Hasonlóan a korábbi miniszimpóziumokhoz a mostaniak is azt a célt szolgálták, hogy az adott terület jellemzÅ‘it és problémáit csokorba gyűjtve az elkövetkezÅ‘ idÅ‘szak kamarai tevékenységéhez segÃtséget nyújtsanak. A vitaindÃtókat követÅ‘en diszkussziók voltak, melyek végén a felvetett problémák és megoldások összegzésére is sor került. A miniszimpóziumok moderátorai dr. Hankó Zoltán alelnök és dr. Horváth-Sziklai Attila országos ügyviteli vezetÅ‘ voltak.
Miniszimpózium a kamara feladatairól és szervezetéről
A folyamatban lévÅ‘ politikai változásokhoz kapcsolódóan újraértékelésre kerülhet a hivatásrendi kamarák közhatalmi státusza valamint jog- és feladatköre. Ez különösen érintheti a három egészségügyi szakmai kamarát, melyek köztestületi jogosÃtványait néhány évvel ezelÅ‘tt jogszabállyal üresÃtették ki. A remélt változásokhoz kapcsolódóan indokolt volt áttekinteni a kamara korábbi és jelenlegi státuszát, szervezeti struktúráját, jellemzÅ‘it, lehetséges feladatait és célkitűzéseit. Mivel valamennyi gyógyszerész szakmai tevékenységét és egzisztenciális lehetÅ‘ségeit jelentÅ‘sen befolyásolhatják a remélt változások, indokolt volt, hogy az ezekkel kapcsolatos kérdéseket nyilvános kamarai fórumon vitassuk meg a kamara országos és megyei vezetÅ‘inek, valamint tagságának közreműködésével és bevonásával.
A miniszimpózium elÅ‘készÃtéseként a megyei szervezetekkel együttműködésben került sor a jelenlegi helyzet felmérésére és az elképzelések összegzésére, melyeket a vitaindÃtókba az elÅ‘adók beépÃtettek.
ElsÅ‘ként dr. Hankó Zoltán alelnök Hivatásrendi kamarák a demokratikus jogrendben c. vitaindÃtója hangzott el. Röviden ismertette a hivatásrendek és a köztestületek jellemzÅ‘it és igazolta, hogy a hivatásrendi köztestületek a demokratikus jogrend részét képezik. TaxatÃve összevetette a kamara korábbi és jelenlegi jogosÃtványait, bemutatva, hogy a jelenlegi jogszabály miként üresÃtette ki a kamara köztestületi jellegét. Bemutatta a kamara fÅ‘bb céljait és az ehhez szükséges szervezeti struktúra, valamint szabályozás fÅ‘bb elemeit. A köztestületi kamara hÃd az államhatalom és a szakma között. Érdekvédelmi, önkormányzati és közhatalmi funkcióit ennek figyelembe vételével kell ellátnia.
Dr. Horváth-Sziklai Attila országos ügyviteli vezetÅ‘: A kamarák igazgatási feladatai c. vitaindÃtójában sorra vette a kamara korábbi, jelenlegi és lehetséges igazgatási feladatait (pl. működési nyilvántartás, árak kihirdetésében való részvétel, továbbképzés szervezésében való részvétel). Párhuzamot vont a hivatásrendi kamarák és az önkormányzatok feladatai között. Véleménye szerint a kamara érdekvédelmi és hivatali tevékenysége külön is értelmezhetÅ‘; ez utóbbi közigazgatási jellegű döntéseket hoz, melyben a kiszámÃthatóságnak, gyorsaságnak és a transzparenciának jelentÅ‘s szerep jut. Javaslatot tett a köztestületi kamarák törvényeinek áttekintésére az ellátandó feladatok vonatkozásában is.
Magyarné dr. Pintér Gabriella (elnök, Pest Megyei Szervezet) és dr. Brezanóczy Ferenc (alelnök, Pest Megyei Szervezet): A kamara szervezetépÃtésében szerzett tapasztalatok. Milyen szervezetépÃtÅ‘ tevékenység vár a megyei szervezetekre? c. vitaindÃtójukban bemutatták, hogy a kamara Pest megyei szervezettségi adatai jóval az országos átlag fölöttiek. Ennek elsÅ‘dleges magyarázatát a jól megszervezett kapcsolattartásban, a közérdekű információk gyors eljuttatásában, a tudatos közösségépÃtÅ‘ akciókban és az utánpótlás tudatos nevelésében látják. Ehhez jó értelemben vett „atyáskodásra”, professzionálisan működÅ‘ hivatalra, az országos szervekkel való folyamatos kapcsolattartásra és a szakmai szempontok elsÅ‘dlegességének érvényre juttatására van szükség.
Dr. Újházi László (elnök, Hajdú-Bihar Megyei Szervezet): A megyei szervezetek közhatalmi jogosÃtványainak alakulása. Milyen közhatalmi jogosÃtványok telepÃtése indokolt a megyei szervezetekhez? c. vitaindÃtójában a megyei hivatalok működtetésének fontosságára hÃvta fel a figyelmet. A tagságot megyei szinten kell nyilvántartani és etikai ügyekben is az elsÅ‘dlegességet a megyei szervezetnek kell biztosÃtani. Indokolt a továbbképzések szervezésében való részvétel. Fontos a megyei önkormányzatok egészségügyi bizottságával a jó kapcsolat és a patikalétesÃtéssel és működtetéssel (pl. szolgálati rend) kapcsolatos kérdésekben is megkerülhetetlen a megyei szervezet.
Kerekesné dr. Vörös Erzsébet (elnök, Nógrád Megyei Szervezet): A megyei szervezetek érdekvédelmi tevékenységérÅ‘l. Milyen feladataink vannak és milyen feladatokra lehet számÃtani a jövÅ‘ben? c. vitaindÃtójában konkrét példákon mutatta be, hogy a gyógyszertári marketinggel kapcsolatos anomáliák (pl. házhozszállÃtás, receptirányÃtás, kedvezményrendszer, szabálytalan gyógyszertár-működtetés, személyi joggal való visszaélés) rendezése érdekében a Nógrád Megyei Szervezet milyen lépéseket tett. Kifejtette, hogy a helyi anomáliák feltárásában és a szükséges lépések kezdeményezésében a megyei szervezet feladatát hatékonyan senki nem tudja átvenni.
A vitára csak rövid idÅ‘ maradt. Dr. Hetényi László ismertette a Budapesti Szervezet tevékenységét, különös tekintettel arra, hogy a fÅ‘városban a gyógyszerészek összetétele sajátos (pl. ipari és minÅ‘ségbiztosÃtó gyógyszerészek, illetve az államigazgatásban vagy a kórházakban dolgozók nagyobb aránya). Dr. Horváth Tamás összegzésként elmondta, hogy a kamarának szemléletében figyelembe kell venni a társadalmi folyamatokat, szem elÅ‘tt kell tartani a betegérdekeket és olyan módon kell megfogalmazni az igényeket, hogy azok társadalmi támogatást nyerjenek. A kamarának szervezetében is meg kell újulni, hogy készen álljon az eljövendÅ‘ változásokra.
Miniszimpózium az asszisztensképzésről
A liberalizáció részeként jelentÅ‘sen megváltoztak a gyógyszerészi és a (szak)asszisztensi kompetenciák, változott az asszisztensek oktatási rendszere és a képzési struktúra. A változások értékelése vegyes és számos anomália is a felszÃnre került. Emiatt az MGYK több Ãzben kezdeményezte a hatályos jogszabályi háttér korrekcióját és az anomáliák miatt ombudsmani vizsgálat is indult. Érdemi eredmény egyik kezdeményezésbÅ‘l sem származott. Emiatt indokolt a képzés jelenlegi rendszerének áttekintése és a kompetenciaterületek vizsgálata. Ezt a célt szolgálta a május 28-i második miniszimpózium az asszisztensképzésrÅ‘l.
ElsÅ‘ként Vizvári László (fÅ‘igazgató, ETI): Kompetenciák az egészségügyben c. elÅ‘adása hangzott el, melyben keresetlen Å‘szinteséggel számolt be az asszisztens-képzés jelenlegi szabályozásáról és gyakorlatáról. Az asszisztens-képzés – hasonlóan a többi OKJ-s képzéshez – moduláris szerkezetű és kompetencia-alapú, azonban kognitÃv szempontból problémákat vet fel. Mivel az oktatási programok csak ajánlottak, az egyes képzÅ‘helyeken óriási eltérések tapasztalhatók. Ma integrált szakképzési központokban, szakképzÅ‘ intézetekben, egyetemeken és felnÅ‘tt képzési vállalkozásoknál is folyik képzés, ahol a személyi és a tárgyi feltételek nem egységesek. A korábbi gyakorlattal szemben idén a vizsgáztatás joga is liberalizált lett. Ahhoz, hogy a képzés egységessége és szÃnvonala garantált legyen, jelentÅ‘s változásokra van szükség.
 Dr. Csóka Ildikó (intézetigazgató docens, SZTE): A gyógyszertári asszisztensképzés jelenérÅ‘l és jövÅ‘jérÅ‘l c. vitaindÃtójában ismertette a jelenleg hatályos jogszabályokat. Külön kiemelte, hogy jelenleg nem szükséges a képzÅ‘helyeknek tanlabort működtetni és hiányzik a képzÅ‘helyek szakmai akkreditációja. Súlyos problémát jelent, hogy a szabályozás a minimum óraszám helyett óraszám-maximumot határoz csak meg. Fontos az elvárt kompetenciák tisztázása. Ez alapján rögzÃthetÅ‘k a képzés tartalmi elemei. Ezt követheti a gyógyszertári személyi feltételek tisztázása, s mindezekre HR stratégia épÃthetÅ‘.
 Dr. Horváth-Sziklai Attila (országos ügyviteli vezetÅ‘, MGYK): Az asszisztensképzés egy vizsgaelnök szemszögébÅ‘l cÃmmel vizsgaelnöki tapasztalatait ismertette. Különösen fontos üzenete volt az elÅ‘adásnak, hogy – hasonlóan a gyógyszergyártás minÅ‘ségi elÅ‘Ãrásaihoz – az asszisztensképzés során is mindvégig garantálni kellene a minÅ‘séget.
Ezt követÅ‘en élénk vita alakult ki, melyben részt vettek az asszisztensi szervezetek meghÃvott képviselÅ‘i is (Füleki Mariann és Böjtös Zsuzsanna), akik szintén az anomáliák rendezése érdekében szóltak és felajánlották együttműködésüket.
Összegzésként elhangzott, hogy az asszisztens-képzés feltételeiben is érvényesÃteni kell az állami felelÅ‘sséget. Ez jelentÅ‘s szabályozás-korrekciót igényel, melyet a kamara az ETI-vel és az asszisztens-szervezetekkel közösen kezdeményez. Addig is indokolt lenne a képzÅ‘helyek minÅ‘sÃtése a szakmai szervezetek részérÅ‘l, és foglalkozni kell a „gyorstalpaló” iskolákban végzett asszisztensek biztonságos foglalkoztatásának problémájával is.
Mindkét miniszimpózium hasznos volt és mindkét területen hozzájárulhat a rendezéshez.
(hankó)