Fazekas SĂĄndor, a Magyar ĂnkormĂĄnyzatok SzĂśvetsĂŠgĂŠnek, valamint a Magyar KĂłrhĂĄzak ĂŠs RendelĹintĂŠzetek SzĂśvetsĂŠgĂŠnek tĂĄrselnĂśke, orszĂĄggyĹąlĂŠsi kĂŠpviselĹ, kĂśszĂśntĹjĂŠben Ăşgy fogalmazott, hogy az elmĂşlt nyolc ĂŠv romokat hagy maga utĂĄn az egĂŠszsĂŠgĂźgyben ĂŠs a gyĂłgyszerĂŠszetben. Pusztai DezsĹ, a Magyar KĂłrhĂĄzak ĂŠs RendelĹintĂŠzetek SzĂśvetsĂŠgĂŠnek elnĂśke szerint az egĂŠszsĂŠgĂźgyben nem volt rendszervĂĄltĂĄs, ennek mielĹbb meg kell tĂśrtĂŠnnie. A jelenlegi struktĂşra Ăgy nem tarthatĂł fenn, a rendszer ennyi pĂŠnzbĹl nem finanszĂrozhatĂł. LĂĄtni kell, hogy az egĂŠszsĂŠgĂźgybe befektetett pĂŠnz tĂĄrsadalmi szinten ĂŠs a gazdasĂĄgi szfĂŠrĂĄban is kimutathatĂłan megtĂŠrĂźl. Pusztai DezsĹ Ăşgy vĂŠlte, hogy az egĂŠszsĂŠgĂźgyben egyszerre van jelen a teljes gazdasĂĄgi ĂŠs a teljes morĂĄlis vĂĄlsĂĄg.
HankĂł ZoltĂĄn az MGYK alelnĂśke, az ÂĂllam szerepe a gyĂłgyszerellĂĄtĂĄsban cĂmĹą elĹadĂĄsĂĄt azzal kezdte, hogy a gyĂłgyszerĂŠszetnek mint hivatĂĄsnak akkor van ĂŠrtelme, ha az a beteget szolgĂĄlja. A kamarĂĄnak az ĂŠrdekvĂŠdelemben meghatĂĄrozott ĂŠrtĂŠkek kĂŠpviseletĂŠt is vĂĄllalnia kell, az ĂĄllam pedig akkor tĂślti be a szerepĂŠt, ha a gyĂłgyszerellĂĄtĂĄsban olyan peremfeltĂŠteleket biztosĂt, amelyben ĂŠrvĂŠnyesĂźlhet, hogy a ÂlegfĹbb ĂŠrtĂŠk a beteg ĂźdveÂ. Mint mondta, a gyĂłgyszerellĂĄtĂĄs az egĂŠszsĂŠgĂźgy rĂŠsze, ezĂŠrt kĂśzszolgĂĄltatĂĄskĂŠnt kell funkcionĂĄlnia, a kĂśzszolgĂĄltatĂĄsoknak pedig a kĂśzjĂłt kell szolgĂĄlni. A gyĂłgyszerellĂĄtĂĄsban ĂŠrvĂŠnyesĂźlnie kell a szolidaritĂĄs, az igazsĂĄgossĂĄg ĂŠs a szubszidiaritĂĄs elvĂŠnek. A gyĂłgyszerellĂĄtĂĄs akkor jĂł, ha biztonsĂĄgos, hatĂŠkony ĂŠs igazsĂĄgos. EzĂŠrt az ĂĄllamot alkotmĂĄnyos felelĹssĂŠg terheli, melyet a gyĂłgyszerellĂĄtĂĄs szereplĹivel megosztva kell viselnie. Az alelnĂśk bemutatta, hogy a fenti elvekbĹl fakadĂłan milyen gyĂłgyszerpolitikai cĂŠlok fogalmazhatĂłk meg ĂŠs ezek ĂŠrvĂŠnyesĂtĂŠsĂŠhez az ĂĄllamnak mely pontokon kell beavatkozni. HozzĂĄtette: a liberalizĂĄciĂł kĂśvetkeztĂŠben a korĂĄbbi hĂĄromszereplĹs modellt felvĂĄltotta a tulajdonos-profitkĂśzpontĂş liberalizĂĄlt modell, amelyben a profitĂŠrdek dominĂĄl, az objektĂv betegĂŠrdekek pedig hĂĄttĂŠrbe szorulnak. A gyĂłgyszerellĂĄtĂĄs ma idegen testkĂŠnt mĹąkĂśdik az egĂŠszsĂŠgĂźgyben. KonkrĂŠt pĂŠldĂĄkkal bizonyĂtotta, hogy a liberalizĂĄciĂł hivatalos cĂŠlkitĹązĂŠsei hamis ideolĂłgia mentĂŠn kerĂźltek megfogalmazĂĄsra ĂŠs a konkrĂŠt intĂŠzkedĂŠsek hibĂĄsak voltak, vagy a vĂĄrttal ellentĂŠtes hatĂĄst vĂĄltottak ki. A szakma azoknak a gyĂłgyszerpolitikai cĂŠloknak az ĂŠrvĂŠnyesĂtĂŠsĂŠt vĂĄrja el az Ăşj kormĂĄnytĂłl, amelyek a fenti elvek figyelembe vĂŠtelĂŠvel helyreĂĄllĂtjĂĄk a gyĂłgyszerellĂĄtĂĄs rendjĂŠt. ÂGazdasĂĄgilag, szakmailag ĂŠs etikailag is kiegyensĂşlyozott rendszerre van szĂźksĂŠg - hangsĂşlyozta HankĂł ZoltĂĄn.
Torma ĂrpĂĄd, a Magyar GyĂłgyszerĂŠszi Kamara kĂśzgazdasĂĄgi szakĂŠrtĹje elĹadĂĄsĂĄban igazolta, hogy a gyĂłgyszerellĂĄtĂĄsban elindult kedvezĹtlen folyamatok hĂĄtterĂŠben sĂşlyos gazdasĂĄgi tĂŠnyezĹk is meghĂşzĂłdnak. Az elĹadĂł foglalkozott a gyĂłgyszerforgalom ĂŠs a patikai ĂĄrrĂŠs vĂĄltozĂĄsĂĄval. Igazolta, hogy ĂĄgazati ĂĄtlagban egy gyĂłgyszertĂĄr reĂĄlĂŠrtĂŠken egyharmaddal kevesebb ĂĄrrĂŠsbĹl kĂŠnytelen gazdĂĄlkodni a hĂĄrom ĂŠvvel ezelĹttihez kĂŠpest. Az ĂĄllamigazgatĂĄsbĂłl szĂĄrmazĂł hivatalos adatok igazoljĂĄk, hogy a vesztesĂŠges gyĂłgyszertĂĄrak szĂĄma a liberalizĂĄciĂł Ăłta folyamatosan nĂśvekszik: 2008-ban a fĹtevĂŠkenysĂŠgkĂŠnt gyĂłgyszer-kiskereskedelmi tevĂŠkenysĂŠget folytatĂł vesztesĂŠges vĂĄllalkozĂĄsok szĂĄma 557-re nĹtt. Ezzel pĂĄrhuzamosan a kistelepĂźlĂŠsi kisforgalmĂş gyĂłgyszertĂĄrak mĹąkĂśdĂŠsi cĂŠlĂş tĂĄmogatĂĄsa jelentĹsen csĂśkkent: mĂg 2008-ban mĂŠg 835 milliĂł forint tĂŠnyleges kifizetĂŠsre kerĂźlt sor, addig 2010-ben ez az Ăśsszeg mĂĄr alig ĂŠri el a 220 milliĂłt. A gyĂłgyszertĂĄrakban foglalkoztatott szaklĂŠtszĂĄm nĂśvekedĂŠsi Ăźteme a felĂŠt sem teszi ki a gyĂłgyszertĂĄrszĂĄm-nĂśvekedĂŠsnek, ugyanakkor a kisegĂtĹkĂŠnt foglalkoztatottak nĂśvekedĂŠsi arĂĄnya ennek a kĂŠtszerese. A rendelkezĂŠsĂźnkre ĂĄllĂł fordulĂłnapi kĂŠszletadatok elemzĂŠsĂŠbĹl kitĹąnik, hogy az Ăşj lĂŠtesĂtĂŠsĹą gyĂłgyszertĂĄrakat dĂśntĹen kĂźlsĹ forrĂĄsbĂłl finanszĂrozzĂĄk, ĂŠs ez egybevĂĄg a gyĂłgyszer-kiskereskedelem nĂśvekvĹ eladĂłsodĂĄsĂĄrĂłl szĂłlĂł nagykereskedelmi hĂradĂĄsokkal.
Buchholcz Gyula a Magyar GyĂłgyszerĂŠszi Kamara IntĂŠzeti GyĂłgyszerĂŠszeti ĂllandĂł BizottsĂĄgĂĄnak elnĂśke elĹadĂĄsĂĄban leszĂśgezte: az egĂŠszsĂŠgĂźgyi hatĂłsĂĄgoknak ĂŠs a kĂłrhĂĄzak vezetĂŠsĂŠnek be kell vonnia a kĂłrhĂĄzi gyĂłgyszerĂŠszeket minden gyĂłgyszerrel kapcsolatos mozzanatba. Szerinte MagyarorszĂĄgon a kĂłrhĂĄzi gyĂłgyszerĂŠszetet hiĂĄnyszakmĂĄvĂĄ kellene nyilvĂĄnĂtani, ĂŠs a munkaerĹ-piaci vĂĄltozĂĄsokra reagĂĄlĂł, kĂłrhĂĄzi szakirĂĄnyĂş kĂŠpzĂŠseket kellene indĂtani. Ahhoz, hogy a kĂłrhĂĄzi gyĂłgyszerĂŠszek szĂĄma elĂŠrje az eurĂłpai ĂĄtlagot, legalĂĄbb 160 fĹ plusz kĂłrhĂĄzi gyĂłgyszerĂŠszre lenne szĂźksĂŠg. Buchholcz utalt a FIP 2008-as BĂĄzeli NyilatkozatĂĄra, amely kimondja, a kĂłrhĂĄzi gyĂłgyszerĂŠszet cĂŠlja a betegeknek a gyĂłgyszerek igazsĂĄgos, biztonsĂĄgos, hatĂĄsos, megfelelĹ ĂŠs kĂśltsĂŠghatĂŠkony alkalmazĂĄsĂĄnak biztosĂtĂĄsa.
HorvĂĄth TamĂĄs MGYK elnĂśk ÂKĂĄrmentĂŠs kĂŠt ĂŠv ĂĄmokfutĂĄs ĂŠs kĂŠt ĂŠv helyben jĂĄrĂĄs utĂĄn cĂmĹą elĹadĂĄsĂĄban kifejtette, hogy a 2006-os liberalizĂĄciĂł nem csak erĹteljes forrĂĄskivonĂĄssal jĂĄrt, hanem ellehetetlenĂtette a szakmai ĂŠrdekvĂŠdelmet, elvette a gyĂłgyszerĂŠszi szakmai kompetenciĂĄkat, megrendĂtette a gyĂłgyszerĂŠsz tulajdonosi pozĂciĂłjĂĄt, beindĂtotta a merkantil modell elemeit Ăşgy, hogy a szakmai ĂŠs a nemzeti tulajdonosokat kiszorĂtotta a piacrĂłl. A 2008-ban ĂŠs 2009-ben a kamara fĹ cĂŠlja a kĂĄrmentesĂtĂŠs volt. Kisebb rĂŠszeredmĂŠnyek utĂĄn 2010-ben egy Ăşj rendszer igĂŠnyĂŠt fogalmazza meg a szakma. Ennek Ăşj alapelvekre kell ĂŠpĂźlnie: a gyĂłgyszerellĂĄtĂĄst az egĂŠszsĂŠgĂźgyi kĂśzszolgĂĄltatĂĄs rĂŠszekĂŠnt kell definiĂĄlni. A gyĂłgyszerellĂĄtĂĄsban ĂŠrvĂŠnyesĂźlnie kell a biztonsĂĄgnak (gyĂłgyszer- ĂŠs betegbiztonsĂĄg valamint ellĂĄtĂĄsbiztonsĂĄg), a minĹsĂŠgnek (szolgĂĄltatĂĄsminĹsĂŠg, szolgĂĄlati rend, betegorientĂĄlt szolgĂĄltatĂĄsok) ĂŠs a hatĂŠkonysĂĄgnak (kĂśltsĂŠghatĂŠkony mĹąkĂśdĂŠs, a tĂĄrsadalmi ĂśsszkĂśltsĂŠg-optimum ĂŠrdekĂŠben).
Az elhangzott elĹadĂĄsokat kĂśvetĹ diszkussziĂłban Fazekas SĂĄndor nagyon hasznosnak ĂtĂŠlte a konferenciĂĄt, amely sok impulzussal szolgĂĄlt a jogalkotĂĄshoz, BrezanĂłczy Ferenc pedig arra hĂvta fel a figyelmet, hogy a jelen kĂśltsĂŠgvetĂŠsi viszonyok kĂśzĂśtt is ĂŠrdemi beavatkozĂĄs lehetĹsĂŠgĂŠt teremti meg az alapok rendbetĂŠtele, a stabilizĂĄlĂĄs ĂŠs az etikai normĂĄk helyreĂĄllĂtĂĄsa. A konferenciĂĄt Oberfrank Ferenc volt OEP fĹigazgatĂł, az 1998-2002 kĂśzĂśtti kormĂĄny egyik vezetĹ tisztsĂŠgviselĹje ĂŠrtĂŠkelte. Mint mondta, tĂz ĂŠvvel ezelĹtt a hivatĂĄsrend mĂŠg nem volt kĂŠpes arra, hogy ilyen lĂŠnyegre tĂśrĹen mutassa be a szakma helyzetĂŠt, ĂĄllĂĄspontjĂĄt ĂŠrvekre alapozva fejtse ki ĂŠs sajĂĄt ĂŠrdekĂŠt a tĂĄrsadalom ĂŠs a politika szĂĄmĂĄra is akceptĂĄlhatĂł ĂŠrtĂŠkekre alapozva kĂŠpviselje. Az eredmĂŠnyessĂŠghez tĂĄrsadalmi ĂŠs politikai szĂśvetsĂŠgesekre is szĂźksĂŠg van; ehhez a lehetĹsĂŠgeiket a szervezĹk a kamara rendelkezĂŠsĂŠre bocsĂĄtjĂĄk.