Tavaly 50 kisebb patika zárt be Ă©s további 700 vesztesĂ©ges gyĂłgyszertár áll a csĹ‘d szĂ©lĂ©n, ezĂ©rt várunk a kormány segĂtsĂ©gre - mondta az [origo]-nak Horváth Tamás, a Magyar GyĂłgyszerĂ©sz Kamara (MGYK) elnöke. A kisboltokhoz hasonlĂłan a patikákat is a multik fenyegetik, sĹ‘t a bankok is szemet vetettek a vesztesĂ©ges cĂ©gekre.
Az EBRD például csaknem 100 patikát szeretne nyitni Magyarországon. Nemcsak a veszteségeseket vásárolnák meg, hanem újakat is nyitnának. Vidéken pedig sokszor - kényszerből - a manikűr és a hajgyógyászat is a gyógyszertárakban kap helyet, hogy ezzel csökkentsék a veszteségüket.
Az egĂ©szsĂ©gĂĽgyi tárca vezetĹ‘je ugyanakkor elmondta, hogy az Ăşjonnan lĂ©tesĂtett patikák közĂĽl csak 25 van kĂĽlföldi többsĂ©gi tulajdonban. Hetven hálĂłzatban működik, kĂ©tszázat pedig magánszemĂ©ly ĂĽzemeltet. Schvarcz Tibor, az OrszággyűlĂ©s egĂ©szsĂ©gĂĽgyi bizottságának szocialista alelnöke a kĂĽlföldi tulajdonlással összefĂĽggĂ©sben emlĂ©keztetett: Magyarország eurĂłpai uniĂłs tagsága miatt nem lehet megakadályozni, hogy a kĂĽlföldi vállalkozások betelepedjenek. Ugyanakkor azt elismerte, hogy valĂłban nem ott lĂ©tesĂĽltek patikák, ahol a "fehĂ©r foltok" voltak, vannak.
Káosz van
A gyĂłgyszerellátás Ă©s az egĂ©szsĂ©gĂĽgy helyzetĂ©t a káosz jellemzi, a minisztĂ©rium pedig "mást mond Ă©s mást tesz" - jelentette ki Horváth Tamás. A tárca sorra figyelmen kĂvĂĽl hagyta a kamara javaslatait a gyĂłgyszer-gazdaságossági törvĂ©ny mĂłdosĂtásánál. PĂ©ldakĂ©nt emlĂtette, hogy nem kerĂĽlt a jogszabály-tervezetbe a gyĂłgyszertárak lĂ©tesĂtĂ©sĂ©nek rendjĂ©rĹ‘l, a gyĂłgyszertár-tulajdonlásrĂłl Ă©s a szakmai kompetenciák szabályozásárĂłl szĂłlĂł kamarai javaslat.
A Magyar GyĂłgyszerĂ©sz EgyesĂĽlet (MGYE) elnöke, Bölcs Judit szerint az utĂłbbi idĹ‘ben a gyĂłgyszertárakkal kapcsolatban egyfajta marketing-szemlĂ©let uralkodik, holott a gyĂłgyszerĂ©szek nem kereskedĹ‘k. Kiemelte: a "liberális szemlĂ©letű patikaalapĂtás" következtĂ©ben nem a kistelepĂĽlĂ©seken lĂ©tesĂĽltek gyĂłgyszertárak - ahol valĂłban szĂĽksĂ©g lenne rájuk -, hanem a nagyvárosokban, ahol már volt elĂ©g.
A gyógyszerészi kamara nagygyűlésén felszólaló Székely Tamás statisztikai adatokat idézve elmondta, hogy idén az első kilenc hónapban 746 gyógyszer ára csökkent, átlagosan 13 százalékkal, 2006 és 2007-ben 85 százalékkal nőtt a patikai árrés összege. Hangsúlyozta, hogy a kamara egyik javaslata, miszerint változtatnának az árrésrendeleten, a lakosságnak okozna többletterhet.
Nyitottak a megvalĂłsĂthatĂł javaslatokra
A tárcavezetĹ‘ elmondta azt is, hogy 333 Ăşj közforgalmĂş, 35 fiĂłk- Ă©s 12 kĂ©zi gyĂłgyszertár lĂ©tesĂĽlt, közĂĽlĂĽk több mint ötven patika vesz rĂ©szt az ĂĽgyeleti rendszerben. Az egyeztetĂ©s nem arrĂłl szĂłl, hogy "az egyik fĂ©l minden további nĂ©lkĂĽl elfogadja a másik összes javaslatát", de minden olyan javaslatra nyitott a tárca, amely a költsĂ©gvetĂ©s keretĂ©n belĂĽl megvalĂłsĂthatĂł, a szakmai konszenzuson alapszik Ă©s nem növeli a lakossági terheket - tette hozzá.
SzĂ©kely Tamás az elhangzottakra reagálva azt mondta, addig nem fĂĽggesztik fel a liberalizáciĂłt, amĂg nem igazolĂłdik be, hogy az a betegeknek hátrányos, ugyanakkor hozzátette, hogy a tĂ©mában kĂ©sz felmĂ©rĂ©st kĂ©szĂttetni.
Sok a kiskapu a gyógyszergazdaságossági törvényben
TĂ©ny, hogy az elmĂşlt kĂ©t Ă©vben sorra nyĂlnak a patikák Magyarországon, miután 2006. december 29-e Ăłta lazĂtott a kormány a korábbi szigorĂş szabályokon - mondta Horváth Tamás. AzĂłta nem kell, hogy gyĂłgyszerĂ©sz legyen a patika tulajdonosa, elĂ©g, ha van egy BT-je Ă©s a tevĂ©kenysĂ©gi körĂ©be felveszi a patikát.
Több kiskaput is kihasználnak az Ăşj ĂĽzletek vezetĹ‘i. Sok esetben azzal az indokkal fogadják el az Ăşj patika lĂ©tesĂtĂ©sĂ©t, hogy telefonon tart kĂ©szenlĂ©tet. Azaz, ha valaki zárás után sĂĽrgĹ‘sen szeretne egy gyĂłgyszert akkor a patika bejáratán találhatĂł telefonszámot kell hĂvnia Ă©s fĂ©l Ăłra mĂşlva már meg is Ă©rkezik a patikus - magyarázta a szakma által kifogásolt kiskapukat Horváth Tamás. A jövĹ‘ben azt szeretnĂ© a kamara elĂ©rni, hogy csak olyan patikát lehessen nyitni, amelyik tĂ©nyleg tart ĂĽgyeletet.
HasonlĂłan kifogásolja a szakma, hogy bármelyik multinacionális vagy offshore cĂ©g bárhol nyithat gyĂłgyszertárat. A törvĂ©ny Ă©letbe lĂ©pĂ©se Ăłta pĂ©ldául 12 patika nyĂlt csak Baranya megyĂ©ben, de a Pest megyei Ăşj patikák száma is hasonlĂłan 15 feletti. A meglĂ©vĹ‘k forgalma pedig 30-40 százalĂ©kkal esett vissza.
Kamara: a nagyoknak kellene eltartani a kicsiket
A törvĂ©ny ugyanakkor arrĂłl is rendelkezik, hogy a kis patikákat Ăşgynevezett szolidaritási hozzájárulással kell segĂteni. A támogatĂł rendszer viszont csak addig működött automatikusan, amĂg az OEP kezelte. Miután 2007 januárjában a működtetĂ©s átkerĂĽlt az APEH-hez a plusz adminisztratĂv munka miatt 5 hĂłnapos kĂ©sĂ©s után kapták meg a rászorult ĂĽzletek a pĂ©nzt.
Ez egy kisebb gyógyszertár esetében 130 ezer forintot jelent havonta. Ebből az összegből csupán egy asszisztens bére fedezhető, működési költségekre egyáltalán nem jut, emiatt állhatott elő az, hogy a 2300 közforgalmú gyógyszertárból 700 veszteséges - magyarázta az MGYK elnöke.
A nehĂ©z helyzetbe kerĂĽlt gyĂłgyszertárak megmentĂ©sĂ©hez egyebek mellett arra lenne szĂĽksĂ©g, hogy a száz legnagyobb patika nagyobb sávban járuljon hozzá a kicsik működĂ©sĂ©hez. A szakma attĂłl tart, hogy az alsĂł tĂz-hĂşsz százalĂ©kba tartozĂł patikák hamarosan csak a legszĂĽksĂ©gesebb gyĂłgyszert tudják majd csak raktáron tartani, Ăşgy mint a fapados cĂ©gek. Holott a nyeresĂ©ges egyĂ©ni vállalkozĂłk top 100-as listáját 2006-ban mĂ©g egy patikus vezette, akinek 5,2 milliárd forint Ă©ves bevĂ©telt Ă©rt el.
A gyĂłgyszerĂ©sz-nagygyűlĂ©s petĂciĂłja Ă©s a GVH közlemĂ©nye
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) határozata szerint nincsenek olyan gondok a nemrĂ©giben Ăşjraszabályozott gyĂłgyszertári piacon, amelyek miatt vissza kellene tĂ©rni a korábbi szabályozási modellre. A társadalom számára hátrányos lenne a gyĂłgyszerpiaci verseny gyengĂtĂ©se. EzĂ©rt a GVH a liberalizáciĂł, a verseny erĹ‘sebb kĂ©nyszerĂ©n alapulĂł szabályozás fenntartása mellett tette le a voksát mind a patikai, mind a gyĂłgyszerpiacon.
A hatĂłság közölte, hogy a patikai piacon 2007-tĹ‘l kezdĹ‘dött piacnyitás megmutatta, hogy a korábbi szabályozási modell gátolta a fogyasztĂłi igĂ©nyekhez valĂł rugalmasabb alkalmazkodást Ă©s Ă©rdemben akadályozta a vállalkozásokat abban, hogy - a betegek jobb kiszolgálása Ă©rdekĂ©ben is - a gyĂłgyszertári szolgáltatások piacára lĂ©pjenek. Ugyancsak kiderĂĽlt, hogy a gyĂłgyszergyártĂłk közötti verseny erĹ‘sĂtĂ©sĂ©vel lehetĹ‘sĂ©g van a gyĂłgyszerárak csökkentĂ©sĂ©re, Ăgy pedig Ă©rdemi társadalmi szintű megtakarĂtások elĂ©rĂ©sĂ©re is.
A versenyhivatal szerint a gyĂłgyszertári piacnyitás annak ellenĂ©re tudott kedvezĹ‘ eredmĂ©nyeket mutatni, hogy szigorodĂł makrogazdasági feltĂ©telek közepette, a gyĂłgyszerpiac szűkĂĽlĂ©se idejĂ©n kerĂĽlt rá sor. Ebben az idĹ‘szakban következett ugyanis be a betegterhek drasztikus, mintegy 50 százalĂ©kos átlagos növekedĂ©se, a gyĂłgyszerkiadások kĂĽlönfĂ©le eszközökkel - köztĂĽk a generikus verseny sikeres erĹ‘sĂtĂ©sĂ©vel - törtĂ©nĹ‘ megfĂ©kezĂ©se is. A megĂ©lĂ©nkĂĽlt verseny hatására - már rövid idĹ‘ alatt is - Ă©rdemben javult a betegek hozzáfĂ©rĂ©se a gyĂłgyszertári szolgáltatásokhoz azzal, hogy összessĂ©gĂ©ben 10-15 százalĂ©kkal több patika működik, egyes helyeken pedig a korábbi átlag másfĂ©lszeresĂ©t elĂ©rĹ‘ nyitvatartási idĹ‘k alakultak ki.
A hivatal közölte: javult a gyĂłgyszertárak által kĂnált szolgáltatások választĂ©ka is. Egyre több helyen nyĂşjtanak pĂ©ldául a patikák az egĂ©szsĂ©gi állapot ellenĹ‘rzĂ©sĂ©vel kapcsolatos szolgáltatásokat, miközben az árverseny elsĹ‘ jelei is megjelentek. Egyes helyeken - ahol az eladĂłterekben a nem gyĂłgyszer termĂ©keket hozzáfĂ©rhetĹ‘vĂ© tettĂ©k a vásárlĂłk számára - javult a fogyasztĂłk tájĂ©kozottsága, egyszerűbbĂ© vált a választĂ©k Ă©s az árak megismerhetĹ‘sĂ©ge, áttekinthetĹ‘sĂ©ge, összehasonlĂthatĂłsága. Az elĹ‘zĹ‘ Ă©vekhez kĂ©pest pĂ©ldátlan mĂłdon tömeges árcsökkentĂ©seket sikerĂĽlt elĂ©rni. Ez pedig összessĂ©gĂ©ben megtakarĂtásokat eredmĂ©nyezett.
A Magyar AlkotmánybĂrĂłság több határozatában is foglalkozott a terĂĽletet szabályozĂł törvĂ©nyekke Ă©s nĂ©hány kisebb jelentĹ‘sĂ©gű hibát leszámĂtva, alkotmányosnak, Ă©s összessĂ©gĂ©ben fenntarthatĂłnak nyilvánĂtotta az Ăşj szabályozási modellt. Mindezek után a GVH Ă©rthetetlennek tartja, hogy milyen közĂ©rdekek szolgálnának alapul a vonatkozĂł szabályozás fontos, versenyt generálĂł pontjainak megváltoztatására. A hivatal közlemĂ©nyĂ©bĹ‘l kiderĂĽl, hogy álláspontjuk szerint a közjĂł, a betegek Ă©s a járulĂ©kfizetĹ‘k Ă©rdeke nem azonos a gyĂłgyszer Ă©s gyĂłgyszertári piac szereplĹ‘inek Ă©rdekeivel. A Gazdasági Versenyhivatal a lobbi Ă©rdekeknek valĂł ellenállást, a verseny erĹ‘sebb kĂ©nyszerĂ©n alapulĂł szabályozás fenntartását szorgalmazza mind a patikai, mind a gyĂłgyszerpiacon.