A) A gyógyszer és tápszer támogatásának megszüntetése vagy nulla százalékra csökkentésének napját az errÅ‘l szóló határozat meghozatalának napjától számÃtott 90 napnál korábbi idÅ‘pontban nem lehet meghatározni, a támogatás mértékének vagy összegének csökkentése esetén a megváltozott összegű finanszÃrozás kezdÅ‘napját a határozat meghozatalának napját követÅ‘ naptári negyedév elsÅ‘ napjában kell megállapÃtani.
B) Kizárják a tb támogatásból a gyógyszert,
- ha hatóanyag-alapú fix támogatási csoportba tartozó gyógyszer esetén a gyógyszer napi terápiás költsége, illetve egységnyi hatóanyagra számÃtott ára (az eddigi 20%-kal szemben) legalább 30%-kal meghaladja a referenciakészÃtmény napi terápiás költségét, továbbá
- ha a terápiás fix elven működő támogatási csoportba tartozó gyógyszer esetén a gyógyszer napi terápiás költsége legalább 60%-kal meghaladja a csoportba tartozó gyógyszerek napi terápiás költsége egyszerű számtani átlagát.
C) Változott a közforgalmú gyógyszertárak által a támogatott gyógyszerek árrése után fizetendÅ‘ különadó mértéke. Az elÅ‘zetes egyeztetések során a szaktárca képviselÅ‘i jelezték, hogy elfogadják a Kamara javaslatát a módosÃtásra, amennyiben olyan változatot készÃt el, amely a közfogalmú gyógyszertáraktól együttesen befolyó különadó mértékében eléri a hatályos szabályozás keretei között befolyó összegét. A kamara által készÃtett változat szerint a támogatott gyógyszerek árrése alapján számÃtott kisebb árrés-bevételt elérÅ‘ gyógyszertárak esetében a fizetendÅ‘ különadó mértéke csökkent.
D) Változott a közfinanszÃrozásban nem részesülÅ‘ gyógyszerek kiskereskedelmi forgalmazása során érvényesÃthetÅ‘ legmagasabb eladási ár szabályozása: a forgalomba hozatali engedély jogosultja az errÅ‘l szóló nyilatkozatát legkésÅ‘bb 5 nappal a hatályba lépése elÅ‘tt köteles az egészségügyi államigazgatási szervnek jelenteni, aki ezt a honlapján közzéteszi. Sajnos, a gyártói szervezetekkel elÅ‘zetesen egyeztetett javaslatunk helyett (melynek értelmében kértük, hogy a forgalomba hozatali engedély jogosultjának ezt a lehetÅ‘ségét a törvénybÅ‘l töröljék) a törvényhozás felemás megoldást választott, mely a gyógyszertárak árkialakÃtással kapcsolatos problémáit nem oldja meg, a tájékoztatásra vonatkozó elÅ‘Ãrás pedig további egyeztetést igényel.
E) Továbbá
- változott a gyógyászati segédeszköz definÃciója,
- definiálásra került az egészségügyi tevékenység („az egészségügyi szolgáltatás részét képezÅ‘ minden tevékenység, kivéve azon tevékenységeket, amelyek végzéséhez szükséges egészségügyi szakképesÃtés vagy egészségügyi szakképesÃtéssel rendelkezÅ‘ személy szakmai felügyelete”),
- módosult a működési nyilvántartás szabályozása,
- módosult a reklám definÃciója,
- részletes szabályozásra került a gyógyszerekkel kapcsolatos kereskedelmi gyakorlat,
- változott a gyógyszerismertető tevékenységért fizetendő „befizetési kötelezettség” mértéke és szabályozása.
Hankó Zoltán alelnök