Hova tart a világ, melyek a hazai kilátások? ezeket a kérdéseket járta körbe Lóránt Károly közgazdász a tehetséges fiatalokat a köztestületi munkára felkészítő programsorozat október 3-diki eseményén.
A neves közgazdászt dr. Hankó Zoltán kamarai elnök köszöntette, majd dr. Csath Magda és dr. Bogár László mellett ahhoz a három szakemberhez sorolta, akik már korábban is éles, a fő csapásvonaltól eltérő kritikát fogalmaztak meg a neoliberális gazdaságpolitikával kapcsolatban. A kamarai elnök és Lóránt Károly ismeretsége a kilencvenes évek végére nyúlik vissza, egy fórumon találkoztak, ami arról szólt, hogyan lehetne a gyógyszer-nagykereskedelemben a gyógyszerészeket helyzetbe hozni. Kapcsolatuk azóta is fennmaradt, a gyógyszerészet sorsfordító időszakaiban időről időre megvitatják a felmerült problémákat. Lóránt Károlynak személyes indíttatása is van a gyógyszerészi hivatás felé: felesége is gyógyszerész.
Lóránt Károly bemutatkozásá-ban elmondta:
a BME Villamosmérnöki Karán végezett 1966-ban, de mivel érdekelték a gazdasági kérdések, mérnök-közgazdász diplomát is szerzett. Munkahelyein széleskörű tapasztalatokra tett szert: fejlesztőmérnökként kezdett dolgozni, majd az Országos Tervhivatalban a távlati előrejelzések szinte minden területével foglalkozott. Uniós tapasztalatai is vannak, 2003-ban ugyanis szakértői megbízást kapott az Európai Parlamentbe egy dán képviselőtől. Tíz év után jött vissza Magyarországra. Jelenleg A Rendszerváltás Történetét Kutató Intézet és Archívum munkatársa.
Vitaindító előadásában a hova tart a világ és melyek a hazai kilátások? kérdéseket járta körül. A válaszhoz tudni kell mondta , hogy bizonyos dolgokat az ember előre láthat, ilyenek például a demográfiai adatok alakulása, a gazdasági növekedés vagy az eladósodás mértékének számai. De vannak események, amelyeket nem láthatunk előre. Erre jó példa az az eset, amikor a hetvenes években egy híres amerikai intézet kutatója könyvében úgy vélte, az ezredfordulóra a termelékenység növekedése miatt a munkaidő majd annyira lecsökken, hogy a legfőbb gond az lesz majd, hogy az emberek mivel csapják agyon a szabadidejüket A politikai viszonyok változását és így a politikai döntéseket nem lehet előre látni. Például 1956. október 23-án reggel még aligha volt tudható, mi fog történni délután. Vagy ha 1989 előtt valaki leírta volna, hogy a Szovjetunió összeomlik, Horn Gyula megnyitja a határt és belépünk a NATO-ba azt nem rendőrök vitték volna el, hanem a mentősök az elmeosztályra.
Elmondta: a világ hosszú távú alakulásával kapcsolatban több tényezővel is számolni kell: Európát jelenleg az Unió uralja, de változtatásra kényszerül. Dél-Amerika feljövőben van és Kína szerepe sem elhanyagolható, sőt már most nagyon komoly problémákat gerjeszt Dél-Európában, ahol foglalkoztatási gondokat, munkanélküliséget okoznak termékeikkel. A kelet-nyugati együttműködés az Egyesült Államoknak nem érdeke, mi viszont a kelet és nyugat határán vagyunk, ahol mindkét irányba figyelnünk kell. Oswald Spengler, A Nyugat alkonya című, kb. száz évvel ezelőtt írt könyvére is hivatkozva elmondta, a Nyugat haldoklik, Európa túljutott a zenitjén, súlyos érték-, politikai és gazdasági válság tapasztalható.
Az értékválság a keresztény értékek háttérbe szorulásával és az iszlám nagymértékű megerősödésével függ össze. A nyugati országok az olcsó munkaerő érdekében kinyitották kapuikat a bevándorlók előtt, akik főleg az iszlám valláshoz tartozók gyakorlatilag önálló társadalmat alakítanak ki az őket befogadó országokban. Ez azért is fontos kérdés, mert legalábbis a Brüsszelben élő magyarok véleménye szerint az európai beolvadásban nem a bőrszín számít, hanem a vallás. Például egy keresztény fekete könnyebben asszimilálódik, mint egy fehér muszlim. Lóránt Károly demográfiai modellje szerint a XXI. század második felére Nyugat-Európában a muszlim lakosság többségbe kerül.
Az Európai Unióval kapcsolatban felhívta a figyelmet arra, hogy 1977-ben készült egy jelentés, amely szerint ahhoz, hogy egyfajta szövetségi állam jöjjön létre, a fejlett országok GDP-jének legalább a 20-25 százalékát központosítani kell, hogy a kevésbé fejletteket támogatni tudják. Ezt a továbbiakban nem vették figyelembe, ahogy azt sem, hogy a bővítés és az együttműködés elmélyítése egymásnak ellentmond: nem lehet ugyanis egyszerre bővíteni és erősíteni az együttműködést. Lóránt Károly úgy látja, a hetvenes évek végén még reális alapokon nyugodott az Unió fejlődése, ezt követően azonban irreális elképzeléseket alakítottak ki: ma úgy szeretnének egyfajta szövetségi államot létrehozni, hogy a tagországok költségvetésükből nem igen akarnak erre költeni. Hozzátette továbbá, évekkel ezelőtt az egyik uniós biztos az Uniót egy birodalomhoz hasonlította, a birodalmakat azonban a történelem tanúsága szerint erőszakkal tartják egybe.
De vajon ki irányítja az európai politikát tette fel a kérdést. Tapasztalata alapján a különböző kérdésekről az Európai Bizottság hátterében működő szakmai bizottságok döntenek, az Európai Parlament elé kerülő javaslatokat ugyanis már alig lehet megváltoztatni. Hozott egy példát is, ami jelzi, mennyire arctalan ez a háttérhatalom: egykori dán főnöke öt évig küzdött azért, hogy adják ki azt a listát, amiből kiderülne, kik az egyes bizottságok háttéremberei, kik dolgoznak a különböző szakmai háttér-bizottságokban? A résztvevőket nem, csak a bizottságok neveit sikerült megtudni, viszont nem túl szívderítő, hogy azért az kiderült: a bizottságok tagjait jelentős részben a multinacionális cégek képviselői alkotják.
A következőkben arról beszélt, hogy a közgazdászok valójában nem tudják, hogy hogyan működik a gazdaság. Emiatt a ma elterjedt közgazdasági ideológiák többnyire kitalált elméletek, amelyek mögött többnyire érdekek állnak. Felállítanak egy axiómát ami olyan kiindulási feltételt jelent, amit nem kell bizonyítani és nem megkérdőjelezhető , majd arra építik fel az elméletet. Példaként hozta azt a gyakran hallott állítást, miszerint az állam rossz gazda. De vajon honnan tudják kérdezte , hiszen semmilyen konkrét számítás nem támasztja ezt alá? Ráadásul Nyugat-Európában is sok állami tulajdonnal találkozunk. Az említett axióma is konkrét érdekeket szolgált, azok érdekeit, akik a nyereséges állami vállalatra rá akarják tenni a kezüket. Ha pedig ez sikerült, minden tevékenységet, ami korábban a közérdeket szolgálta, de nem volt nyereséges, megszüntettek, lefaragtak mondván, hogy azt csinálja tovább az állam. Példaként hozta, hogy az orvosi diagnosztikát sok helyen kiszervezték, ami jó üzletet jelent a magánvállalkozóknak: garantált a piac és a nyereség, a gondok pedig az államra tartoznak.
A hetvenes évektől megfigyelhető a tőkés társaságok vagyonának a koncentrációja, illetve hatalmuk fokozott növekedése. E társaságok hatalomigénye végtelen, a hatalomból sohase elég nekik, a hatalomkoncentrációnak nincs határa állította David C. Korten A tőkés társaságok világuralma című könyvének mondandójával is alátámasztva. Említést tett továbbá egy zürichi tanulmányról is, amely a vagyon és a hatalom koncentrációjáról szól. Egy 140 millió vállalat adatait tartalmazó adatbázis alapján kiderítették, hogy a világtermelés jelentős része 40-60 ezer multinacionális vállalat kezében van, de ezek is egy mintegy 147 nagy pénzügyi konglomerátumból álló mag részei és még azok mögött is 30-40 igazán nagy pénzügyi központ van, általában new-yorki székhellyel. E cégek hatalma mára akkora lett, hogy meghatározzák a politikát is. Az egész nyugati média is amely hat nagy társaság kezében van mögöttük áll, őket támogatja. Az egyes országok politikusait is ez a rendszer finanszírozza. Az emberek ugyan demokratikusan választanak pártokat, azonban azok általában nem azt csinálják, amiért megválasztottuk őket, hanem azt, amit ez a csoport mond nekik. A multinacionális cégeket semmi se korlátozza, ha pedig mégis, rohannak az Unió valamelyik illetékeséhez, akik többnyire nekik adnak igazat.
Az Unióban jelenleg az történik, amit a németek akarnak. Hiába vannak elképzelések arra vonatkozóan, hogyan lehetne változtatni a helyzeten, az a német ellenállás miatt elbukik. Aki nem teljesíti az előírásokat, például a költségvetési hiány 3 százalék alatt tartását, azt túlzott deficit eljárás alá vetik. Számos nemzetközi szakember is úgy látja, hogy ez a rendszer nem működőképes.
Hazánkban is ismert a neoliberális szemlélet, amely már 1968-ban felbukkant. Ennek a szemléletnek a következménye pl. napjaink egykulcsos jövedelemadója ami egyébként csak Kelet- és Közép-Európában terjedt el. Bevezetése nagy hiányt jelent a költségvetésben, amit a gazdasági növekedésből nem lehet pótolni. Minden ország elementárisan védi saját érdekeit, és nálunk is meg kellene találni azokat az eszközöket, amelyek az ország gazdaságát védik.
A jövővel kapcsolatban kiemelte, miután már szinte mindent liberalizáltak, a szolgáltatások kerülhetnek sorra, így pl. az egészségügyi ellátó rendszerek is. A szolgáltatások liberalizációja a multinacionális gazdasági-pénzügyi erőközpontoknak a nyugdíjpiachoz való hozzáférést is jelentheti.
Az előadást követő konzultáció során az előadó által kifejtett állásponttal egyezően több hozzászóló is jelezte, hogy a nemzeti érdekek védelmét szolgálhatja az uniós bizottságok munkájában való konstruktív részvétel és a szövetségesek keresése. Volt, aki a stratégiai tervezés fontosságát vetette fel, mert ha elegendő információval rendelkezünk, bizonyos eseményeket legalább a következő töréspontig lehet látni. Volt, aki kifejtette: ahogy a muszlimok is ragaszkodnak saját hagyományaikhoz, úgy a magyar gyógyszerészet is elindult ezen az úton.
Kérdésre válaszolva Lóránt Károly kifejtette, az lenne a jó, ha a gyógyszertárak a helyi patikusok kezében lennének. Az az elképzelés ugyanis, hogy a helyiek kezében legyenek mindazok funkciók, amelyek az életünkhöz szükségesek, mára elég széleskörű mozgalommá vált. Globális tudat lokális megoldás erre van szükség. Hiába azonban az ideológia, ha nincs mögötte társadalmi támogatás. Kell tehát az elmélet, de mögötte kell állnia az erőnek, a társadalmi szervezeteknek, szakszervezeteknek, kamaráknak. Dr. Hankó Zoltán hozzátette, hogy az uniós kitekintés bebizonyította: a szubszidiaritás elve a gyógyszerészetben is követendő. Ennek elsődleges letéteményese a kamara, amelynek feladata, hogy a globalizálódó világban keresse azokat a lokális megoldásokat, amelyek a gyógyszerellátás helyi rendszerének, finanszírozásának és a betegérdeknek is megfelelnek.
A résztvevők a közel ötórás program végén megállapodtak, hogy a soron következő megbeszélésre november elején kerüljön sor.
mgyk.hu