Mostantól nem kell a gyógyszert és segédeszközt vásárlók egészségbiztosÃtási jogviszonyát ellenÅ‘rizni a patikákban és segédeszközboltokban.
Eddig a patikusnak az Országos EgészségbiztosÃtási Pénztár (OEP) adatbázisából on-line kellett lekérnie az adatokat. S ha a rendszer azt mutatta, hogy az illetÅ‘nek nem rendezett a jogviszonya – azt egyrészt jelentenie kellett az egészségbiztosÃtónak, a vásárlót pedig fel kellett szólÃtani annak rendezésére.
Az OEP-nél lapunknak elmondták: a kormány az idén fogadta el azt a rendeletet, amelynek értelmében július közepétÅ‘l az ártámogatási szerzÅ‘déssel rendelkezÅ‘ egészségügyi szolgáltatók, például a gyógyszertárak és a segédeszköz-forgalmazók nem jogosultak a beteg biztosÃtási jogviszonyának ellenÅ‘rzésére, csak arra, hogy az illetÅ‘ rendelkezik-e érvényes TAJ-számmal. A jogszabályváltozás célja az OEP szerint az egészségügyi szolgáltatók adminisztratÃv terheinek csökkentése volt, hiszen a vény kiállÃtásakor, tehát az orvosnál ugyanis egyszer már ellenÅ‘rzik a beteg jogviszonyát.
A patikák a TAJ-szám ellenÅ‘rzésekor mostantól háromféle visszajelzést kapnak az OEP jogviszony-nyilvántartási adatbázisából: zöldet, ha minden rendben, kéket, ha a beteg külföldön biztosÃtott, barnát, ha érvénytelen a TAJ-szám.
Az átállásból a betegek semmit nem érzékelnek, legfeljebb a várakozási idÅ‘ rövidül, különösen, hogy a július elsejétÅ‘l bevezetett extravonalkód feltüntetése a vényeken rövidÃti a személyes adatok, köztük a TAJ-szám rögzÃtését és ellenÅ‘rzését.
Lapunknak név nélkül nyilatkozó patikusok viszont azt mondták: a változtatás gesztus a gyógyszertáraknak, de tulajdonképpen nem sokat enyhÃt a túlzott adminisztrációs kötelezettségeken. A TAJ-szám ellenÅ‘rzése továbbra is kötelezÅ‘, Ãgy ugyanúgy kapcsolódniuk kell az OEP adatbázisához, mintha a jogviszonyt bizonyÃtó adatokat hÃvnák le.