„Tisztelt Ügyfeleink!"
Tájékoztatjuk Önöket arról, hogy 2008. december 3-án megjelent a gyógyszerrendeléssel kapcsolatos miniszteri rendeletek módosÃtásáról szóló 45/2008. (XII. 3.) EüM rendelet, mely a következÅ‘ket tartalmazza:
Amennyiben egy gyógyszer emelt vagy kiemelt támogatással történÅ‘ felÃrásához a szakorvos javaslatot állÃt ki a 32/2004. (IV. 26.) ESzCsM Rendelet 2. és 3. számú mellékletében található indikációs pontok alapján, akkor ezt a javaslatot 2009. január 1-jétÅ‘l a „Szakorvosi javaslat támogatással történÅ‘ gyógyszerrendeléshez” cÃmű űrlapon teheti meg. Az űrlap elkészÃtéséhez az OEP internetes szakmai oldalának „Indikációhoz kötötten rendelhetÅ‘ gyógyszerek” régiójában találnak mintát, azonban a jogszabályban rögzÃtett adattartalommal bármilyen formátumú adatlap használható. Az űrlapnak kötelezÅ‘ tartalmaznia az alábbiakat:
A szakorvosi javaslaton opcionálisan feltüntethetÅ‘ példaként a szakorvos által javasolt hatóanyag egy konkrét márkanevű készÃtménye, a javaslat alapján felÃró orvos azonban a javasolt hatóanyagon belül bármely márkanevű készÃtményt rendelheti betege számára.A korábban kiállÃtott szakorvosi javaslatok a rendelet hatályba lépését követÅ‘en is érvényesek, a betegeket nem kell szakorvoshoz küldeni új javaslatért, azonban a 2009. január 1-jétÅ‘l kiállÃtott javaslatokról már a megadott adatokat tartalmazó űrlapon kell rendelkeznie a szakorvosoknak. Az általános (normatÃv) támogatással történÅ‘ rendeléshez (zárójelentésben vagy egyéb módon) adott javaslatokra nem vonatkozik a szabályozás, kizárólag az emelt és kiemelt támogatással, javaslat alapján felÃrt termékekre érvényes. Minden készÃtményre kiadott szakorvosi javaslat önálló rendelkezés, Ãgy külön űrlap szükséges ezekhez. EttÅ‘l eltérni kizárólag akkor lehet, ha a több készÃtményre egyidejűleg adott javaslatot táblázatos formában az orvos által használt informatikai alkalmazás egyértelműen tudja megjelenÃteni. A kiadott űrlap a betegdokumentáció részét képezi, azonban mindenképpen önálló dokumentum, olyan módon épülhet be a zárójelentésbe, ambuláns lapba, hogy azok mellékletévé válik.
Amennyiben egy gyógyszert a 32/2004. (IV. 26.) ESzCsM Rendelet 2. és 3. számú melléklete alapján emelt vagy kiemelt támogatással szakorvos javaslatára lehet felÃrnia a háziorvosnak vagy a kezelÅ‘orvosnak, és a felÃrás e javaslat alapján történik, akkor a javaslat alapján felÃró orvosnak 2009. január 1-jétÅ‘l meg kell jelölni a vényen, hogy melyik szakorvos adta ki a javaslatot és mikor. A korábban kiállÃtott vényekre nem vonatkozik a rendelkezés, és azokra az esetekre sem, amikor nem javaslat alapján történik a javaslatra is Ãrható gyógyszer felÃrása, hanem a szakorvos maga Ãrja fel azt.
Amennyiben egy gyógyszer felÃrása a fentiekben leÃrt szakorvosi javaslat alapján történik, és a javaslat alapján felÃró orvos megjelölte a vényen, hogy melyik szakorvos adta ki a javaslatot és mikor, úgy a gyógyszerész a készÃtmény kiadásakor 2009. július 1-jétÅ‘l köteles ezeket az adatokat rögzÃteni és az OEP felé jelenteni. A gyógyszerésznek nem kell vizsgálnia ettÅ‘l az idÅ‘ponttól sem, hogy a felÃró orvosnak kellett volna rögzÃteni a javaslatra vonatkozó adatokat, vagy sem, csupán arra vonatkozik az elÅ‘Ãrás, hogy a vényen feltüntetett információkat rögzÃteni kell. Ha nincs javaslatra vonatkozó adat a vényen, akkor a gyógyszerész értelemszerűen nem rögzÃt adatot. Mivel a patikában nem kell ellenÅ‘rizni, csak rögzÃteni a javaslat paramétereit, Ãgy a vényen rendelt gyógyszert a betegeknek ilyen adatok hiányában is ki kell szolgáltatni, ezek a vények elszámolásra fognak kerülni. A gyógyszerész a javaslatra vonatkozó adatok hiányára hivatkozva nem utasÃthatja el a gyógyszer támogatással történÅ‘ kiszolgáltatását.
A bevezetett szabályozás elsÅ‘sorban azt a célt szolgálja, hogy a támogatással történÅ‘ gyógyszerrendelésre vonatkozó szabályozás minden érintett számára egyértelművé és ellenÅ‘rizhetÅ‘vé váljon. Az elÅ‘Ãrások nem fognak jelentÅ‘s adminisztrációs többletterhet okozni, amennyiben a felÃró és a javaslatot kiállÃtó orvosok által használt informatikai rendszerek az OEP által a gyógyszertörzsben (PUPHA) biztosÃtott adatok segÃtségével lehetÅ‘vé teszik az egyszerű és gyors megvalósÃtást. A gyógyszerész számára szintén nem fog jelentÅ‘s többletadminisztráció megjelenni, hiszen a javaslatra vonatkozó adatok a 2009. közepétÅ‘l alkalmazandó „extra” vonalkódban is megjelennek majd, Ãgy azokat július 1-jétÅ‘l – amikor kötelezÅ‘ válik a rögzÃtés – már zömmel nem kézzel kell felvinni az általuk használt informatikai rendszerbe.
Együttműködésüket és megértésüket köszönjük!
Budapest, 2009. január 9.”