A versenymÃtosz megÅ‘rzése és a közpénzek elherdálása
Â
Dr. Kupper András
Â
Folyik a médiavita az egészségügyi salátatörvény tervezetének patikapiaci szabályozásával kapcsolatban. A Fidesz-KDNP egészségügyi szakpolitikusai szerint a gyógyszerpiac liberalizációja hibás elvi alapokon nyugszik: a lakossági gyógyszerellátás rendszerét nem a versenypiac részeként kell kezelni, hanem vissza kell integrálni az egészségügybe. Ezt az igényt fogalmazza meg a májusban elfogadott kormányprogram, és ennek a jegyében született döntés nyáron az átmeneti patikalétesÃtési moratóriumról is. A kormány mostani javaslata a „visszaintegrálás” jogszabályi alapjait teremti meg.
A javaslat újradefiniálja és új alapokra helyezi a gyógyszertár egészségügyi feladatait. A patikusoknak ezen túl a gyógyszertárból forgalmazható valamennyi termék esetén biztosÃtaniuk kell a helyes alkalmazásra vonatkozó teljes körű tájékoztatást. Részt kell vállalniuk a helyes és eredményes gyógyszeres terápia elÅ‘segÃtésében, követésében, valamint a prevencióban és a népegészségügyi programokban is. A betegtudatosság növelése, a helyes gyógyszerhasználat elÅ‘segÃtése, a terápia-kiegészÃtÅ‘ termékek (gyógytermékek, étrend-kiegészÃtÅ‘k) alkalmazásának kontroll alá helyezése nemcsak egészségpolitikai, hanem nemzetgazdasági szempontból is hatalmas jelentÅ‘ségű lehet: ma százmilliárdos nagyságrendű veszteségeket vagyunk kénytelenek elviselni a beteg-együttműködés hiányosságai és a kivédhetÅ‘ gyógyszer-alkalmazási problémák miatt. A javaslat szerint a gyógyszertárak ne gyógyszer-értékesÃtÅ‘ kereskedelmi egységekként működjenek, hanem váljanak ténylegesen népegészségügyi centrumokká.
Ehhez kapcsolódóan értelmezhetÅ‘ a tervezet többi pontja. Ha a páciens patikai ellátását egészségügyi feladatként fogjuk fel, újra kell gondolni a gyógyszertárakkal szemben támasztott követelményeket, újra kell szabályozni a marketinget, és tisztázni kell a felelÅ‘sségi viszonyokat is. A közforgalmú gyógyszertáraknak ismét elÅ‘ kell Ãrni a teljes körű gyógyszerellátási kötelezettséget, beleértve a gyógyszertárban készÃtendÅ‘ gyógyszereket is. ElÅ‘ kell Ãrni, hogy milyen képzettségű személyek láthatják el a beteget, és abba kell hagyni azt az utóbbi években bevett gyakorlatot, hogy szinte bárki a tára mögé állhat. Szükséges a létszámnorma is, hogy a patikában legyen elég szakember, és a tájékoztatási kötelezettség ne csak jámbor óhaj maradjon. Helyre kell állÃtani a személyes felelÅ‘sség rendszerét és meg kell büntetni az elÅ‘Ãrások megszegÅ‘it. Az ugyanis nem megy, hogy a szabálytalankodóval szemben még csak eljárnak (ha elkapják), de az utasÃtást kiadó tulajdonossal szemben már semmilyen szankció nem foganatosÃtható.
Az elmúlt években rengeteg új gyógyszertár létesült, és ez elvileg akár jó is lehetne. Azonban azt is látni kell, hogy ezzel párhuzamosan ugrásszerűen megnövekedett a veszteségesen működÅ‘ gyógyszertárak száma, és a körbetartozás komoly ellátási zavarokat okozó tényezÅ‘vé vált. Mérlegelni kell: vállaljuk-e a versenymÃtosz megÅ‘rzésének kedvéért, hogy fenntartjuk a közpénzek elherdálásának rendszerét? A körbetartozás a gyógyszerpiacon ugyanis azt jelenti, hogy a patika (vagy a patikalánc) megkapja a tb-tÅ‘l a gyógyszer-támogatás ellenértékét, de azt már nem utalja tovább a beszállÃtójának (mert veszteségesen működik), vagy egy off-shore cégen keresztül folyatja ki a pénzt az országból. Itt az ideje annak, hogy a közérdek érvényesüljön: ott létesüljön új patika, ahol szükség van rá, és annyi gyógyszertár működjön, ahánynak a fenntartására elegendÅ‘ forrás biztosÃtható.
Nem kerülhetÅ‘k meg a gyógyszertárláncokkal és a tulajdonlással kapcsolatos kérdések sem, különösen amiatt, mert itt vannak a legnagyobb érdekütközések. A kormányprogram szerint meg kell teremteni a gyógyszerészi tudáson alapuló, független működtetési kompetenciát és az ehhez szorosan hozzátartozó, többségi gyógyszerészi tulajdonon alapuló gyógyszertár-működtetést. A tervezet a kormányprogramnak megfelelÅ‘ megoldást tett le az országgyűlési képviselÅ‘k asztalára: az újonnan létesülÅ‘ gyógyszertárak esetén az új elÅ‘Ãrásnak a törvény hatálybalépése napjától meg kell felelni, a már ma is működÅ‘ gyógyszertárak esetében pedig erre három év átmeneti idÅ‘t Ãr elÅ‘ az elÅ‘terjesztÅ‘. A gyógyszerészi tulajdonlás elÅ‘Ãrása összhangban van az uniós bÃróság által is deklarált garanciális elÅ‘Ãrásokkal. Ez azonban azt is jelenti, hogy a javaslat olyan természetes személyek többségi tulajdonához és személyes közreműködéséhez köti a gyógyszertár-működtetés engedélyezését, akik Magyarországon élnek és gyógyszerészi diplomájuk van. Ez a technika alkalmas arra, hogy nemzeti érdekkörben maradjanak a gyógyszertárak, ráadásul számos uniós ország alkalmazza egészségügyi piacának védelmében. Más kérdés, hogy ennek is alkotmányos keretek között kell érvényt szerezni. Az AlkotmánybÃróság eddigi gyakorlatának és az uniós bÃróság határozatainak ismeretében azonban nagy biztonsággal valószÃnűsÃthetÅ‘: a javaslat ezen passzusa is kiállja majd az alkotmányosság próbáját.
A törvényjavaslat elfogadásával új korszak kezdődhet a gyógyszerellátásban, ami sok feladatot jelent a végrehajtó hatalomnak és a gyógyszerészeknek egyaránt. Ettől azonban nem szabad félni, mert a betegek érdeke mindenek felett áll.
Â
A szerző országgyűlési képviselő (Fidesz),
az egészségügyi bizottság tagja
Megjelent a Magyar Nemzet 2010. november 27-i számában
Â
Â
Â
Â
Â
Â