Minden gyógyszerésznek helye lehet a kamarai testületekben, de csak akkor vállaljon pozÃciót, ha azonosulni tud a gyógyszerészet szakmai, anyagi és erkölcsi rehabilitációjára irányuló kamarai célokkal – tartja dr. Hankó Zoltán elnök, akit egyebek mellett a területi szervezetekben hamarosan induló választások kapcsán az elmúlt négy év kamarai munkájáról kérdeztük.
– Lassan a négyéves választási ciklus végéhez közelednek, itt az ideje tehát a számvetésnek. Kezdjük azonban egy kicsit korábbról! Ön már tulajdonképpen 2007 körül a Jövőkép és kompetencia munkabizottság keretében elkezdte kamarai munkáját. Miért volt akkor erre szükség?
– A liberalizációs törvények parlamenti végszavazása után négy nappal, 2006. november 25-én választottak alelnökké, majd a 2007. januárban hatályba lépett új kamarai törvény miatt pár hónapon belül ismét teljes kamarai tisztújÃtást kellett tartani. Ekkor újra alelnök lettem. Ez után kezdeményeztem öt szervezetközi munkabizottság megalakÃtását, melyek közül az egyiknek a kompetenciarendezési program, egy másiknak a szakmai jövÅ‘kép megalkotása lett a feladata. Ezt a két munkabizottságot késÅ‘bb összevontuk. Végül az öt munkabizottság tevékenysége kiüresedett, de ebben a munkában igazolódtak vissza azok az irányok, amelyek mentén a kamara a fÅ‘bb szakmapolitikai célokat megfogalmazta. Hogy miért volt erre szükség? Egyrészt ez idÅ‘ tájt a liberalizáció miatt a szakmában nagy volt a félelem, a kamarában pedig a tanácstalanság. Másrészt ismert a mondás, hogy „semmilyen szél nem kedvez annak, aki nem tudja, melyik kikötÅ‘be tart”. Ha ezen változtatni akartunk, márpedig akartunk, abba kellett hagyni a sebek nyalogatását, és el kellett kezdeni konkrét programok kidolgozását. Ekkor hirdettük meg célként a liberalizáció leállÃtását és visszafordÃtását, a gyógyszertárak gazdasági működÅ‘képességének helyreállÃtását, a kompetenciarendezést és a köztestületiség helyreállÃtását.
– Azóta azonban sok vÃz lefolyt a DunánÂ… Kaptak-e visszajelzéseket arra vonatkozólag, hogy helyesek voltak-e az akkori célkitűzéseik, jó irányba indultak-e el?
– Eleinte nagyon kevesen hitték, hogy mindez megvalósulhat, de sokan álltak ki mellettünk. Ez egyértelmű visszajelzés volt arra, hogy az irány jó és a gyógyszerészek támogatni fogják. Másrészt a kezdet kezdetétÅ‘l egyértelműek voltak azok az elvi alapok is, amire épÃthetünk: a gyógyszerészet az egészségügy része és akkor láthatja el jól a feladatait, ha a gyógyszerészek szakmai és egzisztenciális önállósága biztosÃtott. Tisztán kell látni, hogy mi a gyógyszerellátás valódi célja, mi a gyógyszertár funkciója és mi benne a gyógyszerész feladata. A liberalizált struktúra megálmodói minden mást figyelembe vettek, csak ezeket nem. Úgy is fogalmazhatnék, hogy rossz értelmezési keretben próbálták a problémákat megoldani. Aztán ahogy mentünk elÅ‘re és elkezdtek csordogálni az eredmények, egyre többen hittek a kamarai munka értelmében. Más kérdés, hogy egyre több lett az ellenségünk is, de ez Ãgy természetes. És bár még ma is vannak bizonytalankodó gyógyszerészek, ma már a változásokat sokan természetesnek tartják, sÅ‘t gyorsabban mennének elÅ‘re, mint ahogy lehetséges – és ez Ãgy jó.
– Nemrégiben a Gyógyszerészi HÃrlapban, egy kiadványban és a kamarai honlapon is olvashattak az érdeklÅ‘dÅ‘k az elért eredményekrÅ‘l. Ezért most csak arra kérem, foglalja össze, hogy milyen területeken értek el sikereket az elmúlt években!
– Az utóbbi hónapokban sok területi szervezet vezetÅ‘je kérte, foglaljuk össze, hogy mit csináltunk és mire jutottunk. Ez a kérés az elnökség tagjaiban is megfogalmazódott. A kérésnek eleget tettünk – ebben elsÅ‘sorban Gutay Tibor és ErÅ‘s István professzor úr volt segÃtségemre – és cÃmszavakban összefoglaltuk a legutóbbi évek változásait és eredményeit. Ez nem volt elÅ‘zmény nélküli, mert tavaly tavasszal, a kormánnyal megújÃtott együttműködési megállapodás megkötése elÅ‘tti hónapokban egy kétnapos elnökségi ülésen, majd a sümegi vándorgyűlésen már elvégeztük a helyzetértékelést, azt követÅ‘en pedig megalkottuk az új 12 pontot. Ezzel együtt most jó érzés együtt látni mindazt, ami az elmúlt években történt.
Az összefoglaló két változatban készült el. Az egyiket Gutay Tibor szignálta és elsÅ‘sorban a kamarai tagok által leggyakrabban feltett kérdések köré csoportosÃtva mutatja be fÅ‘bb vonalakban a történteket. Ez jelent meg a Gyógyszerészi HÃrlap július-augusztusi számának két középsÅ‘ oldalán. A másik a sümegi vándorgyűlés tematikája mentén összegzi az eredményeket. Ebben külön csoportosÃtottuk a gyógyszerellátás struktúrájában bekövetkezett változásokat, a szakmai és kompetencia-kérdéseket, a gazdasági eredményeket, valamint a kamara köztestületi munkáját. Ez elsÅ‘sorban a kamarai vezetÅ‘knek szóló összegzés, amelyet minden területi szervezet elnökének eljuttattunk azzal, hogy belátása szerint terjessze vezetÅ‘társai és szervezetének tagjai körében. A liberalizáció visszafordÃtásra került – talán egyedüliként a világban –, a gyógyszertárak működÅ‘képessége folyamatosan javul, a kompetenciarendezés programja eredményes és a kamara újra köztestületként működik. A gyógyszerészetnek újra van jövÅ‘je.
– A felsorolt eredmények mellett több területen még folyamatban vannak a változások. Ezek további sorsa nyilván függ a választás eredményétől… Melyek azok a területek, amelyeken komoly feladatok várnak a kamarára, illetve a továbbiakra nézve milyen terveik vannak?
– Azt gondolom, hogy a gyógyszerellátás struktúráját illetÅ‘en a legnagyobb léptékű változásoknak lényegében a végére értünk, persze a gyakorlati tapasztalatok függvényében a struktúrát és a gyógyszerellátás közvetlen környezetét illetÅ‘en is a finomhangolásra mindig készen kell állni. A legközvetlenebb feladat a tulajdonosi program végig vitele és a fiatal gyógyszerészek helyzetbe hozása. A gazdasági környezet további javÃtása is folyamatos feladat. Az elmúlt évek megmutatták, hogy ez nagyon összetett kérdés: nemcsak a bevételekre, hanem a kiadásokra és a stabilitásra is figyelni kell. Az árrésen felüli bevételi források egy része a gyógyszerpiac többi szereplÅ‘jén keresztül, egy másik része tÅ‘lük függetlenül kerül a patikákhoz. Ez utóbbi források (ilyen pl. a generikus kompenzáció vagy a szolgáltatási dÃj) alkalmasak a hátrányosabb helyzetű gyógyszertárak preferálására és a többlet szakmai teljesÃtmény honorálására is. A gyógyszerészek és a gyógyszertárak kompetencia-fejlesztési programjához az egészségügyi integráció hatalmas kaput nyitott. Ezek a tendenciák és feladatok a kamara új 12 pontjában már jól körvonalazódnak. Ezt érdemes a továbbiakban is komolyan venni. Ezzel együtt azt látom, hogy az elkövetkezÅ‘ idÅ‘szakban az országos és területi szintű kamarai munkában hangsúlyeltolódás várható. A szakmai érdekvédelem mellett egyre több olyan szakmai önkormányzati feladat is körvonalazódik, amely csak a területi szervezetek szintjén oldható meg eredményesen. Ahogy látom, erre sok területi szervezet már felkészült, de az önkormányzatiság kiteljesedése az új ciklusban vár majd rájuk. Ennek tudatában kell a tisztségviselÅ‘iket és a többi vezetÅ‘jüket megválasztani.
Egy mondatot az alkalmazott gyógyszerészekrÅ‘l is mondanom kell. A válságból kivezetÅ‘ úton a gyógyszertári vállalkozások stabilizálása prioritást kapott, beleértve az eladósodás csökkentését, a működésük stabilizálását és a készletgazdálkodási problémák kezelését is. Ez nem lehetett másként. Ezzel együtt – ahol csak lehetett – már eddig is igyekeztünk figyelembe venni az alkalmazott gyógyszerészek érdekeit, és a kompetencia-rendezés programja is több lehetÅ‘séget hordoz a számukra. Remélem, hogy az elkövetkezÅ‘ években még több figyelmet lehet fordÃtani az Å‘ speciális helyzetükre is.
– A májusi küldöttközgyűlésen módosÃtották az MGYK Alapszabályát a választási gyűlésekkel kapcsolatban. Miért volt erre szükség?
– Az elmúlt években a kamarai törvény választási eljárásokkal kapcsolatos szabályai szinte folyamatos mozgásban voltak. Ennek okait most már nem érdemes firtatni. A lényeg, hogy a legutolsó módosÃtás idén januárban lépett hatályba, s ennek figyelembe vételével kellett módosÃtani az alapszabály választásokkal kapcsolatos rendelkezéseit.
A változtatások egyik lényeges eleme, hogy több választási forma közül lehetett választani. Ilyen a választók egyidejű jelenlétét igénylÅ‘ választói gyűlés, de a törvény szerint lehetÅ‘ség van a választási idÅ‘szak alkalmazására és az online szavazásra is. A gyógyszerészkamarán belül konszenzus alakult ki a tekintetben, hogy a személyes jelenlétet igénylÅ‘ formát preferáljuk, hogy a választók megismerhessék azokat, akik a jelölést elfogadják, Å‘k pedig bemutatkozhassanak a többiek elÅ‘tt. Ezzel a számon kérhetÅ‘séget és a személyes felelÅ‘sségvállalás fontosságát is demonstrálni akarjuk. A másik lényeges változás a kötelezÅ‘ részvételi arányra vonatkozik. A kamarai törvényben 2012-ben olyan szabály lépett életbe, amely a területi szervezet választói gyűlésén a tagok több mint felének, ennek eredménytelensége esetén több mint huszonöt százalékának a szavazását Ãrta elÅ‘ érvényességi kritériumként, a két választói gyűlés között pedig minimum 15 napnak kell eltelnie. A részvételi szabály legutóbb úgy módosult, hogy elsÅ‘ alkalommal 25 százalékot meghaladó arány kell az érvényességhez, másodjára pedig a résztvevÅ‘k számától függetlenül érvényes a választói gyűlés. Ugyanakkor a törvény arra is lehetÅ‘séget ad, hogy az alapszabályban a második választói gyűlésre ennél szigorúbb részvételi arányt Ãrjunk elÅ‘. Ezzel a lehetÅ‘séggel éltünk, és a második választói gyűlésen tÃz százalékot meghaladó részvételi arányt Ãr elÅ‘ az alapszabály. Azt gondolom, hogy a kamara legitimációja miatt erre a szigorÃtásra mindenképpen szükség van. Nem lenne jó, ha a területi szervezetekben több lenne pl. a megválasztott küldött, mint ahányan részt vesznek a választói gyűlésen. Másrészt a részvételi hajlandóság a gyógyszerészi kamarában hagyományosan magasabb a többi szakmai kamarához képest: négy évvel ezelÅ‘tt voltak olyan területi szervezetek is, ahol a választói közgyűléseken a tagság több mint a fele részt vett.
– Az elÅ‘bb emlÃtett májusi küldöttközgyűlésen fogadták el az ún. „összeférhetetlenségi nyilatkozat” szövegét is, amelyet az újonnan megválasztásra kerülÅ‘ vezetÅ‘ tisztségviselÅ‘knek kell majd tenniük. Erre miért volt szükség? Illetve úgy is kérdezhetem, hogy Ön szerint a szakmának milyen kamarai vezetÅ‘kre van szüksége?
– A megválasztott tisztségviselÅ‘knek kötelezÅ‘ „összeférhetetlenségi” nyilatkozat valójában nem az összeférhetetlenség létének vagy nemlétének a kiszűrését szolgálja, hanem egyfajta esküként értelmezhetÅ‘, amit a megválasztott tisztségviselÅ‘knek a választóik elÅ‘tt kell letenniük. Ez egyrészt arra vonatkozik, hogy a közösségi érdeket tekintik elsÅ‘dlegesnek, minden feladatukat igyekeznek tisztességesen ellátni és ennek során a jogszabályi elÅ‘Ãrásokat és a kamarai rendelkezéseket be fogják tartani. Továbbá vállalják, hogy az alapszabályban rögzÃtett célokat messzemenÅ‘en figyelembe veszik. Nem lenne ugyanis jó, ha a kamarai tagok zsákbamacskát vásárolnának és késÅ‘bb kiderülne, hogy megválasztott képviselÅ‘ik nem Å‘ket szolgálják, illetve nem az alapszabályban rögzÃtett célok érdekében dolgoznak. Jó lenne, ha ezt az esküt nemcsak az alapszabály szerinti tisztségviselÅ‘k, hanem a megválasztott területi és országos küldötteknek is minél nagyobb hányada letenné.
– …ez mind szép, de mi van akkor, ha valaki nem ért egyet az alapszabályban foglalt célokkal, vagy nem a gyógyszerészek érdekét tekinti elsődlegesnek? Hogyan alakulna ez esetben az „értékvédő érdekvédelem”?
– Az alapszabály betartása mindenkinek kötelezÅ‘, a módosÃtásának pedig megvan az eljárásrendje. Egyébként az alapszabályban rögzÃtett célokat néhány évvel ezelÅ‘tt a küldöttek kilencven százalék feletti aránnyal fogadták el, tehát nagy a legitimációs erejük. Azt gondolom, hogy nehéz lenne megmagyarázni, ha valaki kamarai tisztségviselÅ‘ként mondjuk a szabad patikaalapÃtásért, a többségi gyógyszerészi tulajdon vagy a gyógyszerészi kompetenciák fejlesztése ellen, esetleg más szervezÅ‘dések érdekeinek védelméért szállna sÃkra. A liberalizációs vita Magyarországon eldÅ‘lt. A mai modell gazdaságilag racionálisabb, szakmailag biztonságosabb és etikailag érzékenyebb, mint az elÅ‘zÅ‘ek voltak. Hasonlóképpen evidencia, hogy a kamarának minden gyógyszerészi szakterület érdekképviseletét vállalnia kell. És az is egyértelmű, hogy a gyógyszerészeknek a betegérdeket kell elsÅ‘dlegesnek tekinteniük, cserébe pedig – mint a középosztály tagjai – szakmailag és egzisztenciálisan önállóak lehetnek. Szeretném remélni, hogy idén már nem ismétlÅ‘dnek meg az elÅ‘zÅ‘ választások során néhány területi szervezetnél tapasztaltak, ahol nem gyógyszerész hálózat-tulajdonosok próbálták a saját delegáltjaikat a kamarai testületekbe bejuttatni. Volt, ahol láncszavazást készÃtettek elÅ‘, máshol pedig listára Ãrták a nekik megfelelÅ‘ névsort. Ne értsen félre: mindenkinek helye lehet a kamarai testületekben, de jogos elvárás, hogy csak akkor vállaljon pozÃciót, ha azonosulni tud a gyógyszerészet szakmai, anyagi és erkölcsi rehabilitációjára irányuló kamarai célokkal, és ha vállalja a megnövekedett feladatokat.
B. ZS.