Naponta átlagosan több mint egy tucat panasz és kérdés érkezett az EBF ügyfélszolgálatára 2009-ben. A Felügyelet segÃtségét pontosan 4352 alkalommal kérték. A megkeresések egy jelentÅ‘s részében a tájékoztatásnyújtás elegendÅ‘ volt az orvos-beteg konfliktus kezelésére, aminek eredményessége a megelÅ‘zés fontosságára és a pontos információközlésre hÃvja fel a figyelmet.
Eljárást 932 esetben indÃtottak: a panaszok csaknem 35 százalékában igazolódott be jogsérelem, amelynek 90 százalékában pénzbÃrság kiszabásáról döntött a Felügyelet. 2009-ben az esetek mintegy 20%-ában a háziorvosi-és a fogorvosi alapellátást, több mint 30%-ában a járóbeteg-ellátást, mÃg 40%-ában a fekvÅ‘beteg-ellátást érintÅ‘ ügyben hozott döntést, a betegszállÃtással, illetve a mentéssel kapcsolatban az ügyek kevesebb mint 10%-ában, a várólista-vezetés vonatkozásában pedig alig 2 százalékában született eljárást lezáró döntés.
RekordbÃrság a gyógyszerpiacon
Az EBF a betegpanaszok kivizsgálása mellett a gyógyszerpiac felügyeletét is ellátja. Ide tartozik például az egészségügyben dolgozók részére átadott ajándékok, ismertetÅ‘ anyagok, kongresszusokon történÅ‘ részvétel és egyéb, a gyógyszerpiacot befolyásoló tényezÅ‘k vizsgálata, az engedély nélkül végzett ismertetÅ‘ tevékenységek kiszűrése, a jogsértÅ‘ promóciós anyagok felderÃtése és az összeférhetetlenség vizsgálata. 2009-ben 111 esetben indult eljárás a gyógyszerismertetés gyakorlatának fentiekbÅ‘l kifolyó megsértésének gyanúja miatt, ebbÅ‘l 44 esetben bizonyosodott be pénzbÃrság kiszabását maga után vonó súlyos jogsértés. A bÃrság összege ezen esetekben összesen 115 millió forint volt, ami az elÅ‘zÅ‘ évben kiszabott bÃrságok közel két és félszerese.
Tovább bővült a kórházi útmutató
Az EgészségbiztosÃtási Felügyelet 2009-ben a betegtájékoztatás részeként tovább bÅ‘vÃtette a kórházak és rendelÅ‘k minÅ‘ségi mutatóit tartalmazó adatbázisát (Indikátorrendszer 2009). Több mint 100 ezer adatot hozott nyilvánosságra, amelynek segÃtségével bárki összehasonlÃthatja az intézményeket, de rangsort is állÃthat a számára fontos szempontok alapján.
Rendszerfejlesztő irányok
A tapasztalatok szerint a Felügyelet 2009-ben is jelentÅ‘s mértékben befolyásolta a jogalkalmazást. Az EBF döntéseinek jelentÅ‘ségét leginkább az mutatja, hogy az egészségügyi szolgáltatók jogalkalmazási és jogértelmezési gyakorlata szempontjából zsinórmértékül szolgálnak. A Felügyelet számos alkalommal értesül arról mind az érintett intézmény, mind a betegek visszajelzései alapján, hogy az egészségügyi szolgáltatók maguk is felülbÃrálva korábbi álláspontjukat, esetlegesen jogszabálysértÅ‘ gyakorlatukat a Felügyelet döntésével összhangban megváltoztatják. A Felügyelet szerepe éppen ezért különösen jelentÅ‘s és összetett, a betegjogok jobb érvényesÃthetÅ‘ségének záloga a rendszerfejlesztÅ‘ szándék, amihez a szolgáltatói oldal együttműködése elengedhetetlen.
Az EgészségbiztosÃtási Felügyelet 2009. évi beszámolója a szervezet honlapján.
Forrás: www.weborvos.hu
Â