A költségvetéssel kapcsolatban Horváth Tamás elmondta, hogy a kamara álláspontja szerint a 2010-es költségvetésben a gyógyszerkasszára előirányzott 345 Mrd Ft kevés, mivel azonos a 2009-es várható tényszámmal, miközben számolni kell a 2009. évi évközi „befogadások” áthúzódó hatásával, valamint a forgalmi struktúra 2009-ben felgyorsult változásával. A 2010. évi gyógyszertámogatási előirányzat idei kiadásokkal lényegében azonos összege nominál értéken 2-4 %-kal akkor is csökkenő árréstömeget jelent a gyógyszertárak számára, ha a céltartalékot – 2009-hez hasonlóan – teljes egészében igénybe veszheti az E-Alap.
A támogatással értékesÃtett gyógyszerek gyógyszer-kiskereskedelmi árrése 2010-ben ugyanazon árrés-szabályozás mellett várhatóan kisebb lesz, mint 2009-ben, hangsúlyozta az elnök. Ez nagyszámú gyógyszertár működését veszélyezteti. A szakágazati árréstömeg 2008-hoz képest 2009-ben sem Å‘rizte meg a reálértékét (a változatlan névérték legalább 5 %-os reálérték csökkenést jelent), továbbá a szakágazati érték már nem 2070, hanem várhatóan 2480-2500 szereplÅ‘ között oszlik majd meg a jövÅ‘ évben.
Horváth Tamás szerint nehezÃti a patikák helyzetét, hogy a költségvetés megszüntetné a kisforgalmú vidéki gyógyszertárak működési támogatását. Ez további mintegy 500 MFt rendszerbÅ‘l történÅ‘ kivonását jelenti.
Mindezek miatt, a kamara kéri, hogy a generikus programban való részvétel dÃjazására szükséges 4 Mrd forint kerüljön a költségvetési törvény normaszövegébe, mint a 345 Mrd-os elÅ‘irányzat elkülönÃtett része. Ennek jogszabályi alapja már adott.
A költségvetésben nem található elÅ‘irányzat a szakmai kamarák működésére, annak ellenére sem, hogy hivatalos közlés szerint „a minisztérium a jövÅ‘re is támogatni kÃvánja a közfeladatok ellátása érdekében a szakmai kamarákat”.
Az egyes egészségügyi tárgyú törvények módosÃtásáról szóló (10575-8/2009-0004JKF) számú törvénytervezettel kapcsolatban a Magyar Gyógyszerészi Kamara az alábbi álláspontját Hankó Zoltán alelnök ismertette.
Óvjuk meg betegeinket a túlzott promóció gyógyszer-fogyasztást ösztönzÅ‘ hatásától! – kezdte az elnök, kifejtve: a kamara kérte és támogatja, hogy a közfinanszÃrozott gyógyszerek és gyógyászati segédeszközök egységes térÃtési dÃjjal juthassanak a betegekhez. A tervezet szerint erre lehetÅ‘ség nyÃlik. Ez a betegek kiszolgáltatottságát csökkenti és meggátolja az egészségügyi és betegérdekkel ellentétes patikai promóciót. A kamara kéri továbbá, hogy a közfinanszÃrozott gyógyszerek és a gyógyászati segédeszközök vásárlásához kapcsolódóan ajándékok, fogyasztást ösztönzÅ‘ bónuszok adása, továbbá akciók tiltottak legyenek.
A tervezet lehetÅ‘vé tenné, hogy vénynélküli gyógyszereket korhatár nélkül 14 éven aluli gyermekek is szabadon vásárolhassanak. Ez alapján lehetÅ‘vé válna, hogy a szupermarketek polcaira is kikerüljenek ezek a gyógyszerek, továbbá a gyógyszer-automaták rendszerbe állÃtása is sokkal könnyebbé válna. Szakmailag teljességgel elfogadhatatlan és életet veszélyeztetÅ‘ döntés, ha az önálló vásárlásra mentálisan felkészületlen, a reklámoknak kitett gyermekeknek a gyógyszervásárlást jogszabály lehetÅ‘vé teszi, csupán azért, hogy a szupermarketekben a gyógyszerek forgalmazását növelni lehessen és a gyógyszer-automaták állÃtása elÅ‘l egy újabb akadályt lehessen elgörgetni. A kamara a leghatározottabban tiltakozik a módosÃtás ellen, hangsúlyozta Hankó Zoltán, hozzátéve: mentsük meg gyermekeinket és unokáinkat a kontroll nélkül gyógyszerfogyasztástól.
A kamara tiltakozik amiatt, hogy a kis forgalmú vidéki gyógyszertárak működési célú támogatásának jelenlegi formáját és a gyógyszerkasszától független keretbÅ‘l történÅ‘ biztosÃtását a költségvetési törvény megszünteti, mert ez az amúgy is forráshiányos ágazatból további forráskivonással jár. Az Egészségügyi Minisztérium a kisforgalmú vidéki gyógyszertárak támogatásának fenntartását a gyógyszertárak közötti szolidaritás rendszerének kialakÃtásával tartja megvalósÃthatónak. A kamara a működési támogatás rendszerének fenntartását szükségszerűnek tartja, azonban a minisztérium által tervezett szabályozás helyett olyan rendszert javasol, amelyben
- a legnagyobb forgalmú gyógyszertárak által jelenlegi fizetett adó mértéke megmarad,
- a nagykereskedÅ‘k által befizetett szolidaritási adó is beszámÃtható,
- a fennmaradó rész a nagyforgalmú gyógyszertárak befizetéseibÅ‘l biztosÃtható.
Mindezt annak érdekében, hogy megvédjük kisforgalmú vidéki gyógyszertárainkat, hangsúlyozta Hankó Zoltán.
A kamara a gyógyszertár-létesÃtésre korábban moratóriumot kért, emlékeztette az újságÃrókat az alelnök. Az Egészségügyi Minisztérium ezt elutasÃtotta, viszont támogatja, hogy a gyógyszertár-létesÃtés engedélyezéséhez valódi többletszolgáltatások kapcsolódjanak. A tervezet szerint heti 84 órás nyitva tartást kellene vállalni az újonnan nyitni szándékozó gyógyszertáraknak, ugyanakkor a törvény továbbra is lehetÅ‘vé tenné, hogy heti 40 órás nyitva tartással és készenlétet vállalva is lehessen nyitni gyógyszertárakat. Ez a megoldás számtalan bonyodalom forrása lehet, hiszen erre hivatkozva olyan településen is nyÃlhatna új patika, ahol több gyógyszertár hatvan órát is meghaladóan nyitva tart, továbbá folyamatos ügyeleti szolgálat is működik. „Stabilizáljuk gyógyszerellátásunkat!”- tette hozzá Hankó Zoltán.
A tervezet készÃtését megelÅ‘zÅ‘ hónapokban a kamara miniszteri és államtitkári egyeztetéseken több alkalommal kezdeményezte a Gyftv módosÃtását és javaslatait Ãrásban is benyújtotta a Minisztériumba. A tervezet a kamara javaslatainak egy részét nem tartalmazza, azonban ezeket továbbra is fontosnak tartjuk, ezért újólag megismételjük – fejtette ki az alelnök. Ezek
- a gyógyszertárvezető gyógyszerészek szakmai kompetenciáinak rendezését,
- a gyógyszertári fúziós szabályok megváltoztatását,
- a gyógyszergyárak, nagykereskedők, orvosok és off-shore cégek patikatulajdonlásának korlátozását célozzák.
Rehabilitáljuk gyógyszerészeinket! – fogalmazott  Hankó Zoltán.
Harmadik témaként Horváth Tamás kitért azokra a megoldási lehetÅ‘ségekre, amelyeket ma a a rászorulók, az idÅ‘sek, bizonyos meghatározott területen élÅ‘k vehetnek igénybe gyógyszerek vásárlására, ilyen a közgyógyellátás, az önkormányzatoknál igényelhetÅ‘ gyógyszerutalvány vagy egyszeri segély, a hatvan éven felülieknek felajánlott 60 plusz kártya, stb. A sok féle megoldások között azonban nincs összhang, és sajnálatosan vannak olyan betegek, akik nem tudják kiváltani, adott esetben a számukra szükséges vény nélkül kapható gyógyszereket. Horváth Tamás szerint a gyógyszertárak sem szakmai, sem gazdasági, sem etikai szempontból nem mondhatnak nemet a különbözÅ‘ pénzhelyettesÃtÅ‘ fizetési eszközökre. A kamara, mint köztestület azonban csak egy egységes, jogszabályba rögzÃtett és hatékony megoldást tud támogatni, s ennek kidolgozásában felajánlja a közreműködését.