Doktori cÃmet kapnak a gyógyszerészek, definiálták a gyógyszerészi gondozást és nem minÅ‘sül kereskedelmi gyakorlatnak a gyógyszer-expediálás
Az Országgyűlés december 15-i ülésnapján elfogadta az ún. egészségügyi salátatörvényt, mely több ponton közvetlenül is érinti a gyógyszerészetet. A teljesség igénye nélkül néhány fontosabb rendelkezés:
Â
- Foglalkozási doktori cÃm: A felsÅ‘oktatási törvény 63. § (6) bek. az alábbiak szerint módosul: „Az orvosok, a fogorvosok, a gyógyszerészek, az állatorvosok, a jogászok oklevele doktori cÃmet tanúsÃt. Ezek rövidÃtett jelölése: dr. med., dr. med. dent., dr. pharm., dr. vet., dr. jur.” A (8) bek. szerint: „Azok, akik (Â…) az egyes egészségügyi tárgyú törvények módosÃtásáról szóló 2008. évi Â… törvény hatálybalépése elÅ‘tt magyar felsÅ‘oktatási intézményben gyógyszerészi oklevelet szereztek, jogosultak az egyetemi végzettséget igazoló doktori cÃm (amelynek rövidÃtett jelölése: dr. pharm.) használatára.”. A foglalkozási doktori cÃm használatának joga tehát valamennyi, magyar egyetemen gyógyszerészi diplomát szerzett gyógyszerészt a törvény erejénél fogva megilleti. Az ezzel kapcsolatos további teendÅ‘k megbeszélése és összehangolása céljából a Kamara egyeztetést kezdeményezett a gyógyszerészképzÅ‘ egyetemek dékánjaival. Ennek eredményérÅ‘l a késÅ‘bbiekben tájékoztatást nyújtunk.
Â
- Gyógyszerészi gondozás: „a gyógyszerész által önként vállalt, felelÅ‘sen végzett dokumentált tevékenység, melynek célja együttműködésben az orvossal a hatásos, biztonságos és költséghatékony gyógyszeres terápia elÅ‘segÃtésén túl a beteg egészségtudatos életvitele kialakÃtásának elÅ‘segÃtése, megfelelÅ‘ gyógyszerhasználatának szakmai segÃtése, együttműködÅ‘ készségének növelése, életminÅ‘ségének javÃtása, minÅ‘ségileg kontrollált körülmények között.”. A gyógyszerészi gondozás törvényi definÃciója megnyitja az utat a részletes szabályozás kormány- illetve miniszteri rendeleti szintű megalkotásának.
Â
- Kereskedelmi gyakorlat: „gyógyszer, illetve gyógyászati segédeszköz rendelésének, beszerzésének, értékesÃtésének vagy fogyasztásának elÅ‘mozdÃtására irányuló bármely tájékoztatás, tevékenység, megjelenési mód, marketing vagy egyéb kereskedelmi kommunikáció. A közforgalmú gyógyszertárak esetében nem minÅ‘sül kereskedelmi gyakorlatnak a gyógyszerek, gyógyászati segédeszköz kiszolgáltatásakor, valamint a gyógyszerekkel kapcsolatos jogszabályban elÅ‘Ãrt tájékoztatás nyújtása során végzett egészségügyi szolgáltató tevékenység, továbbá a gyógyszerészi gondozás.”. A gyógyszerek és gyógyászati segédeszközök expediálásakor végzett, nevezett tevékenység és a gyógyszerészi gondozás kereskedelmi gyakorlat fogalmából való kivétele a gyógyszerészi tevékenység megÃtélésének évtizedes vitájában jelentÅ‘s elÅ‘relépés, melyre a késÅ‘bbi jogalkotás és a napi gyakorlat során épÃteni lehet, továbbá elÅ‘segÃti a hatósági ellenÅ‘rzési jogkörök tisztázását.
Â
- A gyógyszer és tápszer támogatásának megszüntetése vagy nulla százalékra csökkentésének napját az errÅ‘l szóló határozat meghozatalának napjától számÃtott 90 napnál korábbi idÅ‘pontban nem lehet meghatározni, a támogatás mértékének vagy összegének csökkentése esetén a megváltozott összegű finanszÃrozás kezdÅ‘napját a határozat meghozatalának napját követÅ‘ naptári negyedév elsÅ‘ napjában kell megállapÃtani.
Â
- Kizárják a tb támogatásból a gyógyszert,
-  ha hatóanyag-alapú fix támogatási csoportba tartozó gyógyszer esetén a gyógyszer napi terápiás költsége, illetve egységnyi hatóanyagra számÃtott ára legalább 30%-kal meghaladja a referenciakészÃtmény napi terápiás költségét, továbbá
-  ha a terápiás fix elven működő támogatási csoportba tartozó gyógyszer esetén a gyógyszer napi terápiás költsége legalább 60%-kal meghaladja a csoportba tartozó gyógyszerek napi terápiás költsége egyszerű számtani átlagát.
Â
- Változott a közforgalmú gyógyszertárak által a támogatott gyógyszerek árrése után fizetendő különadó mértéke.
Â
- Változott a közfinanszÃrozásban nem részesülÅ‘ gyógyszerek kiskereskedelmi forgalmazása során érvényesÃthetÅ‘ legmagasabb eladási ár szabályozása: a forgalomba hozatali engedély jogosultja az errÅ‘l szóló nyilatkozatát legkésÅ‘bb 5 nappal a hatályba lépése elÅ‘tt köteles az egészségügyi államigazgatási szervnek jelenteni, aki ezt a honlapján közzéteszi.
Â
- Továbbá
-  változott a gyógyászati segédeszköz definÃciója,
-  definiálásra került az egészségügyi tevékenység (az egészségügyi szolgáltatás részét képezÅ‘ minden tevékenység, kivéve azon tevékenységeket, amelyek végzéséhez szükséges egészségügyi szakképesÃtés vagy egészségügyi szakképesÃtéssel rendelkezÅ‘ személy szakmai felügyelete),
-  módosult a működési nyilvántartás szabályozása,
-  módosult a reklám definÃciója,
-  részletes szabályozásra került a gyógyszerekkel kapcsolatos kereskedelmi gyakorlat,
-  változott a gyógyszerismertető tevékenységért fizetendő „befizetési kötelezettség” mértéke és szabályozása.
Â
Az Országgyűlés a köztársasági elnöktÅ‘l a törvény soron kÃvüli kihirdetését kérte. A törvény hatályba lépésének tervezett idÅ‘pontja 2009. január 1.
Â
A törvényben foglaltak értékelésére a későbbiekben visszatérünk.