A gyógyszerpiacon – s ezen belül a lakossági gyógyszerellátásban – 2012-ben történtek nem értékelhetők sem az elmúlt évek, sem pedig a következő évi várakozások számbavétele nélkül, s az értelmezési kerethez nemcsak a kamarai célkitűzéseket, hanem az ország általános helyzetét és az egészségügy lehetőségeit is figyelembe kell venni.
A lakossági gyógyszerellátás területén évek óta és még évekig tartó feladat a liberalizáció káros hatásainak a felszámolása. A kamara – az alapszabályában lefektetett céloknak megfelelÅ‘en – a gyógyszertárak működÅ‘képességének biztosÃtását, a gyógyszertári szolgáltatások fejlesztését, a gyógyszerészek önállóságának megteremtését és a gyógyszerészi kompetenciák helyreállÃtását, valamint a kamara önkormányzati funkciójának megerÅ‘sÃtését és a gyógyszerészet szakmai-morális megújÃtását tartja legfontosabb célkitűzésének a gyógyszer- és ellátásbiztonság, valamint a hatékonyság elsÅ‘dlegességének garantálásával.
A KSH-tól származó 2011-es gyógyszertár-vállalkozási adatok feldolgozása alapján kimondható, hogy a működÅ‘ gyógyszertárak száma ugyan csökkent (döntÅ‘en a több-gyógyszertáras városokban zártak be patikák), de ennél nagyobb mértékű a veszteséges gyógyszertári vállalkozások számának csökkenése, javult a patikai ágazat mérleg szerinti aggregált eredménye és mérséklÅ‘dött a patikák eladósodottsága a nagykereskedÅ‘k felé. Bár még mindig magas volt a veszteséges patikák aránya (16% fölött), kijelenthetÅ‘, hogy a 2010-es modellkorrekció – a patikaláz megállÃtásával, a szükségleti elv érvényesÃtésével, a személyes felelÅ‘sség újólagos megjelenésével és a gyógyszerellátásban való részvételre mentálisan alkalmatlan szereplÅ‘k közül néhánynak a háttérbe szorulásával – a patikai ágazatot 2011-ben elindÃtotta a konszolidáció útján. S ez azért is örvendetes, mert a forintok nyelvén is visszaigazolja a modellkorrekció helyességét.
A gyógyszerpiacra 2012-ben általánosságban tekintve, komoly eredménynek tartom a gyógyszerellátás folyamatosságának évközi megÅ‘rzését és a gyógyszerbéke fennmaradását, valamint a gyógyszerkassza év végi visszahozatalát a reális tartományba. Ez rengeteg munkával és kölcsönös érdekbeszámÃtással volt lehetséges mindenki részérÅ‘l – beleértve nemcsak a gyógyszerpiaci szereplÅ‘ket, hanem az egészségügyért felelÅ‘s politikai-kormányzati tényezÅ‘ket is. Gyógyszerészi nézÅ‘pontból is eredményesnek mondható a magunk mögött hagyott év, különös tekintettel a külsÅ‘ körülmények (Széll Kálmán-terv) által megszabott mozgástérre. A kamara – véleményem szerint reális helyzetértékelést követÅ‘en – elsÅ‘dleges célként fogalmazta meg a Széll Kálmán-terv intézkedései miatt kiesÅ‘ árrés-bevételek minimalizálását és pótlását, hiszen a liberalizáció éveiben eladósÃtott patikai ágazat további forráskivonást nem visel el, és a megfelelÅ‘ gazdasági feltételek hiányában a többi célkitűzésünk sem teljesÃthetÅ‘. A kompenzációra pedig olyan javaslatokat fogalmaztunk meg, amelyek egyaránt képesek a meglévÅ‘ problémák mérséklésére, valamint a rendszer hatékonyságának a javÃtására.
Jól ismert, hogy a generikus ösztönzÅ‘vel több éve fennálló anomáliát sikerült orvosolni, hiszen ennek bevezetése elÅ‘tt úgy volt köteles a gyógyszerész a betegnek a legolcsóbb gyógyszert felajánlani, hogy a helyettesÃtés kimutatható árrés-veszteséggel járt. Fontosnak tartottuk a vidéki kisgyógyszertárak működési feltételeinek javÃtását, és ez több intézkedésben is visszaköszön. A degresszivitás elvének generikus kompenzációban való érvényesÃtése mellett ilyen például a működési célú támogatás összegének növelése és a kamatmentes támogatás-elÅ‘leg igénylési és felhasználási feltételeinek újragondolása. Az évközi árrés-korrekció indokoltságát nem vitatta senki, azonban a nagykereskedÅ‘ket érzékenyen érintette, hogy ennek a fedezetéül az Å‘ árrésük szolgált. Az árrés-átrendezés részleteit – a terjedelmi korlátok miatt – most nem lehet elemezni, azonban tény, hogy azokban a térségekben, ahol gyógyszerészi tulajdonú nagykereskedÅ‘k is meghatározó módon vannak jelen, a gyógyszerészek körében sokkal pozitÃvabb ennek a megÃtélése. Ez nemcsak a folyamatok megértése és az árrés-átrendezés hatásainak optimalizálása miatt, hanem a további kamarai teendÅ‘k kijelölése kapcsán is fontos felismerés.
ElÅ‘zetes számÃtásaink szerint a Széll Kálmán-tervhez kapcsolódó árréskiesés és a kompenzációs intézkedések évközi egyenlege – az augusztusi árrés-átrendezést követÅ‘ nagykereskedÅ‘i reakciókat is számÃtásba véve – valószÃnűleg negatÃv lesz. Azonban jelenlegi ismereteink szerint, jövÅ‘re az elmúlt évekénél lényegesen kedvezÅ‘bb gazdálkodási feltételeket teremthet a patikai ágazatban a generikus ösztönzÅ‘ áthúzódó hatása, az árrés-átrendezés kibontakozó pozitÃvuma, a nagyforgalmú gyógyszertárak szolidaritási dÃjának év végi kivezetése és a szolgáltatási dÃj 2013-as bevezetése. Ez reményt ad a 2011-ben kezdÅ‘dött konszolidáció folytatására.
Kevesebbet beszéltünk róla, de komoly elÅ‘relépés történt a gyógyszerészi kompetenciák rendezésében és fejlesztésében, és tovább folyt a lakossági gyógyszerellátás rendszerének finomhangolása, valamint a gyógyszerészet egészségügybe történÅ‘ (vissza)integrálása. A szolgáltatási dÃj bevezetése kapcsán érdemes szóba hozni, hogy ezzel olyan finanszÃrozási elem kerül a gyógyszertárak gazdálkodásába, amely a gyógyszerészek által nyújtott kognitÃv gyógyszerbiztonsági szolgáltatásokat elismeri és a bevezetésével nemcsak a beteg-együttműködés javulása, hanem a gyógyszereléssel járó kockázatok csökkentése is reális elvárás lehet. Ez a mostani idÅ‘szak késÅ‘bbi értékelésekor új dimenziókat nyithat meg.
A soron következÅ‘ évben komoly lehetÅ‘ségként (és egyben feladatként) tekintek a gyógyszerészi kompetenciák további erÅ‘sÃtésére, valamint azokra a kezdeményezéseinkre, amelyek a kamarát a gyógyszerész-társadalom igazi önkormányzatává tehetik. ElÅ‘ttünk áll a jogszabályban rögzÃtett szakmai többletszolgáltatások (pl. interakció-kontroll, farmakovigilancia, párhuzamos gyógyszerelés kiszűrése, adagolás-felülvizsgálat) szakmai protokolljainak elfogadtatása és az idÅ‘szakos gyógyszerelés-felülvizsgálat módszertanának kidolgozása a 62 évnél idÅ‘sebbek körében. A patikai tevékenység minÅ‘ségét garantálhatja a szeptemberben hatályba lépÅ‘ létszámnorma (amelynek elÅ‘zetes felülvizsgálata indokolt), a belsÅ‘ minÅ‘ségügyi kézikönyv megjelentetése és az etikai audit remélt elindÃtása. MegkezdÅ‘dött az elÅ‘készÃtése néhány olyan kamarai projektnek is, amely a patikai költségek racionalizálását és a bevételek növelését célozza. Szeretném, ha ebben már 2013-ban kézzelfogható eredményt érnénk el.
Külön kell szólni a patikaalapról, melynek létrehozását már a 2010-es modellkorrekció kapcsán kezdeményeztük, azonban az elÅ‘készÃtésben érdemi fordulat csak ez év nyarán történt. Ez 2013-ban komoly kihÃvást jelent mindnyájunknak, és nem mindegy, hogy egy év múlva milyen eredménnyel zárul ez a projekt.
Az elmúlt két évtizedben számos kÃsérlet volt a gyógyszertárak többségi gyógyszerészi tulajdonlására (pl. 1994-ben és 2001-ben is). Az 1996-os patikaprivatizációkor az önkormányzatok a törvényi elÅ‘Ãrások megkerülésével, több megyében nagybefektetÅ‘knek értékesÃtették a gyógyszertárakat, a liberalizációs törvénykezést követÅ‘en létrehozott gyógyszertárak jelentÅ‘s hányadában pedig eleve beosztott alkalmazottként számoltak a gyógyszerészekkel. A 2010-es törvénymódosÃtás értelmében már nem lehetséges, hogy a hatálybalépésekor többségi gyógyszerészi tulajdonban lévÅ‘ patikák külsÅ‘ befektetÅ‘k kezére kerüljenek, a többi gyógyszertár esetében pedig 2014-ig a 25%-ot, 2017-ig pedig az 50%-ot meghaladó gyógyszerészi tulajdonhányadot kell elérni.Â
A gyógyszerellátást belülrÅ‘l ismerÅ‘k jól tudják, hogy a törvényi elÅ‘Ãrások szindikátusi szerzÅ‘désekkel való kijátszása hogyan morzsolta szét a gyógyszerészet szakmai és morális talapzatát, a liberalizációval beözönlÅ‘ szerencselovagok pedig mekkora károkat okoztak. Holott mindenki elismeri, hogy az objektÃv betegérdek érvényesüléséhez az Å‘t ellátó gyógyszerész szakmai és gazdasági döntéseinek függetlensége és az etikai számon-kérhetÅ‘sége is szükséges.
A gyógyszerész függetlenségét – az uniós bÃróság patikapiaci határozatainak értelmében – különösen a gyártókkal, nagykereskedÅ‘kkel és orvosokkal szemben kell biztosÃtani, a tiszta és átlátható viszonyok pedig azért fontosak, mert a személyes felelÅ‘sség a patikai ellátások egyik fontos alapelve. Ahhoz azonban, hogy a többségi gyógyszerészi tulajdon a napi gyakorlatban is megvalósuljon, a speciális patikai viszonyokhoz igazodó, kedvezményes kamatozású, hosszú futamidejű, türelmi idÅ‘vel meghirdetett hitelre és az elÅ‘Ãrások betartását garantáló állami-hatósági kontrollra is szükség van. Ennek az elÅ‘készÃtése kezdÅ‘dött el nyáron és a december 17-én megjelent kormányhatározat értelmében folyik tovább – immár a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és az MFB bevonásával.
A patikaalapot komoly lehetÅ‘ségnek tekintem arra, hogy azoknak a gyógyszerészek, akiknek eddig ez nem volt lehetséges,  megszerezzék a szakmai és egzisztenciális függetlenségüket. Saját magunk példájára hivatkozom: amikor a feleségemmel és a gyermekeinkkel patikát létesÃtettünk (akik szintén gyógyszerészek), gazdasági válság volt és hatalmas infláció, a hitelhez pedig nagyon nehezen és irdatlan kamattal jutottunk hozzá. Voltak többen, akik óvtak és voltak, akik segÃtettek. Nehéz döntés volt, de nem bántuk meg. Sokat dolgozunk, de polgári életet élhetünk és semmivel sem felcserélhetÅ‘ érzés a függetlenségünk. Mindig voltak és ma is vannak, akik a patikai vállalkozások kilátástalanságát hirdetik, azonban a tapasztalataim szerint különösen azoknak az aggodalmaskodását kell fenntartással kezelni, akik ma is a gyógyszerészek munkájából élnek.