A Magyar Gyógyszerészi Kamara tagjaitól értesült arról, hogy a Gazdasági Versenyhivatal az MGYK és a gyártói érdekképviseletek illetve a GyógyszernagykereskedÅ‘k Szövetsége ellen, gazdasági versenyt korlátozó megállapodás tilalma miatt, hivatalból   indÃtott versenyfelügyeleti eljárásban,  végzés  formájában határidÅ‘höz kötött adatszolgáltatási kötelezettséget Ãrt elÅ‘Â számos közforgalmú gyógyszertárat működtetÅ‘ vállalkozásnak.
A Magyar Gyógyszerészi Kamara -  versenyjogászokkal egyeztetett – tájékoztató jellegű álláspontja az ügyben a következő:
1)        A tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996. évi LVII. törvény elÅ‘Ãrása szerint hivatalból indÃtott és lefolytatott versenyfelügyeleti eljárásban a GVH felhÃvására, a tényállás tisztázása érdekében bármely személy vagy szervezet köteles a szükséges felvilágosÃtást Ãrásban is megadni, illetve a vizsgálat tárgyával összefüggÅ‘ iratokat a Gazdasági Versenyhivatalnak megküldeni.
A gyógyszertári vállalkozások egy részéhez  eljuttatott versenyhivatali  végzés egyértelműen a törvény alapján kiadott adatközlési felhÃvásnak minÅ‘sül.
A végzésben foglalt felhÃvás nem jelenti az, hogy az érintett gyógyszertárak illetve gyógyszertári vállalkozások ellen versenyhivatali eljárás indult volna. A felhÃvott gyógyszertári vállalkozásoktól a GVH kifejezetten az MGYK és a gyártói érdekképviseletek illetve GyógyszernagykereskedÅ‘k Szövetsége ellen hivatalból indÃtott eljárásban vár el adatközlést, a végzésben megjelölt kérdésekben.  Az adatközlésre felhÃvó végzés ellen - a versenytörvény alapján - a jogorvoslat lehetÅ‘ség kizárt, mind a végzés kiadásának ténye, mind pedig az abban kért adatszolgáltatás tartalma tekintetében.
2) Az adatközlésre felhÃvó végzés alapján - a  tényállás tisztázásának elÅ‘segÃtése  érdekében  - a cÃmzettek  kötelesek  a szükséges  adatokat  Ãrásban is megadni a Gazdasági Versenyhivatal részére. A Magyar Gyógyszerészi Kamara felkéri tagjait, hogy a törvényi felhatalmazás alapján elrendelt adatszolgáltatást – a végzésben foglaltaknak eleget téve, legjobb tudásuk és a rendelkezésükre álló adatok alapján -  lehetÅ‘ség szerint határidÅ‘ben teljesÃtsék.
3)  Annak ellenére, hogy az adatszolgáltatásra felhÃvott gyógyszertári vállalkozások jelen versenyfelügyeleti eljárásban nem minÅ‘sülnek eljárás alá vont ügyfeleknek, felhÃvjuk a kollégák figyelmét, hogy a Gazdasági Versenyhivatal az eljárásaiban jogszerűen megszerzett iratot, adatot, dokumentumot, más információt vagy egyéb bizonyÃtási eszközt más – adott esetben késÅ‘bb, más személy vagy szervezet ellen induló - versenyfelügyeleti eljárásaiban is jogszerűen  felhasználhatja.
4) A végzések  kifejezetten felhÃvják a figyelmet arra a törvény által adott lehetÅ‘ségre, hogy az ügyfél és az eljárás egyéb résztvevÅ‘i üzleti titok védelmére hivatkozással kérhetik az iratokba való betekintés, valamint az iratokról másolat vagy feljegyzés készÃtésének korlátozását.
Az adatközlési felhÃvásban kért adatok jelentÅ‘s része  olyan adat illetve információ, melynek nyilvánosságra hozatala, illetéktelenek általi  megszerzése illetve felhasználása az adatszolgáltató jogos pénzügyi, gazdasági vagy piaci érdekeit sértheti illetve veszélyeztetheti.
Ãœzleti titokra hivatkozással az adatszolgáltatási kötelezettség nem tagadható meg, azonban az adatszolgáltatással egyidejűleg Ãrásban kezdeményezhetÅ‘, hogy a GVH az üzleti titok védelme  érdekében biztosÃtsa az ügyfelek és más résztvevÅ‘k   esetében az iratokba való betekintés, valamint az iratokról másolat vagy feljegyzés készÃtésének korlátozását. Az üzleti titokra hivatkozás a versenyhivatalt nem köti, törvényi felhatalmazás alapján az ilyen jellegű iratokba is betekinthet.
Ãœzleti titokra hivatkozás esetén az adatszolgáltatónak egyértelműen meg kell jelölni, hogy mely adatok tekintetében kéri az üzleti titokként kezelést, és rövid indokolást is kell adni arról, hogy mi az üzleti titokká minÅ‘sÃtés oka.
5) Az adatszolgáltatásra elÅ‘Ãrt határidÅ‘Â Â viszonylag rövid, ennek következtében  lehetséges, hogy egyes kérdésekben az adatszolgáltatásra kötelezett - minden igyekezete ellenére – objektÃv okokból nem tudja a határidÅ‘t betartani. Erre az esetre az MGYK javasolja tagjainak, hogy azokra a kérdésekre, melyekre a válasz határidÅ‘ben megadható, mindenképpen az elÅ‘Ãrt határidÅ‘n belül küldjék meg az adatszolgáltatást a GVH részére, a további idÅ‘t igénylÅ‘ adatkigyűjtésre pedig   egyidejűleg kérjenek Ãrásban határidÅ‘ hosszabbÃtást.
6) A végzések kifejezetten utalnak arra, hogy a tényállás tisztázása során közreműködésre kötelezett személlyel, szervezettel  szemben eljárási bÃrság szabható ki, ha az eljárás során olyan cselekményt végez, vagy olyan magatartást tanúsÃt, amely az eljárás elhúzására, a valós tényállás feltárásának meghiúsÃtására irányul, vagy azt eredményezi. Egyértelműen ebben a körben értékelhetÅ‘ az adatszolgáltatás megtagadása vagy akár annak hiányos teljesÃtése is. Az eljárási bÃrság mint jogkövetkezmény jelentÅ‘s összegű lehet, ennek elkerülése érdekében indokolt minden szükséges intézkedést megtenni.