A GYKTN szombat délutáni blokkjában a kamara elÅ‘tt álló feladatokról esett szó: egyrészt arra keresték a választ, hogyan állnak az új 12 ponttal, illetve A területi szervezetek, mint az önkormányzatiság zálogai cÃmmel az újonnan megválasztott megyei elnökök tartották meg beszámolóikat.
A rendezvénysorozat szombat délutáni blokkja Dr. Nagy Vilmos, a kamara közgazdasági szakértÅ‘je elÅ‘adásával vette kezdetét – a beszámoló a délelÅ‘tti idÅ‘hiány miatt csúszott át késÅ‘bbre. A gyógyszertári vállalkozások mérlegbeszámolói feldolgozásának eredményérÅ‘l tájékoztatta a hallgatóságot. Mint ismeretes, a kamara –mint évek óta mindig – idén is megrendelte a KSH-tól az emlÃtett adatokat, hogy nyomon tudják követni az ágazat gazdasági, pénzügyi helyzetének változásait. Az adatok részletes ismertetése után újfent láthatóvá vált, hogy a 2006. végi liberalizáció következtében 2010-re az ágazatban súlyos gazdasági válság alakult ki. A liberalizáció 2010-es leállÃtása a gazdasági válság fokozatos felszámolását eredményezte. AmÃg a 2011-es mérlegbeszámolók feldolgozását követÅ‘en a változásokat „trendfordulóként” jellemezték, addig a 2012-es év adatai alapján úgy fogalmaztak, hogy elindult a „kilábalás a válságból”. A 2013-as adatok ismeretében azt mondhatták, hogy „megindult a stabilizáció”. A 2014-es adatok feldolgozása alapján pedig megállapÃtható, hogy az ágazat a 2006-2010 közötti – liberalizáció okozta – gazdasági válságból kikerült, stabilizálódott és folyamatos működésre alkalmas – hangzott el. A beszámoló alapját képezÅ‘ elemzés a honlapunkon olvasható.
Ez után vette kezdetét a délutáni blokk, amely Az elÅ‘ttünk álló feladatok cÃmet viselte, ennek elsÅ‘ részében Hogyan állunk az új 12 ponttal? összefoglaló cÃmmel négy elÅ‘adás következett.
ElsÅ‘ként dr. Hankó Zoltán tartotta meg  A gyógyszerellátás struktúrája, tulajdonosi szerkezete cÃmű elÅ‘adását. Mint emlékeztetett rá, 2010-ben került megfogalmazásra és elfogadásra az elsÅ‘ 12 pont, amelynek több pontja foglalkozott strukturális és gyógyszertár-tulajdonlási kérdésekkel. Ezek nagy része teljesült már, amikor az új szempontrendszer kialakÃtásra került 2014-ben, a kormánnyal megújÃtott együttműködési megállapodáshoz kapcsolódóan. Ekkor került megerÅ‘sÃtésre az a politikai akarat is, hogy szükség van egy erÅ‘s középosztályra, s ennek kialakÃtásába kell beilleszteni a gyógyszerészek helyzetének megerÅ‘sÃtését is. A következÅ‘kben ismertette a tulajdonlással kapcsolatos jogszabályi változásokat, szót ejtett a tÅ‘ke és a hitelprogramról, a különféle támogatásokról. A jelenlegi helyzetet ismertetve szólt a gyógyszerészi tulajdonlással kapcsolatos adatokról is. Kiemelte: szakmapolitikai szempontból a nagy kihÃvást azok a gyógyszertárak jelentik (kb. 500-550), ahol a gyógyszerészi tulajdonhányad 40% alatt van, itt ugyanis meg kell megteremteni annak a lehetÅ‘ségét, hogy tényleges gyógyszerészi többségi tulajdont érjenek el. Mik a teendÅ‘k? – tette fel a kérdést, majd sorolta azokat a feltételeket, amelyek szükségesek a gyógyszerész tulajdonosi program sikeres végrehajtásához. Végezetül az elÅ‘ttük álló kihÃvásokról, például franchise rendszerrÅ‘l tett emlÃtést, amelyre választ kell találni, ugyanakkor tudni kell, hogy a tulajdonosi program végig vitele „soha nem látott lehetÅ‘séget” jelent a gyógyszerészeknek.
Dr. Sohajda Attila A gyógyszertárak gazdálkodása cÃmű elÅ‘adásában az új 12 pont ezzel kapcsolatos állását, illetve a gyógyszerellátás gazdasági konszolidációja érdekében tett lépéseket foglalta össze. Egyértelmű – mondta –, hogy stabil gazdasági helyzetre van szükség az elÅ‘ttünk álló a feladatok megoldásához, majd sorra vette azokat a tényezÅ‘ket, amelyek ennek létrejöttét segÃtették. ElsÅ‘ként a februári profilrendeletet ismertette, ami bÅ‘vÃtette a forgalmazható termékek körét. Úgy látja, az árrés általános emelésére reálisan nem lehet számÃtani, de célzott korrekcióval lehet javÃtani a helyzeten. A kognitÃv szolgáltatások dÃjazásával folytatta, majd áttért a magisztrális gyógyszerkészÃtésre, amelynek dÃjtételeit 2001-ben határozták meg utoljára. Külön hangsúlyt fektetett a vidéki gyógyszerellátás biztosÃtásának a kérdésére. Ezt követÅ‘en a KSH-tól 17 forgalmi kategóriára kért adatokat ismertette, kiemelve a veszteséges vállalkozások számának és a szállÃtói tartozások értékének csökkenését, de szót ejtett arról is, hogy az egy dolgozóra esÅ‘ bruttó átlagbér nem éri el a nemzetgazdasági átlagot. Végezetül elmondta, hogy a kamara folytatja a gyógyszertárak költségracionális működését szolgáló korábbi tevékenységét, és kész elindÃtani minden olyan együttműködést, ami nem veszélyezteti a személyi jogos kompetenciákat, továbbá figyelembe veszi, hogy a gyógyszertárak az egészségügyi szolgáltató rendszer részei.
A sorban a következÅ‘ beszámolót dr. Brezanóczy Ferenc, mint a szakmai munkabizottság elnöke tartotta. A gyógyszerészi kompetenciák fejlesztése cÃmű elÅ‘adásában az új12 pontról beszélt a gyógyszerészi feladatok tekintetében. Bevezetésként az elÅ‘zÅ‘ és az új 12 pont létrejöttének körülményeit hasonlÃtotta össze. A második megfogalmazásának idejére megszilárdultak a gazdasági viszonyok, ez pedig felértékelte a gyógyszerészekkel szembeni elvárásokat, a fejlÅ‘dÅ‘ világban egyre növekvÅ‘ feladatoknak kell eleget tenniük. Kiemelte, az államtitkár, a tiszti fÅ‘gyógyszerész és az OEP fÅ‘osztályvezetÅ‘je is megfogalmazta a kamarával történÅ‘ együttműködési szándékát - ez pedig a bizalomra épül. „Ezt a bizalmat meg kell Å‘riznünk és alkalmasnak kell lennünk a gyógyszerészettel szemben támasztott társadalmi, gazdasági, szakmai, etikai elvárások teljesÃtésére”.
A következÅ‘kben az új 12 pont azon részeit vette sorra, amelyek a gyógyszerészi kompetenciákkal foglalkoznak. Kiemelte, hogy a fiatalokat segÃteni kell a tulajdonlásban. Fontos a négyes követelményrendszer érvényesÃtése – ehhez viszont szükséges a gyógyszerészképzés megújÃtása. Beszámolt a kamara képzés megújÃtásáért folytatott munkájára, illetve a már elért eredményekre. Külön hangsúlyt fektetett a határterületi kompetenciák bÅ‘vÃtésének kérdéskörére. A gyógyszerellátással szembeni társadalmi elvárások kapcsán megjegyezte, törekedni kell a szakmai, etikai normák betartására.
Az utolsó elÅ‘adást dr. Horváth-Sziklai Attila tartotta, aki Az informatika a gyógyszerészek szolgálatában cÃm alatt tájékoztatást adott azokról az informatikai fejlesztésekrÅ‘l, amelyek az egyedi dobozazonosÃtó bevezetéséhez kapcsolódnak. Mint elmondta 2016 februárjától 3 év áll rendelkezésre a megvalósÃtáshoz. A következÅ‘kben a program részletes bemutatására tért át. Kitért a technikai specifikációkra, valamint nyilvánvalóvá tette, hogy az egyedi azonosÃtók bevezetésének a célja a gyógyszerhamisÃtás visszaszorÃtása. Ki viseli ennek az anyagi terheit? – tette fel a kérdést.
A gyártók, és nem a gyógyszerészek – hangzott a válasz. Ezt követÅ‘en ismertette azokat az elemeket, amelyeknek szerepelni kell a falkartonon, majd ábra segÃtségével bemutatta, hogyan fog a rendszer felépülni. Az uniós jogszabály magyar fordÃtásának fontosságára is felhÃvta a figyelmet, a látszólag csekély pontatlanságokból is probléma adódhat. A továbbiakban eloszlatta azt az esetleges aggodalmat, amely szerint a rendszer személyes adatok gyűjt: kritérium a rendszerrel szemben, hogy szenzitÃv adatok ne kerüljenek ki – mondta.  A késÅ‘bbiekben néhány gyakorlati dologra hÃvta fel a figyelmet, majd összefoglalta, hogy az azonosÃtók bevezetése milyen feladatokat ró a kamarára. Végezetül bemutatta, hogy az egyes európai országok hol tartanak a rendszer bevezetése terén.
Az elÅ‘adás elhangzása után A területi szervezetek, mint az önkormányzatiság zálogai közös cÃm alatt a területi szervezetek újonnan megválasztott elnökei tartották meg bemutatkozó elÅ‘adásaikat. A program több mint egy órával az eredetileg kitűzött idÅ‘pontnál késÅ‘bb ért véget.Â
mgyk.hu
Fotó: dr. Nagy Vilmos