Az Asztmás és Allergiás Betegek Országos Szövetsége (ABOSZ) az AlkotmánybÃrósághoz fordult a gyógyszerár-támogatások durva lecsökkentése, elvonása ellen, és az alkotmányellenesség megállapÃtása esetén kéri a jogszabály teljes megsemmisÃtését. Az ABOSZ indÃtványa szerint az egészségügyi miniszter rendelete, és maga a jogszabály megalkotásának módja a hatályos Alkotmánynak kilenc szakaszát is sérti. Az Asztmás és Allergiás Betegek Országos Szövetsége (ABOSZ) az AlkotmánybÃrósághoz fordult a gyógyszerár-támogatások durva lecsökkentése, elvonása ellen, és az alkotmányellenesség megállapÃtása esetén kéri a jogszabály teljes megsemmisÃtését. Az ABOSZ indÃtványa szerint az egészségügyi miniszter rendelete, és maga a jogszabály megalkotásának módja a hatályos Alkotmánynak kilenc szakaszát is sérti.
A támadott rendelet megalkotása a szövetség elnöke szerint nem felel meg a jogbiztonság egyik fontos alapelvének, és ezzel sérti az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében deklarált állapotot, mely szerint Magyar Köztársaság demokratikus jogállam. A rendelet megfogalmazásánál figyelmen kÃvül hagyták a jogalkotási törvény szinte minden lényeges elÅ‘Ãrását. Még a jogalkotási törvény megalkotásának elsÅ‘ alapcélja sem érvényesül, mivel e jogszabályról a legkevésbé sem mondható el, hogy megalkotása a társadalmi viszonyok védelmét és fejlesztését, a demokrácia kiteljesedését szolgálná.
A miniszter alkotmányosan megfelelÅ‘ indok, és érdemi felkészülési idÅ‘ biztosÃtása nélkül rendeletével lényegesen megváltoztatta az egészségügyi ellátási szÃnvonalat, ezen belül az érintett gyógyszerekhez való hozzáférést és a hozzájuk fűzÅ‘dÅ‘ várományokat annak ellenére, hogy az AlkotmánybÃróság korábbi határozatai szerint az átmenet nélküli változáshoz különös indok szükséges.
Indokként a miniszter csak a sajtó útján közölte, hogy a gazdasági válságra tekintettel minden minisztériumnak ki kell vennie részét a megtakarÃtásokból.
Ezzel szemben az AlkotmánybÃróság korábban is megerÅ‘sÃtette azt az alkotmányos követelményt, amely szerint az államnak akkor is garantálnia kell a törvényben biztosÃtott egészségügyi szolgáltatások teljesÃtését, ha az az EgészségbiztosÃtási Alapból nem finanszÃrozható.
Az AlkotmánybÃróság korábbi határozata szerint a legmagasabb szintű testi és lelki egészséghez való jogosultságként meghatározott alkotmányi követelmény az államnak azt az alkotmányos kötelezettségét jelenti, hogy a nemzetgazdaság teherbÃró képességéhez, az állam és a társadalom lehetÅ‘ségeihez igazodva olyan gazdasági és jogi környezetet teremtsen, amely a legkedvezÅ‘bb feltételeket biztosÃtja a polgárok egészséges életmódjához és életviteléhez.
Úgy tűnik, a fenti két alkotmányos megközelÃtés most fordÃtva érvényesül, az állam olyan, az emberek egészségére és élettartamára is kiható egészségügyi ellátási feltételrendszert teremt, amelyekkel biztosÃtja a kevesebb közpénz-forrás fÅ‘ként gazdasági-pénzügyi célokra való felhasználását, sÅ‘t nemzetközi magán bankár-érdekek hazai közpénzbÅ‘l történÅ‘ kiszolgálását, annak ellenére, hogy ezekrÅ‘l nem állÃtható, hogy az emberek elemi életérdekeinek feltételei lennének."