Számos fórumon felmerült – legközelebb Debrecenben fogunk beszélgetni a témáról – a gyógyszerellátásban dolgozó szakemberek kompetenciája, pontosabban kompetenciaterülete. Mennyire változtak ezek a szerepek az elmúlt években a szakmai és a társadalmi környezet átalakulásával? Hogyan kell az egyes feladatkörök ellátására felkészÃteni a jelölteket az egyes képzési formák/szintek során? Milyen tartalommal és kimenetekkel, milyen létszámban kell szakembereket bocsátanunk a munkaerÅ‘piacra?
Egyértelmű – bármilyen képzési formáról és szintrÅ‘l legyen is szó –, hogy a lexikális tudásanyag és annak naprakész biztosÃtása elengedhetetlen a megfelelÅ‘ szÃnvonalú betegellátás érdekében. Vitathatatlan az is, hogy mindemellett számos készség, képesség is szükségeltetik a betegközpontú szolgáltatások megvalósÃthatósága érdekében. Kérdésként merül fel, hogy a fenti elemek kombinációjából milyen kimenetű képzéseket kell biztosÃtanunk? Milyen elvárások fogalmazódnak meg, milyen tevékenységi körök ellátására kell képeznünk szakembereket?
A gyógyszerészi hivatás dr. pharm. cÃmmel történÅ‘ elismerése után le kell tennünk a voksunkat az osztatlan gyógyszerészképzés mellett – az orvos-szakmához hasonlóan. A gyógyszerészdoktorok – más szakmától megkülönböztetÅ‘ kompetenciaként – rendelkeznek a gyógyszerterápiás ismeretek mellett a kémiai hatás/interakció – szerkezet stb. összefüggések mély ismeretével; a gyógyszerkészÃtés és -gyártás alapjaival és a szükséges képességekkel. Olyan kombináció ez, amely értékek megtartását nagyon fontosnak tartom. Ez adja az egyediséget, azt az interdiszciplináris gondolkodásmódot, amely a gyógyszerészi hivatás sajátja, és amelyre oly nagy szükség van napjainkban. Folyamatos továbbképzésünk – a jelenleg tapasztalható nagyszámú szakmai fejlesztés és az egészségügyi ellátásban tapasztalható környezeti változások közepette – véleményem szerint szükséges.
Mi a helyzet a szakképzéssel? Megtartandó, de a jelenlegi szakirányok helyett, a jelenlegi gyógyszerészeti szakmai kollégiumok felosztása szerinti irányokra (ipari, gyógyszerellátási, kórházi) történÅ‘ átalakÃtással életképes rendszer alakÃtható ki. A három szakirányon belül, moduláris rendszerben, különbözÅ‘ elágazások közül lehetne választani, pl. gyógyszerellátás szakirány – gyógyszertárvezetés, -üzemeltetés elágazás. Itt meg kell állnunk és megkérdezni: szeretnénk-e az orvosszakmához hasonlóan élni a licensz-vizsga lehetÅ‘ségével, pl. a gyógyszertár-vezetés elÅ‘feltételeként, amely esetén az ehhez a tevékenységhez szükséges vezetési, logisztikai, gazdálkodási stb. ismeretekbÅ‘l áll össze a kompetencia. Jó átmenet és megoldás lehetne a diploma és a szakvizsga között (moduláris felépÃtés esetén be is lehetne számÃtani a gyógyszerellátás szakvizsgába).
A gyógyszertári szakemberek jelentÅ‘s százalékát teszik ki a középfokú és felsÅ‘fokú OKJ végzettséggel rendelkezÅ‘ gyógyszertári asszisztensek és szakasszisztensek. Képzésük igen nagy lendületet kapott az utóbbi másfél-két évben, kompetenciaterületük jogszabályi szinten jól körülÃrt, ám a képzések tartalmi elemei, valamint a gyógyszertári gyakorlatban általuk végzett tevékenységek és felelÅ‘sségi körök igen nagy variabilitást mutatnak. A képzést kell-e igazÃtani a praxishoz, vagy a gyakorlatot kell finom hangolni, azaz a kompetenciaterület változzon, vagy a kompetencia, amivel felruházzuk Å‘ket? A gyógyszerkiadó szakasszisztens esetén a kompetenciaterület a vonatkozó rendelet szerint jól körülhatárolt: gyógyszerész jelenlétében vényre gyógyszert expediál, minden egyéb esetben gyógyszerészt hÃv. A gyógyszerész – felmérve a tüneteket és az információkat – mérlegel az adandó szereket illetÅ‘en, vagy az orvoshoz fordulás szükségességérÅ‘l. Nagy felelÅ‘sség a gyógyszeres terápiáról való döntéshozatal. Öngyógyszerelés esetén ez a felelÅ‘sség a gyógyszerészé (akkor is, ha ezt a tevékenységet „delegálja”). Ugyanakkor nagyon hasznos lehet a gyógyszerész felmentése a rutin expediálás alól, a további szakmai (l. konzultáció, gondozás) feladatokra történÅ‘ idÅ‘-felszabadÃtás szempontjából. A gyógyszerkiadó szakasszisztensek képzését célszerű lehet egyetemeken FSZ (felsÅ‘fokú szakképzés) – szakként végezni, amellyel az oktatás minÅ‘ségét jobban lehetne biztosÃtani és a feladatkörhöz szükséges kompetenciákat garantálni. Az FSZ szak elvégzése (2 év, meghatározott óraszám és kredit) esetén – bizonyos kreditek beszámÃtásával – az osztatlan gyógyszerészképzésbe való bejutás is biztosÃtható a rendelkezÅ‘ jogszabály értelmében.
A gyógyszertári asszisztensek esetében a rendelkezÅ‘ jogszabály szintjén a feladatkörök jól definiáltak. Kivételt képez a minimális oktatandó óraszám, amely egyik OKJ képzésünk esetén sem adott. A középfokú végzettséggel rendelkezÅ‘ asszisztens a gyógyszerész hasznos segÃtÅ‘társa szinte minden gyógyszertári folyamatban; nem tartom elfogadhatónak az önálló (egyébként jogszabályellenes) expediálási gyakorlatot. Erre képzésük sem adja meg a megfelelÅ‘ kompetenciát.
A gyógyszerészi esküben fogadtuk: „az emberek egészségének védelmét és a betegek gyógyulásának érdekét mindenek fölé helyezem”. A betegeknek joguk van a legmagasabb szintű ellátásra; olyan szakemberekre, akik ezt megfelelÅ‘ kompetenciával biztosÃtják abban a tevékenységben, amelyre a kompetenciaterületük kiterjed.
Igyekezzünk erre felkészÃteni munkatársainkat a képzÅ‘helyek részérÅ‘l, a gyakorlatban dolgozó kollegák pedig megfelelÅ‘ humán erÅ‘forrás allokációval biztosÃtsák, hogy a szakértelmet és a legmagasabb szintű minÅ‘ségi ellátást kapja meg a beteg a gyógyszertárból.
Szeged, 2010. február 15.
Csóka Ildikó