Szükség van az etikai rendszer megváltoztatására, továbbá a patikában alkalmazható promóciós technikák felülvizsgálatára.
Dr. Szendrei Kálmán professzor (SZTE Farmakognóziai Intézet) elÅ‘adásában konkrét példákkal bizonyÃtotta, hogy a gyógytermékek, étrend-kiegészÃtÅ‘k piacán a gyártói és forgalmazói promóció milyen sok baj forrása: a növekvÅ‘ lakossági érdeklÅ‘déssel és fogyasztással párhuzamosan a betegek biztonsága egyre kevésbé lesz fontos, és egyre kevésbé érvényesül a beteg érdeke. Az orvos és a gyógyszerész napról napra nehezebb helyzetbe kerül: nehéz objektÃv információhoz jutnia, miközben rövid idÅ‘ alatt több mint 5000-féle új termék jelent meg a piacon. Az egyes termékcsoportok között zavaró átfedések vannak. A professzor szerint az étrend-kiegészÃtÅ‘k forgalomba hozatala ma Magyarországon alulszabályozott, szinte bárki bármit forgalmazhat étrend-kiegészÃtÅ‘ként, azt senki nem vizsgálja be.
Kiss Katalin a Szinapszis Kft. vezetÅ‘ elemzÅ‘je ismertette azt a felmérést, amelyet cége a Magyar Gyógyszerészi Kamarával együttműködve idén nyáron végzett. A felmérés adatai visszaigazolták az elÅ‘zÅ‘ elÅ‘adásban elhangzottakat. A hazai lakosok körében fogalomzavar van az egyes termék-kategóriákat illetÅ‘ken. Bár úgy gondolják, hogy határvonalat tudnak húzni az egyes termékcsoportok és jellemzÅ‘ik között, a kérdésekre adott válaszokból kitűnik, hogy a vásárlási szokásaikban a gyártók, forgalmazók promóciós technikáinak a hatása alatt vannak. A felmérés egyértelműen igazolta, hogy a betegek nagyban bÃznak a gyógyszerészekben.
Dr. Feller Antal a Hungaropharma Zrt kereskedelmi és marketing vezérigazgató-helyettese a Gyöngy-patika együttműködés példáján mutatta be, hogy a gyógyszertári marketingben milyen szempontok érvényesÃtését tartja fontosnak. Mint mondta, a „Gyöngy” márka bevezetése sikeresnek bizonyult, hiszen magas a márkaismertség a versenytársakhoz képest, pozitÃvak a gyártói visszajelzések, magas a lakossági részvétel a méréseken / nyereményjátékokon, az akciós termékek kimutatható forgalomnövekedést generálnak, elégedettek a gyártók, a Gyöngy Patika együttműködéshez tartozó gyógyszertárak eladósodásának az átlagosnál alacsonyabb az aránya. Nehézségként emlÃtette, hogy a Gyöngy patikák nem jelennek meg marketing kommunikációs tényezÅ‘ként (egységes arculat, aktÃv, cselekvÅ‘ részvétel hiánya).
Dr. Lantos Zoltán a GfK LHS HealthCare divÃzióvezetÅ‘je más álláspontot képviselt. Mint mondta, a betegeknek nem promócióra, hanem információra van szükségük. Szerinte a jelenlegi világválság kiváltó okai között a túlzott promóció is megtalálható, ami túlfogyasztásra ösztönöz. Ezért várható, hogy a marketingstratégiák változni fognak. A kutatások kimutatták, hogy az információ és a hit is gyógyÃt, vagyis a jobban tájékozott beteg hamarabb gyógyul és a hit is növeli a betegek esélyeit. Tehát ha egy gyógyszerész a tájékoztatás mellett hitet is ad a páciensnek, akkor az hamarabb fog meggyógyulni, mint az, akivel nem kommunikált. „Nem érdemes a promóció útjára lépni, helyette az etikus párbeszéd és az egészségcentrum irányába érdemes elmozdulni” – tanácsolta a szakember.
Dr. Pintér László az MGYK Etikai Bizottságának az elnöke „Kereskedelem vagy egészségügy?” cÃmmel tartott elÅ‘adást. A 2006 elÅ‘tti és az azt követÅ‘ jogi szabályozást összehasonlÃtva arra a következtetésre jutott, hogy nem az alapvetÅ‘ hivatásetikai normákkal van baj, hanem a jogalkotással, amely olyan szabályozást léptetett életbe, ami a hivatásetikai normákat figyelmen kÃvül hagyta.
Az elÅ‘adásokat felkért hozzászólások követték. Dr. Bódis Lászlóné országos tisztifÅ‘gyógyszerész a jelenlegi jogszabályi elÅ‘Ãrásokat ismertetve húzta meg a hatóság beavatkozásának határait, Pegán Zsolt a Phoenix Zrt. marketing vezetÅ‘je pedig a 7P-bÅ‘l kiindulva kifejtette, hogy a promóciós technikák jelentÅ‘s mértékben meghatározzák a mai gyakorlatot. A vitában többen a napi gyakorlatot ostorozták és a jogalkalmazó szigorúbb fellépését követelték. Dr. Horváth Tamás, a kamara elnöke leszögezte, hogy a rendszert akkor lehetne jobbá tenni, ha a jogi és a szakmai normák egyszerre változnának.Â
A miniszimpózium zárásaként dr. Hankó Zoltán úgy összegzett, hogy szükség van az etikai rendszer megváltoztatására, továbbá a patikában alkalmazható promóciós technikák felülvizsgálatára. „FelelÅ‘sséggel Ãgérhetem, hogy az ehhez szükséges munkát elvégezzük.”