Huszonöt év tanulságai VI.
 A Kamara alapÃtásának 25. és köztestületté válásának 20. évfordulója alkalmat teremtett arra, hogy visszatekintsünk az alapÃtást megelÅ‘zÅ‘ törekvésekre, felidézzük az alapÃtás körülményeit és az elmúlt negyedszázad történéseit. A 25 éves távlat már nemcsak a visszaemlékezésekre, hanem „oknyomozó” elemzésekre is lehetÅ‘séget ad, bár sokszor hiányzik még a „történelmi távlat” a mélyebb összefüggések feltárásához. A kettÅ‘s évforduló néhány olyan kérdésre is ráirányÃtotta a figyelmet, amelyek a kamara létével, szabályozásával és működésével kapcsolatban az elmúlt negyedszázadban nem egyszer vitát generáltak. Sorozatunkban ezek közül villantunk fel néhányat, a tapasztalatok összegzésének és a továbbgondolás igényével.
 A kamara és az etika
A kamara létének egyik indoka és működésének egyik központi eleme a hivatásetikai normák megalkotása, érvényre jutásuk elÅ‘segÃtése és betartásuk ellenÅ‘rzése. A kamarának ezt a jogkörét az 1994. évi LI. sz. törvény nemcsak elismerte, hanem egyben kötelezte is a kamarát, hogy alkossa meg etikai szabályzatát és hozza létre a szabályok betartása felett Å‘rködÅ‘ testületeit.
A kamara még abban az évben megalkotta etikai kódexét, amely minden hivatását gyakorló gyógyszerészre kötelezÅ‘ erejű normákat tartalmazott, s ezek betartatására – az önkormányzatiság elvének megfelelÅ‘en – létrehozta területi és országos etikai bizottságait. Tizenkét évvel késÅ‘bb, 2006-ban azonban a liberalizációs törvénykezés az érdekvédelmi jogkörök megkurtÃtása és a kötelezÅ‘ tagság követelményének eltörlése mellett a kamara etikai normaállÃtásra és kontrolljára vonatkozó kizárólagosságát is megszüntette. A kötelezÅ‘ tagság megszűnése a kamarai etikai eljárásokat lehetetlenÃtette el, ezzel párhuzamosan pedig az akkori kormány létrehozott egy másik etikai intézményrendszert azzal, hogy az általa fontosnak tartott etikai normákat miniszteri rendeletben jelentette meg, és ezek betartatását hatósági (!) irányÃtás alatt álló etikai tanácsra bÃzta. Ez a döntés nemcsak az önkormányzatiság elvét vette semmibe, hanem az etika (és ezen belül a hivatásetika) alapjainak és funkciójának totális félreértését is jelentette. A párhuzamos „etikai rendszer” rövid idÅ‘n belül visszaigazolta alkalmatlanságát: miközben a szakma a legalapvetÅ‘bb jogi, szakmai és etikai normák durva megsértésének történeteitÅ‘l volt hangos, lényegében egyetlen etikai ügy sem került a testületek elé. Szükségszerű volt tehát, hogy a kamara 2011-ben visszakapja az etikai normaállÃtás és kontroll jogát és kötelezettségét. Ez a „rehabilitáció” alkalmat teremtett az etikai kódex újragondolására és olyan új szempontok beépÃtésére is, amelyek – túllépve a korábbi évtizedek vitáin – képesek voltak a szemléleti változások befogadására. Komoly hozadéka lehet annak is, hogy létrejöhetett az etikai kollégium, amely az elvi alapok folyamatos monitorozása mellett a változtatások kezdeményezésére is felhatalmazással rendelkezik. Ma már újra vannak etikai ügyek. Ez – számomra – nemcsak azt jelenti, hogy vannak etikailag kifogásolható ügyek, hanem azt is, hogy kezd újra fontossá válni az etika és az önkormányzatiság is lassan a helyére kerülhet.Â
Az etikai szabályozás cikk-cakkjaiban nemcsak a különböző gyógyszerellátási modellek és a gyógyszerészekről illetve a kamaráról alkotott különböző vélemények, hanem az egymást metsző politikai szándékok, valamint a jogi, szakmai és etikai normák hagyományos hierarchiájának változásai is szerepet játszottak. Sőt, ez idő alatt, a párhuzamosan létező különböző etikai irányzatok mellett, a társadalmi/politikai közbeszédben megjelentek azok a nézetek is, amelyek az „értéksemlegesség” és a neoliberális társadalmi elvek keretei között az etikai szempontokat idejétmúltnak tekintették.
A hivatásetikai alapok lerakása sok olyan tapasztalattal gazdagÃtotta a kamarát, amelyeknek az érdekvédelmi és az önkormányzati tevékenységbe is be kell épülnie.
A Â’90-es évek közepén lezajlott patikaprivatizáció bizonyÃtotta, hogy az etikai normák és az egzisztenciális érdekek ütközésekor az etikai megfontolások a személyes döntéshozatal erkölcsi dimenzióiban ugyan szerepet játszanak, azonban rendszer-szintű érvényesülésük az egzisztenciális érdekekkel szemben már hátrányt szenved. Ez késÅ‘bb is – különösen a liberalizált modellhez kapcsolódóan – több esetben visszaigazolódott, pl. egyes gyógyszertárak létesÃtésében és működtetésében vállalt szerepekhez, a gazdálkodási-eladósodási problémákhoz, vagy a szakmai és marketing gyakorlathoz kapcsolódóan. Keserű tapasztalat, hogy az egyes személyek etikátlanságának árát gyakran az egész gyógyszerész-közösségnek kell „fizetnie”, pl. szankció-jellegű jogszabályokon vagy az ellenÅ‘rzési gyakorlat szigorodásán keresztül. A gyógyszerésztársadalom fizeti az árát a média nyilvánosságát elérÅ‘ konkrét ügyek miatti társadalmi megÃtélés-változásoknak is. Ezek is motiválják, hogy olyan gyógyszerészet-modell mellett állunk ki, amelyben a jogi, szakmai és hivatásetikai szabályokat betartó gyógyszerésznek nem kell „többletköltséget” viselni a normakövetésért. És ezért (is) állunk ki az ellenÅ‘rzés rendszerének olyan megújÃtása mellett, amely képes lehet egyértelműsÃteni, hogy nem érdemes normakerülÅ‘ attitűdre alapozott gyakorlatot folytatni. A rossz struktúra gátol a lelkiismeretes tevékenységben és szabálytalanságra ösztönöz („strukturális bűn”). Ezért olyan modellben gondolkodunk, ami segÃti a normakövetés normájának érvényesülését.
Úgyszintén nagy kihÃvás, hogy a gyógyszerészi etika normáit a gyógyszerészeknek kell betartani, azonban a tevékenységüket társas vállalkozás keretei között folytatják, ahol olyan tulajdonosi döntéseknek is ki vannak téve, amelyek a hivatásetikai (sÅ‘t néha még a jogi-szakmai) normákat is figyelmen kÃvül hagyják. Ennek a dilemmának a feloldására és a gyógyszerész önállóságának megerÅ‘sÃtésére nemcsak a gyógyszerellátás struktúrájának új modellje (benne a többségi gyógyszerészi tulajdonnal) és a személyi jog megerÅ‘sÃtése szolgálhat, hanem az etikai audit már kidolgozott keretrendszerének alkalmas idÅ‘ben történÅ‘ elindÃtása is. Ez utóbbi pedig már a fejlÅ‘dés egy következÅ‘ dimenzióját nyithatja meg, ahol az etikai szabályok elsÅ‘dlegesen a helyes gyakorlatot segÃtik és nem a helytelen gyakorlat szankcionálását célozzák. Â
Dr. Hankó Zoltán
Â
Â