Már 2007 őszén, majd 2008 tavasszal kezdeményeztük, hogy
- a patikalétesÃtés szabályozása maradjon meg 2010 után is,
- az új patikák létesÃtésének feltétele valódi többletszolgáltatások teljesÃtése legyen,
- a személyi jogos gyógyszerész szakmai pozÃcióját menedzsment-jogokkal erÅ‘sÃtsük,
- támasszunk gyakorlati időhöz kapcsolódó követelményeket a felelős vezetővel szemben,
- zárjuk ki (off-shore cégek) és korlátozzuk bizonyos szereplők (orvosok, gyógyszergyárak, nagykereskedők) tulajdonosi szerepvállalását és
- pontosÃtsuk a pontatlan elÅ‘Ãrásokat.
A történet bizonyára sokak számára részleteiben ismert: biztató tárgyalásokat, kamarai küldöttközgyűlésen, interjúkban, médiában elhangzott felsÅ‘ vezetÅ‘i megerÅ‘sÃtéseket követÅ‘en, a kamarai kérésekkel kapcsolatos kormányzati tárgyalások elÅ‘ször lelassultak, majd lefagytak. A nyilvánosság elÅ‘tti tevékenység (sajtótájékoztatók, média-megjelenések, gyógyszerész-nagygyűlés, DM-kampány a patikákban) mellett a háttérben is intenzÃv lobbytevékenységet folytattunk (pl. miniszimpózium szervezésével, hivatalos és személyes kapcsolatokon keresztül). Ennek eredményeként a Fidesz-KDNP lényegében a teljes kamarai módosÃtó csomag képviseletét felvállalta és parlamenti frakciójuk egészségpolitikai kabinetje(!) módosÃtó indÃtványok formájában benyújtotta. Hasonlóképpen támogatta kezdeményezéseinket az MDF is. Az MSZP részérÅ‘l vezetÅ‘ egészségpolitikusok egyéni módosÃtó indÃtványként nyújtottak be a 2010-es határidÅ‘ megváltoztatására, a patikalétesÃtéshez kapcsolódó többletfeltételek elÅ‘Ãrására és a személyi jogot megerÅ‘sÃtÅ‘ menedzsmentjogok biztosÃtására a kezdeményezéseinkkel egyezÅ‘ javaslatokat. Sajnos ezek a javaslatok az egészségügyi bizottság elÅ‘tt elbuktak, formailag azért, mert „házszabály-ellenesnek” minÅ‘sültek, valójában a politikai felsÅ‘-vezetés támogatásának a hiánya miatt.
Az okokról sokan sokféleképpen nyilatkoztak a nagynyilvánosság elÅ‘tt és szűkebb körben is. Tény, hogy az egészségügyi salátatörvény az adójogszabályokkal és a 2009. évi költségvetéssel egy idÅ‘ben került a parlament elé, ahol az ellenzéki pártok támogatására a kormány nem számÃthatott. Tény, hogy az MSZP-nek az egészségügyi salátatörvény elfogadásához az SZDSZ támogatását meg kellett nyernie, Å‘k viszont a gyógyszer-gazdaságossági törvény módosÃtásával nem értenek egyet. Tény az is, hogy a bizottsági és a módosÃtó javaslatokról lefolytatott plenáris szavazásokon az ellenzéki pártok mindvégig a gyógyszerészi szempontok figyelembe vételével szavaztak. Azonban az egészségügyi salátatörvény végszavazása során az MSZP politikusai mellett csak az SZDSZ-es és az MDF-es képviselÅ‘k nyomták meg az igen gombot, akikre a kormánypárt az adótörvények és/vagy a költségvetés elfogadásakor is számÃthatott. Most is beigazolódott tehát, hogy „a politika foglyai vagyunk”.
Bizakodásra adhat viszont okot, hogy a nagy pártok vezetÅ‘ egészségpolitikusai között a témáinkban mindvégig konstruktÃv együttműködés volt, sÅ‘t nem egyszer informális egyeztetésekre is vállalkoztak a megoldást keresve. Bizakodásra adhat okot, hogy az elmúlt hónapokban több párt egészségpolitikusaival ill. egészségpolitikai kabinetjével hosszú távú együttműködés lehetÅ‘sége is körvonalazódott. Úgyszintén bizakodásra adhat okot, hogy a gyógyszer-gazdaságossági törvény módosÃtására irányuló kezdeményezéseink elbukása után a kamara vezetÅ‘inek alkalmuk volt meghatározó kormánypárti politikus Ãgéretét megszerezni arra, hogy néhány kritikus ponton a gyógyszer-gazdaságossági törvény módosÃtására 2009 elsÅ‘ felében sor kerülhet.
Az elmúlt hónapokban egyéb változások is bekövetkeztek. A pénzpiaci, majd a gazdasági világválság nyomán egyre többen ismerik fel, hogy a neoliberális gazdaság- és társadalompolitika számos baj forrása. A „láthatatlan kéz” nem létezik és azok, akik korábban hallani sem akartak az állami szerepvállalásról, most a kormányokhoz fordulnak segÃtségért. Neves, világhÃrű, liberálisnak ismert politikusok fogalmaznak úgy, hogy a neoliberalizmus „megbukott”, mások a neoliberális világrend végérÅ‘l beszélnek. Azt még nem lehet tudni, hogy mi lesz ezután, de nyilvánvalóan újra kell gondolni a jelenlegi piacszabályozási elveket és a gyakorlatot is. Ebben az újragondolásban megkerülhetetlen az egészségügy és benne a gyógyszerészet helye és szerepe.
Régóta várjuk, hogy az uniós bÃróság az elÅ‘tte fekvÅ‘ gyógyszerpiaci szabályozással kapcsolatos ügyekben kialakÃtsa az álláspontját. Az elsÅ‘ lépésre december közepén (egy nappal az egészségügyi salátatörvény végszavazását követÅ‘en) sor került: a fÅ‘tanácsosi elÅ‘terjesztés megerÅ‘sÃti a patikapiacon a nemzeti szabályozás létjogosultságát és kifejti, hogy van közegészségügyi indoka a gyógyszertár-tulajdonlást korlátozó szabályoknak. Az elÅ‘terjesztés ugyan még nem bÃrósági döntés, de megerÅ‘sÃt bennünket nemcsak abban, hogy jó célokért küzdünk, hanem abban is, hogy ezek az uniós elvekkel nincsenek ellentétben.
A feladat tehát továbbra is adott.
Hankó Zoltán alelnök