Amikor belépett a gyógyszertárba, a megszokott halk, ám jól érhetÅ‘ módon köszönt, de nem érkezett a mindig mosolygós válasz. Már ez kissé elbizonytalanÃtotta. Egyedül volt. Sem beteg, sem a gyógyszerésznÅ‘ nem volt éppen ott. Lassan körbe nézett. A kis asztalon ott volt a vizes kancsó a poharakkal, de körülötte rendezetlenül szÃnes prospektusokat, egy állványon plakátokat látott, az üvegfal mögötti polcokon mindenféle termék, vitaminok, fogyasztószerek, étvágyjavÃtók kÃnálták magukat. Bizonytalansága tovább nÅ‘tt. Hol tudom kiváltani a gyógyszereimet? – gondolta. Jó napot kÃvánok! – hallatszott ekkor egy kedves nÅ‘i hang. A gyógyszerésznÅ‘ barátságosan, udvariasan kiadta a gyógyszereit, pontosan ráÃrta a dobozokra az adagolást, majd elköszönt. Az idÅ‘sebb úr megköszönte, elköszönt és szomorúan kiment a gyógyszertárból. Nem tudta ekkor még, hogy mit, de valamit hiányolt. Hazafelé menve elment a régi, de néhány hete véglegesen bezárt gyógyszertára elÅ‘tt. Itt érezte meg, hogy mit nem kapott meg ebben az új gyógyszertárban. Hova lett az Å‘ gyógyszerésze, akivel meg lehetett beszélni a betegsége és a gyógyszer szedésének fontos, vagy apró részleteit? Hova lett az a szép gyógyszertár, ahol tudta és érezte, törÅ‘dnek vele, ahol nem kÃnáltak neki a gyógyuláshoz szükséges gyógyszereken kÃvül más terméket?
Ez a történet igaz is lehet? Talán igen, talán nem.
A gyógyszertár biztonságot, bizalmat és minÅ‘séget ad a betegeknek. FelelÅ‘sségteljes hivatásnak tekintjük mindennapi feladatainkat. A gyógyszerhez és a terápiához értÅ‘ szakemberek vagyunk. Mindig, minden esetben azok vagyunk? Ma még a betegek bizalommal vannak irántunk, de lassan távolodunk ettÅ‘l a bizalomtól! Távolodunk, vagy távolÃtanak? Mindkét eset rossz. Mentséget pedig ne keressünk! A táraasztal mögött álló gyógyszerész az egyik legnemesebb és egyben a legnehezebb egészségügyi szolgálatot végzi. Nem kereskedelmi gyakorlat, nem üzleti tevékenység. Még akkor sem, ha sokan annak gondolják és arra akarnak megtanÃtani, rávenni, hogy a patikába betérÅ‘ sose menjen ki anélkül, hogy valamit nem vásárol. Még akkor sem, ha ma gazdaságilag és pénzügyileg katasztrofális helyzetbe került a gyógyszertárak nagy része. Ajándékkal, bonussal, nyereményjátékkal nem lehet bizalmat kiérdemelni. A gyógyszertár és a gyógyszerész az egészség érdekében tett felelÅ‘s szolgálatot nyújt, ezért szerepét erkölcsi érték és nem üzleti haszon határozza meg.
A gyógyszerek hatásának, alkalmazásának ismerete megkönnyÃti a fegyelmezett és együttműködÅ‘, pontos gyógyszerszedést, azaz a helyes és hatékony gyógyszeres terápiát, aminek értéke és nem ára van. A beteg egészségtudatos magatartása kialakÃtásában nagy lehetÅ‘sége, de egyben felelÅ‘ssége is van minden gyógyszerészdoktornak, függetlenül attól, hogy vezeti vagy irányÃtja a gyógyszertárat, illetve gyógyszerészként dolgozik ott. A szakmai, hivatásrendi hitelesség, a magas szintű gyógyszerészi szakértelem, a gyógyszer és a gyógyszeralkalmazás pontos ismerete mellett elengedhetetlen a beteggel való személyes kapcsolat minÅ‘sége. A termékorientált, gyógyszerszakértÅ‘ gyógyszerésztÅ‘l Ãgy jutunk el a betegorientált gyógyszerészhez.
Napjaink felelÅ‘s státusokban lévÅ‘ gyógyszerészeinek feladata, hogy a politikai akarattal 2006-ban útjára indÃtott „liberális, piaci gyógyszerészet” körülményei között ismét a szakmaiság prioritását igazolják (prof. dr. Botz Lajos). Mágócsy-Dietz Sándor, az MGYT elnöke 1924-ben Ãrta, hogy „Ma az egyéni érvényesülés korát éljük, amely átragadt a gyógyszerész társadalmunkra is, aminek folytán (Â…) a vezéreszme a gyors anyagi gyarapodás. ( Â…) ErÅ‘s és elszánt akarattal törekedni kÃvánunk arra, hogy a gyógyszerészek elhalványodott etikai értékeit a tradÃcióknak megfelelÅ‘en visszaállÃtsuk.” A sajnos ma is érvényes megállapÃtás ellenében csak a hozzáfűzött és megfogalmazott akarat megszÃvlelésével, a magunk felelÅ‘sségével és hivatásunk melletti elkötelezettségünk megÅ‘rzésével, a magunk fáradtságával jutunk el gyógyszerészetünk céljaihoz:
„Az életcél boldogság, de elébb
Fáradni kell, hogy ezt a célod elérd…”
(Petőfi Sándor)
Budapest, 2010. március
Dr. Hetényi László
Â