Az Európai Bizottság 2017. június 14-én lezárta a Magyarországgal szemben a gyógyszertárak létesÃtésének és tulajdonjogi korlátozása miatt indÃtott kötelezettségszegési eljárást. Ezzel kapcsolatban dr. Hankó Zoltánt, az MGYK elnökét kérdeztük.
– Június 14-én egymondatos hÃrként jelent meg a honlapon, hogy az Európai Bizottság megszüntette a patikaszabályozás miatt Magyarországgal szemben elindÃtott kötelezettségszegési eljárást. Azt gondolom, hogy ez a hÃr többet érdemel egy visszafogott mondatnálÂ…
– Én is nagy horderejűnek tartom a döntést, de addig nem akartam a részletekbe belemenni, amÃg az elnökséggel és a területi elnökökkel nem beszéltem errÅ‘l. Együtt küzdöttük végig az elmúlt éveket és szerettem volna konzultálni velük, mielÅ‘tt a részletesebb kommunikációba belekezdünk.
– Túljutottak ezen a beszélgetésen?
– Igen. 15-én volt elnökségi ülés és 22-én találkozhattam a területi elnökökkel is.
– Mi volt a véleményük?
– Az elnökség tapssal fogadta a bejelentést; voltak ugyanis, akik csak ott értesültek az elÅ‘zÅ‘ esti hÃrrÅ‘l. A területi elnökökkel egy héttel késÅ‘bb egyeztethettem a döntés jelentÅ‘ségérÅ‘l és a teendÅ‘inkrÅ‘l. Örültek és lelkesek voltak. Abban maradtunk, hogy valamelyik soron következÅ‘ Gyógyszerészi HÃrlapban részletesebb tájékoztatót is megjelentetünk.
– Önnek mi a véleménye? Meglepte a hÃr?
– Abban kezdetektÅ‘l biztos voltam, hogy az uniós joggal nem ellentétes a szabályozásunk és tudtuk, hogy a Kormány szÃvügyének tekinti az eljárásban való részvételét. Azonban benne volt a pakliban, hogy a Bizottság még tovább lebegteti az eljárást, mert nem köti szoros határidÅ‘. És bár kicsi valószÃnűségét láttam, azt sem lehetett kizárni, hogy politikai megfontolásból az Unió BÃrósága elé viszik az ügyet. Hála Istennek nem Ãgy történt! Régen örültem már ennyire velünk kapcsolatos döntésnek.
– Az eljárás lezárását bejelentő bizottsági tájékoztatóban nincs részletes információ sem az eljárás lényegéről, sem a lezárás indoklásáról. Mit érdemes tudni róla?
– Maga a bizottsági eljárás egy hosszabb folyamatnak volt a része. Már közvetlenül a liberalizáció leállÃtását követÅ‘en a Hálózati Gyógyszertárak Szövetsége az AlkotmánybÃrósághoz fordult, kifogásolva a gyógyszer-gazdaságossági törvény patikatulajdonláshoz, láncképzés tiltásához és személyi joghoz tapadó rendelkezéseit. Az AlkotmánybÃróság nem adott helyet a panaszuknak, mondván, hogy a beadvány nem tartalmaz olyan új alapvetÅ‘ alkotmányjogi kérdést, amelyrÅ‘l korábban már ne fejtette volna ki, hogy ezek nem alkotmányellenes intézkedések. Ráadásul a Hálózati Gyógyszertárak Szövetségét nem tekintette olyan érintettnek, amelynek az intézkedések közvetlenül alapjog sérelmet okozhattak volna. Ezért 2012 nyarán lezárta az eljárást. Amikor a Strasbourgi Emberi Jogi BÃrósághoz fordultak – lényegében ugyanazokkal a kifogásokkal –, a beadvány aláÃrójaként többen is csatlakoztak a Szövetséghez. Itt kétszer is elutasÃtották Å‘ket, másodszor 2013 májusában. Az Európai Bizottságánál 2012. májusban tettek feljelentést. Októberben történt meg a hivatalos kapcsolatfelvétel a Magyar Kormánnyal, majd 2013. januártól ún. pilot eljárás keretében vizsgálták a szabályozást. A kötelezettségszegési eljárást 2014 Å‘szén indÃtották el és most ennek is vége. A lezárás indoklását még én sem ismerem, de nyilván az lehet az oka, hogy nincs az uniós joggal ellentétes pont a szabályozásunkban.
– Az eredmény ismeretében mi a véleménye a beadványokról és a beadványtevőkről?
– Nem vitatom, hogy ezeket a lépéseket meg lehetett tenniük. Kár volt azonban egyik-másik kérdésben félretájékoztatni a Bizottságot, mint ahogy az sem volt szükségszerű, hogy a szabályozásváltozás miatt éveken keresztül méltatlan vádaskodásokat és idÅ‘nként alpári stÃlusú gyalázkodásokat kelljen elviselni egyes kormánytagoknak, az elnökségnek és személy szerint nekem is. Ezt eddig a nyilvánosság elÅ‘tt nem hoztam szóba, azonban azt gondolom, hogy az elmúlt évek idÅ‘nként viharos történéseinek a lezárásához egyszer ennek a tisztázásra is sort kellene kerÃteni.
– Előbb úgy fogalmazott, hogy biztos volt a szabályozás jóságát illetően, de bizonytalan a Bizottság lépéseit illetően. Miért?
– Amikor 2010-ben elkezdÅ‘dött a deliberalizáció, kezünkben voltak az Uniós BÃróság 2009-es és 2010-es döntései arról, hogy a tagállamok milyen szempontokat vehetnek figyelembe a patikapiaci szabályozás során. Ezt szinte sorvezetÅ‘ként használtuk az egyeztetéseken, és a kormány is csak olyan lépéseket javasolt a parlamentnek, amelyek uniós megfelelÅ‘ségében biztosak voltak. Emiatt a szabályozás megfelelÅ‘ségét illetÅ‘en nem voltak kétségeim és ezt minden alkalommal elmondtam, ha gyógyszerészi körökben a kötelezettségszegési eljárás szóba került. Másrészt – és ez érdekes aspektusa a történéseknek – az Uniós BÃróság imént emlÃtett döntéseit az elÅ‘zte meg, hogy a Bizottság 2005-ben felszólÃtotta a tagállamokat a patikapiaci liberalizációra és azokkal szemben, akik ezt nem hajtották végre, elÅ‘bb kötelezettségszegési eljárást indÃtott, majd feljelentette Å‘ket a BÃróságon. 2009-ben tehát az Uniós BÃróság az Európai Bizottság keresetét utasÃtotta el és mondta ki, hogy az uniós joggal nem ellentétes, ha a tagállam korlátozza a patikalétesÃtést és akár kizárólag gyógyszerészeknek tartja fenn a gyógyszertár-üzemeltetés jogát. Még most is érdemes lehet ezeket a döntéseket elolvasni, mert nagyon sok, máig nyitott értékrendi kérdésben is megfelelÅ‘ eligazÃtást nyújtanak. Visszatérve a kérdésére, azért volt bennem bizonytalanság, mert a Bizottság szerintem még ma is elkötelezett a liberalizált rendszerek iránt, ugyanakkor kockázatos lett volna még egyszer a BÃróság elé vinnie egy olyan ügyet, amelyet egyszer már elbukott. Nem lehetett tudni, hogy a jogi vagy a politikai szempontok bizonyulnak erÅ‘sebbnek.
– EmlÃtette azt is, hogy a kormány komolyan vette az eljárást. Ez miben nyilvánult meg?
– A kötelezettségszegési eljárásban való részvétel a Kormány kompetenciája volt. A történet a deliberalizáció kezdetéig nyúlik vissza. Akkor Szócska Miklós volt az egészségügyért felelÅ‘s államtitkár, és Å‘ már akkor biztos volt abban, hogy ezt eljárás nélkül nem ússzuk meg. Ezzel együtt következetesen vitte az ügyeket. A pilot idején is az Å‘ közreműködésével került megfogalmazásra a kormányálláspont. KésÅ‘bb miniszterelnök úr egy személyes egyeztetésen tett Ãgéretet arra, hogy végigviszik az ügyet. Majd a kötelezettségszegési eljárás elindÃtásának brüsszeli bejelentésekor a kormány azonnal kiadott egy közleményt, amelyben tájékoztatta a gyógyszerészeket az álláspontjáról. Ekkor Zombor Gábor volt az államtitkár és az Å‘ idejében is egyértelmű és magas szÃnvonalú volt a Brüsszel felé képviselt álláspont. Tavaly pedig, a többségi gyógyszerészi tulajdon határidejének évében, Lázár János miniszter úr kéthetenkénti gyakorisággal kért a munkatársaitól jelentést az eljárás állásáról. Jó volt ezt az elkötelezettséget megtapasztalni.
– Mi lesz ezután?
– A kötelezettségszegési eljárás megszüntetésével a kezdeményezÅ‘knek ez a kapu is bezáródott. Ugyanakkor a szabályozás biztosÃtja, hogy – az egyes gyógyszertárak kisebbségi tulajdonosaiként – hosszabb távon is a gyógyszerellátás rendszerében maradjanak. Ez egy olyan lehetÅ‘ség, ami az Å‘ részükrÅ‘l is korrektséget igényel. Mert az nem megy, ha egyesek továbbra is „kreatÃvan” értelmezik a szabályokat, az erÅ‘fölényükkel visszaélve szindikálnak és még ma is úgy csinálnak, mintha semmi sem történt volna. Magyarországon a gyógyszerellátásért a szakmailag és egzisztenciálisan is független gyógyszerész felel. Ezt a felelÅ‘sséget meg kell tudni élni, ugyanakkor ehhez az önállóságát szakmailag és egzisztenciálisan is garantálni kell. ErrÅ‘l szól a törvény, most már az Unió által is megerÅ‘sÃtve.Â
B. ZS. Â