A mĂşlt Ă©v vĂ©gĂ©n, kĂĽlönösebb csinnadratta nĂ©lkĂĽl fogadta el a kormány az e-TAJ kártya kibocsátásárĂłl szĂłlĂł rendeletet. A jelenlegi, papĂralapĂş, könnyen elkenĹ‘dĹ‘ nyomtatással kĂ©szĂĽlt kártyákat a bankkártyához hasonlĂł plasztiklapok váltanák fel. Ezek már nem csak annak igazolására szolgálnának, hogy jogosan vesszĂĽk igĂ©nybe a társadalombiztosĂtás által finanszĂrozott egĂ©szsĂ©gĂĽgyi szolgáltatásokat, hanem kiváltanák a közgyĂłgyigazolványokat, s egyĂşttal eurĂłpai egĂ©szsĂ©gbiztosĂtási kártyakĂ©nt is működnĂ©nek. S ha valakinek mĂ©g ez sem elĂ©g, az okmányirodában olyan tanĂşsĂtvánnyal bĹ‘vĂtetheti kártyáját, amelynek segĂtsĂ©gĂ©vel akár otthonrĂłl elĂ©rheti az elektronikus államigazgatási Ă©s közigazgatási rendszereket.
A Nemzeti FejlesztĂ©si Terv (NFT) II. egyik zászlĂłshajĂłjakĂ©nt kezelt program gyakorlati megvalĂłsĂtása kĂ©t lĂ©pcsĹ‘ben törtĂ©nne. ElĹ‘ször a fĹ‘város lakosai kapnák kĂ©zhez az Ăşj TAJ kártyát, s csak ezt követĹ‘en osztanák ki mindazoknak, akik rendelkeznek egĂ©szsĂ©gbiztosĂtással.
A program nem teljesen elĹ‘zmĂ©nyek nĂ©lkĂĽl valĂł. Az Országos EgĂ©szsĂ©gbiztosĂtási PĂ©nztár (OEP) 2006-ban alig 20 milliĂł forintbĂłl, önerĹ‘s tervezĂ©ssel, fejlesztĂ©ssel, s kivitelezĂ©ssel már kĂsĂ©rletezett hasonlĂł TAJ-kártyával. Ekkor három dunántĂşli megye – Vas, Zala Ă©s GyĹ‘r-Moson-Sopron – kilenc háziorvosa, 16 ezer biztosĂtottja, gyĂłgyszertárak, szakrendelĹ‘k Ă©s kĂłrházak vettek rĂ©szt a három hĂłnapig zajlĂł pilotban. S bár a program sikerrel zárult, lĂ©nyegĂ©ben szinte azonnal elfelejtĹ‘dött. Ennek rĂ©szben az lehetett az oka, hogy ugyanebben az idĹ‘ben zajlott a közgyĂłgyellátottak felĂĽlvizsgálata, igazolványuk cserĂ©je, patikák bevonásával jogosultságuk, valamint egyĂ©ni gyĂłgyszerkeretĂĽk on-line ellenĹ‘rzĂ©sĂ©nek bevezetĂ©se. S mivel ez több százezer embert Ă©rintett, Ăgy közfigyelembĹ‘l is több jutott rá. Bár meglehet, más is szerepet játszott ebben.
A kártyakibocsátás hĂre mindig nagy piaci mozgásokat gerjeszt. ĂŤgy volt ez már a kilencvenes Ă©vek legelejĂ©n, az elsĹ‘ TAJ kártyák kiosztása elĹ‘tt is. A piac, az Ă©rintett-Ă©rdekelt vállalkozások akkor is rámozdultak a tĂ©mára, harsány polĂ©miákat folytatva arrĂłl, mágnescsĂkos vagy chipkártya hordozza-e társadalombiztosĂtási azonosĂtĂł jeletĂĽnket. A vĂ©geredmĂ©ny közismert: 10 milliĂł lakosnak kiosztott közel 12 milliĂł hányászöld, mĂ©retĂ©t tekintve semmifĂ©le tokba bele nem szuszakolhatĂł papĂrlap. Más kĂ©rdĂ©s persze, vajon akkor, amikor a lakosság Ă©pp csak ismerkedett a számĂtástechnikával, a bankkártyákkal, s a nĂ©pessĂ©gnyilvántartáson kĂvĂĽl vĂ©lhetĹ‘en egyetlen megbĂzhatĂł háttĂ©r adatbázis sem állt rendelkezĂ©sre, nem lett volna-e Ăłriási bukta a plasztiklap kibocsátása. ArrĂłl már nem is szĂłlva, hogy akkor is hiányoztak az ehhez szĂĽksĂ©ges milliárdok, akárcsak utána majd hĂşsz Ă©vig.
DöntĹ‘en most sem saját forrás, hanem az uniĂłtĂłl elnyerhetĹ‘ támogatás teszi lehetĹ‘vĂ© az e-TAJ legyártását Ă©s kiosztását. Hogy mennyi az annyi, azt persze nem lehet pontosan tudni. Egy mĂşlt Ă©v vĂ©gi sajtĂłtájĂ©koztatĂłn a megvalĂłsĂtás teljes költsĂ©gĂ©t – működtetĂ©s nĂ©lkĂĽl – 17,5 milliárd forintban határozta meg az EgĂ©szsĂ©gĂĽgyi MinisztĂ©rium államtitkára, Vojnik Mária. A Miniszterelnöki Hivatal államtitkára – egyben az Elektronikuskormányzat Központ vezetĹ‘je, a közigazgatási informatikáért felelĹ‘s kormánybiztosi tisztsĂ©get is betöltĹ‘ Baja Ferenc ennĂ©l lĂ©nyegesen diszkrĂ©tebb választ adott a Weborvos kĂ©rdĂ©sĂ©re. „A tervezett költsĂ©g 65 százalĂ©ka uniĂłs forrás, az egyes költsĂ©gelemek a közbeszerzĂ©si eljárások során vĂ©glegesĂtĹ‘dnek."
A nagy pĂ©nz azonban – bár a közel 20 milliárd sem lebecsĂĽlendĹ‘ – nem a kártya elsĹ‘ körös kibocsátásában, vagy pĂ©ldául a leolvasĂłk beszerzĂ©sĂ©ben van, sokkal inkább a működtetĂ©sben. A lapunk által megkĂ©rdezett – obligon kĂvĂĽli, ám ennek ellenĂ©re nevĂĽk elhallgatását kĂ©rĹ‘ – szakĂ©rtĹ‘k szerint Ă©ves szinten ez kĂ©t milliárd forint Ă©rtĂ©kű tuti munkát Ă©s biztos bevĂ©telt jelenthet a kĂ©sĹ‘bbi megbĂzottnak – vagy ugyanekkora kiadást az OEP-nek, ha mint szamáron a fĂĽl, rajta marad a munka. Amibe egyĂ©bkĂ©nt beletartozna többek között a kiosztandĂł, körĂĽlbelĂĽl 40 ezer kártyaleolvasĂł karbantartása, a biztosĂtotti kártyák – pĂłtlásuk, cserĂ©jĂĽk, visszavonásuk – gondozása, illetve ugyanez a feladat a több tĂzezres nagyságban egĂ©szsĂ©gĂĽgyi szolgáltatĂłknak adott kártyák esetĂ©ben. Paciens Ă©s kliens kártya ugyanis egyaránt szĂĽksĂ©ges a rendszer működtetĂ©sĂ©hez.
A tervezett e-TAJ „tartalmárĂłl" ma mĂ©g legfeljebb szűk, szakmai körökben zajlik a disputa, ám borĂtĂ©kolhatĂł, hangos viták is lesznek majd. MĂg a tervek szerint az e-TAJ kizárĂłlag jogosultságokat ellenĹ‘riz, az OEP alig kĂ©t Ă©vvel ezelĹ‘tti kĂsĂ©rleti kártyája nĂ©mileg többet tudott ennĂ©l. Alapban ugyancsak TAJ, EurĂłpai EgĂ©szsĂ©gbiztosĂtási valamint közgyĂłgyellátási kártyakĂ©nt funkcionált, ám ĂĽgyfĂ©lkapu belĂ©pĹ‘kĂ©nt is használhatĂł volt. Ez lehetĹ‘vĂ© tette az e-ĂĽgyintĂ©zĂ©si rendszer kártyatulajdonosra vonatkozĂł OEP szekciĂłjába valĂł belĂ©pĂ©st, s annak ellenĹ‘rzĂ©sĂ©t, valĂłdi adatok szerepelnek-e rĂłla az egĂ©szsĂ©gpĂ©nztár adatbázisában. Mivel a kártyán kĂĽlön jelöltĂ©k a nyugdĂjasokat, Ăgy, ahol kellett, e státusz igazolására is szolgálhatott. MegfelelĹ‘ vizsgálat alapján, aki akarta, kĂ©rhette vĂ©rcsoportjának feltĂĽntetĂ©sĂ©t is, bár ez egyesek szerint a „majomvakĂtás" tipikus esete volt, mivel nincs mentĹ‘s, aki egy hármas közĂşti balesetnĂ©l a táskák, kártyák Ă©s sĂ©rĂĽltek összepárosĂtásával kezdenĂ© az elsĹ‘segĂ©lynyĂşjtást. A receptfelĂrás, a beutalás, az utazási utalvány kiállĂtása Ă©pp Ăşgy lehetĹ‘sĂ©gkĂ©nt szerepelt a kártyára helyett chipen, mint az egyik önkĂ©ntes egĂ©szsĂ©gbiztosĂtási pĂ©nztárnál vezetett egyĂ©ni számla egyenlegĂ©nek lekĂ©rdezĂ©se. Az OEP-fĂ©le kártya lĂ©nyegĂ©ben a biztosĂtottat (egĂ©szsĂ©gkártyakĂ©nt), a biztosĂtĂłt (jogviszonyellenĹ‘rkĂ©nt), s az egĂ©szsĂ©gĂĽgyi szolgáltatĂłkat (multifunkcionális feladatokkal) egyaránt szolgálta volna.
A lapunk által megkĂ©rdezett szakĂ©rtĹ‘k szerint a mostani kártyaprogramban Baja Ferenc szemĂ©lyĂ©ben erĹ‘s aktorral kĂ©pviselteti magát a közigazgatás. Igaz, ugyanĹ‘k Ăşgy látják, ez egyben a program megvalĂłsulásának záloga is, mivel az államtitkárt a szakma jĂł projekt vezetĹ‘nek tartja. Arctalanabbnak, s talán sĂşlytalanabbnak tűnik azonban az egĂ©szsĂ©gbiztosĂtĂł Ă©s az EgĂ©szsĂ©gĂĽgyi MinisztĂ©rium. E kĂ©t szervezet egyelĹ‘re el is zárkĂłzik a nyilatkozattĂłl.
Nem Ăgy a MeH államtitkára, aki lapunknak reagálva Ăşgy vĂ©lte: az OEP kĂsĂ©rletĂ©hez kĂ©pest elĹ‘relĂ©pĂ©s a jelenlegi koncepciĂł, amelyen a hĂrekkel ellentĂ©tben nem egymás mellett, hanem egyĂĽtt dolgozik az EgĂ©szsĂ©gĂĽgyi MinisztĂ©rium Ă©s az államtitkárság. „A kĂ©t Ă©vvel ezelĹ‘tti pilothoz kĂ©pest most kiĂ©pĂĽlnek azok az országos központi rendszerek, amelyek lehetĹ‘vĂ© teszik a kártyák hosszĂş távĂş, stabil használatát. Ami pedig az államigazgatási rendszerek távoli igĂ©nybevĂ©telĂ©t illeti, az e-TAJ csupán lehetĹ‘sĂ©g erre, mindenki maga dönti el, szeretne-e ehhez jogosultságot kapni az okmányirodában vagy sem." Baja szerint az önkĂ©ntessĂ©gbĹ‘l adĂłdĂłan a várhatĂł államigazgatási alkalmazások volumene csupán töredĂ©ke lesz az egĂ©szsĂ©gĂĽgyiekĂ©nek. Ami pedig az egyĂ©b tartalmi kĂ©rdĂ©seket illeti, az államtitkár szerint sokfĂ©le tĂ©vhit Ă©l a chipen tárolhatĂł adatok mennyisĂ©gĂ©t illetĹ‘en, amelyek legkorszerűbbjĂ©nek adattárolĂł kapacitása is kevesebb, mint 80Kb, Ăgy kĂ©pek tárolására pĂ©ldául fizikailag is alkalmatlan. „Más egy pilot nĂ©hány száz vagy ezer, mint egy országos rendszer százmilliĂł tranzakciĂłval. Ami pedig a nyugdĂjigazolványkĂ©nti – bár ilyen jelenleg sincs – vagy szociális igazolványkĂ©nti funkcionálást illeti, ezekhez elĹ‘ször is az országos rendszer kell kiĂ©pĂteni. Erre a kĂ©sĹ‘bbiekben lesz lehetĹ‘sĂ©g."
Forrás: Weborvos - Horváth Judit