felelĹssĂŠggel vehessen rĂŠszt,
- a gondozĂĄsi tevĂŠkenysĂŠgek kĂśzĂśtt kerĂźljĂśn rĂśgzĂtĂŠsre a generikus helyettesĂtĂŠsben valĂł gyĂłgyszerĂŠszi rĂŠszvĂŠtel,
- kĂźlĂśnĂźljĂśn el az alap- ĂŠs az emelt szintĹą gyĂłgyszerĂŠszi gondozĂĄs,
- a gondozĂĄshoz kapcsolĂłdĂł expediĂĄlĂĄsi tevĂŠkenysĂŠg szabĂĄlyozĂĄsĂĄban kerĂźljenek nevesĂtĂŠsre (legalĂĄbb pĂŠldĂĄlĂłdzĂł jelleggel) a gyĂłgyszerĂŠsz kĂśtelezĹ kĂśzremĹąkĂśdĂŠsĂŠt elĹĂrĂł esetek,
- emelt szintĹą gyĂłgyszerĂŠszi gondozĂĄst csak a megfelelĹ tovĂĄbbkĂŠpzĂŠseken rĂŠszt vett gyĂłgyszerĂŠsz vĂŠgezhessen.
Ezeknek az elveknek az ĂŠrvĂŠnyesĂtĂŠse ugyanis szĂźksĂŠges elĹfeltĂŠtele annak, hogy a gyĂłgyszerĂŠszi gondozĂĄs (1) a napi gyakorlatban tĂŠnyleges gyĂłgyszerĂŠszi kompetenciakĂŠnt jelenjen meg, (2) minĹsĂŠgbiztosĂtott szolgĂĄltatĂĄs legyen ĂŠs ezĂĄltal ĂŠrvĂŠnyesĂźlhessen a gyĂłgyszer- ĂŠs a betegbiztonsĂĄg, (3) a tevĂŠkenysĂŠg szakmai tartalmĂĄnak kialakĂtĂĄsa ĂŠs fejlesztĂŠse, valamint a tĂśmegesĂtĂŠse ĂŠs mĂŠlyĂtĂŠse a gyĂłgyszerĂŠszek irĂĄnyĂtĂĄsa alatt maradjon, (4) idĹvel hivatalosan is elismert ĂŠs OEP ĂĄltal befogadott egĂŠszsĂŠgĂźgyi szolgĂĄltatĂĄssĂĄ vĂĄlhassĂŠk.
A megjelent normaszĂśveg alkalmas arra, hogy a gyĂłgyszerĂŠszi gondozĂĄshoz kapcsolĂłdĂł szakmai ĂŠs szakmapolitikai cĂŠlokat megvalĂłsĂthassuk. A tovĂĄbbi teendĹkrĹl a kamara vezetĂŠse megbeszĂŠlĂŠst kezdemĂŠnyezett a GyĂłgyszerĂŠszi GondozĂĄs Szakmai BizottsĂĄga ĂŠs az ĂNTSZ vezetĹivel.
2. Ărvendetes, a gyĂłgyszer-expediĂĄlĂĄs egĂŠszsĂŠgĂźgyi szolgĂĄltatĂĄskĂŠnt valĂł definiĂĄlĂĄsĂĄhoz illeszkedĹ vĂĄltozĂĄsnak tartjuk, hogy a rendelet kimondja: sem vĂŠnykĂśteles, sem vĂŠny nĂŠlkĂźli, sem gyĂłgyszertĂĄron kĂvĂźl is forgalmazhatĂł gyĂłgyszer szabad polcrĂłl nem ĂŠrtĂŠkesĂthetĹ. Â Ezzel egy tĂśbb mint tĂz ĂŠvvel ezelĹtt, mĂŠg a patikaprivatizĂĄciĂł sorĂĄn megkezdĹdĂśtt szakmai/politikai vita vĂŠgĂŠre sikerĂźlt pontot tenni.
3. ĂgyszintĂŠn a gyĂłgyszer- ĂŠs a betegbiztonsĂĄg ĂŠrdekĂŠben tett jelentĹs elĹrelĂŠpĂŠskĂŠnt ĂŠrtĂŠkeljĂźk, hogy megszĹąnt az a lehetĹsĂŠg, miszerint korlĂĄtozott idĹtartamban, a szolgĂĄlati idĹ alatt, gyĂłgyszerĂŠsz tĂĄvollĂŠtĂŠben is nyitva lehetett a gyĂłgyszertĂĄr ajtaja (bĂĄr ez esetben a rendelet eddig is csak a drogĂŠriakĂŠnti mĹąkĂśdĂŠst tette lehetĹvĂŠ). A mostani dĂśntĂŠs ismeretĂŠben ĂŠrdemes felelevenĂteni a 2007-ben folytatott egyeztetĂŠseket, amikor az akkori minisztĂŠriumi vezetĂŠs hosszĂş ideig ragaszkodott ahhoz, hogy a gyĂłgyszertĂĄr nyitva tartĂĄsi idejĂŠnek jelentĹs (eredetileg 30) szĂĄzalĂŠkĂĄban ne kelljen gyĂłgyszerĂŠsznek jelen lennie. A az elveinkhez ĂŠs a gyĂłgyszerbiztonsĂĄg ĂŠrvĂŠnyesĂtĂŠsĂŠhez valĂł szĂvĂłs ragaszkodĂĄs rĂŠvĂŠn sikerĂźlt akkor olyan kompromisszumot elfogadtatni, ami szerint gyĂłgyszerĂŠsz tĂĄvollĂŠtĂŠben gyĂłgyszertĂĄr nem lehet nyitva, de az egyszemĂŠlyes gyĂłgyszertĂĄr vezetĹ gyĂłgyszerĂŠsze elĹzetes bejelentĂŠssel rĂśvid idĹre tĂĄvozhat a gyĂłgyszertĂĄrbĂłl, a gyĂłgyszertĂĄr pedig drogĂŠriakĂŠnt mĹąkĂśdhet. Az ĂŠlet igazolta, hogy a gyĂłgyszerbiztonsĂĄg ĂŠrvĂŠnyesĂtĂŠse erĹsebb ĂŠrdek a politikai vezetĂŠs ĂĄltal akkor hangoztatott szempontoknĂĄl, Ăgy az akkori kompromisszumos megoldĂĄs is mĂĄra okafogyottĂĄ vĂĄlt.
4. VesztesĂŠgkĂŠnt ĂŠljĂźk meg, hogy a szolgĂĄlati rend megĂĄllapĂtĂĄsakor az ĂNTSZ-nek nem kell a kamara vĂŠlemĂŠnyĂŠt kikĂŠrnie. A 41/2007-es rendelet elĹkĂŠszĂtĂŠsekor hosszĂş ideig ĂŠrveltĂźnk azĂŠrt, hogy ez a lehetĹsĂŠg kerĂźljĂśn be a rendeletbe, mert igaz ugyan, hogy a kamara vĂŠlemĂŠnye az ĂNTSZ-t semmire sem kĂśtelezte, a megoldĂĄs mĂŠgis elĹnyĂśsnek tĹąnt, mert Ăgy legalĂĄbb idĹben tĂĄjĂŠkozĂłdhattunk az Ăşj lĂŠtesĂtĂŠsekrĹl ĂŠs  fĹleg a megyei szervezeteknek kĂśszĂśnhetĹen  szĂĄmos alkalommal sikerĂźlt a kamarĂĄnak a vitĂĄs helyzetek megoldĂĄsĂĄban ĂŠrdemi segĂtsĂŠget nyĂşjtani. Ugyanakkor azt is lĂĄtni kell, hogy az eljĂĄrĂĄsrend idĹkorlĂĄtai, a kĂśzigazgatĂĄsi dĂśntĂŠshozatal szabĂĄlyai, valamint az ĂŠrdekvĂŠdelmi szempontok ĂŠrvĂŠnyesĂtĂŠsĂŠnek igĂŠnye olyan konfliktusokat generĂĄlt, melyek feloldĂĄsĂĄra a kamarĂĄnak jelenleg nincs eszkĂśze.
5. Az egĂŠszsĂŠgĂźgyi tĂśrvĂŠny 1997 Ăłta rĂśgzĂti, hogy a betegnek joga az ellĂĄtĂĄsĂĄban kĂśzremĹąkĂśdĹ egĂŠszsĂŠgĂźgyi dolgozĂł nevĂŠnek, vĂŠgzettsĂŠgĂŠnek ĂŠs beosztĂĄsĂĄnak megismerĂŠse. Ez cĂŠlszerĹąen nĂŠvkitĹązĹ hasznĂĄlatĂĄval valĂłsĂthatĂł meg, a gyĂłgyszertĂĄrakban eddig ez mĂŠgsem vĂĄlt ĂĄltalĂĄnossĂĄ. A most megfogalmazott elĹĂrĂĄs tĂśbbletkĂśtelezettsĂŠget nem ĂĄllapĂt meg, azonban rĂĄirĂĄnyĂtja a figyelmet erre az eddig elhanyagolt kĂśtelessĂŠgĂźnkre ĂŠs  a dr. pharm. cĂm hasznĂĄlati jogĂĄt is figyelembe vĂŠve - kĂśzvetve hozzĂĄjĂĄrulhat a gyĂłgyszerĂŠszek tĂĄrsadalmi presztĂzsĂŠnek nĂśvelĂŠsĂŠhez.
6. HosszĂş vita folyt a gyĂłgyszer-automatĂĄkkal kapcsolatos szabĂĄlyozĂĄsrĂłl. HorvĂĄth Ăgnes a szakmai egyeztetĂŠseket mellĹzve dĂśntĂśtt mĂŠg 2007-ben arrĂłl, hogy az Ăźzleteknek lehetĹvĂŠ teszi gyĂłgyszer-automata hasznĂĄlatĂĄt, azonban az automatĂĄval szemben tĂĄmaszthatĂł szakmai ĂŠs mĹąszaki kĂśvetelmĂŠnyekre vonatkozĂłan semmilyen elĹĂrĂĄst nem foganatosĂtott. Az Ăźzletek eme ÂnagyvonalĂş jogalkotĂłi gesztus (valĂłjĂĄban az automata-forgalmazĂł cĂŠgek nyomĂĄsa) ellenĂŠre sem ĂŠltek a lehetĹsĂŠggel, mert minden bizonnyal belĂĄttĂĄk, hogy a befektetĂŠsĂźk megtĂŠrĂźlĂŠse nem biztosĂtott. A gyĂłgyszerautomata-gyĂĄrtĂĄsban ĂŠs -forgalmazĂĄsban ĂŠrdekelt cĂŠgek (nevek ĂŠs cĂmek a szerzĹknĂŠl) azonban nem adtĂĄk fel: ezutĂĄn a gyĂłgyszertĂĄrakat vettĂŠk cĂŠlba. A kamara a vitĂĄban mindvĂŠgig elvi ĂĄllĂĄspontot kĂŠpviselt: sem alkotmĂĄnyossĂĄgi, sem gyĂłgyszerbiztonsĂĄgi, sem betegellĂĄtĂĄsi szempontbĂłl nem lĂĄtja jĂł megoldĂĄsnak az automatĂĄk felĂĄllĂtĂĄsĂĄt, mĂŠg akkor sem, ha erre a gyĂłgyszertĂĄraknak (pontosabban a gyĂłgyszertĂĄrak kĂśzremĹąkĂśdĂŠsĂŠvel a forgalmazĂłknak) adnak lehetĹsĂŠget. TĂśbb kormĂĄnypĂĄrti egĂŠszsĂŠgpolitikus tĂśbbszĂśr kifejtette, hogy nem ĂŠrt egyet az automatĂĄk rendszerbe ĂĄllĂtĂĄsĂĄval. NĂŠhĂĄny hĂłnapja mĂŠg SzĂŠkely TamĂĄs egĂŠszsĂŠgĂźgyi miniszter is Ăşgy nyilatkozott, hogy a kamara ĂŠs a szakmai szervezetek ĂĄllĂĄspontjĂĄval nem fog szembehelyezkedni. A lobby azonban  amely mĂĄr eredmĂŠnyes volt 2007-ben is, mĂŠg ĂśnkormĂĄnyzati kĂŠpviselĹ testĂźleteket is bevetett azĂŠrt, hogy a minisztĂŠriumot meggyĹzze  megint elĂŠrte, hogy olyan dĂśntĂŠs szĂźlessen, mely a korĂĄbbi miniszteri ĂgĂŠretekkel ĂŠs a hangoztatott politikusi meggyĹzĹdĂŠssel ellentĂŠtes: a rendelet lehetĹvĂŠ teszi gyĂłgyszer-automatĂĄk patikai hasznĂĄlatĂĄt. A kamara ĂĄllĂĄspontja vĂĄltozatlan, s ahogy korĂĄbban jeleztĂźk: alkotmĂĄnybĂrĂłsĂĄgi beadvĂĄny kĂŠszĂźl, melyben arra kĂŠrjĂźk a testĂźletet, mondja ki, hogy a gyĂłgyszer-automatĂĄk jelen miniszteri rendeletben valĂł szabĂĄlyozĂĄsa alkotmĂĄnyellenes.
HankĂł ZoltĂĄn ĂŠs HorvĂĄth-Sziklai Attila