Horváth Tamás: Jó napot kívánok. Önnek is. A hallgatóknak is.
Mv.: Ugye immár már ötödik alkalommal rendezik meg ezt a Patika Napot, mégpedig szerdán. Mit láthatnak azok, akik elmennek a patikába? Mitől lesz olyan különleges ez a nap?
Horváth Tamás: Hát valóban most már hagyományként június első szerdáján rendezzük meg az úgynevezett Patika Napot. Ezt nemzetközi mintára tulajdonképpen a német mintára hoztuk létre és minden évben ezen a napon szeretnénk, hogyha egy olyan nyílt napot tarthatnánk, ahol a társadalom minden rétege, nem csak a betegek, minden nap a patikába járók, megismerkedhetnének közelebbről a gyógyszertárakkal, a gyógyszerészekkel.
Mv.: Kicsit azt akarják bizonyítani, hogy a gyógyszerészet meg a patikus szakma az nem egy sima kereskedelmi tevékenység? Tehát nem arról van szó, odajön valaki, kimérem neki a 30 deka párizsit és mehet isten hírével.
Horváth Tamás: Hát egyrészről az kéne mondanom, hogy ezt nem kicsit szeretnénk bizonyítani, de még mindig él bennem az az idea, hogy ezt nem kell nagyon bizonyítani, a lakosság többségében, a közvélemény előtt úgy gondolom, hogy a gyógyszerészet továbbra is egy egészségügyi ellátó, egy egészségügyi szolgáltató tevékenység egy közegészségügyi intézményben végzett tevékenység. Az, hogy az utóbbi idők még a jogszabályalkotásban is bizonyos kereskedelmi szabályokat és kereskedelmi aspektusokat erőltettek és hoztak ebbe a képbe, ez sajnos így van, de még egyszer mondom, hála a jó istennek, az emberek többsége mai napig ebben a gyógyszertárat látja.
Mv.: Vissza fogunk még térni a Patika Napnak a témájára, de ha már a kereskedelmi tevékenységet és a pénzt említette, ugye tagadhatatlan, hogy talán azért is gondolják az emberek, ugye reméljük, hogy akkor Önnek van igaza, és kisebbik része, hogy a patikus az valamiféle kereskedelmi tevékenységet folytat, mert úgy tűnik legalábbis az adatok alapján, hogy patikát megéri alapítani, megéri üzemeltetni. Az elmúlt néhány hónapban, ismereteim szerint, körülbelül 500 patikaalapítási kérelem futott be, tehát ez azt jelenti, hogy a patika az továbbra is üzlet, illetve hát úgy tűnik, hogy van olyan hely, ahol üzlet és van, ahol kevésbé.
Horváth Tamás: Hát pontosan erről van szó. Tehát itt az elmúlt időszakban a megváltozott törvényi szabályozás, a gyógyszer-gazdaságossági törvény hatályba lépése óta több mint 260 patika nyílt. Ez a korábbi ellátórendszernek több mint 10 %-a. Tehát, ha most még azt is nézzük, hogy az eredeti jogalkotói szándék az volt, hogy a hozzáférést javítsa, a betegeknek a gyógyszerhez való hozzáférését,..
Mv.: Statisztikailag ez javult.
Horváth Tamás: Hát statisztikailag igen, csak ugye az volt az eredeti szándék, hogy például vidéken vagy pedig tulajdonképpen a nap több időszakában, például több ügyelettel, több hosszabb nyitva tartással, hát és ehhez képest egészen más történt. Gyakorlatilag az történt, amit Ön mond, hogy ahol érdemes volt patikát nyitni, ott aztán nyitnak most is minden korlát nélkül, azokon a helyeken, ahol pedig szükség lenne rá, hát szinte 3 vagy 4 patika létesült.
Mv.: Tehát ezt értsem úgy, hogy vannak olyan vidékei Magyarországnak, ahol most már patikahiány van?
Horváth Tamás: Olyan hely eddig is volt. Hiszen, még egyszer mondom,..
Mv.: Nyilván a kistelepüléseken korábban sem volt patika.
Horváth Tamás: Igen. Olyan hely eddig is volt. De azt kell hogy mondjam, hogy a veszély éppen abban van, hogy több lesz az ilyen hely. Hiszen ennek, ugyanennek a törvénynek és ennek a szabályozásnak és a megváltozott gyógyszer-forgalmazási viszonyoknak a következménye az, hogy viszont csődveszély van. Tehát éppen a kisforgalmú gyógyszertáraknál, amik túlnyomórészt és jellemzően vidéki gyógyszertárak, ott bizony a forgalomcsökkenés és a fedezetcsökkenés egyértelműen csőd közeli helyzetbe hoz több száz patikát. Ezt én mindig elmondom. Azt gondolom, hogy most már egyszer jó lenne figyelembe venni és meghallgatni. Nem kéne megvárni azt az állapotot, amikor számításaink szerint és prognózisunk szerint ennek az évnek a második felében fogynak el azok a tartalékok, amiből eddig megpróbálták átvészelni ezt az időszakot, a kisforgalmú patikák.
Mv.: Hát ugye, ha elfogynak ezek a bizonyos tartalékok, mert, ha már üzletnél tartunk, nem olyan régen, néhány héttel ezelőtt Önöknél, pontosabban a Magyar Gyógyszerészi Kamra küldöttgyűlésén járt a szakminiszter, Székely Tamás, aki, legalábbis én úgy vélem, elég szép dolgokat ígért a patikusoknak, s ha már üzlet, akkor például ígérte az árrés rendeletnek a felülvizsgálatát is.
Horváth Tamás: Igen. Ugye ezt megelőzően mi a miniszter úr hivatalba lépésének első hetében látogatást tettünk nála, ahol vázoltuk azokat a dolgokat, azokat a lépéseket, amiről mi úgy gondoljuk, hogy nagyon sürgős beavatkozásra van szükség, éppen az előbb említett problémák kezelésére. Tulajdonképpen két kategóriába soroltuk. Az egyik, amiről azt mondjuk, hogy azonnali lépést igényel, a másik, ami pedig sürgős tennivalókat. Azonnalinál gondoljuk igenis az árrés rendezését. Ennek az az előzménye, hogy tavalyi év végén született arról egy politikai döntés, hogy egy körülbelül 3 milliárd forintos pénzkeretet, pénzösszeget biztosít a költségvetés arra, hogy a a, most fogalmazzunk egyszerűen, közkeletűen, a legolcsóbb gyógyszereknek a kiadását támogassa, vagy hát az ebben való ellenérdekeltséget csökkentse. Na most a döntés ellenére az elmúlt fél évben az Egészségügyi Minisztérium és a Pénzügyminisztérium apparátusa gyakorlatilag ennek a megvalósítását elszabotálta. Tehát még egyszer mondom, erről döntés volt, azonban az a technika, amivel ezt a gyógyszertárakhoz lehet juttatni, nem született meg. Különböző szempontok miatt. Ugye arról volt szó, hogy csak konkrét helyettesítéskor lehessen adni, másik szempont az OEP szempontja és az Egészségügyi Minisztérium szempontja az volt, hogy minden esetben, amikor ilyen gyógyszer kiadásra kerül, ez a díjtétel járuljon hozzá. Summa summarum, nem született ez meg. Erre mi azt mondtuk, hogy akkor keressünk egy olyan technikát, ami acélokat, a kitűzött célokat képes teljesíteni, hiszen tömegével ezek a gyógyszerek általában az árrés sávok alsó két sávjában. Magyarul, mozdítsuk el ezeket a sávhatárokat úgy, hogy szélesebbek legyenek. És hát a másik, hogy a évek óta X összegként 850 forintos legmagasabb fix árrést ezt is emeljék meg, hiszen ide meg olyan nagy értékű gyógyszerek kerültek be az elmúlt hónapokban, aminél egész egyszerűen nem értelmezhető maga a gyógyszerforgalmazás, hiszen ez a 850 forint nem nyújt fedezetet gyakorlatilag ennek a banki költségeire sem egy ilyen gyógyszerbeszerzésnek. Tehát visszatérve oda. Mi egy olyan javaslatot tettünk le, ami ezt képes teljesíteni, és ugyanakkor belefér azokba a paraméterekbe, amit itt a költségvetéssel kapcsolatban kitűztek. Ezt mondtuk miniszter úrnak, hogy ezt szíveskedjenek megvizsgálni. És még egy körülményt ezzel kapcsolatban, hogy ennek július elsejével meg kell születnie ennek a döntésnek, július elsejei hatállyal, hiszen negyedévente van referenciaképzés és ezek azok az időpontok, amikor bármely árrés jellegű változást meg lehet tenni.
Mv.: Most arra kérem Önt és a hallgatókat is, hogy hallgassuk megy együtt a közlekedési információkat és innen folytassuk.
Horváth Tamás: Jó.
( )
Mv.: Vendégem itt a stúdióban továbbra is Horváth Tamás, a Magyar Gyógyszerészi Kamara elnöke. Arról beszélgettünk az imént a Patika Nap kapcsán meglehetősen messzire eljutva, hogy nemrégiben a kamara küldöttgyűlésén járt a szakminiszter, aki meglehetősen értékelhető, és azt hiszem, a patikusok számára kifejezetten kedvező ígéreteket tett.
Horváth Tamás: Hát nyitottságát fejezte ki mindenesetre, maradjunk abban. Eddig ezt tudom mondani. Tények beszélnek, konkrét lépéseket várunk, azt nem tudom mondani, hogy lépések történtek volna már. Miniszter úr valóban küldött egy levezet, amiben azt a javaslatot tette, hogy ezeknek a tárgyalások, ezeknek a részleteinek a megbeszélésére, egyeztetésére hozzunk létre egy tárgyaló delegációt és ott történjen ezeknek a megvalósíthatósága és megvalósítása gyakorlatilag. De hadd említsek egy másik területet ugye, amire azt gondoltuk, hogy azonnali beavatkozást igényel és ez az úgynevezett jogviszony ellenőrzés. Amivel ugye az a probléma, hogy miniszter úr itt a hivatalba lépése előtt egy ilyen válságkezeléséként ugye gyakorlatilag a háziorvosoknál és az orvos szolgáltatóknál a jogviszony ellenőrzéshez..
Mv.: Rendelt hozzá valamiféle forrást is.
Horváth Tamás: Így van. Egy díjazást. Na most ugyanakkor mi is végzünk jogviszony ellenőrzést, csak nálunk ugye az a helyzet, hogy nem csak, hogy nem díjazzák ezt, hanem gyakorlatilag azt kell mondanom, hogy jogtalanul vonnak le tőlünk pénzt, mert gyakorlatilag olyan olyan hibák vannak ennek a jogviszony-ellenőrző rendszernek a működésében, amik nem a gyógyszerész tevékenységére vezethetők vissza, és levonások ilyenkor is keletkeznek. Tehát, ha van diszkrimináció, akkor ez szerintem az. Például. Aztán végül is, amire azt mondtuk, hogy sürgős tennivaló, az tulajdonképpen a gyógyszer-gazdaságossági törvényhez benyújtott módosító javaslatainknak az egyik, helyesebben a 10 pontnak a végigtárgyalása. Szeretnénk, hogy ha a gyógyszerészi gondozás most már elég előkészített állapotban van, gyakorlatilag kodifikálni kéne azt a jogszabályt, amiben ez szabályozásra kerül, hiszen az egésznek a rendszere, elve, gyakorlata megtárgyaltuk a minisztérium illetékes főosztályaival. Szeretnénk, hogy ha az Ön által említett gyógyszerész doktori cím gyakorlatilag megvalósulna, hiszen nincs Magyarországon ma már olyan szakmai szervezet, amely ezt ne támogatná. Egy dolgot kéne már csak csinálni, azt a törvényi helyet, ahol ez szabályzásra kerül, ahol az úgynevezett szakmai doktorátusok föl vannak sorolva, ott kéne kiegészíteni.
Mv.: Miért van egyébként szükség erre a doktori címre? A presztízs miatt?
Horváth Tamás: . Hát azt gondolom, hogy ez is benne van, de közelítsük meg inkább onnét megint, hogy gyakorlatilag ezt a címet, ugye ez nem egy tudományos fokozat, ez egy cím, ezt a címet az osztatlan képzésben rést vevő képzettséggel rendelkező szakmák kapják, ugye orvos, fogorvos, ügyvéd, állatorvos, és gyakorlatilag ezeknek a feltételeknek, tehát az 5 éves képzésnek, osztatlan képzésben veszünk részt, 5 évig tart a képzésünk, egyedül a gyógyszerész, amely nem kapja meg ezt a szakmai címet. Valahol ennek az érvrendszerében természetesen benne van a presztízs is. De azt gondolom, az is egy fontos szempont lehet, hogy az előbb és már sokszor említett gyógyszer-gazdaságossági törvény azt a sok felfordulást, amit okozott a mi tevékenységi területünkön, nagyon sok mindent összemosott. Tehát gyakorlatilag a kompetencia körök itt teljesen össze lettek keverve. Nagyon nehéz ezeket szétbontani és helyre rakni. Arra utalok, hogy gyakorlatilag a gyógyszertári asszisztens és a gyógyszerészi munkának a kompetencia körei azok össze lettek elég tisztességesen keverve. Azt gondolom, hogy a helyretételnek és ennek a rendezésének az egyik összetevője lehet az, hogy ehhez a tanulmányhoz, ennek az elvégzéséhez gyakorlatilag egy szakmai doktori címet is adományoznak.
Mv.: Ha már rendetlenség egyébként, engedje meg, hogy visszakanyarodjak ismét a pénzre, illetve a rendetlenségnek a nevében, ugye májusban fogyasztóvédelmi ellenőrzéseket hajtottak végre a patikákban és meglehetősen el lesújtó volt a végeredmény. 200 patikából 130 patikánál találtak valamiféle szabálytalanságot, eltérést a különböző gyógyszeráraknál pontosabban a nem támogatott készítményeknél. Hogy az ördögbe lehet ez? Nem sok az egy kicsit?
Horváth Tamás: De, ez sok. Csak ugye azt is vegyük tekintetbe, hogy ugye gyakorlatilag ez a 200 patikában, ahol kifogásolás történt, az adatok szerint 136, de ugye itt két irányban folyt az ellenőrzési tevékenység a fogyasztóvédelem részéről. Az egyik a nem támogatott gyógyszerek úgynevezett maximált árának a betartása, és a másik pedig a nem gyógyszer árukörben az árfeltüntetés szabályainak a betartása. Na most, ha már az előbb felfordulást emlegettem, akkor a maximált ár jellemzően ez. Hiszen ez a gyógyszer-gazdaságossági gyakorlatilag egy mondatban annyit mond, hogy a gyártó meghatározhatja a nem támogatott készítménynek a maximált fogyasztói árát és erről tájékoztatja a Fogyasztóvédelmi Felügyelőséget. Ennyi a szabályozás. Most kérdezem én, a forgalmazó egyébként honnét tudja, hogy neki ezt be kell tartani?
Mv.: Tehát Önök nem tudják a maximált árat? Értsem úgy?
Horváth Tamás: Hát igazából nem. Tehát maga a jogszabály arról nem rendelkezett, hogy ez az adat, amit rajtam számon kérnek, ez hogy jut el hozzám. Nincs meg a rendszere gyakorlatilag. Hogy fog az történni, hogy 80 gyártó 2000 helyre megírja egy levélben? Vagy pedig 2000 patika telefonon hetente fölhívja a gyártókat, hogy nem szabtatok meg véletlenül maximált árat? Tehát ez egy teljes őrült helyzet, amit mi rögtön az elején jeleztünk, most már azt mondhatom, hogy másféléve van bent erre ezzel kapcsolatos jelzésünk, nem történt semmi. Most eljutottunk odáig gyakorlatilag, hogy olyan dolgot kérnek számon, sőt büntetnek érte, aminek nincs igazából rendezett jogi körülményei. Egy következménye lesz ennek, teljesen természetesen, hogy amennyiben itt szankcionálás történik, akkor ezek a gyógyszertárak perelni fogják a gyártókat. Miért jó ez egy országnak, hogy perek sorozata születik abból, egyetlen egy pluszmondatot kellett volna beírni ebbe a szerencsétlen törvénybe, amit presztízs okok miatt nem voltak hajlandóak megnyitni a számos kritika és a számos problémája miatt.
Mv.: Rengeteg csúnya, illetve rossz dologról beszélgettünk az elmúlt percekben, de hát a végén egy picikét azért örüljünk. Ugye most szerdán, ha úgy tetszik, a gyógyszerészet ünnepe van, ez a Patika Nap. Összesen hány patikába várják az embereket? Én, hogyha mondjuk teljesen véletlenszerűen bemegyek egy patikába és valami extra látnivalót követelek a patikuson, megkapom-e?
Horváth Tamás: Azt kell mondanom, hogy a kamara a Patika Nap kivitelezéséhez egy ilyen segédanyagot, egy egységcsomagot juttat el minden patikába, amiben egyrészt szórólapok, plakátok, ilyen promóciós anyagok vannak, egy szakmai útmutató például. És erre reakcióként nem több mint 20-30 patika jelezte, hogy ő erre nem tart igényt. Ebből arra következtethetünk, ami egyébként a gyakorlati tapasztalat is, hogy valamilyen mértékben minden gyógyszertár a Patika Napot megvalósítja. Az, hogy ez milyen mértékben történik, hogy milyen pluszszolgáltatás vagy milyen ünnepséget vagy milyen különleges alkalmat, erre nagyon sokféle példa van. Van olyan gyógyszerész kollegánk, aki ilyenkor például azt megteszi, hogy diákcsoportokat fogad és nekik megmutatja azt a gyógyszertárat, amit lehet hogy az életben nem látnak belülről az officinát kivéve. Van olyan hely, ahol az önkormányzat képviselőivel vagy polgármesterrel tartanak egy kis ünnepséget a nap kezdetén. Akkor van, ahol ugye ezeket a közismert szűrővizsgálatokat vérnyomásmérést, vércukormérést csinálják ezeken a, mármint ezen a napon. Életmód tanácsadás zajlik. Gyakorlatilag házi patikák átvizsgálása. Tehát mindez. Ami nagyon sok gyógyszertárban egyébként is gyakorlat, de azt kell mondanom, hogy ilyenkor gyakorlatilag minden gyógyszertár több-kevesebbet ebből is csinál. Hadd mondjak még egyet. A Patika Napnak a tulajdonképpeni folytatása az úgynevezett családi nap, ami szombaton lesz. Ezt 2006. óta folytatjuk. És az idén az Orczy kertben lesz ez a nap, amikor is gyakorlatilag egy ilyen hát majdnem majális jelleggel az egészségnevelést, az egészségmegőrzést, prevencióval kapcsolatos is el lehet itt érni, de e mellett itt zenés programok vannak, családi programok vannak. Úgyhogy nagy szeretettel hívok mindenkit. Azért hoztuk az idén Budapestre, mert két évig ez kint volt Visegrádon, ahol nagyon szép környezetben voltunk ott is..
Mv.: De minél több látogatót szeretnének..
Horváth Tamás: Viszonylag kevesen. Most nagyon nagy szeretettel várunk mindenkit az Orczy kertbe szombaton 10-től 18 óráig.
Mv.: Tehát akkor Patika Nap szerdán, családi nap pedig szombaton. Horváth Tamásnak a Magyar Gyógyszerészi Kamara elnökének köszönöm szépen a beszélgetést.
Horváth Tamás: Köszönöm szépen én is.
Az intrejú meghalgatható a Klubrádió honlapján (mp3)