Hankó Zoltán a "kisboltos" rendeletről - Kossuth Rádió


A Kossuth Rádió 2021. február 18-i "Jó reggelt, Magyarország!" című műsorában dr. Hankó Zoltánt a "kisboltos" rendeletről kérdezték.  A kormányrendelet lehetőséget ad arra, hogy  pályázni lehessen a gyógyszertáron kívül is forgalmazható gyógyszerek forgalmazására is.

A beszélgetés itt hallható (6:45 - től):

https://mediaklikk.hu/radio-lejatszo-kossuth/?date=2021-02-18_06-00-00&enddate=2021-02-18_09-10-00&ch=mr1

A beszélgetés leirata:

Gyógyszertáron kívül is forgalmazható gyógyszerek árusítására is pályázhatnak a falusi kisboltok, amelynek hálózatát most fogják fejleszteni

Mv: Gyógyszertáron kívül is forgalmazható gyógyszerek árusítására is pályázhatnak a falusi kisboltok, amelynek hálózatát most fogják fejleszteni. Természetesen költségvetési pénzből, merthogy hazánkban 1500 olyan település létezik, amelyben nemhogy kisbolt, hanem gyógyszertár sincsen. Hatszázezren élnek ott a felmérések szerint. A vonalban Hankó Zoltán, a Magyar Gyógyszerészi Kamara elnöke. Jó reggelt kívánok!

Hankó Zoltán, elnök, Magyar Gyógyszerészi Kamara: Jó reggelt kívánok!

Mv: Milyen feltételekkel lehet majd ezekben a kisboltokban gyógyszert árulni?

Hankó Zoltán: Alapvetően van néhány tárgyi feltétel, amit teljesíteni kell. Vannak személyi felelősségi kérdések, és vannak a kisbolt szakmai kapcsolatával kapcsolatos előírások. Kezdem akkor a tárgyi feltételekkel. Ezeket a gyógyszereket értelemszerűen nem lehet szabad polcon értékesíteni. Tehát szükség van olyan szekrényre, berendezésre, ahol ezek a gyógyszerek megfelelő körülmények között tárolhatók, és értelemszerűen a bolti eladónak a közreműködésével lehet hozzájutni. Ennek a feltételei, hogy hogyan kerüljenek ezek kialakításra, a gyógyszer gazdaságossági törvényben már régóta rögzítve vannak. A személyi feltételeket illetően lényeges az, hogy legyen akár egy olyan személy, akit kijelölnek a bolton belül arra, hogy a gyógyszerekkel kapcsolatos tevékenységet kontrollálja. Fontos, hogy egy olyan információs tájékoztatórendszer kerüljön kialakításra, aminek a mentén egyfelől a vásárló ott a boltban tud a gyógyszerekkel kapcsolatos legalapvetőbb információkról ismereteket gyűjteni. Illetve, hogyha szükséges, akkor az ellátó gyógyszertárral is tudjanak teremteni kapcsolatot, hogyha bármi konzultációra vagy segítségre van szüksége a boltnak. És ezzel az utóbbival már jeleztem azt is, hogy beszállító ezekhez a majdani boltokhoz értelemszerűen a legközelebbi gyógyszertár lehet. Ennek két indoka van. Egyfelől az, hogy ezeknek a kistelepüléseknek a környékén is kistelepülések vannak, és ezeken kis forgalmú gyógyszertárak. Tehát nyilván ő nekik érzékeny anyagi veszteséget jelentene, hogyha ezek a boltok máshonnan, másoknak a közreműködésével szereznék be ezeket a gyógyszereket. Másfelől pedig ez a gyógyszertár tudja biztosítani azt a szakmai hátteret, ami szükséges ahhoz, hogy a bolti személyzet tudja, hogy mit kell csinálni a gyógyszerekkel. És ahogy előbb már említettem, szükség esetén a beteggel is tudjon konzultálni.

Mv: Hogyan? Hát ugye nem gyógyszerészek, és még csak nem is gyógyszertári szakasszisztensek. Ugyanakkor azt a jelenséget biztos ön is tapasztalja, meg talán véleménye is van róla, éppen ezért kérdezem, rengeteg gyógyszerreklám ömlik a nap minden percében szinte, interneten keresztül, televízión, rádión keresztül. Vannak köztük olyanok, olyan gyógyszerek is most már, amelyek egykor vénykötelesek voltak, aztán most már megint nem. Mit lehet itt tenni a lakosság felvilágosítása érdekében, aki esetleg a reklámból szerzi az információit csak? Hogy valósul ez meg akár egy kisboltba? Van-e tennivaló ezzel kapcsolatban?

Hankó Zoltán: Hát akkor hadd kezdjem először a reklámozással, mert régi szívfájdalmam az, ami ma Magyarországon a nem közfinanszírozott. Tehát a vény nélkül beszerezhető gyógyszerek reklámozása kapcsán folyik, az azt gondolom, hogy szinte minden szakemberben már ellenérzéseket küld, vált ki. Ilyen jellegű promóciót azoknál a termékeknél, amelyek lényegében funkcionális igényt kell, hogy kielégítsenek. Tehát, hogyha fáj a fejem, akkor próbáljuk meg csökkenteni, de ne szedjem akkor, hogyha nem fáj a fejem. Ugyanez van a vitaminkészítményekkel, a görcsoldókkal, nátha elleni készítményekkel. Tehát olyan dömpingje van a reklámoknak a rádióban, tévében, mindenhol, ami én azt gondolom, hogy a szakemberekben és a lakosság egy jelentős részében is visszatetszést jelent. Másfelől pedig én azt is látom, hogy olyan gyógyszertári láncok reklámoznak gyógyszereket árelőnyre, árakcióra hivatkozással, ami hát nagyon-nagyon megkérdőjelezhető, mert ugye konkrét gyógyszergyárnak a termékeit reklámozzák olcsóbban, mint ahogy ezeket árusítani lehetne. Úgyhogy mindenképpen indokolt a reklámszabályozásnak vagy a reklámgyakorlatnak a megújítása. Ugyanakkor ettől a megoldástól, hogy a legközelebbi gyógyszertár szakemberei közvetlen kapcsolatban lehetnek ezzel a bolttal, és nyilván itt a pályázat annak a feltételeinek a kialakítására is vonatkozik, hogy ezeket a kapcsolatokat akár online módon, tehát azonnal elérhető módon alakítsák ki a kisbolt és a gyógyszertár között, hát ezek úgyszintén ennek a részét képezik. Nagyon komoly felelősség hárul azokra a kollégáimra, akik ezeket a kisboltokat el fogják látni gyógyszerrel és információval, de bízom abban, hogy ezt valamilyen szinten fogjuk tudni kezelni. Ma ül össze az elnökség, sok minden más témánk is van, de az egyik témánk pont az, hogy próbáljunk meg az elkövetkező hetekben kialakítani és javasolni egy olyan módszertant, ami egyaránt az ebben résztvevő gyógyszertáraknak, és majd a boltok vezetőinek is segítséget nyújt ahhoz, hogy valamelyest tudjunk csökkenteni azon az ellátási problémán, ami ezeknek a kistelepüléseknek a lakosainál csapódik le. Másfelől pedig ne okozzunk nagyobb kárt, mint ami már most is van.

Mv: Köszönöm szépen! Hankó Zoltánt, a Magyar Gyógyszerészi Kamara elnökét hallották.

Â