A gyógyszerpiac és ennek következtében a patikai versenykörnyezet az utóbbi években jelentÅ‘s változásokon ment át. A patikanyitás liberalizációjával és a vény nélkül kapható gyógyszerek patikán kÃvüli forgalmazásának 2006 óta érvényben lévÅ‘ lehetÅ‘ségével a korábbinál sokkal kiélezettebb verseny jött létre, amely megmutatkozik a patikaláncok számának növekedésében is.
A betegek egyre tájékozottabbak, tudatosabbak, vagyis a preferenciáiknak megfelelÅ‘en választanak mind készÃtményt, mind gyógyszertárat. A gyógyszertárak mindezen változások közepette igyekeznek megtartani eddigi elÅ‘nyeiket és újabbakat felmutatni az új árusÃtóhelyekkel szemben.
Új szolgáltatások, hiányos tájékoztatás
4400 patikai próbavásárlás tapasztalatait összegezve a Mystery Visit tanulmánya megállapÃtja, hogy a gyógyszertárak versenyében is megerÅ‘södött a vevÅ‘- és eladásorientált szemlélet, elÅ‘térbe kerültek a vevÅ‘k kényelmét kiszolgáló, valamint eladásösztönzÅ‘ szempontok. A betegtájékoztatás szakmai tartalmában viszont annak ellenére vannak hiányosságok, hogy ez a fÅ‘ elÅ‘nye a patikáknak a nem vényköteles termékeket forgalmazó benzinkutakkal, drogériákkal szemben.
A piackutató cég próbavásárlói egyre nagyobb számban találkoznak olyan gyógyszerésszel a patikában, akik igyekeznek a betegek igényeit teljes körűen felmérni, de a több ezer próbavásárlás eredményeit figyelembe véve a beteg problémájától függően (pl. fejfájás, megfázás tünetei) 28,6 és 66,6 százalék között van azon gyógyszerészek aránya, akik nem kérdeznek semmit a patikában érdeklődő betegtől. A kérdések hiánya - vagyis az igények pontos felmérésének elmaradása - gátolja a pontos tájékoztatást és a szakszerű termékajánlást.
Annak ellenére, hogy a patika még mindig az egyik legfÅ‘bb információs csatorna a beteg és a gyógyszerforgalmazók között, a gyógyszerész pedig a leghitelesebb információforrás a betegek számára, ha nem történik jelentÅ‘s változás a szakmai tájékoztatás terén, a vevÅ‘szerzési harcban nagy valószÃnűséggel fogyasztókat fognak veszÃteni. A vásárlónak ugyanis mindegy lesz, hogy egy gyógyszertárban, vagy pedig drogériában, benzinkútnál, esetleg hipermarketben szerzi-e be a nem vényköteles készÃtményt.