A HálĂłzati GyĂłgyszertárak SzövetsĂ©gĂ©nek álláspontja szerint az egĂ©szsĂ©gĂĽgyi törvĂ©nymĂłdosĂtás számos igazságtalanságot hordoz. A változások elĹ‘nyeirĹ‘l Horváth Tamás, a Magyar GyĂłgyszerĂ©szi Kamara elnöke nyilatkozott a HĂrExtrának.
A Hálózati Gyógyszertárak Szövetsége szerint kifogásolható, hogy a törvényjavaslat kizárólag a gyógyszerészek körének érdekét képviseli, akik jelen pillanatban személyi joggal rendelkezve gyógyszertárat vezetnek. Igaz, hogy ez rossz irányvonal?
AlapvetĹ‘en nem igaz. Ez a törvĂ©nyjavaslat a betegek Ă©rdekeit helyezi a közĂ©ppontba, Ă©s az egĂ©sz gyĂłgyszerellátást a beteg-Ă©rdek alapján közegĂ©szsĂ©gĂĽgyi szolgáltatáskĂ©nt, nem kereskedelemkĂ©nt definiálja Ă©s Ăgy Ă©pĂti fel. EbbĹ‘l kifolyĂłlag egyáltalán nem a gyĂłgyszerĂ©szek Ă©rdekĂ©ben törtĂ©nik az Ăşjraszabályozás. KĂ©tsĂ©gtelen, ez a fajta szabályozás egybeesik a Magyar GyĂłgyszerĂ©szi Kamara Ă©s a gyĂłgyszerĂ©sz szakmai szervezetek törekvĂ©seivel.
A HGYSZ irreálisnak tartja azt az Ă©rvelĂ©st, mely szerint a megfelelĹ‘ szakmai munka Ă©s a gyĂłgyszerĂ©szeti felelĹ‘ssĂ©g csak a gyĂłgyszerĂ©szek többsĂ©gi tulajdonának biztosĂtásával Ă©rhetĹ‘ el. Ez idáig szakmaiatlanul működtek a gyĂłgyszertárak?
A hálĂłzati formában működĹ‘ gyĂłgyszertárak mögött is vannak megfelelĹ‘, vagy magas szakmai szĂnvonalon működĹ‘ gyĂłgyszertárak, de ennek a biztosĂtĂ©ka nem a működtetĹ‘ cĂ©gben van, vagy pedig annak a munkáltatĂłi felelĹ‘ssĂ©gvállalásában, hanem az alkalmazásában állĂł gyĂłgyszerĂ©szeknek a szakmai felelĹ‘ssĂ©gben, kĂ©pzettsĂ©gĂ©ben, Ă©s tapasztalatában.
EbbĹ‘l kifolyĂłlag nyilvánvalĂłan a szĂnvonal biztosĂtásához a minĹ‘sĂ©g, biztonság Ă©s a gyĂłgyszerĂ©sz szakembereknek a tapasztalata kell. Azonban ez csak akkor Ă©rvĂ©nyesĂĽlhet, ha a szakember tudását Ă©rvĂ©nyre tudja hozni. Ha hálĂłzati működtetĂ©s keretĂ©ben működik egy gyĂłgyszertár, Ă©s tĂ©telezzĂĽk fel, szakmán kĂvĂĽli működtetĹ‘je van a gyĂłgyszertárnak (autĂłkereskedĹ‘, Ă©s kĂĽlönfĂ©le cĂ©gek), akkor nem tudják ezeket Ă©rvĂ©nyesĂteni, hiszen számos esetben felĂĽlĂrja a működtetĹ‘ a szakmai tevĂ©kenysĂ©gĂ©t.
Azonban, ha többsĂ©gi tulajdonban vannak a gyĂłgyszerĂ©szek, akkor nyilvánvalĂłak a felelĹ‘ssĂ©gi viszonyok. Amennyiben vĂ©t a szakmai szabály ellen, akkor Ĺ‘t, mint szakembert, szakmai egzisztenciájában is számon lehet kĂ©rni, Ăgy ez egy tiszta felelĹ‘ssĂ©gi viszonyt jelent.
(...)
A gyógyszerészek rendelkeznek a sikeres üzletvezetéshez elengedhetetlen pénzügyi, közgazdasági tudással?
A gyĂłgyszertár kĂ©tsĂ©gtelenĂĽl egy gazdálkodĂł egysĂ©g is, amellett, hogy egĂ©szsĂ©gĂĽgyi szolgáltatĂł. A privatizáciĂł Ăłta tizenhat Ă©v telt el. Az elmĂşlt idĹ‘szakban a gyĂłgyszerĂ©szek megtanulhatták ezt a gazdálkodási tevĂ©kenysĂ©get. A másoddiplomás kĂ©pzĂ©sek mellett, számos gyĂłgyszerĂ©sz vĂ©gzett közgazdasági Ă©s vezetĹ‘kĂ©pzĹ‘ tanfolyamokat. A jövĹ‘re vonatkozĂłan pedig a kamara az etikai szabályozás egy Ăşj terĂĽletĂ©t, az Ăşgynevezett gazdasági etika terĂĽletĂ©t szeretnĂ© megnyitni, ami a felĂĽgyeletet, számonkĂ©rĂ©st, Ă©s szankcionálását is cĂ©lul tűzi ki. Nem kell fĂ©lni, a gyĂłgyszerĂ©sz egyetemet vĂ©gzett, komoly stĂşdiumok után áll, Ăgy kĂ©pes arra, hogy adott esetben cĂ©gvezetĂ©si, vagy egyĂ©b ĂĽzletvezetĂ©si tanulmányokat folytasson. A gyĂłgyszertár vezetĂ©sĂ©hez kötnĂ©nk a kĂ©sĹ‘bbiekben az ilyen irányĂş tudást Ă©s vĂ©gzettsĂ©get.
A kamara egyetĂ©rt azzal, hogy a kormányzat tiltaná a gyĂłgyszerek dĂjának közvetett csökkentĂ©sĂ©t (ajándĂ©k, vásárlásra jogosĂtĂł utalvány, kupon). A törvĂ©nymĂłdosĂtás miĂ©rt Ăr elĹ‘ a marketing- Ă©s versenytilalmat? Hiszen a betegek elĹ‘nyhöz jutottak ezáltal.
KĂ©tsĂ©gtelen, hogy ezek valamilyen anyagi elĹ‘nykĂ©nt felfoghatĂłk, azonban ezek a marketingakciĂłk a gyĂłgyszerellátĂł rendszert olyan szinten kĂ©pesek torzĂtani, ami mellett kĂ©ptelensĂ©g kiegyensĂşlyozott ellátást működtetni. (...)
Ön szerint igazságos lenne a HGYSZ azon követelése, ha a törvény életbe lép, akkor a gyógyszertári befektetők, gyógyszerészek ne szerezhessenek részesedést kereskedő és gyártó cégekben, illetve az ilyen részesedésüket számolják fel?
AlapvetĹ‘en kĂĽlönbsĂ©get kell tenni a gyĂłgyszertár, mint a betegekkel foglalkozĂł egĂ©szsĂ©gĂĽgyi szolgáltatĂł, egyben ĂĽzleti vállalkozás Ă©s a nagykereskedelem között, amely tiszta ĂĽzleti, forgalmazási feladatokat ellátĂł cĂ©g. A speciális szabályozás - amely kizárja a marketinget Ă©s elĹ‘Ărja a többsĂ©gi tulajdont- az egĂ©szsĂ©gĂĽgyi szolgáltatĂł szintre Ă©rtelmezendĹ‘. A gyĂłgyszerĂ©szeknek -kĂĽlföldi pĂ©ldák szerint is - azokat az Ă©rdekeiket, melyeket a beszerzĂ©si oldalon elĹ‘nykĂ©nt meg kĂvánnak szerezni, azt megtehetik beszerzĂ©si szövetkezetek formájában. (...)
KĂĽttel Sándor szerint az átalakĂtáshoz szĂĽksĂ©ges költsĂ©get nem tudja kitermelni a szektor. Ă–n szerint a 2014. vagy a HGYSZ által javasolt 2020. a reális idĹ‘pont a változások kivitelezĂ©sĂ©hez?
A gyĂłgyszertárak eladĂłsodottsága a nagykereskedĹ‘k felĂ© kĂ©tsĂ©gtelenĂĽl lĂ©tezĹ‘, Ă©s kezelendĹ‘ problĂ©ma. A kamara Ă©ppen ezĂ©rt már a tavalyi Ă©v során megkezdte a kapcsolatfelvĂ©telt a nagykereskedĹ‘i oldallal. A tárgyalási sorozatban bizonyos ajánlatokat tettĂĽnk a helyzet kezelĂ©sĂ©re. Ez többek között arra is vonatkozott, hogy milyen adĂłsságkezelĂ©si lehetĹ‘sĂ©ggel legyenek, milyen technikákkal lehet az eladĂłsodott gyĂłgyszertárakat szemĂ©lyre Ă©s vállalkozásra szĂłlĂłan ebben a helyzetben segĂteni. Sajnálatos mĂłdon ebben nem tudtunk elĹ‘rehaladni Ă©s ebbĹ‘l kifolyĂłlag, csak az idei Ă©vben öt milliárddal nĹ‘tt ez az állomány.
Ez a tizenhat milliárd egy tĂ©nyszám, azonban a helyzet kezelĂ©sĂ©hez ennek egy precĂz átvilágĂtására van szĂĽksĂ©g, hogy lehessen látni mi az, amit konszolidálni kell.
Akkor reális a HGYSZ álláspontja, ha a piacnak önerĹ‘bĹ‘l kell kitermelni a szĂĽksĂ©ges összeget. A hĂşszmilliárdnyi befektetendĹ‘ tĹ‘kĂ©vel kapcsolatban a kamarának az az álláspontja, hogy kĂ©tsĂ©gtelen ez egy akkora tĹ‘ke, amit nagy valĂłszĂnűsĂ©ggel egy rendezett, kiegyensĂşlyozott, jĂłl szabályozott rendszer mellett a pĂ©nzintĂ©zetek megfinanszĂroznának, azonban mindenkĂ©ppen szĂĽksĂ©g van az államnak a garancia illetve a fedezet biztosĂtási funkciĂłjára. Az állami garancia ezekhez a hitelekhez, Ă©s tranzakciĂłkhoz elengedhetetlen. Ilyen irányban prĂłbáltunk lĂ©pĂ©seket tenni. KerestĂĽk, hogy akár az Ăšj-SzĂ©chĂ©nyi terv keretĂ©ben találhatĂł-e olyan fejezet, ami erre a cĂ©lra használhatĂł lenne. Az állam tudja, milyen tĹ‘kemozgásrĂłl van szĂł Ă©s a megfelelĹ‘ eszközökkel a biztonságban valĂł kivitelezhetĹ‘sĂ©get segĂti majd. Nem azt mondom, hogy a gyĂłgyszertári működĂ©sbĹ‘l, 2014-ig ki lehet termelni ezt a tĹ‘kĂ©t. PĂ©nzintĂ©zeti segĂtsĂ©gre van szĂĽksĂ©g, amely egy hosszabb idĹ‘re szĂłlĂł hitelt jelent.
(...)
Az állami szerep felerősödésével ön egyetért?
Így van. A gyógyszerellátásban az erőteljes állami szerep, az erélyes hatóságok és egy hatékony etikai rendszer kell. Mindezek a megfelelő működés alapjai, amit mi támogatunk.