Az összegzÅ‘ dokumentum többek közt felelÅ‘s minisztériumot, működÅ‘ hatóságokat, egyértelmű szabályozást, a patikaláncok korlátozását, a patikaliberalizáció leállÃtását, a gyógyszerészi hivatás kompetenciaterületeinek rendezését és a köztestületi jogosÃtványok helyreállÃtását követeli. A 12 pontot az MGYK februári, debreceni vándorgyűlésén fogalmazta meg egy korszak lezárása és egy új korszak nyitányaként.
- Elnök úr, mi motiválta ennek a dokumentumnak a létrehozását?
- Egyfajta emlékeztetÅ‘nek szánjuk, és felhÃvjuk ismételten a figyelmet arra, hogy meg kell állÃtani azt a káros folyamatot, melyet a gyógyszer-gazdaságossági törvény 2007. óta indÃtott el. Ennek a feladatkörnek a része, hogy a gyógyszertár-létesÃtés jelenlegi menetén változtatni kell, a tulajdonlás kérdéseit újra rendezni szükséges és a gyógyszerész szakember feladatvégzése közben gyakorolt jogait helyre kell állÃtani.
- A szakmai követelmények betarthatósága is ide tartozik?
- Igen, elÅ‘fordul, hogy a gyógyszerész nem tud eleget tenni a szakmai követelményeknek, mert a munkáltatója (a gyógyszertár működtetÅ‘je) olyasmire utasÃtja, amit legjobb szakmai tudása szerint nem tenne, vagy nem tehetne meg. Ilyen eset például a vényköteles gyógyszerek vény nélkül történÅ‘ expediálására vonatkozó utasÃtás az expediáló felé. Ezt gyakran nem megfelelÅ‘ kompetenciával rendelkezÅ‘ asszisztens végzi az officinában. Ahhoz, hogy a szükséges rendet megteremtsük - mert abból következik a biztonság és a minÅ‘ség -, helyre kell tenni a kompetenciákat és azok mellé a jogokat biztosÃtani, melyek ma nincsenek meg.
- Ön hol látja legjobban sérülni ezeket a jogokat?
- A személyi jog intézményét ez a törvény és szabályozás gyakorlatilag kiüresÃtette. A személyi jog korábban gyógyszertári működtetést tett lehetÅ‘vé, és koncessziós jellegű állami feljogosÃtás volt arra nézve, hogy egy adott területen ezt a közfeladatot valaki ellássa. A jelenlegi szabályozás a személyi jogból jogosÃtványt csinált: gyógyszertárat csak személyi joggal rendelkezÅ‘ vezethet, Ãgy az mintegy "tárgyi feltételévé" vált a gyógyszertár működtetésének. ElÅ‘fordulhat ezek szerint, hogy valaki távol dolgozik egy gyógyszertártól (pld. egy cégnél gyógyszer-ismertetÅ‘ként) és egyébként 300 kilométerre személyi jogosa egy patikának. Tehát a személyes közreműködés feltétele, a kötelességek és a jogok sérülnek, kijátszhatók. Emellett kompetencia-zavarok merülhetnek fel a gyógyszerész és az asszisztens között is. A beteg számára nehezen azonosÃtható, mi várható el tÅ‘lük.
- Milyen megoldások szolgálhatnak erre?
- A Kamara álláspontja szerint a közvetlen betegellátásban való közreműködés a gyógyszerész feladata (ennek része a gyógyszerkiadás és a beteggel való folyamatos kapcsolattartás) Ezt a gyógyszerészi kompetenciát támasztja alá a gyógyszerészi gondozás programja. Ennek a beteg számára is világossá kell válnia. Ehhez kapcsolódóan felmerül a kérdés a patikákban dolgozó gyógyszerészek számát illetÅ‘en. A debreceni vándorgyűlésen végeztünk egy számÃtást, melynek eredménye az volt, hogy nálunk az európai normáknak megfelelÅ‘ számú gyógyszerész van a patikákban. Angliában például egy vénnyel kapcsolatos szakmai tevékenységre (ami ugye a vény elemzése, a gyógyszer kiválasztása és expediálása, a beteg tájékoztatása) átlagosan három percet számolnak. JogkövetÅ‘ munkavégzés alapján Magyarországon is van annyi gyógyszerész a rendszerben, amennyi ezt teljesÃteni tudná. De jelenleg olyan mértékű adminisztratÃv és gazdálkodási feladat hárul rájuk, hogy kárát látja hivatásuk lényege, a beteggel való kapcsolattartás és ellátás.
- Hogyan lehetne ezen javÃtani?
- Például ésszerűsÃteni kellene az adminisztrációt. Például olyan stabil gazdálkodási környezetet kellene teremteni, mely egy kisebb kompetenciával rendelkezÅ‘ számára delegálhatóvá teszi ezt a munkát. A beszerzést, a rendelést a gyógyszerész jelenleg is delegálhatja az asszisztensnek, de kárát láthatja a patika. Összegezve: az lenne a kÃvánatos, ha a hálózatban jelen levÅ‘ gyógyszerészek testi, szellemi és lelki szempontból is folyamatosan alkalmasak lennének a betegellátásra. De ilyen leterheltség mellett ez akadályokba ütközik.
- Elnök úr, végül arra lennék kÃváncsi, hogy az összegzÅ‘ dokumentumban foglalt lépések vagy lépéskényszerek között milyen sorrendet tudna felállÃtani?
- Az elvi sorrendet meghatározza, hogy az elemzÅ‘ munka során a szempontrendszereinket négy témakörbe csoportosÃtottuk. Az elsÅ‘ az állam szerepe a gyógyszerellátásban. Azt foglalja magában, hogy az állami szabályozásnak, a hatékony hatósági ellenÅ‘rzésnek és felügyeletnek milyen nagy a jelentÅ‘sége, továbbá, hogy az hol sérült leginkább az elmúlt három évben, miként állÃtható helyre. A felelÅ‘s állam illetve minisztérium után kiáltó 1. pontnak az a lényege, hogy az állam ne mondjon le saját korábbi jogköreirÅ‘l, szabályozza ezt a területet. A gyógyszerellátás a közegészségügy része, melyet a nemzeti érdekek alapján kell megszervezni. Egyébként ezzel utaltunk az Európai Közösség bÃróságának egyik döntésére is, mely errÅ‘l szól. Az államnak megvan a joga a szabályozásra, a liberalizálásnak nincsenek külsÅ‘ kényszerei. A 4-tÅ‘l 7-ig terjedÅ‘ pontok gyakorlatilag a gyógyszertárak helyzetével foglalkoznak. RögzÃtik a gazdasági állapotot, a működésüket szabályozó, jogi környezetet, és az ezzel kapcsolatos más kérdéseket. A 8-9-10. pont az emlÃtett szakmai kompetencia, képzés, továbbképzés témaköre. Végül a 11. és 12. pont a köztestület, az érdekvédelem tárgyában készült. Hiszen a három év romboló folyamatának egyik alapeleme az volt, hogy az egészségügy területén működÅ‘ köztestületeket ellehetetlenÃtették, feladataikat és a jogköreiket megvonták. Az önkéntes tagsággal olyan helyzet jött létre, amelyben a kamarák alapfeladataikat nem tudják ellátni. Ez az alapfeladat az lenne, hogy a Kamara szervezze, összefogja azt a rendszert, amely többek közt egy-egy egészségügyi szakmában lévÅ‘k felkészültségének biztosÃtását, a szakmához való lojalitását és az etikai kódex betartását jelenti. Ehhez élet-és működÅ‘képes szervezet valamint ismét kötelezÅ‘ tagság szükséges, mert a társadalom érdeke Ãgy tudna teljesülni, ami a köztestületiség lényege. Akkor van értelme a kamarai munkának, ha azt a jogi szabályozás a közhatalom részévé teszi.
- Köszönöm szépen a beszélgetést.
Tóth Ilona