Mint ismeretes, december 5-én este az Országgyűlés megszavazta az egyes egészségügyi tárgyú törvények módosÃtásáról szóló T/4857. sz. törvényjavaslatot. A több mint 160 paragrafusból álló új jogszabály számos törvényt módosÃt és jó néhány olyan passzusa is van, amelyek a lakossági gyógyszerellátás struktúráját és működési feltételeit szabályozza. Ezek közül – a teljesség igénye nélkül – a legfontosabbakat a következÅ‘kben ismertetjük.
Â
 A gyógyszerellátás szabályainak fontosabb változásairól
1. A patikalétesÃtés szabályozásának további pontosÃtásáról döntött a parlament. Ezen túl a fÅ‘városi kerületekre is vonatkozik az a szabály, miszerint akkor Ãrható ki pályázat gyógyszertár létesÃtésére, ha a létesÃtendÅ‘ új gyógyszertárral együtt az 50 ezernél kisebb lakosságszámú településen (fÅ‘városi kerületben) egy gyógyszertárra legalább 4500, ennél nagyobb lakosságszámú településeken (fÅ‘városi kerületben) legalább 4000 lakos jut. Ehhez igazodik a gyógyszertárak közötti minimális távolság (250 ill. 300 m) új szabályozása is.
2. Az egységes jogértelmezés érdekében több helyen pontosÃtotta a parlament a gyógyszertár működési engedélyének módosÃtásával és visszavonásával kapcsolatos szabályokat. E szerint az egészségügyi államigazgatási szerv a létesÃtési engedélyt és a működési engedélyt is visszavonja, ha a személyi jogos személyében bekövetkezÅ‘ változás nem a Gyftv 60/B-60/D. §-okban, illetÅ‘leg a 65.§ b) pontja alapján következett be. (A 60/B § az átruházásról, a 60/C-D § a halálozással kapcsolatos – nyáron már pontosÃtott – eljárásról rendelkezik, a 65. § b) pont pedig arról, ha a személyi jogról való lemondás Ãrásbeli bejelentése után a bejelentéstÅ‘l számÃtott 6 hónapon belül a működtetÅ‘ nem jelentett be személyi joggal rendelkezÅ‘ gyógyszerészt.) A személyi jog is megszűnik, ha a közforgalmú gyógyszertár létesÃtési és működési engedélye a Gyftv 54. §-a alapján visszavonásra kerül.
3. Tovább szigorodik a gyógyszertári marketing szabályozása. Az indoklás szerint „a legutóbbi törvénymódosÃtás óta eltelt idÅ‘ben megjelent gyakorlat alapján szigorÃtani szükséges a gyógyszertárak marketingtevékenységére vonatkozó szabályokat annak érdekében, hogy annak révén erÅ‘södjön a gyógyszertárak egészségügyi szolgáltató szerepe, és a betegellátás szempontjából fontos szerepet betöltÅ‘, de csekély marketing célú forrással rendelkezÅ‘ gyógyszertárak esélyegyenlÅ‘sége és fenntarthatósága biztosÃtott legyen.” Változik tehát a Gyftv 17. § (8). bekezdés szövege és új (9) bekezdés lép hatályba. A módosÃtást az idézett szövegben pirossal jelöltem:
„17. § (8) Az egészségügyért felelÅ‘s miniszter rendelete szerinti minta kivételével tilos a betegnek, fogyasztónak olyan ajándék, minta, vásárlásra jogosÃtó utalvány (kupon) akár közvetlenül, akár az orvos, illetve a gyógyszert, gyógyászati segédeszközt kiszolgáltató által történÅ‘ adása, felajánlása, amely egy adott gyógyszer, egy adott forgalombahozatali engedély jogosult termékei vagy a társadalombiztosÃtás által támogatott gyógyászati segédeszköz fogyasztására, használatára ösztönöz, vagy azt feltételül szabja. Tilos továbbá a társadalombiztosÃtás támogatással rendelhetÅ‘ gyógyszerek, tápszerek és gyógyászati segédeszközök beteg által fizetendÅ‘ térÃtési dÃjának a kiszolgáltató által bármilyen közvetlen vagy közvetett formában (ajándék, minta, vásárlásra jogosÃtó utalvány, kupon, pontgyűjtés alapú kedvezmény, meghatározott gyógyszertárban történÅ‘ kiváltásra ösztönzés útján, a beváltott vények számához köthetÅ‘en bármilyen anyagi elÅ‘ny, vagy természetbeni juttatás nyújtása, vagy más hasonló módon) történÅ‘ csökkentése, átvállalása, elengedése, vagy ahhoz bármilyen elÅ‘nyök kötése. A társadalombiztosÃtási támogatással nem rendelhetÅ‘ gyógyszerek kiszolgáltatása esetén adott bármilyen kedvezmény – az árkedvezmény kivételével – kizárólag a gyógyszertárban nyújtott gyógyszerészi gondozás igénybevételére használható fel. A gyógyszertárban gyógyszer, tápszer, gyógyászati segédeszköz, gyógyszertárban forgalmazható egyéb termékek kiszolgálása, továbbá a gyógyszerészi gondozás igénybevétele nem adhat alapot saját, vagy más gazdálkodó szervezettÅ‘l igénybe vehetÅ‘ kedvezményre, ajándékozásra.
Â
(9) A kereskedelmi gyakorlat tekintetében tilos a gyógyszertárat működtető vállalkozás által társadalmi szervezet, egészségügyi, szociális és gyermekintézmény részére olyan adomány nyújtása, amely az intézmény vagy azok tagjai, illetve az intézmény által ellátottak részére történő gyógyszerbeszerzéshez köthető.”
4. A módosÃtás értelmében lehetÅ‘vé válik a települést egyedüliként ellátó, egy gyógyszerésszel működÅ‘ közforgalmú gyógyszertárak személyi jogos gyógyszerészei közötti, megállapodáson alapuló, évente 60 napot meg nem haladó helyettesÃtés. Ezzel a módosÃtással a vidéki gyógyszerészek régi kérése teljesül.
5. A gyógyszertár vezetÅ‘je – az általa vezetett közforgalmú gyógyszertárhoz tartozó fiókgyógyszertár kivételével – csak egy gyógyszertárat vezethet, más munkaviszonyt, munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyt nem létesÃthet, illetve nem tarthat fenn (ide nem értve a tudományos, oktatói, illetve a szerzÅ‘i jogi védelem alá esÅ‘ tevékenységet, valamint az egy gyógyszerészes gyógyszertárak vezetÅ‘inek egymással történÅ‘ helyettesÃtését). Az elÅ‘terjesztÅ‘ indoklása szerint „a Gyftv. elÅ‘Ãrja, hogy a közforgalmú gyógyszertárat a személyi jogos gyógyszerésznek személyesen kell vezetnie. Erre tekintettel szükséges kimondani, hogy a személyi jogos gyógyszerész nem csak gyógyszertárban vagy gyógyszertárat működtetÅ‘ gazdasági társaságban, hanem egyéb helyen sem létesÃthet munkaviszonyt a tudományos, oktatói és a szerzÅ‘i jogi védelem alá esÅ‘ tevékenységek kivételével.” Ennek a szabályozásnak 2013. január 1-étÅ‘l kell megfelelni.
6. Változik a generikus ösztönzés szabályozása. E szerint a közforgalmú gyógyszertárat működtető vállalkozás, valamint a közvetlen lakossági gyógyszerellátást végző intézeti gyógyszertár, az E. Alap éves költségvetésének e célra megjelölt előirányzata terhére juttatásban részesülhet, amennyiben
- hatóanyag-alapú fix csoport esetén preferált referencia ársávba tartozó gyógyszert, ennek hiányában a referenciagyógyszert vagy a referenciagyógyszer napi terápiás költségével megegyező, illetve annál alacsonyabb napi terápiás költségű gyógyszert, vagy
- fix csoport még nem került megképezésre, a felÃrt gyógyszernél alacsonyabb napi terápiás költségű, a gyógyszerészeti államigazgatási szerv által egyenértékűnek és helyettesÃthetÅ‘nek nyilvánÃtott gyógyszert szolgáltat ki.
Fontos elem, hogy az ösztönzÅ‘re való jogosultságot nem a helyettesÃtés, hanem az olcsóbb generikus gyógyszer expediálása alapozza meg. A 2012-es költségvetési törvény tervezete szerint a gyógyszertárak generikus ösztönzésére elÅ‘re láthatólag 2,7 milliárd forint áll majd rendelkezésre. A jogosultság részletes szabályozása rendeleti szinten a közeljövÅ‘ben várható.
7. A gyógyszer és gyógyászati segédeszköz kiszolgáltatója – a fogyatékos személyek számára is hozzáférhetÅ‘en és értelmezhetÅ‘en – dokumentált módon köteles tájékoztatni a beteget az egészségbiztosÃtási szerv által támogatott azonos hatóanyagú, illetve terápiás hatású alacsonyabb térÃtési dÃjú gyógyszerrÅ‘l, vagy azonos funkcionális csoportba tartozó alacsonyabb térÃtési dÃjú gyógyászati segédeszközrÅ‘l, valamint az adott termékek áráról, társadalombiztosÃtási támogatásáról és a térÃtési dÃjak közötti különbségekrÅ‘l. A tájékoztatás megtörténtének igazolására – várhatóan – a betegnek átadott blokk megfelelÅ‘ szöveggel történÅ‘ kiegészÃtése szolgálhat.
8. Módosul a gyógyszertárak által fizetendÅ‘ szolidaritási dÃj szabályozása. Ezen túl ennek az adónemnek a kivetése nem a gyógyszertár negyedéves támogatott árréstömege, hanem az „azonos vállalkozási adószámú” közforgalmú gyógyszertárak negyedévenkénti támogatott árréstömege alapján kerül megállapÃtásra, és az eddigi 6%-ról 8%-ra növekedett a legfelsÅ‘ sávban fizetendÅ‘ szolidaritási dÃj mértéke. Az elÅ‘terjesztÅ‘ indoklása szerint „a térben és idÅ‘ben folyamatos gyógyszerellátás biztosÃtás érdekében lényeges a kisforgalmú gyógyszertárak rendelkezésére álló források bÅ‘vÃtése. A módosÃtás a dÃjfizetési kötelezettséget nem az egyes gyógyszertárak közfinanszÃrozott forgalma alapján állapÃtja meg, hanem a vállalkozás adószáma alapján, ami a szolidaritási dÃjak növekedését eredményezheti, mert az azonos tulajdonosi körhöz tartozó patikák forgalmát összegezve veszi figyelembe. A megnövelt szolidaritási dÃj a vidéki kisforgalmú gyógyszertárak támogatására fordÃtható.” Az új szabályozás szövege a következÅ‘:
„Amennyiben az azonos vállalkozási adószámú közforgalmú gyógyszertár működtetésére jogosult negyedéves támogatott árréstömege
- 10.000.001 és 11.000.000 Ft között van, a befizetendő összeg a negyedéves árréstömeg 1,5%-a,
- 11.000.001 és 12.500.000 forint között van, a befizetendő összeg 165.000 Ft és a 11. 000.000 Ft feletti rész 2,5%-ának együttes összege,
- 12.500.001 Ft és 15.000.000 Ft között van, a befizetendő összeg 202.500 Ft és a 12.500.000 feletti rész 4%-ának együttes összege,
- 15.000.000 Ft felett van, a befizetendő összeg 302.500 Ft és a 15.000.000 feletti összeg 8%-ának együttes összege.”
Mint ismeretes a gyógyszertárak által fizetendÅ‘ szolidaritási dÃj képezi elsÅ‘dlegesen az alapját a kistelepülések kisforgalmú gyógyszertárainak nyújtható működési támogatásnak. Ehhez 2012-ben elÅ‘reláthatólag a központi költségvetés is hozzájárul, Ãgy elÅ‘zetes számÃtások szerint 2012-ben – az ideinél lényegesen több – mintegy 600 millió forint fordÃtható működési célú támogatásra.Â
9. A jövőben a gyógyszer, gyógyászati segédeszköz és a gyógyászati ellátás rendelésére szolgáló vény elektronikus kezelésű is lehet. A részletszabályok megalkotására az egészségügyért felelős miniszter felhatalmazást kapott.
10. Betegségregiszert hoznak létre az eredményesség alapú támogatásvolumen-szerzÅ‘dés keretében támogatott gyógyszerrel kezelt, vagy támogatott gyógyászati segédeszközzel ellátottak terápiája eredményességének megállapÃtásához. Eredményesség alapú támogatásvolumen-szerzÅ‘dés keretében támogathatók
- az újonnan támogatásba kerülÅ‘ gyógyszerek, melyeknél eredményesség alapú paraméter állapÃtható meg és teljesÃtik az egészségügyért felelÅ‘s miniszter rendeletében meghatározott betegszámra és napi terápiás költségre vonatkozó paramétereket,
- a ritka betegségek kezelésére használt gyógyszerek,
- a méltányosságból támogatott gyógyszerek,
- a tételes elszámolás alá eső gyógyszerek, és
- az egészségügyért felelős miniszter rendeletében meghatározott kórképek kezelésére használt, az ott meghatározott betegszámot és napi terápiás költség értéket elérő gyógyszerek.
11. Ha a gyógyszert nem közvetlenül a betegnek való kiadásra szánják, vagy a gyógyszer elérhetőségével kapcsolatban súlyos zavarok merültek fel, a csomagoláson és a betegtájékoztatón nem szükséges minden adatot feltüntetni, és a betegtájékoztatónak nem kell magyar nyelvűnek lennie.
12. Az uniós elveknek megfelelÅ‘ farmakovigilancia rendszer jön létre. A farmakovigilancia a jogszabály definÃciója szerint: „a gyógyszerek biztonságossága érdekében a gyógyszer elÅ‘ny/kockázat viszonyát nyomon követÅ‘, a kockázat csökkentésére és az elÅ‘nyök növelésére irányuló tevékenység”. Magyarországon a farmakovigilancia-rendszert az OGYI működteti. Az egészségügyi dolgozónak kötelessége az általa észlelt vagy tudomására jutott feltételezett mellékhatást a gyógyszerészeti államigazgatási szervnek (az OGYI-nak) jelenteni.
13. A jogszabály definiálja a beteg-együttműködést, ami „a beteg egészségügyi szakemberrel egyeztetett ajánlásoknak megfelelő viselkedése a gyógyszerszedés, táplálkozás és az életvitel területén.” A beteg-együttműködés során vizsgált paraméterek magukban foglalják a beteg életmódját és a gyógyszer alkalmazási gyakorlatát.
14. A jogszabály definiálja a folyamatos ellátást, ami „a forgalomba hozatali engedély jogosultjával vagy abban az esetben, ha az belföldön forgalmazási tevékenységet nem végez, a forgalmazóval szerzÅ‘dött gyógyszer-nagykereskedÅ‘k megrendeléseinek szokásos üzletmenet szerinti kielégÃtése.” A közfinanszÃrozásban részesülÅ‘ gyógyszerrel való folyamatos ellátásról a forgalomba hozatali engedély jogosultja, ennek hiányában a forgalmazó köteles gondoskodni. A preferált referencia ársávba tartozó gyógyszer, a preferált biológiai gyógyszer és a referencia-gyógyszer forgalmazása a gyógyszer nagy- és kiskereskedelmi tevékenységet folytató forgalmazóknál valamennyi meghatározott (fix) összegű támogatási csoport és valamennyi olyan csoport esetén kötelezÅ‘, amely biológiai gyógyszerek számára kerül kialakÃtásra.
15. A törvény bevezeti a preferált biológiai gyógyszer fogalmát: „az egészségbiztosÃtásért felelÅ‘s miniszter rendelete alapján a biológiai gyógyszerekre vonatkozó eljárás során meghatározott gyógyszerek közül az adott csoportba tartozó legkedvezÅ‘bb napi terápiás költségű, és azt legfeljebb 10%-kal meghaladó napi terápiás költségű gyógyszer.” Amennyiben a preferált biológiai gyógyszer feltételének csak egy gyógyszer felel meg, a preferált biológiai gyógyszerrel azonos megÃtélés alá esik az adott csoportba tartozó következÅ‘ legkedvezÅ‘bb napi terápiás költségű gyógyszer. Az egészségbiztosÃtási szerv kizárja a társadalombiztosÃtási támogatásból a biológiai gyógyszert, ha
- a napi terápiás költsége legalább 10%-kal meghaladja legalacsonyabb napi terápiás költségű preferált biológiai gyógyszer napi terápiás költségét, kivéve, ha a biológiai gyógyszer forgalomba hozatali engedély jogosultja a fogyasztói ár és maximált térÃtési dÃj különbözetébÅ‘l, valamint a legalacsonyabb napi terápiás költségű preferált biológiai gyógyszer fogyasztói árát 10%-al meghaladó összegbÅ‘l adódó különbözetet megtérÃti,
- a biológiai gyógyszer napi terápiás költsége legalább 30%-kal meghaladja a legalacsonyabb napi terápiás költségű preferált biológiai gyógyszer napi terápiás költségét.
Ez a rövid ismertetés nem teszi feleslegessé a jogszabály elolvasását, mindazonáltal remélhetÅ‘, hogy segÃtséget nyújt a tájékozódásban.
Â
Budapest, 2011. december 7.
Dr. Hankó Zoltán
alelnök