A kutatásról
A Szinapszis Kft. minden évben vizsgálja a hazai orvosok szaklapolvasási és internet-használati szokásait országosan reprezentatÃv mintán. A legfrissebb kutatás 2008 szeptemberében készült, 1400 orvos (köztük háziorvosok és 20 szakorvoscsoport) megkérdezésével.
A megkérdezett doktorok 38 százaléka olvassa el rendszeresen a szakmai anyagokban megjelenÅ‘ gyógyszerreklámokat, minden második orvos pedig csak átfutja azok tartalmát. 7 százalékuk észreveszi ugyan Å‘ket, de nem tölt idÅ‘t tanulmányozásukkal, mÃg 5 százalékuk azonnal átlapozza az ilyen újságoldalakat.
Élen a gyermekorvosok
Orvosi szakok szerint bontás alapján a hirdetések olvasottságában a gyermekorvosok vezetnek, esetükben közel 60 százalék a rendszeres olvasók tábora. Hasonlóan magas (50 százalék feletti) ez az arány a bÅ‘rgyógyászok és reumatológusok körében is, mÃg legkevésbé a radiológusok és urológusok foglalkoznak a promóciós anyagokkal. Az alapellátásban dolgozó háziorvosok értékei az átlag körül alakultak.
Életkor alapján jelentÅ‘s különbségek nincsenek, az azonban jól látható, hogy a kor emelkedésével fokozatosan nÅ‘ a szaklapok hirdetésit olvasók aránya. Nem meglepÅ‘ módon összefüggés mutatkozik a reklámok olvasottsága és a szaklapolvasásra fordÃtott idÅ‘ között is: az utóbbi emelkedésével nÅ‘ a gyógyszerreklámokat rendszeresen olvasók tábora.
Egyre kevesebben olvassák a hirdetéseket
A korábbi évek eredményeivel összevetve megállapÃtható, hogy a hirdetések olvasottsága évrÅ‘l évre csökken. MÃg a rendszeres olvasók aránya 2006-ban 48 százaléka volt, addig két évvel késÅ‘bb ez az arány több mint 10 százalékkal alacsonyabb értéket mutat.
Konkrét hirdetésre az orvosok 62 százaléka egyáltalán nem emlékezett, és ez az arány 2007-ben is hasonló volt (64 százalék).
Arra a kérdésre, hogy "Ön melyik konkrét készÃtmény hirdetésére emlékszik?", összesen 293 gyógyszer neve hangzott el, ebbÅ‘l azonban csak 13 olyan készÃtmény volt, amelyek emlÃtési aránya 1 százaléknál magasabb, és a legtöbbek által emlÃtett termék emlÃtési aránya is mindössze 3 százalék.
Az internet okolható
A fenti kérdést a kutatás vizsgálta abban a tekintetben is, hogy milyen az orvosok gyógyszerhirdetések olvasásával kapcsolatos beállÃtódása. Ebben a tekintetben megállapÃtható, hogy bár a reklámok rendszeres olvasói körében némileg alacsonyabb, 54 százalék a készÃtményt emlÃteni nem tudók aránya, ez az érték önmagában véve nagyon magas, ha azt vesszük, hogy a hirdetések lelkes olvasóiról beszélünk.
A szakmai lapokban megjelenő hirdetések ilyen alacsony mértékű és folyamatosan csökkenő olvasottsága a piackutató cég szerint elsősorban az orvosi szaklapokra szánt idő csökkenésével és az internet térnyerésével magyarázható.