Amit erő és hatalom elvesz…
Emlékezés a gyógyszertárak államosÃtásának hatvanadik évfordulóján
Â
Hatvan évvel ezelÅ‘tt, 1950. július 28-án reggel az ország mintegy 1200 magángyógyszertárába hÃvatlan vendégek érkeztek és bejelentették: az 1950. évi 25 sz. törvényerejű rendelet értelmében a gyógyszertárat azonnali hatállyal államosÃtják. A háromtagú bizottságok átadták a népjóléti államtitkár által aláÃrt értesÃtést az állami kezelésbe vételrÅ‘l, a rolót lehúzták, a kasszát lezárták, és azonnal elkezdték az ún. „vagyonmegállapÃtó leltárt”, amely a gyógyszerkészlet és a készpénz mellett kiterjedt a követelések és tartozások számbavételére, a berendezésre és felszerelésre, beleértve az autókat, kerékpárokat, valamint sok esetben a személyes tulajdonú tárgyakat is. A bizottságok átadtak egy másik értesÃtést is, amely a gyógyszertár-tulajdonos gyógyszerész további sorsáról rendelkezett, s amelybÅ‘l a cÃmzett értesült arról, hogy ezek után hol és melyik gyógyszertárban dolgozhat állami alkalmazottként, gyógyszertárvezetÅ‘ vagy beosztott státuszban. Korabeli visszaemlékezések szerint a megrendÃtÅ‘ esemény ellenére a vagyonmegállapÃtó leltárak végrehajtásában a gyógyszerészek nagy többsége együttműködÅ‘ magatartást tanúsÃtott, s az új körülmények között is igyekeztek emberi tartásukhoz és gyógyszerészi esküjükhöz méltó módon helytállni.
Az államosÃtásról szóló, gyér számú beszámoló és néhány tanulmány az elkövetkezÅ‘ években és évtizedekben az államosÃtást sikertörténetként mutatta be, amely egy „kizsákmányoló réteg” lába alól kihúzta a talajt, továbbá jelentÅ‘s mértékben járult hozzá a dolgozók gyógyszerellátásának javÃtásához, a gyógyszerészet fejlÅ‘déséhez és a szocialista egészségügy kialakÃtásához. Évtizedekig nem volt ildomos nyilvánosan beszélni az államosÃtás jogtalanságáról és a túlkapásokról, a rendeletben rögzÃtett kártalanÃtás elmaradásáról és a személyes tragédiákról. Az államosÃtási dokumentumoknak a levéltárak is csupán a töredékét Å‘rzik, s a gyógyszertári központok egy részénél sokáig fellelhetÅ‘ iratokat a négy és fél évtized utáni privatizátorok – mint számukra értéktelent és érdektelent – megsemmisÃtették. Az újabb generációk csupán néhány elkötelezett kollégánk szükségszerűen megkésett publikációiból és személyes visszaemlékezésekbÅ‘l tudhatnak – sajnos egyre kevesebbet – az államosÃtás elÅ‘zményeirÅ‘l, okairól, menetérÅ‘l és következményeirÅ‘l. Itt kell emlÃtést tenni többek között dr. Kempler Kurtról, dr. Nikolics Károlyról, dr. Ragettli Jánosról, dr. Brantner Antalról és dr. Kovács Lászlóról, akik személyesen átélt emlékeik mellett, évtizedeken keresztül szisztematikusan gyűjtötték az adatokat és visszaemlékezéseket, s mindazon gyógyszerésztörténészekrÅ‘l, mint pl. dr. Rádóczy Gyula és dr. Grabarits István, akik munkásságuk egy részét az államosÃtás kutatásának szentelték. Az Å‘ elkötelezettségük és személyes kiállásuk nélkül ma még annyit sem tudnánk az államosÃtásról, mint amit a késÅ‘i publikációk rögzÃtenek, és amit a tanÃtványok, fiatalabb pályatársak emlékezete Å‘riz.
Hatvan év múltán a történések személyes aspektusai sokat veszÃtettek aktualitásukból. Ez még akkor is igaz, ha az államosÃtás után napra pontosan négy hónap hÃján negyven évvel jelent meg az a miniszteri rendelet, amely 1990 tavaszán újra lehetÅ‘vé tette magángyógyszertárak létesÃtését, s e sorok Ãrója némi sorsszerűséget vél felfedezni abban, hogy az államosÃtás egyik tragikus vesztesének fia nyithatta meg az elsÅ‘ magángyógyszertárat húsz évvel ezelÅ‘tt. A történések elemzése és tanulságainak összegzése azonban mindig aktuális és mindig új összefüggésekre irányÃthatja a figyelmünket. Volt, amikor a gyógyszerészek emberi és szakmai helytállása került reflektorfénybe, máskor az államosÃtás utáni idÅ‘szak laikus vezetÅ‘inek és ellenÅ‘reinek a vegzatúrája, majd – különösen a patikaprivatizáció során – a kárpótlás elmaradása. Ma, néhány évvel a liberalizáció után, megint más aspektusokra és aktuális tanulságokra érdemes figyelni.
A kor történéseit tágabb összefüggésekben vizsgálva szembetűnÅ‘ lehet, hogy az államosÃtást nem sokkal megelÅ‘zÅ‘en a gyógyszerészet szakmai érdekvédelmi szervezeteit betiltották, majd – az államosÃtással párhuzamosan – megroppantották a gyógyszerészi kompetenciákat is: a gyógyszertár-tulajdonlás mellett a -működtetés joga is elkerült a gyógyszerésztÅ‘l, s a „korszellemmel haladni nem kÃvánó gyógyszerészek” megregulázásának szándékával megindult a középkáderek képzése is. Aztán negyven évvel késÅ‘bb (a Â’90-es évek elsÅ‘ felében) a gyógyszerészet szakmai, anyagi és erkölcsi rehabilitációjának jegyében nyúltak hozzá – lényegében megint egyszerre – e három területhez, amikor sor került a gyógyszertár-tulajdonlás újraszabályozására, a gyógyszerészek kompetenciáinak rendezésére és a kamara köztestületként való elismerésére. Az ötvenes évek kommunista hatalomátvételét követÅ‘en tehát politikai rendszerváltásra volt szükség a gyógyszerellátás rendszerének megváltoztatásához: a Â’90-es évek elején tért át az ország a pártállami struktúráról a plurális demokráciára, illetve a szocialista (államkapitalista) gazdaságirányÃtási rendszerrÅ‘l a szociális piacgazdaságra. A gyógyszerészi hivatás független a politikától, a hivatás gyakorlásának a feltételei azonban a politika által nagymértékben determináltak.
A 2006-os liberalizáció ismét egyszerre hozott változást mindhárom területen: megváltoztatta a gyógyszertár-tulajdonlás és működtetés szabályozását, lenullázta a kizárólagos, piacképes és jogszabályban elismert gyógyszerészi kompetenciákat, továbbá megfosztotta köztestületi jogosÃtványaitól a kamarát. Ezek – különösen együtt – ismét rendszerváltás értékű intézkedések voltak. MÃg azonban 1950-ben és a múlt század Â’90-es éveiben egy általános politikai rendszerváltozás részeként került sor a gyógyszerellátás „rendszerváltására”, addig ez 2006-ban nem egy teljes körű politikai/társadalmi rendszerváltás része volt: a „szociális piacgazdasági” modellnek megfelelÅ‘ gyógyszerellátó rendszer neoliberális gazdasági/társadalmi szemléletnek megfelelÅ‘ gyógyszerellátó struktúrába való erÅ‘szakos átirányÃtását csak részlegesen kÃsérte más területek hasonló jellegű átalakÃtása. Emlékezzünk, hogy pl. az egészségügy finanszÃrozásának több biztosÃtós modelljét a kormánypártok akarata ellenére sem sikerült bevezetni. RejtÅ‘zködÅ‘ és részleges rendszerváltás történt tehát, azonban a gyógyszerellátás liberalizációját az elsÅ‘k között sikerült végrehajtani. A liberalizáció politikai determináltsága közel sem volt azonos mértékű az államosÃtás vagy a patikaprivatizáció politikai determináltságával, továbbá hiányzott a neoliberalizmus társadalmi/politikai legitimációja is. A patikaliberalizáció valódi okai ma még jórészt feltáratlanok.
Az államosÃtás korábban soha nem látott nehéz helyzetbe hozta a gyógyszerészeket. Mégis, a kari összefogás legszebb példái talán ebbÅ‘l az idÅ‘szakból valók. A vagyonuktól megfosztott, szakmai függetlenségüket elvesztett, emberi méltóságukban megalázott gyógyszerészek képesek voltak arra, hogy – amennyire csak lehet – rövid idÅ‘n belül saját sorsuk irányÃtását a maguk kezébe vegyék. Ha már a politikailag determinált döntéseket megakadályozni nem lehetett, legalább a negatÃv következményeit próbálták tompÃtani. A politikai szempontok alapján kiválasztott laikus vállalati vezetÅ‘k mellé elÅ‘ször szakemberek kerültek, majd a nem gyógyszerész vezetÅ‘ket mindenhol gyógyszerészek váltották. Másfél évvel az államosÃtás után megszervezték a szakfelügyeleti rendszert, továbbá az ötvenes évek „szűk levegÅ‘je” és a szakmai szervezetek betiltása ellenére olyan továbbképzési rendszert alakÃtottak ki, amely az ismeretek naprakésszé tételén túl a gyógyszerészek közösségépÃtését is célozta. Schulek Elemér, Végh Antal, Mozsonyi Sándor, Nikolics Károly, Kedvessy György és sokan mások – a gyógyszerészet akkori vezetÅ‘i – össze tudtak fogni, hogy mentsék, ami menthetÅ‘. Nem épÃtettek légvárakat, de megtettek mindent, ami megtehetÅ‘ és soha nem nyugodtak bele abba, ami a gyógyszerészettel az államosÃtáskor történt. Deák Ferenc hÃressé vált mondásához tartották magukat, aki szerint „Amit erÅ‘ és hatalom elvesz, azt idÅ‘ és szerencse ismét visszahozhatja, de amirÅ‘l a nemzet, félve a szenvedésektÅ‘l, önmaga lemond, annak visszaszerzése mindig nehéz és mindig kétséges”.
Ha a moratórium hatályba lépésére és az Å‘szi újraszabályozásra várva van az államosÃtás hatvanadik évfordulójának aktuális üzenete, akkor ez az.
Â
Â
Dr. Hankó Zoltán
Â
Â
Â
Â
Â