Az egyes egészségügyi tárgyú törvények módosÃtásáról
A gyógyszergazdaságossági törvényt is módosÃtó, a Parlament által 2009. december 14-én elfogadott egészségügyi salátatörvény története idÅ‘rendi sorrendben.
Miután egyértelművé lett, hogy a patika-alapÃtási moratóriumot és a patikafúziós szabályok felfüggesztését a kormány a jelenlegi politikai erÅ‘térben nem vállalja magára, viszont hajlandó arra, hogy néhány területen a kamarával közösen kompromisszumos megoldásokat terjesszen az Országgyűlés elé, az EüM-mel folytatott egyeztetésen augusztus 7-én több javaslattal élt a kamara. Ezt megelÅ‘zÅ‘en a nem közfinanszÃrozott gyógyszerek gyártói ármaximálási szabályainak törlésérÅ‘l lényegében valamennyi gyógyszerpiaci szereplÅ‘ megegyezett, Ãgy a kodifikációnak nem volt akadálya, és egy április 6-i egyeztetésen a szaktárca képviselÅ‘i Ãgéretet tettek arra is, hogy a közfinanszÃrozott gyógyszerek térÃtési dÃjából adható árkedvezményt is megszüntetik a soron következÅ‘ törvénymódosÃtáskor. Az augusztusi egyeztetésen kezdeményezte a kamara, hogy
- a 2010. január 1-i teljes körű liberalizáció határideje kerüljön kitolásra 2013-ra,
- a fÅ‘szabálytól eltérÅ‘ módon létesÃtendÅ‘ patikák esetében a heti nyitva tartási idÅ‘re vonatkozóan 84 óra + ügyelet vállalása legyen a minimum-követelmény,
- épüljenek be a gyógyszer-gazdaságossági törvénybe a személyi jogos gyógyszerész „menedzsment jogai”,
- a gyógyszergyárak, nagykereskedők és orvosok mértékadó tulajdonosi részesedést gyógyszertárat működtető gazdasági társaságban ne szerezhessenek, továbbá
- jelentős mértékben szigorodjanak a patikafúziós szabályok.
A fentiek közül a patikaalapÃtás további liberalizációs határidejének kitolására irányuló, valamint a könnyÃtett patikaalapÃtási szabályokat szigorÃtó javaslatának egy része (49. § (3) bek. b) pont) bekerült a javaslatba. A közigazgatási egyeztetés részeként véleményezésre megküldött javaslatban szerepelt a 2010-es határidÅ‘ módosÃtása, a patikaalapÃtás szabályainak részleges változtatása, a közfinanszÃrozott gyógyszerek egységes térÃtési dÃjára vonatkozó kezdeményezés és a gyártói ármaximálás lehetÅ‘ségének a törlése. Továbbá a tervezet valamennyi gyógyszertárra szolidaritási dÃj fizetési kötelezettséget Ãrt elÅ‘ és a 14 éven aluliak számára lehetÅ‘vé tette volna a nem vényköteles gyógyszerek beszerzését. A kamara szeptember 22-én 8 oldalban foglalta össze véleményét a törvénytervezetrÅ‘l és két fejezetben Ãrta le az álláspontját a tervezetben szereplÅ‘ és az abból hiányzó módosÃtásokról, kérve a további egyeztetés lehetÅ‘ségét.
Október 5-én államtitkári értekezleten megállapodás született
- a 14 éven aluliakra vonatkozó javaslat törléséről,
- a patikaalapÃtási szabályok szigorÃtásának kiegészÃtésérÅ‘l és a kamarai javaslattal egyezÅ‘ elÅ‘terjesztésérÅ‘l, valamint arról, hogy
- a kisforgalmú gyógyszertárak támogatásának a gyógyszertári befizetéseken túl a nagykereskedÅ‘k által befizetett szolidaritási dÃj is forrásként szolgál, s ez által el lehet tekinteni a valamennyi gyógyszertárra kiterjedÅ‘ befizetési kötelezettségtÅ‘l.
A megállapodásnak része volt, hogy a kormány a módosÃtásokat a kamara támogatásával nyújtja be a parlamentnek.
A kormány által 2009. október 21-én a parlamentnek „Az egyes egészségügyi tárgyú törvények módosÃtásáról” cÃmmel benyújtott törvényjavaslatban tehát szerepelt
- a patikaalapÃtás teljes liberalizációja határidejének 2013. január 1-re történÅ‘ kitolása,
- a patikaalapÃtási szabályok kamarával kötött megállapodás szerinti szigorÃtása a fÅ‘szabálytól eltérÅ‘ patikalétesÃtés esetén: a 24 órás nyitva tartás mellett a heti 84 óra + folyamatos ügyelet elÅ‘Ãrása,
- a közfinanszÃrozott gyógyszerek térÃtési dÃjából kedvezmény adásának tiltása,
- a nem közfinanszÃrozott gyógyszerek gyártói ármaximálási szabályainak törlése (76. § (2)-(5) bek.).
A parlamentnek benyújtott tervezetből a kormány elhagyta:
-     a valamennyi gyógyszertárra kiterjedő szolidaritási jellegű befizetési kötelezettséget és
-     a 14 éven aluliak szabad OTC gyógyszer-vásárlási lehetőségét.
A törvényjavaslat indoklása szerint a patikaalapÃtás szigorÃtására azért van szükség, hogy „az új egységek ténylegesen többletszolgáltatást nyújtsanak a lakosságnak”, a teljes liberalizációt lehetÅ‘vé tevÅ‘ határidÅ‘ 2013-ra történÅ‘ kitolására pedig azért, mert „a korábban életbe léptetett rendelkezés hatályba léptetése jelenleg – az egészségügyi ágazat szereplÅ‘it is érintÅ‘ gazdasági nehézségekre is különös tekintettel – nem indokolt.”
A törvényjavaslatot a parlament Egészségügyi Bizottsága általános vitára alkalmasnak találta. A Bizottság ülésén a kormány képviselÅ‘je a módosÃtások szükségessége mellett érvelt és a kamarával kötött megállapodásra is hivatkozott.
A törvényjavaslat általános vitája 2009. november 11-én volt.
Székely Tamás egészségügyi miniszter expozéjában kijelentette, a kormány nevében a teljes liberalizáció idÅ‘pontjának 2013-ra történÅ‘ elhalasztását javasolja. "Az Európai Unió BÃrósága 2009 májusában gyógyszertár-tulajdonlás ügyében döntést hozott. Az Ãtélet kimondta, hogy nem ellentétes az Európai Közösséget létrehozó szerzÅ‘dés letelepedés szabadságáról szóló EK 43-as és EK 48-as cikkekkel az olyan nemzeti szabályozás, amely megakadályozza, hogy a gyógyszerészi képzettséggel nem rendelkezÅ‘ személyek gyógyszertárak tulajdonjogát megszerezhessék, illetve gyógyszertárat üzemeltessenek. Mindamellett, hogy a BÃróság által hozott Ãtélet nem keletkeztet jogalkotási kényszert a magyar szabályozásban, jelen törvényjavaslat keretében a lakosság érdekét és igényeit szolgáló tényleges többletszolgáltatás biztosÃtása érdekében szigorÃtani kÃvánjuk a gyógyszertár-létesÃtés feltételeit, továbbá tekintettel arra, hogy a teljes liberalizáció hatásának felülvizsgálatára hosszabb távú elemzés szükséges, ezért a törvény tervezetében a teljes liberalizáció idÅ‘pontjának 2013-ra történÅ‘ elhalasztását javasoljuk. Ez egyben a gyógyszerész szakmai szervezetek kérése is volt. Úgy gondolom, hogy ez mindenképpen egy olyan része a törvénynek, amely minden képviselÅ‘ támogatását fogja élvezni."
Dr. Schvarcz Tibor, az MSZP képviselÅ‘csoportja részérÅ‘l vezérszónoki felszólalásában pártja nevében elkötelezte magát a patikalétesÃtés teljes liberalizációjának 2013-ra való módosÃtása mellett. „… a liberalizáció idÅ‘pontját (kitoljuk) 2013-ig. Tehát meghosszabbÃtjuk azt az idÅ‘szakot, mert most következett volna be január 1-jével az, hogy bárki alapÃthatott volna patikát, ezt a liberalizációs szabályt toltuk ki 2013-ig. Az új patika alapÃtásánál pedig szigorúbb szabályokat szeretnénk bevezetni, hiszen számos új patika jött létre a korábbi törvénytervezet kapcsán. Ezek mindenképpen a betegellátás szÃnvonalát javÃtották, a gyógyszerhez való hozzáférést segÃtették elÅ‘. Kistelepüléseken kevésbé, de közepesebb és nagyvárosban nagyon sok új patika nyÃlt, ezek közül egypár már bezárt, mert az üzleti terveik nem voltak megalapozottak, túlterjeszkedÅ‘ terveket szÅ‘ttek, de nagyon sok patika jelenleg is működik. Ezért mindenképpen azt szeretnénk elérni, hogy az újonnan alakuló patikáknál szigorúbb feltételekhez, hosszabbÃtott nyitva tartáshoz vagy ügyelethez, készenléthez kötni az alapÃtás lehetÅ‘ségét. Itt a törvénytervezetben szerepel egy 84 órás nyitva tartás, ami – ha nem vállal ügyeletet – mindenképpen kielégÃti azt, ami a betegek számára a legfontosabb, hogy minden idÅ‘ben elérjék a számukra szükséges gyógyszert. A másik kérdés a patikaalapÃtás vonatkozásában a menedzsmentjog és a személyi jog kérdése. Hiszen ha nem szeretnénk azt, hogy a patikaláncok továbbterjeszkedjenek, akkor mindenképpen a személyi jogos gyógyszerésznek kellene valamilyen jogosÃtványt adni abban a vonatkozásban, hogy ne a pénzügyi befektetÅ‘, hanem a személyi jogos gyógyszerész diktáljon a szakmai feltételek vonatkozásában. Ez a törvénytervezet korábbi formájában szerepelt, most szeretnénk mindenképpen ezt valamilyen módon visszahozni, hiszen ha azt nézzük, hogy a patikaalapÃtás korábban egzisztenciavállalkozás volt, és itt nagyon nehéz megállÃtani a bizonyos nagykereskedÅ‘k, tÅ‘késcsoportok terjeszkedését ebben az üzletágban, akkor ezzel az úgynevezett aranyrészvény tÃpusú lehetÅ‘séggel valamilyen módon lehetÅ‘séget kellene teremteni a személyi jogos gyógyszerésznek arra, hogy a szakmai szÃnvonal fölött Å‘rködjön a patikában.”
Dr. Kökény Mihály az Egészségügyi Bizottság elnöke kifejtette, hogy „a vitában kormánypárti képviselÅ‘társaim sok részrÅ‘l szóltak a bizottság két ülésén is, Ãgy például kiemelték azt, hogy a gyógyszertár-alapÃtási szabályokat változtatjuk. Nem visszalépés ez, hanem a tapasztalatok alapján indokolt az, hogy miután a korábbi törvényben megszabott feltételeknek számos esetben nem tettek eleget a patikák, érdemes volt bizonyos szabályokat egyértelműbben fogalmazni, illetÅ‘leg az európai tendenciáknak megfelelÅ‘en is indokolt volt az, hogy a teljes liberalizáció idÅ‘pontjának az elhalasztását kezdeményezze az elÅ‘terjesztÅ‘.”
A vitában elhangzott ellenzéki felszólalásokra dr. Székely Tamás egészségügyi miniszter a következÅ‘képpen reagált: „Azt is szeretném elmondani, hogy az önök által elhibázott döntésnek Ãtélt patikaprivatizáció kapcsán 404 új patikát alapÃtottak a jogszabály életbelépését követÅ‘en, és úgy gondolom, hogy ha ezen a 404 helyen, mondjuk, legalább hat beteg gyógyszert tudott kiváltani jobb körülmények között, hosszabb nyitvatartási idÅ‘ben, kevesebb utazással, akkor legalább annyi ember járt jobban, mint ahány patikus érdekét sértette az, hogy az egészségbiztosÃtási támogatás több részre oszlik. Azt viszont érzékeltük, hogy a jelenlegi szabályozás abból a szempontból nem megfelelÅ‘, hogy bizonyos gyógyszerészek vagy bizonyos új gyógyszertárak a jelenleg hatályos rendelkezésbÅ‘l azokat az elemeket vették figyelembe a patikájuk megalapÃtásához, ami érdemi többletszolgáltatást nem jelentett, azt leszámÃtva természetesen, hogy a betegnek nem kell olyan messzire mennie. Ezért döntöttünk úgy, hogy ezt a patikaalapÃtási szabályt egyértelművé tesszük. A jelenlegi megfogalmazáshoz képest, ami annyit mond, hogy hosszÃtott nyitva tartás, megmondtuk, hogy mennyi legyen minimálisan ez a hosszÃtott nyitva tartás. Ez egyébként 7-szer 12, azaz 84 órát jelent, ami annyit jelent, hogy új helyen vagy új patikát akkor lehet alapÃtani, ha az, mondjuk, a hétnek hét napjából reggel nyolctól este nyolcig nyitva van.”
A vitában sok felszólaló érintette – kormányoldalról és az ellenzék részérÅ‘l is – a patikai szabályozás változását; ellenzÅ‘ vélemény nem akadt. Dr. Kökény Mihály összegzésként úgy fogalmazott, hogy „a szocialista frakció egészében és a részletek nagy részét illetÅ‘en is egyértelműen a törvényjavaslat mögött áll, támogatja a javaslatot. Olyan módosÃtó indÃtványokat kÃván tenni, amely bizonyos területeken az ütközÅ‘ érdekek között még finomabb kompromisszumokat ajánl, és pontosÃtó módosÃtó indÃtványokat kÃván megfogalmazni.”. Ennek a felszólalásnak megfelelÅ‘en a gyógyszerészetre vonatkozóan is voltak módosÃtó javaslatok: szocialista képviselÅ‘k beterjesztették a menedzsmentjogokra vonatkozóan beÃgért, kamarával egyeztetett elÅ‘terjesztést és a patikaalapÃtás szabályozás-módosÃtására vonatkozóan finomÃtással éltek: a 84 óra + ügyelet mellett – egyedi mérlegelés alapján – lehetÅ‘vé kÃvánták tenni a 84 óra + folyamatos készenléttel működÅ‘ patikák létesÃtését.
Az ellenzék részérÅ‘l is több módosÃtó javaslat született: kamarai együttműködéssel került a bizottság elé
- a gyógyszergyárak, nagykereskedÅ‘k, orvosok patikatulajdonlásának korlátozását célzó módosÃtás,
- a fúziós szabályok szigorÃtása,
- a patika megszüntetési feltételek könnyÃtése, hogy ne kelljen a veszteséges gyógyszertárnak még hat hónapig további veszteséget elszenvednie a kötelezÅ‘ továbbműködtetés miatt,
- a felelÅ‘s vezetÅ‘vel szemben támasztott követelmények (szakmai gyakorlat) szigorÃtása,
- az off-shore cégek patikaműködtetésből való kizárása,
- a közfinanszÃrozott gyógyszerek értékesÃtéséhez kapcsolódó ajándékozás, bónuszok adásának tiltása.
Az egészségügyi bizottság november 18-i ülésén tárgyalta a benyújtott módosÃtó indÃtványokat. Herényi Károly (MDF) és Böhm András (SZDSZ) egyaránt nyújtott be a patikaalapÃtás szigorÃtásának elhagyására irányuló javaslatot, azonban a bizottság egyetlen támogató szavazatra sem érdemesÃtette a kezdeményezéseket. (Herényi Károly egyébként más javaslatokat is benyújtott: többek között kezdeményezte, hogy egy gyógyszerész két gyógyszertárat vezethessen, fakultatÃv többletszolgáltatás legyen a magisztrális gyógyszerkészÃtés és ne kelljen magisztrális labort létesÃteni az új gyógyszertárnak, maradjon meg a kedvezményadás lehetÅ‘sége a közfinanszÃrozott gyógyszereknél is. E sorok Ãrója személyesen kérte javaslatainak visszavonására az MDF képviselÅ‘jét, tekintettel az MDF „antalli” hagyományaira, azonban erre nem került sor.) A bizottság egyöntetűen (kormányoldal és ellenzék egyaránt) támogatta a menedzsment-jogokat és a felelÅ‘s vezetÅ‘vel szemben támasztott követelmények szigorÃtását. Az ajándékozás tilalmára irányuló javaslatról a kormány képviselÅ‘je úgy nyilatkozott, hogy csupán azért nem támogatja, mert ezzel tartalmilag azonos szabályozást már tartalmaz a gyógyszer-gazdaságossági törvény 17. § (8) bekezdése.
Ezt követÅ‘en már csak „kapcsolódó” módosÃtó indÃtványok benyújtására volt lehetÅ‘ség. Most MSZP-s képviselÅ‘k nyújtották be az ajándékozás tiltására vonatkozó javaslatot. A határidÅ‘ lejárta elÅ‘tt néhány órával dr. Molnár Lajos (SZDSZ) nyújtott be a patikaalapÃtás szigorÃtásának elhagyását célzó javaslatot, azonban az egészségügyi bizottság ezt sem támogatta. A bizottság november 25-i ülésén, a kapcsolódó módosÃtó indÃtványokra irányuló szavazások befejezését követÅ‘en dr. Kökény Mihály, MSZP-s képviselÅ‘, az egészségügyi bizottság elnökeként, bizottsági módosÃtó javaslatként terjesztette be azt a javaslatot, ami szerint a patikaalapÃtás eddig konszenzussal támogatott szigorÃtására nem kerül sor, tehát január 1-tÅ‘l továbbra is minden marad a régiben. Ezt a módosÃtó javaslatot a bizottsági ülésen a kormány támogatta.
A törvényjavaslat december 7-re tervezett zárószavazását egy héttel elhalasztották. A zárószavazás elÅ‘tt ún. „zárószavazás elÅ‘tti” módosÃtó javaslattal élt dr. Székely Tamás egészségügyi miniszter, amiben további változtatásra tett javaslatot: a patikalétesÃtés teljes liberalizációját az eredetileg kezdeményezett 2013. január 1. helyett 2011. január 1-re korrigálja. MódosÃtó javaslatát azzal indokolta, hogy „a teljes liberalizáció 2010. január 1-rÅ‘l 2013. január 1-re való eltolása olyan mértékű, indokolatlan beavatkozást jelent a liberalizációval összefüggÅ‘ piaci várakozásokra is figyelemmel, ami alkotmányosan nem védhetÅ‘.  Erre figyelemmel az alkotmányos követelményekkel való összhang érdekében szükséges a gyógyszer kiskereskedelem piacának idÅ‘ben elÅ‘bb történÅ‘ felszabadÃtása”.
A kormány és az MSZP képviselÅ‘ivel újabb egyeztetéseink voltak, azonban eredménytelenül zárultak. A zárószavazás elÅ‘tt még egy próbálkozásunk volt az eredeti megállapodás szerinti állapot helyre állÃtására: Horváth Zsolt (Fidesz) szintén zárószavazás elÅ‘tti módosÃtást nyújtott be, amelyben a bizottság által korábban támogatott kormány-elÅ‘terjesztést javasolta megszavazni (a 2013-as idÅ‘pontra és az új patikalétesÃtések heti 84 órás nyitvartási minimumkövetelményére. (
http://www.parlament.hu/internet/plsql/ogy_irom.irom_madat?p_ckl=38&p_izon=10977&p_alsz=110)  A módosÃtó javaslatot a parlamenti többség elutasÃtotta.
A parlament 2009. december 14-én elfogadta az egyes egészségügyi tárgyú törvények módosÃtásáról szóló törvényjavaslatot. Az elfogadott törvény szerint a patikaalapÃtás teljes körű liberalizációjának határideje 2011. január 1-re kitolásra került és a kormánynak 2010 októberéig jelentést kell készÃtenie a gyógyszerpiac helyzetérÅ‘l. A közfinanszÃrozott gyógyszerek térÃtési dÃjából kedvezmény nem adható. A gyáraknak megszűnik a joga a maximált fogyasztói ár megállapÃtására a nem közfinanszÃrozott gyógyszereknél, továbbá hatvan napon túl felelÅ‘s vezetÅ‘ csak a személyi jog követelményeinek megfelelÅ‘ gyógyszerész lehet. Nem része a törvénynek a személyi jogos gyógyszerészek menedzsment-jogának megerÅ‘sÃtése és az ajándékozás tilalmának pontosÃtása.
A törvény jelenleg a köztársasági elnök aláÃrására vár.
Magyarázatra szorul, hogy szinte az utolsó utáni pillanatban miért következett be pálfordulás a kormány és a kormányt támogató MSZP frakció álláspontjában. Számos parlamenti képviselÅ‘ megerÅ‘sÃtette, hogy az MSZP politikai partnere felrúgta azt a korábban kötött egyezségüket, amely lehetÅ‘vé tette a kamarával folytatott kompromisszumos tárgyalásokat, miszerint a patikapiac szabályozásának fentebb tárgyalt korrekcióját nem kifogásolják. SÅ‘t a költségvetés, illetve az egészségügyi salátatörvény elutasÃtását is kilátásba helyezték, amennyiben ezek a módosÃtások benn maradnak a javaslatban. Szakmai berkekben pedig közszájon forog a (több képviselÅ‘ által is megerÅ‘sÃtett) hÃr, miszerint a „politikai partner” bekeményedÅ‘ álláspontja két nagyon erÅ‘s érdekérvényesÃtÅ‘ erÅ‘vel bÃró konkurens gyógyszerpiaci szereplÅ‘ közös fellépésének és „ráhatásának” köszönhetÅ‘, akik jelenleg is abban érdekeltek, hogy könnyÃtett feltételekkel nyithassanak új, illetve vonhassanak érdekkörükbe már működÅ‘ gyógyszertárakat.
dr. Hankó Zoltán és Gui Angéla