Beszélgetés dr.Horváth Tamással a Magyar Gyógyszerészi Kamara elnökével
- Úgy tűnik, hogy az elmúlt napokban felpörögtek a Széll Kálmán tervvel kapcsolatos történések. Mi történt az elmúlt hét csütörtökön a parlamenti egyeztetésen?
- A meghÃvó szerint szakmai egyeztetés az érintettekkel. A meghÃvottak részére három csoportba osztva egy-egy órás idÅ‘keretben ismertették a Széll Kálmán Munkabizottság Gyógyszertámogatási Albizottsága (NGM, KIM, OEP, NEFMI) által március hónap során készÃtett, a hazai gyógyszerellátási és gyógyszertámogatási rendszert elemzÅ‘ 120 oldalas összefoglaló tanulmány, tÃz diában és negyven perc beszédben bemutatható kivonatát. A támogatási rendszer fÅ‘bb problémáit, az átalakÃtással kapcsolatos alapvetéseket és a lehetséges beavatkozási irányokat, a meghÃvottak által elÅ‘zetesen megküldött támogatáspolitikai javaslatok összesÃtését, a munkabizottság által javasolt és tervezett intézkedéseket, ezek fÅ‘bb kockázatait és az ezzel kapcsolatos kompenzációs lehetÅ‘ségeket. A maradék idÅ‘ben kérdésekre és hozzászólásokra volt lehetÅ‘ség. A kérdések alapján a helyben adott válaszokon kÃvül további informálódás lehetÅ‘ségeként aznap este megküldték a bemutatott prezentációt és másnap a 2011 júliusától bevezetésre javasolt intézkedések részletezÅ‘ leÃrását. Mindezekre április 11-én délutánig lehetett Ãrásbeli véleményt benyújtani.
- Mi van a Széll Kálmán tervben?
- A gyógyszertámogatási rendszer átalakÃtását illetÅ‘en a terv a már ismert 2012. és 2013-2014. évekre kitűzött egyenleg javulás elérésére két lehetséges irányt ad. Az egyikben idén félév végétÅ‘l egy-másfél évre hatósági ár vagy hasonló hatású eszköz bevezetését és ezidÅ‘ alatt egy új biztosÃtási és támogatási rendszer egy lépésben történÅ‘ bevezetését, a másikban a támogatáspolitikai intézkedések kialakÃtása és bevezetése három lépésben idén félévkor és a 2012. és 2013. év januárjában. A tervezet 13 a kassza kiadási oldalát érintÅ‘ intézkedést, 3 a bevételi oldalt érintÅ‘ intézkedést, egy jelenleg ki nem fejtett úgynevezett hosszú távú, a támogatáspolitika további hatékonyságát javÃtó intézkedéscsomagot és garanciális elemként a sávos gyártói befizetés módosÃtásának lehetÅ‘ségét tartalmazza. Ezek az elmúlt napokban széles körben elemzett és vitatott lépések részletesen a szak- és közsajtóban olvashatók.
- A bemutató cÃmszavakban utalt még korrupciót csökkentÅ‘ és hatékonyságot növelÅ‘ kiegészÃtÅ‘ intézkedésekre, és mint emlÃtettem néhány kockázatra és lehetséges kompenzációs elemre. A teljes és helyes kép alkotásához elengedhetetlen szükség van az intézkedések tervezett pénzügyi hatásainak ismeretére és a munkabizottság kockázatokat és kompenzációs lehetÅ‘ségeket elemzÅ‘ munkájának részletes megismerésére. Ezt az egyeztetésen, szóban is jeleztük. Jeleztük továbbá, hogy tényszerű egyenlegszámÃtással az idei 325 Mrd forintos járóbeteg-gyógyszerkasszából tulajdonképpen 145 Mrd forintos egyenlegjavÃtást terveznek és ez 25 Mrd forinttal több a hivatalosan kommunikált 120 Mrd-os célkitűzésnél.
- Mit tartalmazott a kamara javaslata, illetve a kamara milyen szándékkal készÃtette el javaslatát a tárgyalások megkezdését megelÅ‘zÅ‘en?
- A március 28-án beterjesztett kamarai elemzés és javaslat a beÃgért, áprilisban meginduló egyeztetések elÅ‘tti kamarai álláspont kifejtése és közlése volt a kormány felé. Ezt tájékoztatásul megküldtük a szakágazat szereplÅ‘i számára is. Tartalmát tekintve elÅ‘ször is a Széll Kálmán terv akkor ismert, ide vonatkozó tartalmának tükrében készült helyzetelemzést ad. Kitér a kassza alultervezettségére, a magas és tovább nem növelhetÅ‘ betegterhekre, a gyártói, forgalmazói elvonásokra, a gyógyszertárak gazdasági helyzetére, a forráshiányosságra és eladósodottságra és a regulációs folyamat tulajdonrendezési lépéseinek ellehetetlenülésének veszélyére. A folytatásban, a kormányprogramban, a Semmelweis tervben foglalt egészségpolitikai célkitűzésekkel összhangban megfogalmazott, a kamara által javasolt intézkedések kifejtése következett, végül annak rögzÃtése, hogy álláspontunk szerint a megtakarÃtások összegét a lehetÅ‘ségek és kockázatok teljes körű elemzését követÅ‘en, a nemzeti egészségvagyon megÅ‘rzésének kötelezettségét szem elÅ‘tt tartva kell kialakÃtani. MeggyÅ‘zÅ‘désünk ugyanis, hogy nem a pénzügyi szempontokhoz kell igazÃtani az egészségpolitikai, gyógyszer- és támogatáspolitikai döntéseket, hanem olyan döntéseket kell hozni, amelyek alkalmasak a társadalom-, pénzügy-, gazdaság- és egészségpolitikai szempontok együttes figyelembe vételére. Az elmúlt évtizedekben ez nem Ãgy volt, az egészségügy, ezen belül a gyógyszerügy számos alapvetÅ‘ problémája a korábbi évek folyamatos forráskivonásának következménye.
- Hogyan viszonyul a kamara ahhoz, hogy a Semmelweis terv szellemiségében megfogalmazott javaslatait a Széll Kálmán-tervbe épÃtik be?
- EmlÃtettem, hogy álláspontunk szerint nem a pénzügyi szempontokból kell levezetni a támogatáspolitikai, gyógyszerügyi intézkedéseket. Az általunk beterjesztett javaslatokból a Széll Kálmán terv összeállÃtása során figyelembe vették a beteg-együttműködést figyelembe vevÅ‘ támogatási rendszerre vonatkozó javaslatunkat, a generikus támogatási rendszert korrigáló javaslatainkat, ezeket a gyártói szervezetek is javasolták. Két-három a gyógyszerek forgalmazását racionalizáló javaslatunkat, a gyógyszerész és orvos ösztönzÅ‘ rendszerek bevezetését és az egységes szakmai és biztosÃtói támogatáspolitikai kommunikáció kialakÃtását.
Alapvető probléma, hogy javaslataink más értelmezési tartományban készültek, ebben a "behajtás-politikai" környezetben más jelentést és tartalmat kapnak.
- Mit tartalmazott a kamara válasza?
- Fenntartjuk együttműködési szándékunkat az ügyben! Javaslatainkat az eredeti célkitűzések mentén, a Semmelweis terv vonatkoztatási rendszerében fenntartjuk. Hangsúlyt adtunk azonban annak, hogy a valóságban 145 Mrd Ft egyenlegjavÃtási terv a korábbi évek forráskivonásának folytatása, Ãgy a betegterhek növelése nélkül, a gyógyszerellátás szÃnvonalának jelentÅ‘s csökkenése nélkül, a korábban megfogalmazott egészségpolitikai célok feladása nélkül nem hajtható végre. A terv nagyon súlyos politikai kockázatokat hordoz, a lakossági gyógyszerellátás összeomlását okozhatja, az ágazat illetve az egészségügy szereplÅ‘inek ellenállását váltja ki, ami végül a Semmelweis tervben foglalt és abból átvett intézkedések kudarcát okozhatja. A gyógyszertárak működésében a szolgáltatásminÅ‘ség és az ellátásbiztonság súlyos romlásával, az ellátatlan területek és a hozzáférési esélyegyenlÅ‘tlenség növekedésével jár. A terv széleskörű, jelenleg ismeretlen haszonáldozati költségekkel jár, ezért kérjük a pontos és részletes hatásvizsgálatok elvégzését, ismertetését.